Alfa Romeo Montreal

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Alfa Romeo Montreal

Post by Luigi »

Sommerbilen min er en 1972 Alfa Romeo Montreal.
Av alle modellene Alfa har masseprodusert er dette kanskje den særeste og minst kjente. Modellen ble introdusert som konsept på verdensutsillingen i Montreal i Canada i 1967 (Expo '67) og vakte så stor oppsikt at Alfa Romeo bestemte seg for å produsere den.

Konseptbilen hadde Alfas 1600 ccm rekkefirer fra Giulia-modellene (Giulia Ti), men under et sannsynligvis morsomt møte i toppledelsen hos Alfa ble det bestemt at produksjonsmodellen skulle ha motoren til sportsvogna T33. På den tiden hadde T33 en 2-liters V8 som ytte 270 hk på 9600 rpm. Så hardt trimmede motorer er ikke noe å ha i masseproduksjon, så den ble noe modifisert 8)

180-gradersveiva forsvant til fordel for en på 90 grader samt at boring og slag ble hhv. større og lengre. Volumet ble 2593 ccm. "Sivil" tennning og sprut kom på plass (Bosch/Magneti Marelli og Spica) mens Bertone redesignet karrosseriet slik at det passet til ny motor og drivlinje.

Differensialen er en ZF med LSD og har en diger kjølefinne i magnesium for å holde temperaturen nede. Girkassa er en 5-trinns manuell ZF Synchroma med "dogleg" førstegir. Etter hva jeg vet er varianter av denne girkassa å finne både i samtidige Mercedes lastebiler og diverse tyske ræserbiler.

Da Montrealen kom på markedet (som Tipo 105.64) i 1970 hadde den 200 hk ved 6500 rpm/235 Nm ved 4750 rpm, toppfart på ca. 220 km/t og et utseende som fikk mange til å kalle den "superbil". Men dette er langt fra noen italiensk superbil. Den er derimot en fin 2+2 Gran Turismo med stiv bakaksel, behagelig motor og et sinnsykt bensinforbruk. I brosjyra loves det mellom 1,8 og 2,5 liter/mil. Oljekrise hadde tydeligvis ingen hørt om ennå.

Alfa Romeo planla å bygge 10.000 av denne modellen, men etter 1973 sank etterspørselen etter morsomme men veldig tørste biler så mye, at det endelige antallet ble ca. 3900.

Montrealen min ble produsert 31.desember 1972 og sendt til den tyske Alfa-importøren i Frankfurt april 1973. Mystisk nok er 31/12-72 en søndag, og ved nærmere ettersyn viser det seg at de aller fleste Montrealer fra 1972 er registrert med produksjonsdato 31/12. Er det italiensk, så er det italiensk :)

Da jeg hentet bilen i en liten landsby i Tyskland, en halvtimes kjøring fra Nordschleife, ble jeg eier nummer fire. Bilen ble registrert i Bonn 16.januar 1975 og hadde altså stått halvannet år i butikken i Tyskland før den ble solgt. Første eier hadde den fra 1975 til 1977, neste til 2000, og tredje frem til jeg kjøpte den i oktober 2005. Førstemann hadde den som bil nummer to, andremann (en søkkrik bedriftseier) som bil nummer tre, og han jeg kjøpte den av drev bilbutikk.

I 1977 ble bilen lakket om fra Alfa Rosso til Ferrari-rød.

I serviceheftet står det at service på 66.000 km ble utført sommeren 1982. Kilometerstand i dag er litt over 93.000. Med andre ord har bilen gått ca. 1000 km i året på 80- og 90-tallet, og det synes. Han som solgte den til meg har klokket ca. 300 km de siste fem-seks årene.

Resultatet er at bilen har stått mere enn den har hatt godt av, så det er en del morkent og slakt som skal fikses og stelles.

I vinter ringte eieren av garasjen der den står og fortalte om en aldri så liten bensindam under bilen. Den mekaniske innsprøytningen gjør at det går bensinlinjer på kryss og tvers under bilen, og disse forsynes med et par voksne bensinpumper bak ved tanken. Slangene på disse hadde forvandlet seg til bakelitt og begynt å lekke. Etter et par hele dager i en svært kald garasje var det fikset sånn nogenlunde. Ihvertfall piplet det ikke lengre bensin ut både her og der.

Bremsekalliprene har dessuten fått seg en oppussing i vinter. Selgeren visste ikke når de sist var byttet bremsevæske, og det som til slutt kom ut av systemet var mere brunt enn blankt. Stemplene på bakbremsene satt godt fast da de skulle ut, og innenfor membranene var det rust. Stemplene hadde heldigvis ikke gravrust, så litt magisk spray og sandpapir ordnet den biffen.

Etter å ha fått noen kilometer på seg i kommende sesong er jeg spent på hva slags overraskelser den har på lur til meg. Det blir nok stripping og lakking en gang etter at Norsk Tipping har ringt. Kanskje før.

Ellers er det stort sett bare detektivarbeide for å få tak i alskens nye og brukte deler til priser som overgår gull og uran med klar margin, men Montrealeiere er hjelpsomme (og foretaksomme!) folk. Det er dessverre minimalt med deler som går overens med andre 105-serie Alfa.

Image

Bilder og annet plukk finner du på http://break-left.org/gallery/1975Montreal.
Last edited by Luigi on 11 Jun 2006 21:23, edited 1 time in total.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Har du vært ute og luftet den i påsken, eller?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

I påsken har jeg ikke vært i nærheten av biler, til stor glede for et par små mennesker. Far har KLØDD i fingrene og flytter semi-permanent inn i garasjen i morgen kveld :D

Selvfølgelig har "romkameraten" i garasjen pumpet meg full av SMS-oppdateringer på GTVen gjennom hele påsken, sånn at jeg har kunnet gremme meg ekstra mye :roll:

Dessuten er det ikke skilter på den. Får finne meg et biltilsyn med kort ventetid straks bilen er kjørbar igjen. Pr. i dag står den med dekk fra tidlig på 80-tallet, ingen bremser og et par bensinslanger i minus. Alt skal heldigvis bare skrus på.

La merke til en god del fornøyde fjes på påskeaften i finværet. Mye blankt og gromt og vinterlagret på veiene rundt om kring.
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Nydelig bil. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Takker! Hyggelig å høre at andre også liker den. Ikke alle blir fortrolig med 70-tallslinjene på Montrealen. For meg er det nesten ikke til å unngå i og med at jeg lekte med biler i sandkassen da Montrealen ble sluppet løs på menneskeheten :)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Et sintere tryne på en bil finner du vel bare på Alfa Romeo SZ! :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

webmaster wrote:Et sintere tryne på en bil finner du vel bare på Alfa Romeo SZ! :twisted:
Neida. Den er så snill så. Den har jo hjertet i grillen :D
(Istedetfor nyrene, mener jeg :lol: )
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Post by Anders Gullstein »

Luigi wrote:
webmaster wrote:Et sintere tryne på en bil finner du vel bare på Alfa Romeo SZ! :twisted:
Neida. Den er så snill så. Den har jo hjertet i grillen :D
(Istedetfor nyrene, mener jeg :lol: )
Hehe, det skal quates til en kompis av meg som er alfist. Vi kjenner en del som har BMW, så de skal høre den :lol:

Er noe med bilene fra den tiden en var en neve stor. Bare ser meg selv med min 80 talls japse :wink:
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Montrealen står p.t. i garasjen og venter på to nye bensinpumper fra Texas. Ironisk nok kan en kanskje si, for bensinmengdene som pumpes frem til motoren og tilbake igjen er avsindig: 250 liter i timen (4+ l/min) ved flat pedal. Mesteparten brukes til kjøling av innsprøytninga. Det eneste stedet jeg klarte å finne som hadde til nogenlunde fornuftig pris var hos en spesialist på veteran Porsche i oljestaten Texas. 911 fra 69-73 og enkelte Carrera har disse pumpene, men da kun én.

De gamle pumpene lakk en del fra strømtilkoblingen etter lengre tids stillstand. Det er vel ikke akkurat der man ønsker seg bensindråper mens man cruiser langsetter motorveien :shock:

Ellers har jeg hatt en kort (!) prøvetur for å kjøre alt varmt, og det gikk over all forventning. Motoren gikk så pent at jeg kunne bygget korthus på luftfilterboksen, og de selvoverhalte bremsene stoppet faktisk bilen da jeg tråkket på pedalen :lol:

Jeg må bare berømme tidligere eiere for å ha passet såpass godt på den. Helt utrolig å se hvor hel ved den består av etter 34 år med kun vanlig vedlikehold.

Er det forresten noen som vet hva man skal smøre trege el-vinduer med? De gamle vindusheisene sliter litt med å få vinduet på førersiden opp igjen...
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Når tror du du har den på veien, da?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Målet er Italiensk Dag den 26.august på Vålerbanen. Alt før er ren bonus for meg. Garasjedagene er det få og langt mellom for tida.

Men det kan jo hende du får besøk av et prøveskiltbehengt italiensk oljeraffineri på hjul før den tid :lol:

Må jo få til en Bertone fotosession med Mr. 308 før det blir snø på bakken...
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Jøss. Bil med orginal badlook 8)
Image

Edit: Skal slutte og grise til prosjektråden med folkevogner...
Last edited by arildh on 12 Jun 2006 21:15, edited 1 time in total.
- 06 MX-5
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Heh heh. Å poste bilde av en pimpa Golf i samme tråd som en Montreal kvalifiserer til hestehode i senga 8)

Men fin var den ... på sin måte :wink:
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Får ta en liten oppdatering på galskapen, ellers kjent som "Italiensk coupé fra 70-tallet" :wink:

Texaspumpene kom da til slutt, men det viste seg selvfølgelig at den ene av de to var feil type. Erstatning ankom for to dager siden og skal på plass i morgen. Da blir det forhåpentligvis skifte av de antikvariske bensinslangene i motorrommet også. Prøveskilter til søndag er i boks...

Har også hatt prøveskilter på den i to dager og hatt et aldri så lite "shakedown cruise". Resultat:

- Dårlig synk i girkassa ved varm motor
- 1500 rpm tomgang når alt til slutt er varmt.

Sistnevnte er sannsynligvis lekkasje i luftslangene for kaldstart/tomgang. Kassa håper jeg å få orden på etter et oljeskift.

Ellers har jeg begynt å skrubbe den ned innvendig. De forrige eierne har tydeligvis prioritert andre ting enn innvendig vask...

Den offisielle prosjekttråden er forøvrig på http://cuoresportivo.no/index.php?topic=8868.0

Image
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Da var jobben gjort! En stor takk til Jørn som tok med seg en vilt fremmed fyr inn fra gata for å stå og grise med bensin en hel dag, og mange takk go bukk til Bjarne og hans spesialhenger for italienske kjøretøy ;D Nå er det bare resten igjen, inkludert en hel julisøndag med klistreskilt fra biltilsynet :wink:
Post Reply