Vårmønstringen
Vårmønstringen
Slipper denne bilen inn?
Fiat 125S Vignale Samantha 1969.
http://cuoresportivo.no/index.php?topic=40070.0
Den er produsert i ca. 100 eks.
Min er den eneste i Norge og det er to i Skandinavia.
Man tipper det finnes ca. 15 igjen i verden av denne raringen.
MEN, den har FIRE seter og er jo strengt tatt en GT-bil i Coupe-utgave.
Blir jeg henvist til "entusiast-bilene", eller får jeg stå blant de "ekte" sportsbilene?
Erik
(usikker men stolt)
Fiat 125S Vignale Samantha 1969.
http://cuoresportivo.no/index.php?topic=40070.0
Den er produsert i ca. 100 eks.
Min er den eneste i Norge og det er to i Skandinavia.
Man tipper det finnes ca. 15 igjen i verden av denne raringen.
MEN, den har FIRE seter og er jo strengt tatt en GT-bil i Coupe-utgave.
Blir jeg henvist til "entusiast-bilene", eller får jeg stå blant de "ekte" sportsbilene?
Erik
(usikker men stolt)
Re: Vårmønstringen
Den som kommer på Øvrevoll får se!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Vårmønstringen
Spørsmålet var seriøst ment.
Jeg har snakket med flere som er i stor tvil om bilen de har vil slippe inn som "sportsbil".
Det hadde vært greit om NSK hadde publisert en definisjon.
Det er ikke så greit å bruke mye tid på forberedelser, kanskje kjørt langt, for så å bli avvist i porten.
Ja, jeg vet om "entusiast"-varianten, men det er liksom ikke helt det samme som å stå sammen med de andre "sportsbilene".
De som er usikre, lar vær med å komme.
Erik
(fremdeles usikker og stolt)
Jeg har snakket med flere som er i stor tvil om bilen de har vil slippe inn som "sportsbil".
Det hadde vært greit om NSK hadde publisert en definisjon.
Det er ikke så greit å bruke mye tid på forberedelser, kanskje kjørt langt, for så å bli avvist i porten.
Ja, jeg vet om "entusiast"-varianten, men det er liksom ikke helt det samme som å stå sammen med de andre "sportsbilene".
De som er usikre, lar vær med å komme.
Erik
(fremdeles usikker og stolt)
Re: Vårmønstringen
Skjønner det med usikkerheten, men ingen har da noensinne nektet Jensen Interceptor innenfor portene? Tilsvarende bil på mange måter...
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Ja dørene på Samantha er identiske med en de på en Jensen Interceptor, så jeg kan jo argumentere med det.subwoofer wrote:Skjønner det med usikkerheten, men ingen har da noensinne nektet Jensen Interceptor innenfor portene? Tilsvarende bil på mange måter...
Men det hjelper ikke min venn med Jaguar
Siden man praktiserer avvisning i porten, bør man også kunne presentere en definisjon slik at publikum har noe å forholde seg til.
Hvis ikke blir det litt frimurersk......
Erik
Re: Vårmønstringen
Var ikke ment som kødd, men bakseter er jo ikke diskvalifiserende siden både 911er og Interceptorer slipper inn uten spørsmål.
Og så har den vippelykter. Må jo være sportsbil da? Allier deg med en merkeklubb slik at du kan ringe kavaleriet hvis du sliter i porten?
Og så har den vippelykter. Må jo være sportsbil da? Allier deg med en merkeklubb slik at du kan ringe kavaleriet hvis du sliter i porten?
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Jeg vet om merkeklubber som anbefaler medlemmer å holde seg unna.subwoofer wrote:.......
Allier deg med en merkeklubb slik at du kan ringe kavaleriet hvis du sliter i porten?
Nettopp på grunn av usikkerhet omkring adgang.
Noen retningslinjer må jo vaktene (jeg er en av dem selv) bruke for å bestemme hvilke biler de skal slippe inn?
Erik
Re: Vårmønstringen
Endelig...
Denne diskusjonen har vi ikek sett på et par år
Denne diskusjonen har vi ikek sett på et par år
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Vårmønstringen
Erik: Definisjon på sportsvogn er, som du vet, en mildt sagt vanskelig sak. Ikke minst emosjonelt for mange. Dette er publisert på Facebooksiden vår (www.facebook.com/sportsvogn.no):
Jeg slipper deg inn i alle fall.Definisjon av sportsvogn
På grunn av plassbegrensninger inne på området så kan vi dessverre ikke slippe inn alt av biler denne dagen. Vi ønsker å bevare Vårmønstringen som et spesielt treff hvor man kan beskue sportsvogner som ikke er dagligdagse syn på våre veier.
Det å definere hva som er en sportsvogn eller sportsbil er svært vanskelig. NSK har valgt å ikke lage en slik klar definisjon siden det finnes utrolig mange biler som er i et grenseland (jfr. http://www.sportsvogn.no/definisjon.htm).
Vi ønsker derfor ikke å opprette en offisiell liste med spesifikke bilmodeller da det aldri vil bli 100% enighet. Vi har likevel prøvd å etablere noen generelle retningslinjer som vil være veiledende. Vår linje er at det skal være noen klare grenser for hva som slipper inn/ikke slipper inn, og at vi er liberale ved tvilstilfeller.
Sportsvogn:
• I utgangspunktet lave 2-seters biler med maks 2 dører, et chassis med fokus på sportslige kjøreegenskaper, samt et karosseri og design som gjør at den skiller seg ut fra mengden.
• I noen tilfeller 2+2 setere (dvs. 2 "reserveseter" typisk beregnet for barn), f.eks. Porsche 911.
IKKE sportsvogn:
• SUV/Offroad, Flerbruksbil, Kasse/Varebil, Pickup, Stasjonsvogn
• Sedan (4 dører)
• Kombi (3/5 dører)
• Cabriolet/Coupe (2 dører) som er basert på "søstermodell" i sedan/kombi karosseri, med visse unntak (les under)
Det er spesielt det siste punktet hvor det finnes mange biler som er i et grenseland. Vi har derfor de siste årene praktisert unntak for spesielle 2-dørs "performance" og GT-modeller, f.eks. 2-dørs BMW M3/M4 og 2-dørs BMW 6-serie, og kommer til å fortsette med å være liberale ved tvilstilfeller.
I år introduserer vi dessuten nyheten "åpen klasse" som en del av Vårmønstringen. Dette er et tilbud til alle entusiastbiler som er sportslige, men kanskje faller litt utenfor begrepet (og definisjonen av) sportsvogn. Parkering vil bli på gresset på indre bane. Se egen kunngjøring om dette
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Vårmønstringen
If it looks like a duck, talks like a duck and walks like a duck wd at least hzve to consider the possibility that it might be a duck. Sitat en eller annen jeg ikke husker.
Det er svært få som i realiteten blir avvist i porten.
Du kommer inn, ferdig. (Egentlig mer bekymret over at du lurer en noe annet)
Det er svært få som i realiteten blir avvist i porten.
Du kommer inn, ferdig. (Egentlig mer bekymret over at du lurer en noe annet)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Vårmønstringen
Husk, nye mennesker blir født (og noen dør).rayb wrote:Endelig...
Denne diskusjonen har vi ikek sett på et par år
Jeg har baaare vært medlem i NSK i fem år og har derfor ikke fått med meg de diskusjonene du viser til.
Endelig!webmaster wrote:Erik: Definisjon på sportsvogn er, som du vet, en mildt sagt vanskelig sak. Ikke minst emosjonelt for mange. Dette er publisert på Facebooksiden vår .........
Jeg og mange med meg har IKKE Facebook.
Siden dere fremdeles har en hjemmeside med informasjon om Vårmønstringen, så vil jeg på det sterkeste anbefale at denne (noe hemmelige) informasjonen blir gjort tilgjengelig der.
(du er jo webmaster og greier, så det fikser du sikkert)
Det er ikke det minste rart at jeg lurer.alfheim wrote: ...........
Du kommer inn, ferdig. (Egentlig mer bekymret over at du lurer en noe annet)
MANGE lurer ......
Erik
Re: Vårmønstringen
Da kan jeg kanskje få helle litt malurt i begeret.
Veldig trist å forberede to biler til en sånn mønstring for så å bli henvist til den andre siden av banen bak en kolossal søledam.
Jeg ble spurt i ettertid om hvorfor jeg ikke stilte ut.
Det var ikke mange som fikk med seg at det stod en liten rad med Alfa Romeo, Fiat og Lancia der langt borte helt for seg selv.
Alle de bilene var det kun en av. De fleste svært uvanlige og sjeldne biler.
Men 220 Porscher, det fikk folk med seg.
Er man ute etter mengde eller bredde?
Hva om det dukker opp 500 Porscher neste år?
Hvis jeg ikke får en bedre plass neste år med Lancia Montecarlo, Bertone X1/9 og/eller Vignale Samantha, så tror jeg ikke jeg tar bryderiet.
For dette var en skikkelig nedtur.
Beklager at jeg er sur. Men det var også eierne av de andre bilene der borte på den andre siden .....
Dette er et forsøk på konstruktiv kritikk.
Jeg tror at biler det er få av bør stå sentralt.
Biler det er mange av kan stå litt i periferien.
Biler det er enormt mange av, de kan stå helt ytterst.
Og et tips til.
Normalen er at det regner, ikke bli overrasket over det.
Legg regnvær og gjørme inn i planlegginga.
Erik
(ensom og stolt)
Veldig trist å forberede to biler til en sånn mønstring for så å bli henvist til den andre siden av banen bak en kolossal søledam.
Jeg ble spurt i ettertid om hvorfor jeg ikke stilte ut.
Det var ikke mange som fikk med seg at det stod en liten rad med Alfa Romeo, Fiat og Lancia der langt borte helt for seg selv.
Alle de bilene var det kun en av. De fleste svært uvanlige og sjeldne biler.
Men 220 Porscher, det fikk folk med seg.
Er man ute etter mengde eller bredde?
Hva om det dukker opp 500 Porscher neste år?
Hvis jeg ikke får en bedre plass neste år med Lancia Montecarlo, Bertone X1/9 og/eller Vignale Samantha, så tror jeg ikke jeg tar bryderiet.
For dette var en skikkelig nedtur.
Beklager at jeg er sur. Men det var også eierne av de andre bilene der borte på den andre siden .....
Dette er et forsøk på konstruktiv kritikk.
Jeg tror at biler det er få av bør stå sentralt.
Biler det er mange av kan stå litt i periferien.
Biler det er enormt mange av, de kan stå helt ytterst.
Og et tips til.
Normalen er at det regner, ikke bli overrasket over det.
Legg regnvær og gjørme inn i planlegginga.
Erik
(ensom og stolt)
Re: Vårmønstringen
Jeg hadde en fin dag på vårmønstringen. Har ikke noe problem å skjønne at det ikke er så enkelt å administrere et slikt arrangement. Likevel må jeg si jeg skjønner Rudolf, se hva som sto på andre siden av søledammen.
- Attachments
-
- DSC_0669 - Kopi.JPG (239.06 KiB) Viewed 7936 times
916 GTV
Re: Vårmønstringen
Bli gjerne med på planleggingen neste år.
Forslaget om mange vs. få er ikke så dumt.
Vi gjør noen justeringer hvert år, men det er ikke så lett å på forhånd vite hva det blir mange og hva det blir få av.
I år var det "plutselig" veldig mye amerikansk. Det har vi ikke hatt så mye av tidligere.
Det jeg synes er fint med vårmøsnstringen er både bredden og dybden. Du kan plutselig se 3 like biler av et merke du aldri har hørt om. Det er også ganske morro å se 50 forskjellige varianter av 911 på en eller annen måte.
Porsche legger mer jobb i dette en noen annen klubb, og er en viktig årsak til at vårmønstringen er blitt det den er blitt. Synes derfor det er naturlig at de også får være med på diskusjonen om plasering, og ikke henvises til en et område langt unna "fordi de er blitt så mange".
Det med regn er relevant, synnes vi det er bedre med en vårmønstring under tak, for eksempel på Sandvika storsenter, Ikea eller et annet parkeringshus gitt at det kan hende det regner?
Forslaget om mange vs. få er ikke så dumt.
Vi gjør noen justeringer hvert år, men det er ikke så lett å på forhånd vite hva det blir mange og hva det blir få av.
I år var det "plutselig" veldig mye amerikansk. Det har vi ikke hatt så mye av tidligere.
Det jeg synes er fint med vårmøsnstringen er både bredden og dybden. Du kan plutselig se 3 like biler av et merke du aldri har hørt om. Det er også ganske morro å se 50 forskjellige varianter av 911 på en eller annen måte.
Porsche legger mer jobb i dette en noen annen klubb, og er en viktig årsak til at vårmønstringen er blitt det den er blitt. Synes derfor det er naturlig at de også får være med på diskusjonen om plasering, og ikke henvises til en et område langt unna "fordi de er blitt så mange".
Det med regn er relevant, synnes vi det er bedre med en vårmønstring under tak, for eksempel på Sandvika storsenter, Ikea eller et annet parkeringshus gitt at det kan hende det regner?
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Vårmønstringen
Synes linken som ble postet på FB-siden til NSK viser godt hva som er selve vårmønstringen: http://hooniverse.com/2015/05/10/weeken ... ogn-klubb/. Resten av bilene er i utkanten og har rett og slett ikke samme fokus. Jeg stemmer for å finne et mer egnet sted der alle merker har mulighet til samme profilering.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3