Runet sin Elise S1

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

PeR4

Re: Runet sin Elise S1

Post by PeR4 » 27 Apr 2018 21:32

Feks Rdekk har et temperaturområde der de har best heft/grep, hvis de er endel kaldere eller varmere så er det dårligere grep. Blir de varmere så slites de mer. Jeg vet ikke, men mener å ha lest at optimale temperaturer på bane er såpass, rundt 80 ?grader.., at det å holde på dekket er ubehagelig, eller ikke mulig. Temperaturområdet kan sikkert googles :-), og optimal temperatur varierer noe mellom dekkene.
Skal du måle banetemperaturen så bør noen hjelpe til, dvs at bilen kommer inn uten nedkjøling og hjelperen måler umiddelbart.

Jeg greier ikke å få opp særlig temperatur på de de dekkene du har investert i, ikke på bane eller ellers. Nå er Atomen lett, og vekt betyr endel. Men de har bra grep, og jeg opplever dem som balanserte, de overrasker ikke. De gir god økonomi. Ser knapt slitasje etter ca 4000 km med endel svinger.

runet

Post by runet » 27 Apr 2018 23:05

Akkurat! Tror jeg kjøper meg en sånn sak man bare sikter med og leser av temperaturen. Ikke for å optimalisere veigrepet, for der har nok sjåføren meg et mye større forbedringspotensiale enn vitenskapelig dekkforskning, men mer for å stille min nysgjerrighet for hva som betyr noe og hvor mye eller lite.
Hva angår at dekkene vil eldes fortere enn de slites, så kan jeg nevne at Elise som jeg kjøpte i 2015 hadde dekk fra 2004. De føltes og var som plastikk og slett ikke gummi....
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 04 Alfa GT 3,2 og en 18 Volvo XC90T8

PeR4

Post by PeR4 » 29 Apr 2018 20:22

Fokuset til mange banebilsjåfører er vinkler og kalde- og varme dekktrykk, er man ivrig så vil gummitemperatuerer i tillegg supplere bra. Jeg fikk tak i en måler for gummitemperatur (overflate og innstikk) for endel år siden, men den har knapt blitt brukt. Grei å ha! :-)

Hvis hjulvinklene er innenfor de anbefalte for bilen din, du kjenner hvilke kaldtrykk dekkene dine bør ha før banekjøring begynner(slik at de havner på et bra varmtrykk) så er jo mye på plass. Ved å vurdere slitasjebildet får du inntrykk om trykk og vinkler fungerer bra, slites dekket skjevt så kan sikkert vinkler justeres, slites ytterkant mye så bør camber justeres, slites innerkant osv osv

runet

Post by runet » 10 May 2018 23:39

Takk for god læring PeR4!
Angående lette biler og dekktemp, så kan jeg skjønne nå at dette ikke er så lett.
Kjørte fra Folkestad til Eid i går. Dette er en fjellovergang og distansen er ca 35km. Mye svinger og mye innbrems.
Dro på det jeg turte uten å være uansvarlig, men det var ikke mer temp i dekka enn litt varmere enn handa da jeg kom frem selv om dagen var solfylt og rundt 20 grader.. Nå er dette Hankook ett eller annet, men skal hive på Yokohama neste uke som også skal brukes på Ringen.
Er spent på å se om det er lettere å få temp på disse.

Fikk montert DAB i Elisen i kveld og har bytta bremsevæske så den tåler litt mer temp på Ringen. Alle ledd og foringer er kontrollert og godkjent av verksted.
Har aldri bytta bremser på denne, så regner med de er de originale som står på, men regner med de takler en amatør på bane?

hmhaga

Post by hmhaga » 11 May 2018 08:07

runet wrote:
10 May 2018 23:39
Har aldri bytta bremser på denne, så regner med de er de originale som står på, men regner med de takler en amatør på bane?
Bilen veier jo ingenting, min erfaring er at originale bremser duger på bane. Kan bremse senere enn de fleste, jeg brukte det faktisk for å rotere bilen inn i noen av de skarpeste svingene (trailbraking) - ettersom Elise er veldig snill og kontrollerbar når den slipper bak.
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebil: '15 Subaru Outback 2.5i
Bil nr 2: '04 Alfa Romeo 147 1.6 / '08 BMW 120i (*knock*knock*)

PeR4

Post by PeR4 » 11 May 2018 11:35

Kjenner ikke om Originalbremsene på Elisene liker banekjøring, men det er svært sannsynlig. Hvis skivene ikke er under min.tykkelse, klossene er ok og brmesevæsken er fra i år så fungerer det på ringen. Mitt inntrykk er at Ringen er snill med bremsene siden klosser og skive får masse kjøling. Et ekstra sett m klosser til fronten tar lite plass, har inntrykk av at mer enn halvslitte klosser slites raskere på banen.

runet

Post by runet » 11 May 2018 23:01

Gode råd her :D
Og kjekt å høre at Elise er kontrollerbar ved slipp, har faktisk fryktet at jeg blir for treig å reagere. Den sitter jo brukbart så tenkte at når den først slipper så skjer ting altfor kjapt...
Var på Ringen for to år sia og leide Megane Turbo, men da øsa regnet ned hele tida.
Ekstra klosser har jeg liggende, så de blir med på tur i tilfelle det blir behov.

runet

Post by runet » 17 May 2018 18:39

Hadde egentlig ikke tenkt å bruke særlig mye penger på å oppgradere bilen noe særlig, men litt kvassere lyd hadde gjort seg.
Fant dette Supersportanlegget hos Eliseparts, og prisen var jo slett ikke så skummel heller:
https://www.eliseparts.com/products/sho ... t-exhaust/

Noen som kan si noe om lyden på dette kontra det originale? Fant ikke noen video av dette på nett annet enn en del med Larinieksos som koster mye mer.

hmhaga

Post by hmhaga » 18 May 2018 00:18

runet wrote:
17 May 2018 18:39
Noen som kan si noe om lyden på dette kontra det originale? Fant ikke noen video av dette på nett annet enn en del med Larinieksos som koster mye mer.
Forsiktig. Min Elise S2 ble levert med et originalt sportsanlegg fra Lotus. Det var veldig slitsomt å kjøre med (tenk på at cockpit er rene ekkokammeret) og Rovermotoren klarer aldri å lage noe pen eksoslyd uansett hva man monterer. Rustfritt gir også veldig skarp eksoslyd. Hiv i stedet på et innsugskit, som gir litt fin snerring ved gasspådrag. Jeg har forøvrig et Hurricane luftfilter liggende, om det kan være interessant. Eneste som mangler er slange fra filterhuset til "luftinntaket" på siden av bilen.
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebil: '15 Subaru Outback 2.5i
Bil nr 2: '04 Alfa Romeo 147 1.6 / '08 BMW 120i (*knock*knock*)

runet

Post by runet » 18 May 2018 12:47

Hei Haga,
Bra tips ang rustfritt. Kupeen er en skikkelig resonnanskasse ja, og værre med tak enn uten.
Eliseparts selger sikkert ikke mange av den eksosen, for det ville jeg skulle ta opp lydfil for dem hvis jeg kjøpte. Jeg spurte om de kunne si noe om lyden kontra det originale.
Her er svaret:
It is slightly louder by about 3 dB ( on average)
It is a deeper tone
If you buy one can you send me a sound file please

Kunne tenke meg å prøve Hurricanefilteret du har.
Slangen har fra venstre sideinntak (på bilen) til originalfilteret har jeg, men mulig den blir for kort til å nå filteret ditt, og ditt filter krever kanskje en slange med større dia?
Skal du til Ringen til uka? Hvis ikke kan du sende meg det i posten?
Sender deg pm
Rune

Post Reply