BMW - feilsøking høy CO

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

BMW - feilsøking høy CO

Post by hmhaga »

Har postet denne på bimmers.no, men tenkte kanskje noen her har erfaring/informasjon. Var jo så dum å ta "konebilen" på bane, og det ble jo til et mareritt. BMW er ikke laget for slikt - det endte med motor egnet som fortøyningslodd. Mangfoldige tusenlapper senere er motoren byttet...

Har en '08 BMW 120i med N43B20A motor, 99.000 km. Dette er en bensinmotor med lean burn. Har nettopp byttet motor pga totalhavari, og får den nå ikke gjennom EU-kontroll pga høy CO. Alle adaptions er nullstilt vha BMW diagnoseverktøy og motoren går fint, men litt grovt på tomgang. Fant ut at jeg burde ha lest av verdien på dysene og kodet dette inn i ECU, men valgte å overlate dette til et BMW-verksted - Bilia. Der får jeg først beskjed om at NOX-katalysatoren må byttes (den får aldri regenerert på norske veier), men så blir vi enige om at det ikke skal påvirke tomgang/CO-verdi. Deretter mener de at jeg må bytte alle 4 dyser, da disse er gamle (noe med index 2 vs 11) Men noen diagnose for å underbygge dette er det ikke snakk om.

Jeg er ABSOLUTT ikke interessert i å havne i delebytte-jockey med denne bilen, da den skal selges. Bare deleprisen på 4 nye dyser er fort 8-10000 kr.Da kan man ikke bare bytte deler på måfå. Prisen på en NOX-katalysator gidder jeg ikke engang å sjekke. Jeg solgte deler fra originalmotoren til en uheldig kar i Drammen, som har vært innom samme delebytte-jockey uten suksess på samme type bil.

BIlen går uten feilkoder, bortsett fra 30E9 (NOX cat aging). Da regner jeg også med at adaptions er innenfor grenseverdiene. Finnes det et BMW-verksted i østlandsområdet som faktisk gidder å gjøre en diagnose, før de ber kundene om å bytte deler? Eller noen her som har erfaring med dette problemet på BMW?

Marerittet er at bilen er uten skilter, og jeg får ikke skilter på den igjen før EU ok. Så for hvert forsøk på å fikse CO så koster det 350 kr for prøveskilt, kjøre for å hente prøveskilt, time på verksted osv osv.

Noen som har erfaring med Gasolin.no sin CO-måler? Er den nøyaktig nok? Viser den 0.0 når det er 0.0 CO? Ser at den har nøyaktiget på +/- 0.5% CO, så den er jo eeeegentlig ikke bra nok.
bmw.JPG
bmw.JPG (95.08 KiB) Viewed 5713 times
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: BMW - feilsøking høy CO

Post by Ketil »

Selge den som den står ?

Tlf.92016647
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: BMW - feilsøking høy CO

Post by hmhaga »

Bilen faller vel utenfor kategorien "sportsvogn", men jeg tar allikevel sjansen:

Siden det var så vanskelig for verksted å kode dyser, så får jeg gjøre det selv. Praktisk nok fikk jeg et USB boroskop i julegave av kona for noen år siden, og det kom godt med for å lese av dyseverdiene uten masse demontering.
IMAG1124.jpg
IMAG1124.jpg (156.53 KiB) Viewed 5640 times
Bilde fra boroskop
181201_121322.jpg
181201_121322.jpg (193.25 KiB) Viewed 5640 times
Koding av dyser i INPA (BMW programvare), nye verdier lagt inn
Screenshot 2018-12-01 at 16.50.27.png
Screenshot 2018-12-01 at 16.50.27.png (123.82 KiB) Viewed 5640 times
Deretter slettet jeg alle adaptions. Ble masse feilkoder ved første oppstart, men etter å ha kjørt en relearn på gasspedal/throttle body var alt i orden. Nå sviver den ganske så fint på tomgang. Har fått tilbud om å låne avgassmåler hos et verksted (Hurra for AutoConsult), og de vil ordne med endelig EU-godkjenning av bilen så fort jeg får CO under grenseverdi :) Krysser fingrene.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: BMW - feilsøking høy CO

Post by hmhaga »

Fikk låne tid på avgassmåler hos et service-minded verksted i Skotselv. CO 0.00 på tomgang og forhøyet tomgang! :mrgreen: :mrgreen:
Løsningen var å altså å få kodet inn riktig verdi på dysene.

Sånn passe sur på Bilia Hønefoss som fikk i oppdrag å kode inn dysene, men i stedet tok seg betalt for å fortelle at jeg måtte bytte dyser (15.000 kr) og NOX-katalysator (20.000 kr) - uten å ta noen diagnose. De kunne nemlig høre det på tomgangen at det var feil på dysene...jadda. Lurer på hvor mange kunder de lurer på dette viset.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: BMW - feilsøking høy CO

Post by alfheim »

Så bra.
Hvor får man tak i programmvare for å kode dette? er det mulig for enkeltpersoner å kjøpe?

Tror desverre ikke at det er lureri fra Bilias side, bare inkompetanse. Vet imidlertid ikke om det gjør det noe bedre. Spesielt når inkompetansen har en tendens til å falle ned på at det blir dyrere for kunden og høyere inntekt for selskapet.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: BMW - feilsøking høy CO

Post by hmhaga »

alfheim wrote: 10 Dec 2018 12:04 Hvor får man tak i programmvare for å kode dette? er det mulig for enkeltpersoner å kjøpe?
Programvaren finner man på nett ved å google, det finnes ferdig konfigurerte virtuelle maskiner eller man kan installere og konfigurere etter guider. Interfacet får man kjøpt på finn.no eller ebay til noen hundrelapper, samme type brukes på flere bilmerker (FTDI USB to Serial), men BMW har gjort en vri på pinnekonfigurasjonen (selvsagt) så man må kjøpe en som er BMW INPA/ISTA kompatibel (jeg har en der pinnekonfigurasjonen kan endres med en bryter).

Jeg har sendt en klage til verksmester hos Bilia, men har ikke fått noen tilbakemelding. De oppfatter det vel som utidig syting å klage over at man ble forelagt unødvendig delebytte til ~ 35.000 kr :roll:

Det er gøy med diagnoseverktøy. Ingen av bilene jeg har slipper unna, da får man de som man selv vil ha de. Konfigurere bort plagsomme funksjoner (start-stopp, automatisk håndbrekk og låsing av dører), legge til artige funksjoner. Eller rett og slette programmere om motorstyringen så man får bedre respons, er faktisk litt å hente på sugemotor (spesielt Subaru som kjører med kontinuerlig overivrig korreksjon for tenningsbank på 95 oktan).
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply