Exige S, 2007
Re: Exige S, 2007
Svarer meg selv her, selv om jeg fremdeles er litt usikker. I tråden under fra Seloc (krever innlogging) sies det at et stag kan monteres på utsiden av beslagene, men at det egentlig er unødvendig:
http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid5021438
...men så er samme produsent på banen noe senere og har produsert slike stag for montering for å spare slitasje på subframe:
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... pid6615060
Hm. Ble jeg egentlig noe klokere?
http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid5021438
...men så er samme produsent på banen noe senere og har produsert slike stag for montering for å spare slitasje på subframe:
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... pid6615060
Hm. Ble jeg egentlig noe klokere?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
...og dette har jeg visst spurt produsenten om før:
The kit has not been designed for it but you could still use the brace bar.
It would have to be installed 'on top' of the inner bracket, so in between the bolt head and the locating washer for the bracket.
If the radius of the brace bar is not allowing you to fit it flush, I'd recommend to use some washers to make it sit flush.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Jeg fikk heller ikke mitt stag til å passe så jeg la det til lagring.webmaster wrote:Driver og ser på toe links -kit'et jeg har kjøpt. Så langt jeg kan forstå er det ikke mulig å få på staget (sort) som skimtes til høyre i dette bildet fra Raymonds tråd:
Evt må man frese ut et spor i beslaget som følger med kit'et (nederst til høyre i bildet) for å smye staget inn der (er flatklemt i endene, så det kan jo gå):
...men jeg har egentlig ikke så stor tro på det. Er det greit å droppe å montere det tilbake? Så langt jeg kan forstå er staget egentlig for å fordele belastningen mellom de originale toe links, og strengt tatt har det liten funksjon i det nye kitet, der belastningen tas opp av braketten. Raymond har fjernet det, mener jeg han sa.
Jeg mener noen sa akkurat det samme som du her sier, at det er for å fordele last mellom underdimensjonerte toe links og at det ikke er nødvendig etter oppgradering, men jeg finner ikke igjen denne tråden i farta.
Uansett... Jeg har ikke montert det igjen og har ikke merket noen problemer....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Exige S, 2007
Ser ut som det fint kan fjernes, vil tro de nye brakettene gjør en bedre jobb, en dette staget.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Exige S, 2007
Denne? http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid5608834rayb wrote: Jeg mener noen sa akkurat det samme som du her sier, at det er for å fordele last mellom underdimensjonerte toe links og at det ikke er nødvendig etter oppgradering, men jeg finner ikke igjen denne tråden i farta.
Ellers ser det ut til at det skal gå å montere den på utsiden, slik som dette (riktignok et annet stag):
Prøvde litt selv:
Får prøve litt.
Har ikke fått gjort så mye fornuftig i dag, annet enn å få på ARBen skikkelig, sleit litt med å få foringene til å passe skikkelig, inntil jeg oppdaget at bildene på EP sine sider viser dem feilmontert.
Jeg mener de er 180 grader feil, og skal være slik:
Mens man ligger sånn lett henslengt på garasjegulvet og titter opp ser man både ting i litt andre vinkler:
Sjekk kurven på karosseriet langs siden:
Artig.
Ifb med toe link kitet så trenger jeg nok en gang en blindmuttertang. Har lånt på jobben før, men lurer på om jeg ikke skal investere i en selv. Noen som vet hvor sånt kan kjøpes over disk?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Mitt er montert slik som på EP sitt bilde, å slik har jeg kjørt halve sist sesong. Det er jo en liten "leppe" på andre siden av foringen, som holder den på plass. Jeg stusset også på dette, da det ikke fulgte med monteringsanvisning, så jeg gikk etter bildet.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Exige S, 2007
Ja...det er jo leppe på begge sider, den ene en del større enn den andre. Innbiller meg at den største bør gå mot den flensen på ARB som er av omtrent samme størrelse, for å beskytte ARB mot brakett og omvendt. Det passer også med den delen av ARB som ikke er lakkert. Sikkert ingen krise uansett.
Ellers fant jeg blindmuttertang på Biltema, som Erling tipset meg om sist. Problemet med den er at den ikke tar større enn M6, men akkurat nå er det M6 jeg trenger, så da...
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... rtId=12953
Ellers fant jeg blindmuttertang på Biltema, som Erling tipset meg om sist. Problemet med den er at den ikke tar større enn M6, men akkurat nå er det M6 jeg trenger, så da...
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... rtId=12953
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
webmaster wrote:Svarer meg selv her, selv om jeg fremdeles er litt usikker. I tråden under fra Seloc (krever innlogging) sies det at et stag kan monteres på utsiden av beslagene, men at det egentlig er unødvendig:
http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid5021438
...men så er samme produsent på banen noe senere og har produsert slike stag for montering for å spare slitasje på subframe:
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... pid6615060
Hm. Ble jeg egentlig noe klokere?
Staget mellom "toe link" er vel for å avlaste "subframe"
Når det gjelder speedsteren så er det flere tilfeller av ødelagt subframe etter at man har montert oppgradert toe link sett,ved bane kjøring og gate slicks.Nå vet jeg ikke om subframe er lik på Speedsteren og Lotusen.
Tidligere så brakk det orginale toe link......så det viser vel at løser man et problem så får man et annet en annen plass.
Re: Exige S, 2007
Har lest at subframe på Speedster er svakere enn på Lotus-chassiset, så de er mer plaget av dette. Argumentet for å ha en slik brace bar på Lotus er for å forhindre at hullene toe link'ene er festet i i subframe skal utvide seg, og dermed forårsake brudd.
Sies det.
Sies det.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Er det en sånn du mener?webmaster wrote:
Ifb med toe link kitet så trenger jeg nok en gang en blindmuttertang. Har lånt på jobben før, men lurer på om jeg ikke skal investere i en selv. Noen som vet hvor sånt kan kjøpes over disk?
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... ett-12953/
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Exige S, 2007
Jupp. Var og kjøpte i dag.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
I dag har jeg bare klødd meg i hodet, og ikke så mye annet. Skal ha på toe links før jeg setter på dempere o.a. bak. Dette er utgangspunktet, kit fra Elise-Shop:
Ikke så komplisert vel? Nja. For det første suger instruksjonene som følger med. For det andre brukte jeg sikkert opp mot en time på å få av limet som satt igjen på selve stagene som var teipet sammen. Note to self: Hvis man har noe det sitter igjen gjenstridige teiprester på - dypp det i Prickbort, det er borte på et øyeblikk (ikke kast bort tiden på rødsprit og gnikking).
Slik tror jeg det skal monteres:
Indre nederst, ytre øverst. Så skal belgene fylles med fett (hva slags?).
Så skal det drilles hull og monteres blindmutre:
Her må jeg av med eksosen for å komme til med drillen (ser det ut til).
Sånn går no dagan.
Ikke så komplisert vel? Nja. For det første suger instruksjonene som følger med. For det andre brukte jeg sikkert opp mot en time på å få av limet som satt igjen på selve stagene som var teipet sammen. Note to self: Hvis man har noe det sitter igjen gjenstridige teiprester på - dypp det i Prickbort, det er borte på et øyeblikk (ikke kast bort tiden på rødsprit og gnikking).
Slik tror jeg det skal monteres:
Indre nederst, ytre øverst. Så skal belgene fylles med fett (hva slags?).
Så skal det drilles hull og monteres blindmutre:
Her må jeg av med eksosen for å komme til med drillen (ser det ut til).
Sånn går no dagan.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Da jeg moterte disse på Elisen, så brukte jeg bare popnagler på varmeskjoldet, i stede for blindmuttere. Mener jeg bare fylte belgene med kobberfett.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Exige S, 2007
Ble brukt popnagler på min Elise også den gangen det ble montert, men de sier nå at det er viktig å bruke skruer, for det er ikke bare et varmeskjold, men en del av strukturen for å holde staget på plass.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Sikkert "overkill" men ble fortalt å bruke denne på selve balljointen.
http://www.elise-shop.com/valvoline-mol ... p-743.html
Og å fylle belgen med denne..
http://www.elise-shop.com/valvoline-sie ... p-744.html
Nå var det også disse to jeg brukte til selve balljoint foringene i resten av understellet.
http://www.elise-shop.com/valvoline-mol ... p-743.html
Og å fylle belgen med denne..
http://www.elise-shop.com/valvoline-sie ... p-744.html
Nå var det også disse to jeg brukte til selve balljoint foringene i resten av understellet.