En runde på Ringen med GTR;Gumpert og 911 turbo Manthey R.

Hvis du har funnet morsomme/interessante bilder eller videoklipp kan du fortelle om det her, og gjerne legge opp linker!

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge » 11 Nov 2011 10:30

CV1515: Man velger ikke en Ferrari på grunn av at man skal ha en bli med lave service kostnader. Serviceintervaller er også underordnet i denne sammenheng. Det er alle Ferrari liebhabere inforstått med. Er lave servicekostnader og lange intervaller viktig, ja da velger man gjerne japansk, noe du har poengtert gang på gang her inne. Jeg er helt enig med deg i det.

En Ferrari skal man ikke velge om man ikke har råd til å serve den slik den krever. Om man server den slik man skal, så vil man ha mange unerholdene km i den. Jeg har sett 308 som har passert 200 000 Km.....

En Ferrari er håndverk, design (både teknisk og estetisk), historie og mystikk. Dette er det ikke alle gitt å forstå, men man behøver vel ikke å kalle det dårlige biler eller dårlige motorer bare fordi man har ett annet syn? I min bok er det ikke dårlige motorer i det heletatt. Det er fantastiske og kompromissløse håndbygde maskiner. En mekanikk jeg elsker, både konstruksjonsmessig, estetisk og ikke minst lyd :-) For meg er det ikke negativt at man må vedlikeholde slikt håndtverk. For meg er det helt greit at jeg ikke får noe "kred" av å ha en slik bil. Jeg forventer heller ikke at "alle" skal synes dette er det råeste. Jeg ønsker egentlig ikke oppmerksomhet rundt meg som eier i det heletatt. Det er entusiasmen for bilen som er greia. Det gjør meg heller ingen ting å blir frakjørt av masseproduserte kjøretøy ;-) For meg er det stor glede og ett privilegium å kunne eie en Ferrari og ta vare på den på en riktig måte. Det varmer meg langt inn i sjelen :-) Jeg forvalter bare ett stykke kulturhistorie 8)

Om du ikke skjønner at din framtreden her inne er noe, skal vi si rølpete, ja så er jeg redd jeg ikke klarer å forklare deg det. Skogens Baron og ASN har gitt deg noen veldig klare eksempler på hva som kan virke provoserende og veldig unyansert fra din side. Les de postingene og prøv å forstå.

En Nissan blir vel hverken bedre eller dårligere av at jeg må ut med motoren på min F355 hvert 3. år? Eller kanskje blir Nissan bedre av det? De er i alle fall ikke ett kriterium som vil være med på min liste over hvorfor eller hvorfor jeg ikke skal kjøpe en GTR. Om man har lyst på en F355 og ikke har råd til å serve den, ja da skal man velge seg noe annet. En MR2 MkI er faktisk ett godt valg da ;-) Kjøremssig har de to bilene en god del fellestrekk
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Post by cv1515 » 11 Nov 2011 12:35

Jeg ser den Inge,Ferrari er mer ett kunstverk.....
Jeg er nok litt trangsynt som ikke forstår att jeg er rølpete her inne,
men point taken.

MR2 mk1 hadde jeg på begynelsen av 90 tallet,før OL på Lillehammer;)
Flaskegrønn/gull,artig bil.Jeg har råd til 355 om jeg vil,men er ikke helt
der,mer fasinert av Nissan sine egenskaper som du har skjønt.Om jeg skulle ha bil for å vise meg fram i hadde det ikke blitt en GTR for å
si det slik,det er en bil for kjennere.

Jeg skal trå litt varsommere med mine innlegg om div bilmerker hvis det
er mye ømme føtter rundt om pga de;)

Jeg vet hva Ferrari handler om,det er som du sier,håndverk,design,historie osv.....er for entusiaster,only.

Men Inge er det så provoserende att jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor
man må skifte kamreim så ofte på Ferrari?Bare som ett eksempel,kunne dere ikke heller prøve svare på spørsmålet?Er reima så dårlig,er det motortekniske ting som gjør det?Eller prøver Ferrari å tjene store penger på servicene sine?Eller av helt andre grunner?Jeg bare lurer,alltid lurt på det,og ingen har kunnet svart meg.Jeg har to kompiser,ene kjører Ferrari 355 spider,den andre 512M(eneste i Norge såvidt jeg vet.)
Så ikke helt ukjent med Ferrari heller;)

Om ikke annet så har videoene jeg poster stort sett mye mer
views enn de fleste andre videoer her inne,så god underholdning er jeg nå med å lager..he he..god helg alle sammen:)Autofil hilsen Nissan entusiasten;)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

User avatar
eirikoo
Posts: 90
Joined: 27 Mar 2003 12:11
Location: Oslo

Post by eirikoo » 11 Nov 2011 13:04

cv1515 wrote: Jeg skal trå litt varsommere med mine innlegg om div bilmerker hvis det
er mye ømme føtter rundt om pga de;)
Er nok ikke så mange her inne som ikke tåler kritikk/spørsmål osv om bilen sin eller sine (bil)preferanser.
Problemet slik som jeg ser det er at du prøver med noen sarkastiske stikk innimellom, og det er moro, men du gjør det litt ofte, og litt for klønete.
Derfor blir nok endel litt lei av det som fremstår som nagging og forherligelse.
Min mening hvertfall.
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally


X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Post by cv1515 » 11 Nov 2011 13:46

Ok,I see....point taken:)
No hard feelings....
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge » 11 Nov 2011 19:02

cv1515 wrote:
Men Inge er det så provoserende att jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor
man må skifte kamreim så ofte på Ferrari?Bare som ett eksempel,kunne dere ikke heller prøve svare på spørsmålet?Er reima så dårlig,er det motortekniske ting som gjør det?Eller prøver Ferrari å tjene store penger på servicene sine?Eller av helt andre grunner?Jeg bare lurer,alltid lurt på det,og ingen har kunnet svart meg.Jeg har to kompiser,ene kjører Ferrari 355 spider,den andre 512M(eneste i Norge såvidt jeg vet.)
Så ikke helt ukjent med Ferrari heller;)
Det er overhode ikke provoserende at du stiller spørsmål. Problemet er din konstante og litt uelegante sarkasme. Det blir man veldig lei av ;-)

Jeg kan ikke gi deg svaret på hvorfor Ferrari mener kamreimene på en F355 må byttes hvert tredje år. Spør Ferrari om det, om du sender de en e-post, kan det brått tenkes du får svar ;-) Jeg kan bare, som deg, spekulere; Bedre føre var prinsippet kanskje? Hvis motoren har gått på 7-9 tusen prm i tre år er det kanskje på tide skifte? Eller kanskje Ferrari har tatt høyde for at motorene står mye stille og det kan bli oljelekasje i simringene på kammene, som igjen kan føre til at det kommer olje på reiemene? Hva vet jeg. For meg er egentlig årsaken uniteresant, så lenge produsenten mener det er nødvendig så følger jeg det. Jeg synes en Ferrari skal være sær og anderledes en andre biler. Også på dette punktet. Denne særheten er med på å danne den mystikken som jeg mener er viktig for ett merke som Ferrari. Hadde det vært like ukomplisert å eie en Ferrari som det er å eie for eksempel en Porsche eller Nissan for den del, ja så ville en del av sjarmen vært borte..... Jeg er ikke sikker på at dette er eller skal være forklarbart på en ingeniørmessig måte. Slik er det bare ;-)

Når alt dette er sagt, er det ikke mange 14 år gammle biler som gir slik nybilfølelse som min F355 Berlinetta :D Kanskje det har noe med velikeholdet å gjøre :?: Eller, nei det må være den utmerkede byggekvaliteten som er årsaken ;-)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Post by cv1515 » 11 Nov 2011 20:18

Nå tenker ikke jeg på 355 bare,men alle Ferrari,men men..er som du sier,de som kan svare er Ferrari selv.Til sammenligning så bytter man reim på en 300zx fra 90 tallet på 120000km eller 10 år alt etter hva som kommer først,selv om den har 400hk(lett trimmet).
Men den har jo ikke samme sjelen som en 355 da selvfølgelig,såpass vet jeg;)

Ferrari er en drøm fortsatt,husker når 355 var på Autofil,en grå berlinetta med F1 gir,det var guttedrømmen i mange år,litt fortsatt også.
Jeg får se hva det blir hvis jeg selger begge Nissanene mine,kan se ut som de blir borte etterhvert gitt;)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

User avatar
Ole Atom
Posts: 21
Joined: 15 Jan 2011 04:35

Re:

Post by Ole Atom » 27 May 2014 12:37

cv1515 wrote:Kommer jo ann på hvem som har vært med på banekjøring når jeg
har kjørt det,dette var ikke ment som noe skryt,for jeg er ikke noe
dreven banekjører enda.Men Ariel Atom måtte bite i gresset mot GTR
min ihvertfall,det er vel det beste jeg har målt meg mot.
Uten att jeg visste det så var det en som tok tiden på en runde
når han så jeg kjørte på Våler,da kjørte jeg på 1:04,men da var det ikke
full attack hele runden og i trafikk(hadde jeg visst han tok tiden skulle jeg prøvd på en tid seff,var en tilskuer).Så ned mot minuttet burde være mulig med full
satsing og litt mer kjøretrening vel:)

Når det er sagt så fikk vi ikke bruke tidtagerutstyret til Våler når
vi leier banen,for veitrafikkloven gjelder.En annen sjåfør så kan man sikkert komme ned på veldig gode tider med bilen ihvertfall:)

Nå er min GTR en sommerbil,ingen trackday racer,men gjør nå godt ifra
seg på bane syntes jeg.

Gammel tråd dette men jeg måtte jo lese og ja jeg måtte bite i gresset på Våler når jeg ble passert av GTR :-) Grom bil det der. Det skal å sies att jeg kjørte på standard dekk mens GTR var på gateslicks i tilegg var det første gangen jeg var på bane med min Atom og den er mildt sagt en håndfull helt til du lærer triksene. Nå har jeg vært nede på 1,02 rundt Våler banen og det synes jeg er akseptabelt, samtidig ble jeg gruset noe helt sykt av en porsche 911 G3 som hadde en voldsom fart gjennom svingene det er som regel sjåføren og ikke bilen som dikterer hvem du kjører fra å ikke. GTR står forøvrig på vil ha listen min :-D ufattelig grom sak som går noe sykt, jeg har kriget litt med GTR oppe på ACR også og henger greit med :-)
Formann i korttids minneforeninga!

Ariel Atom 3
BMW E30 M3
BMW 320I

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: En runde på Ringen med GTR;Gumpert og 911 turbo Manthey

Post by cv1515 » 04 Jul 2014 07:18

Der er du ja, Ariel Atom sjåføren;) Jeg er sjåføren på GTR`n fra Våler treffet, jeg var med å arrangerte det treffet:)

Enig i det du skriver bortsett fra en ting, GTR`n gikk på standard dekk, ikke gateslicks;) Original dekkene som GTR 09 modell er levert med fra fabrikk,
og nå er de byttet til Michelin Pilot Sport 2 som jeg faktisk syntes gir enda bedre feste, særlig under akselerasjon:)

Var forøvrig artig å henge på Atomet ditt rundt Våler.....rett fram var det jo natt og dag, men i svingene var det fight:) NB:Min GTR har jo over 800hk så kanskje ikke så rart rett frem.
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

User avatar
Ole Atom
Posts: 21
Joined: 15 Jan 2011 04:35

Re: En runde på Ringen med GTR;Gumpert og 911 turbo Manthey

Post by Ole Atom » 04 Jul 2014 07:56

:-) Jeg var sikker på att den rulla på R888 dekk, men det er mye som svirrer rundt i hodet mitt som ikke bestandig henger på greip. Bra med skuv på den GTR`en ja husker jeg :P
Formann i korttids minneforeninga!

Ariel Atom 3
BMW E30 M3
BMW 320I

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: En runde på Ringen med GTR;Gumpert og 911 turbo Manthey

Post by cv1515 » 04 Jul 2014 08:42

Det var det att jeg snakket på og få på R888 dekk den gangen, men de ble droppet til fordel for nevnte Michelin som nok er ett bedre allround dekk;)
Sikkert derfor du husket R888....
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

User avatar
Ole Atom
Posts: 21
Joined: 15 Jan 2011 04:35

Re: En runde på Ringen med GTR;Gumpert og 911 turbo Manthey

Post by Ole Atom » 04 Jul 2014 09:00

Det kan godt stemme ja :-) Har du solgt GTR nå? mener jeg såg den annonsert på finn en gang ligna i alle fall på den du hadde.
Formann i korttids minneforeninga!

Ariel Atom 3
BMW E30 M3
BMW 320I

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: En runde på Ringen med GTR;Gumpert og 911 turbo Manthey

Post by cv1515 » 04 Jul 2014 10:16

Har akkurat levert den til ny lykkelig eier ja....så nå er den ikke "min " lenger:(
Men har en Nissan 300zx som begynner bli rimelig rå nå, så blir vel teste bane
med den også etterhvert, bygges ferdig i disse dager:)

Kan nok bli en GTR igjen etterhvert, men nå først 300ZX for alle penga:)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: En runde på Ringen med GTR;Gumpert og 911 turbo Manthey

Post by cv1515 » 23 Sep 2014 02:27

Ole Atom, det ble en Skyline GTR R34 på meg nå, Öhlins understell+++ kanskje vi see på bane igjen etterhvert:)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI

User avatar
Ole Atom
Posts: 21
Joined: 15 Jan 2011 04:35

Re: En runde på Ringen med GTR;Gumpert og 911 turbo Manthey

Post by Ole Atom » 23 Sep 2014 13:45

Gratulerer med ny bil :D Har tenkt meg en tur til Trackday på Rudskogen til neste år hvis alt klaffer :-)
Formann i korttids minneforeninga!

Ariel Atom 3
BMW E30 M3
BMW 320I

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests