BMW - feilsøking høy CO

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 912
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

BMW - feilsøking høy CO

Post by hmhaga » 06 Nov 2018 22:40

Har postet denne på bimmers.no, men tenkte kanskje noen her har erfaring/informasjon. Var jo så dum å ta "konebilen" på bane, og det ble jo til et mareritt. BMW er ikke laget for slikt - det endte med motor egnet som fortøyningslodd. Mangfoldige tusenlapper senere er motoren byttet...

Har en '08 BMW 120i med N43B20A motor, 99.000 km. Dette er en bensinmotor med lean burn. Har nettopp byttet motor pga totalhavari, og får den nå ikke gjennom EU-kontroll pga høy CO. Alle adaptions er nullstilt vha BMW diagnoseverktøy og motoren går fint, men litt grovt på tomgang. Fant ut at jeg burde ha lest av verdien på dysene og kodet dette inn i ECU, men valgte å overlate dette til et BMW-verksted - Bilia. Der får jeg først beskjed om at NOX-katalysatoren må byttes (den får aldri regenerert på norske veier), men så blir vi enige om at det ikke skal påvirke tomgang/CO-verdi. Deretter mener de at jeg må bytte alle 4 dyser, da disse er gamle (noe med index 2 vs 11) Men noen diagnose for å underbygge dette er det ikke snakk om.

Jeg er ABSOLUTT ikke interessert i å havne i delebytte-jockey med denne bilen, da den skal selges. Bare deleprisen på 4 nye dyser er fort 8-10000 kr.Da kan man ikke bare bytte deler på måfå. Prisen på en NOX-katalysator gidder jeg ikke engang å sjekke. Jeg solgte deler fra originalmotoren til en uheldig kar i Drammen, som har vært innom samme delebytte-jockey uten suksess på samme type bil.

BIlen går uten feilkoder, bortsett fra 30E9 (NOX cat aging). Da regner jeg også med at adaptions er innenfor grenseverdiene. Finnes det et BMW-verksted i østlandsområdet som faktisk gidder å gjøre en diagnose, før de ber kundene om å bytte deler? Eller noen her som har erfaring med dette problemet på BMW?

Marerittet er at bilen er uten skilter, og jeg får ikke skilter på den igjen før EU ok. Så for hvert forsøk på å fikse CO så koster det 350 kr for prøveskilt, kjøre for å hente prøveskilt, time på verksted osv osv.

Noen som har erfaring med Gasolin.no sin CO-måler? Er den nøyaktig nok? Viser den 0.0 når det er 0.0 CO? Ser at den har nøyaktiget på +/- 0.5% CO, så den er jo eeeegentlig ikke bra nok.
bmw.JPG
bmw.JPG (95.08 KiB) Viewed 48 times
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebiler: '15 Subaru Outback '12 Peugeot 508

Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: BMW - feilsøking høy CO

Post by Ketil » 18 Nov 2018 22:59

Selge den som den står ?

Tlf.92016647

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests