Tommy's Exige S

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5698
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by webmaster » 14 Sep 2014 09:53

Jaja, da sees vi kanskje på Ringen da :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
T.Lund
Posts: 533
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund » 22 Sep 2014 14:02

Da dukket det opp enda et par pakker fra Eliseparts på døra.


Image

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport

User avatar
rayb
Posts: 949
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Tommy's Exige S

Post by rayb » 22 Sep 2014 14:43

Tøft!
Jeg forventer en lang anmeldelse på denne, spesielt med vekt på om den er verd pengene...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
T.Lund
Posts: 533
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund » 22 Sep 2014 15:49

Samme hvordan den virker, bare det ser bra ut :D
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport

User avatar
rayb
Posts: 949
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Tommy's Exige S

Post by rayb » 22 Sep 2014 17:52

Da ville jeg for min del ha gått for en slik
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5698
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by webmaster » 22 Sep 2014 20:46

Hva er fordelene med denne fremfor den originale egentlig? (nei, har ikke lest...:D)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 949
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Tommy's Exige S

Post by rayb » 22 Sep 2014 20:58

webmaster wrote:Hva er fordelene med denne fremfor den originale egentlig? (nei, har ikke lest...:D)
(Mye) større luftgjennomstrømning il ICen -> kaldere inntaksluft -> mer effekt.

Varmeskjoldet skal hindre at intercooleren varmes opp av motoren, noe som er et problem på det originale Exige-oppsettet.
Hvor stort problemet er er jeg dog noe mer usikker på, det er derfor jeg ville ha en full anmeldelse.

Jeg for min del har mer tro på denne som er vannavkjølt, men jer er litt i tvil om forskjellen er stor nok til å forsvare prisen. I alle fall i norsk sommervær that is.

Men jeg prøve å slutte å hijacje tråden til Tommy nå
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

jonr
Posts: 156
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Tommy's Exige S

Post by jonr » 22 Sep 2014 21:06

rayb wrote:Jeg for min del har mer tro på denne som er vannavkjølt, men jer er litt i tvil om forskjellen er stor nok til å forsvare prisen. I alle fall i norsk sommervær that is.
Kombiner den med en tank for isvann (gjerne saltvann for å gjøre det enda kaldere) som byttes etter noen runder på banen så har du maks effekt :)
Må bare ha med transportabel isbitmaskin i følgebilen ;)
E-type 1968
MX-5 1991

User avatar
T.Lund
Posts: 533
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund » 23 Sep 2014 08:31

Som Rayb sier, så er kjøleren på Exige s ganske liten, og trekker fort til seg varmluft fra motoren. Jeg leste at den fort kunne få et effekt tap på opptil 10% pga at den ikke får kjølt ned luften skikkelig.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport

seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Tommy's Exige S

Post by seight » 23 Sep 2014 13:05

Onde tunger skal ha det til at en Exige S med varmkjørt intercooler går dårligere (mindre effekt) enn en Exige uten kompressor :roll:
T.Lund wrote:Som Rayb sier, så er kjøleren på Exige s ganske liten, og trekker fort til seg varmluft fra motoren. Jeg leste at den fort kunne få et effekt tap på opptil 10% pga at den ikke får kjølt ned luften skikkelig.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]

User avatar
rayb
Posts: 949
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Tommy's Exige S

Post by rayb » 23 Sep 2014 13:22

seight wrote:Onde tunger skal ha det til at en Exige S med varmkjørt intercooler går dårligere (mindre effekt) enn en Exige uten kompressor :roll:
Tullprat.....

Skulle jeg tape 50 hk på at inntakslufta er noen få grader varmere?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Tommy's Exige S

Post by seight » 23 Sep 2014 14:22

Sier ikke at det nødvendigvis er et utsagn som er 100% riktig, men hva legger du i noen "få grader"? :)

rayb wrote:
seight wrote:Onde tunger skal ha det til at en Exige S med varmkjørt intercooler går dårligere (mindre effekt) enn en Exige uten kompressor :roll:
Tullprat.....

Skulle jeg tape 50 hk på at inntakslufta er noen få grader varmere?
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]

User avatar
rayb
Posts: 949
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Tommy's Exige S

Post by rayb » 23 Sep 2014 14:32

seight wrote:Sier ikke at det nødvendigvis er et utsagn som er 100% riktig, men hva legger du i noen "få grader"? :)
Mener å huske at Formannen kjørte med måling av inntaksluft på sin bil for et par-tre år siden og at denne lå rundt 35-40 grader, fritt fra min hullete hukommelse.

En kompressormatet bil vil ha langt mindre nytte av en intercooler enn en turbomatet bil, rett og slett fordi en kompressor produserer så mye mindre varme enn en turbo gjør.

Kan du regne ut hvor mange grader trengs det for å tape 50 hk for meg?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
alfheim
Posts: 604
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Tommy's Exige S

Post by alfheim » 24 Sep 2014 15:23

Tja,

La oss gjøre noen forenklinger og forutsettninger.
50hk ~ 20% av effekten
effekten er linjær med massen på oksygen vi får dyttet inn i sylinderen.
Det skulle bety at for å få en 20% effektreduksjon må luften ta 20% mer plass (eller egentlig vi får bare inn 80% så mye luft/oksygen som opprinnelig, det blir litt flere prosent avhengig av hvordan man ser på det.)

La oss anta at maks effekten er målt ved optimale forhold, ca 15C på luften som dyttes inn i sylinderen.
prosentandelen oksygen er konstant, så vi trenger ikke ta hensyn til det.

Da er det ikke værre en at T1 = 0,8* T2 (gitt at trykk og volum ikke endrer seg (noe det ikke gjør)

T2 = T1/0,0 = (273 + 15)/0,8 = 360K = 87 grader C.


De største feilkildene her er nok forutsettningen om at effekttaped er helt proposjonalt med luftmengden, ville tro det var litt mindre, og hvilken "innsugningstemperatur" som er brukt ved opprinnelig effektøkning.
Men sånn helt borte vekk er det vel ikke.

Tror forøvrig det stemmer at temperaturen stort sett lå på 35-45 grader (kanskjer helt opp mot 60 husker ikke helt) ved banekjøring en normal sommerdag.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
rayb
Posts: 949
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Tommy's Exige S

Post by rayb » 24 Sep 2014 16:34

alfheim wrote: T2 = T1/0,0 = (273 + 15)/0,8 = 360K = 87 grader C.

Tror forøvrig det stemmer at temperaturen stort sett lå på 35-45 grader (kanskjer helt opp mot 60 husker ikke helt) ved banekjøring en normal sommerdag.
Mitt regnestykke ser bittelittegrann annerledes ut...

Det er i prinsipp antallet luftmolekyler som styrer hvor mange hester man kan lure ut av motoren. Derfor burde man kunne regne ut hvilken temperatur som behøves for at antallet luftmolekyler skal være det samme med og uten kompressor. Eller att effekten av å ha en kompressor spises opp av en høyere insugstemperatur.

Det er samme motor vi snakker om så volumet luft må bli det samme. Da får man følgende verdier som man kan sette inn i ligningen:

p1 = 100 kPa (eller 1 Bar absolutt trykk)
p2 = 200 kPa (eller 2 Bar absolutt trykk, alternativt 1 Bar overtrykk fra kompressoren)
V1 = V2 (det er samme motorvolum vi snakker om med og uten kompressor)
T1 = 290 K (17 grader C utetemperatur på en kjølig dag)

T2 = T1*p2/p1 = 290 K * 200 kPa / 100 kPa = 580 K

Så, hvis vi antar at du kjører med 1 Bar overtrykk så må insugstemperaturen bli 580 K, eller ca 310 grader C, for at antallet luftmolekyler skal bli det samme med kompressor som uten kompressor.

Dette er et forenklet bilde og vi kan regne litt fram og tilbake på dette, men å påstå at effekten faller med 50 er å ta hardt i for å si det mildt.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests