Runet sin Elise S1

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

webmaster wrote:Igjen, ta en tlf til SV i morgen! :)
Ja, bør nok det.
Hvor sitter chassisnr på en Elise? (på bilen altså)
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Runet sin Elise S1

Post by webmaster »

På frontruta (hvis den ikke er byttet), og foran på chassiset på innsiden av høyre forhjul.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Takker Jørn. Nr er lokalisert der borte, og Litauisk BT sier de nå utsteder nytt riktig vognkort med riktig chassisnr på.
Men det rare er at de ikke har eu-typegodkjenning og variant i sine registre.
BT her hjemme sier det hjelper om jeg kan skaffe dokumentasjon på at min bils chassisnr er koblet mot et EU typegodkjenningsnr og variant. Prøvde meg på fabrikkens webside, men fant ikke noe fornuftig å kontakte der.
Nr fremkommer heller ikke på de tyske papirene jeg har til den.
Vet du typegodkjenning og variantnr på den du hadde Jørn? Da har jeg iallfall nr på samme type bil, og det kunne de kasnkje godta her hjemme.

Ellers fant de selvsagt vannperler ved toppakning, så nå blir det toppen av og full sjekk før den havner her.
Regner jeg med jeg henter den selv og kjører hjem nå som det er varmere i været.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: Runet sin Elise S1

Post by mowal »

Hei

Gratulerer med Elise'n

Du kan sende fabrikken en mail om COC her: certificate@lotuscars.com

Se for øvrig mer her: http://www.lotuscars.com/about-us/contact-us

Du kan også bestille COC fra en rekke eksterne aktører f.eks CoCdocs.com (jeg har ingen erfaring med dem)

Lykke til
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Takk mowal!
Og takk for link. Da skal dette ordne seg, tenker jeg :D

Om jeg kjøper de sorte felgene haga linket til, hva anbefales av dekk og i hvilken dim?
Kanskje like greit å kjøpe komplett sett fra Eliseparts?
Tenker ikke dekk for bane, men yndige veier på nordvestlandet...

Henting av Elise er nå planlagt til uke 21.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Runet sin Elise S1

Post by hmhaga »

Er faktisk en fordel å kjøpe felger med dekk montert, så slipper du at felgene bulkes under postgangen.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Noen som har sett gunmetallfargen i virkeligheta?
http://www.eliseparts.com/products/show ... -gunmetal/
Virker veldig lyse på bildet. Er det nærmere sølvmetallic eller nærmere koksgrå metallic? Hadde gunmetall på min forrige alfa og det var omtrent koksgrå med litt brunskjær.
Er i tvil om jeg skal velge svart eller gun.. Vil ikke ha de for lyse heller.

Et annet, sikkert dumt spørsmål..
Kikker på disse:
http://www.eliseparts.com/products/show ... van-neova/
Men nå skal jeg bruke den på vanlig vei, så da holder det vel med normale bra kvalitetsdekk?
Eller er det slik at det er disse over man "må" ha? :roll:
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Runet sin Elise S1

Post by alfheim »

runet wrote: Et annet, sikkert dumt spørsmål..
Kikker på disse:
http://www.eliseparts.com/products/show ... van-neova/
Men nå skal jeg bruke den på vanlig vei, så da holder det vel med normale bra kvalitetsdekk?
Eller er det slik at det er disse over man "må" ha? :roll:
Det er på ingen måte disse man "må" ha.
Samtidig er det ikke så lett å finne noe i riktige dimensjoner, og disse er vel ikke egentlig spesielt dyre, så det kan hende det er like greit.

Er et poeng at man ikke går for hva som helst. Ble aldri fornøyd med Pirelli på min S1, da de ikke fungerte ordentlig før de fikk litt varme, noe de så og si aldri gjorde ved vanlig kjøring fordi bilen er så lett. Så det å ha noe som er beregnet for lettere biler kan være et poeng.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Takk for innspill, Erling :D
Jeg prøver den litt med originalhjulene før jeg bestemmer meg.
Ferden går fra Gmoen til Vilnius søndag, og videre til Visaginas nord/øst i Litauen, retur mandag fra Visaginas vestover til Klaipeda og ferje til Karlshamn helt syd i Sverige. Deretter litt over 1000km hjem til Sogn og Fjordane.
Men siden jeg aldri har kjørt noe sånt, så spør jeg herved om råd til hva jeg bør ha med meg. Ser at det er blanding av regnvær og delvis skyet vær på meldingene de neste dagene, så det blir neppe mange km med taket av.
Hva er kjekt å ha i bagasjen på en slik tur? Tenker ikke på mat og penger og pass da..
Tar med en Tomtom, solbriller, lommelykt, Leatherman. Andre ting? Regner med det er varme nok i bilen når utetemp ligger på ca 10 grader?
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Post by Rudolf »

runet wrote:....
Hva er kjekt å ha i bagasjen på en slik tur?
.....
Gaffatape, ståltråd og multimeter.
Litt verktøy, koblingsskjema og en ledningsstump har du sikkert allerede tenkt på.

Eriks postulat:
"95% av alle "plutselige" feil er elektrisk."


Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Da er bilen kommet på tunet.
400km gjennom Litauen, ferje fra Klaipeda til Karlshamn sør i Sverige og 1150 km derfra og hjem.
Fin marsjfart, men irriterende mye strøsand og småsteiner langs veiene etter vinter og asfaltsliping...
Time hos BT 29. mai.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Som førstegangseier av en Elise (Lotus i det hele tatt), så blir det en del ting jeg undrer på...:

Jeg synes det er uvanlig mye gearkasseuling. Høres egentlig ut som en Ford Taunus med godt slitt bakakselpinjong....
Normalt? Spesielt merkbart i 4. og 5. gir. fra 90kmt og oppover. Forsvinner med clutch inne, så regner med det er kassa...

Det er en høy viftelyd bak ved motoren. Virker som den går hele tiden. Normalt? Display i dash sier at den ligger mellom 87 og 91 grader stort sett hele tiden.

Det smeller bra i understellet både foran og bak ved dumper/hull/kanter i veien. Hadde det vært i alfaen, ville jeg umiddelbart sjekket foringer/kuler /ledd. Er dette noe som hører med? Den er gått 50kkm, men har stått omtrent stille i garasje siden 2004.
Mulig gummien i alle foringer er råtten etter alle disse åra?

Den er tett mot regn så lenge jeg kjører. Når den står i ro, drypper det inn oppe i øvre fremre hjørnet av begge sidevinduer. Normalt?

Ellers er bilen meget pen, men TLC må den få.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Runet sin Elise S1

Post by T.Lund »

Når du kjører lotus, så må du venne deg til mye (u)lyder, og litt vann i cupè er helt normalt.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Runet sin Elise S1

Post by webmaster »

Ikke så mye som høres unormalt ut av det du beskriver. :) Viftelyd fra motoren høres dog litt spesielt ut, klarer du å lokalisere det litt bedre?

Smell i understellet er muligens utslitte balljoints. Evt. utslitte dempere - er det røde Koni?

Girkasselyden du beskriver er jeg ikke sikker på, men kan være clutch/utløserlager. Bruk til det stopper. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Fått kjørt en del uten tak i dag. Kaldt, men pent vær.
Tydelig at taket på gir mer lyder enn taket av. Reine resonanskassa...
Det jeg trodde var viftelyd Jørn, er nok bensinpumpa som summer (ganske heftig).
Demperne som står på, er de bilen blei levert med. Ikke fått sett hva det er enda.
Det jeg tror er girkasselyd, må jeg sjekke litt mer på. Merkes absolutt best med taket på.
Balljoints skal sjekkes, og kjøpes nok uansett inn da det kan være greit å ha liggende.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
Post Reply