Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
alfheim
Posts: 626
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim » 04 Dec 2018 12:40

Tenkt mest på et deksel jeg da. Med gamer pc inspirerte vinduer med fargede lys. Bare et forslag altså

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
rayb
Posts: 967
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 04 Dec 2018 19:05

alfheim wrote:
04 Dec 2018 12:40
Tenkt mest på et deksel jeg da. Med gamer pc inspirerte vinduer med fargede lys. Bare et forslag altså
Skal ha det i bakhodet, men det er jo fortsatt bare unødvendig vekt ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
rayb
Posts: 967
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 05 Dec 2018 21:18

Hmpf, så etter å ha skrudd sammen alt igjen finner jeg ut atmin udugeliege mekaniker (jeg) har klart å ødelegge denne. (som er reduksjonsventil til slavesylinderen for clutch)

Image

Ny er bestilt fra Bell&Colvill, men for nå får Lotusen lov å sove litt vintersøvn ;) Det eneste som gjenstår nå er å skifte dette røret, pluss finjustering av ny girmekanisme. Og det kan vente til vårsola spretter ;)

Et par interessante ting jeg fant ut:
  • Clutch- og brems mastersylindre deler reservoir.
  • Denne ventilen er originalt levert bare på biler med launch control.
(Bruk av LC dreper forresten alle garantier Lotus gir på bilen......)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
rayb
Posts: 967
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 11 May 2019 16:00

Siste Rudskogendag ble brått avbrutt av at motoren plutselig begynte å protestere.
Ingen tomgang, fusking på lavt pådrag og en lyd jeg aldri har hørt maken til.
Etter sjekk etter lekkasjer, samt etter å ha påsett at kjølevannet var innenfor normaltemp valgte jeg å kjøre bilen hjem, som forsåvidt gikk greit.

Da jeg parkerte hjemme i garasjen viste det seg at eksosanlegget var nesten rødglødende, så jeg konkluderte med vakuumlekkasje og lot bilen bli kald før jeg lukket porten til garasjen. (konklusjonen var godt hjulpet av at bremseservo også var ute av spill)

Feilen var forsåvidt enkel kom å finne da jeg demonterte...

Image

Slangen fra topplokk til throttle body (antageligvis veivhusutlufting e.l. er festet med en slangestuss som er presset inn på fabrikken. Slitasje og vibrasjoner har tydeligvis gort så denne løsnet, og gitt rikelig med falsk luft og Gud vet hva annet.

Etter å ha satt stussen på plass og hjulpet til med det sterkeste, sinteste "motstandsdyktig mot alt" epoxylimet jeg fant en lørdag i Østfold, så ser alt OK ut igjen.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
rayb
Posts: 967
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: RE: Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 11 May 2019 16:04

alfheim wrote:
03 Dec 2018 19:58
Mener du at det ikke finnes en overpriset 2 gram lettere versjon i karbonfiber? Skuffende. Den kunne jo hat vinduer og farget led belysning så man ser de viktigste delene av mekanismen. Burde være mulig å få produsert opp
Se, noen hørte deg... Ingen lys, men allikevel....

Image

Har ikke sett noen pris, men den blir sikkert ikke billig ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
alfheim
Posts: 626
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim » 13 May 2019 09:45

Ser ikke bildet i innlegget om slangen som hoppet av.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
alfheim
Posts: 626
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: RE: Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim » 13 May 2019 09:46

rayb wrote:
11 May 2019 16:04

Se, noen hørte deg... Ingen lys, men allikevel....


Har ikke sett noen pris, men den blir sikkert ikke billig ;)
Der kan du se. Lys kan sikkert ordnes.
Ville ikke vært av veien med en kjølevifte heller.
Enig i at det ser ut som om det er både dyrt og unødvendig. Endelig noen som har skjønt hva som selger :D
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
rayb
Posts: 967
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 13 May 2019 10:14

Nå med bilde som vedlegg...
20190504_103708057_iOS copy.jpg
20190504_103708057_iOS copy.jpg (216.06 KiB) Viewed 89 times
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
hmhaga
Posts: 932
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Raymonds Exige S240

Post by hmhaga » 14 May 2019 20:07

Det du beskriver som en reduksjonsventil, er jeg rimelig sikker på at er en såkalt clutch delay valve. Rett og slett en innsnevring som forsinker clutchbevegelsen, plassert der for å beskytte drivverket. Fjernet den på Subaru, da det gir en mer naturlig respons i clutchpedalen.

Mager blanding og track day høres ikke heelt ideelt ut. Oppskriften på RIP turbomotor, men sannsynligvis ikke like kritisk med sugemotor. Fått brent vekk litt sot da ;)
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebiler: '15 Subaru Outback '09 Mercedes R350

Post Reply