Exige S, 2007

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by T.Lund »

Grattis, ser flott ut i garasjen nå (kansje du bare skulle beholde elisen) Hvilken merking skal girkassen ha mtp diffsperre, å den lotus sport streameren i frontruta, er den montert utenpå, eller innvendig? Kunne tenkt meg en slik, men ser for meg at den blir slitt av vindusviskeren hvis den sitter utenpå.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

rayb wrote:
webmaster wrote:
PS: Jeg har ikke diffsperre fant jeg ut i dag, iflg merket på girkassa.
Null problem. Du kjøper bare en med sperre når denne raser om 3-5 år, avhengig av bruksmønster :-o
:) Evt kjøper sperre og ettermonterer. Evt glemmer hele greia og kjører uten. Må prøve greiene først. :)
T.Lund wrote:Grattis, ser flott ut i garasjen nå (kansje du bare skulle beholde elisen) Hvilken merking skal girkassen ha mtp diffsperre, å den lotus sport streameren i frontruta, er den montert utenpå, eller innvendig? Kunne tenkt meg en slik, men ser for meg at den blir slitt av vindusviskeren hvis den sitter utenpå.
Den sitter utenpå, ser ikke noen slitasjemerker på den.

Skulle gjerne beholdt Elisen, men noe må betale avgiftene på Exigen :) Dessuten er det plassen til Moe, minien til samboer'n :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

webmaster wrote: :) Evt kjøper sperre og ettermonterer. Evt glemmer hele greia og kjører uten. Må prøve greiene først. :)
Ja, det er en mulighet.
Jeg kom over disse etter tips fra Frederik, og med mindre man vil splitte kassa selv så tror jeg dette blir billigere:
http://www.monkeywrenchracing.com/index ... jf590q07u2

Men når det er sagt så er jo du bådre en bedre sjåfør enn meg og er nok langt mindre ivrig til å mishandle bilen på bane enn jeg er, så det er muig du har den lenger enn meg så klart
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Exige S, 2007

Post by hmhaga »

Er det noe poeng i å ha diffbrems med midtmotor? Lotus mener tydeligvis at det er unødvendig, og de har jo for så vidt greie på slike ting.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

hmhaga wrote:Er det noe poeng i å ha diffbrems med midtmotor? Lotus mener tydeligvis at det er unødvendig, og de har jo for så vidt greie på slike ting.
Derom strides de lærde. :) Jeg savner det stor sett kun i slakter'n på Rudskogen, ellers ikke. Men det er i Elisen, det kan hende det er annerledes i en bil med mer motor. Jeg leste et innlegg for litt siden der forfatteren fremholdt at dersom innerhjulet spant, så slipp opp litt på gassen da! Har man sperre er det lettere å få en sladd som kan være vanskelig å ta inn igjen.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Re: Exige S, 2007

Post by Tigergutt »

Hvordan det fungerer uten ser man her http://www.youtube.com/watch?v=6mBEgkuEoew - ca 6:45.
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Exige S, 2007

Post by TorAtle »

McLaren bruker også åpen diff...gratulerer med ny bil!
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

webmaster wrote:Derom strides de lærde. :) Jeg savner det stor sett kun i slakter'n på Rudskogen, ellers ikke. Men det er i Elisen, det kan hende det er annerledes i en bil med mer motor. Jeg leste et innlegg for litt siden der forfatteren fremholdt at dersom innerhjulet spant, så slipp opp litt på gassen da! Har man sperre er det lettere å få en sladd som kan være vanskelig å ta inn igjen.
Iflg. de jeg har snakket med så blir Exigene noe mer lettkjørte i tillegg til at de blir en anelse raskere ettersom man kan gå på gassen tidligere.

Jeg savner LSD i "slakter'n" på Rudskogen, men også i hårnåla på Knutstorp, et par svinger på Gälleråsen etc. kort sagt i trange svinger med forholdsvis lav hasatighet.
Når jeg raser girkassa på min bil, og det kommer jeg itl å gjøre, kommer jeg til å erstatte den med en kasse som har LSD......
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Jan-Erik
Posts: 81
Joined: 06 Apr 2003 18:13
Location: Sundvollen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by Jan-Erik »

Gratulerer Jørn! Så veldig flott ut, og er jo ikke akkurat hver dag du bytter sportsbil :-)
Jan-Erik Hansen
'05 Porsche Boxster S
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by hagenisse »

hmhaga wrote:Lotus mener tydeligvis at det er unødvendig, og de har jo for så vidt greie på slike ting.
Basert på hvordan disse Exigene ser ut til å oppføre seg orginalt, så stiller jeg et spørsmål ved den påstanden. :wink:
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

T.Lund wrote:Grattis, ser flott ut i garasjen nå (kansje du bare skulle beholde elisen) Hvilken merking skal girkassen ha mtp diffsperre, å den lotus sport streameren i frontruta, er den montert utenpå, eller innvendig? Kunne tenkt meg en slik, men ser for meg at den blir slitt av vindusviskeren hvis den sitter utenpå.
Glemte å svare på det med merkingen på girkassa - tegn nr 3 i koden på girkassa som står på en lapp rett ned når du ser ned på girkassa sier om den enten har LSD (L) eller ikke (O - for Open).
Jan-Erik wrote:Gratulerer Jørn! Så veldig flott ut, og er jo ikke akkurat hver dag du bytter sportsbil :-)
Takk! Nei, det er ikke så ofte akkurat. Elisen har jeg nå hatt i 10 år og MR2en i 20...
hagenisse wrote:
hmhaga wrote:Lotus mener tydeligvis at det er unødvendig, og de har jo for så vidt greie på slike ting.
Basert på hvordan disse Exigene ser ut til å oppføre seg orginalt, så stiller jeg et spørsmål ved den påstanden. :wink:
Blir mer spennede på den måten vet du. :)
Tigergutt wrote:Hvordan det fungerer uten ser man her http://www.youtube.com/watch?v=6mBEgkuEoew - ca 6:45.
Nemlig - et ypperlig eksempel på at man ikke får en uhåndterbar sladd når man ikke har diffsperre! :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Forresten, disse felgene jeg har, er de av den lette typen, eller er det standardfelgene?

Image
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by T.Lund »

Ser ikke ut som om de er "forged" De som er det pleier å ha dette stemplet inn i kanten på felgen.



http://www.lotustalk.com/forums/f91/que ... els-28389/
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

T.Lund wrote:Ser ikke ut som om de er "forged" De som er det pleier å ha dette stemplet inn i kanten på felgen.
http://www.lotustalk.com/forums/f91/que ... els-28389/
Altså templet "forged"?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

webmaster wrote: Altså templet "forged"?
Nei, mine er for eksempel ikke stemplet "forged", men de er det iflg delekatalogen. (hvilket muligens også forklarer prisen på noe sånt som 26.000 NOK pr. sett på 4)

Men jeg er ganske sikker på at disse ikke er "forged" (som forøvrig misvisende blir kalt smidde og egentlig er trykkstøpte, dagens unyttige info)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply