Lotus TwinCam, går fortsatt ikke bra...
Lotus TwinCam, går fortsatt ikke bra...
Motoren i min Lotus Elan, en big valve TwinCam, ble totaltoverhalt for et års tid siden. Bilen er ikke kjørt siden motoren ble overhalt, nettopp fordi den ikke går bra.
Symptom:
Gnist på alle plugger, men den går bare på tre.
Om jeg trekker av plugghetten på den bakerste pluggen, er det ingen endring i motorens gange.
Den bakerste pluggen er gjennomvåt, mens de tre andre er tørre og fine.
Når jeg skrur ut den bakerste pluggen, ’spruter’ det røyk ut.
Eksos'en er grå/svart i store mengder.
Teori:
Eksosventil på den bakerste sylinderen åpner ikke.
Andre forslag?
Noen ’eksperter’ som kan tenke seg å ta en titt?
Bilen finnes på Ski, og er egentlig for salg - men da må jo motoren gå normalt først...
Symptom:
Gnist på alle plugger, men den går bare på tre.
Om jeg trekker av plugghetten på den bakerste pluggen, er det ingen endring i motorens gange.
Den bakerste pluggen er gjennomvåt, mens de tre andre er tørre og fine.
Når jeg skrur ut den bakerste pluggen, ’spruter’ det røyk ut.
Eksos'en er grå/svart i store mengder.
Teori:
Eksosventil på den bakerste sylinderen åpner ikke.
Andre forslag?
Noen ’eksperter’ som kan tenke seg å ta en titt?
Bilen finnes på Ski, og er egentlig for salg - men da må jo motoren gå normalt først...
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Dumt spørsmål:
Har du byttet eller kryssbyttet plugger, fordelerlokk og pluggledninger?
Har du byttet eller kryssbyttet plugger, fordelerlokk og pluggledninger?
Sverre
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Har ikke hatt tid til å løfte på topplokket på Elan'en enda; skal ta et stunt i helgen.
Fortsettelse følger!!
Fortsettelse følger!!
Last edited by b-havers on 22 May 2011 10:24, edited 1 time in total.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Lynkjapp status etter en koselørdag ('lekt' med tre biler):
* Vasket og byttet plugger (ikke rørt kabler eller fordelerlokk)
* Sjekket kompresjon (ca 10 på syl 1 -3, rundt 7,5 på 2 og 4....???)
* Sjekket om det spruter vann, ilje eller vann ut av plugghull - negativt
* Sjekket flottørnivå; ser greit ut ihht manualen (8 og 15mm)
* Startet igjen - går som ei gammal h***
Defekt toppakning? Sprekk i toppen?
Stor variasjon i komp på en nyoverhalt motor er skremmende...
DH; jeg slår på tråden en dag/kveld.
* Vasket og byttet plugger (ikke rørt kabler eller fordelerlokk)
* Sjekket kompresjon (ca 10 på syl 1 -3, rundt 7,5 på 2 og 4....???)
* Sjekket om det spruter vann, ilje eller vann ut av plugghull - negativt
* Sjekket flottørnivå; ser greit ut ihht manualen (8 og 15mm)
* Startet igjen - går som ei gammal h***
Defekt toppakning? Sprekk i toppen?
Stor variasjon i komp på en nyoverhalt motor er skremmende...
DH; jeg slår på tråden en dag/kveld.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo