Da får vi svar på.......

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Da får vi svar på.......

Post by rayb »

.....hva som vil skje med track day-kjøring i Norge etter at vi får en ulykke med personskade

Jeg er mer bekymret for de skadede altså, bare sånn at det er sagt.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
MortenB
Posts: 30
Joined: 01 May 2013 19:03

Re: Da får vi svar på.......

Post by MortenB »

Er det ikke en regel på å bli sittede i bilen ved problem på banen?

Trist sak.
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Da får vi svar på.......

Post by T.Lund »

MortenB wrote:Er det ikke en regel på å bli sittede i bilen ved problem på banen?

Trist sak.
Jo, men her skal vistnok bilen ha begynt å brenne, å da skal man komme seg ut, og bak nermeste autovern/sikring
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Da får vi svar på.......

Post by rayb »

MortenB wrote:Er det ikke en regel på å bli sittede i bilen ved problem på banen?

Trist sak.
Ja det er regelen. Med mindre bilen brenner that is.

Hendelsesforløpet er noe uklart, men jeg leste minst et sted at det kom mye røyk fra den ene bilen. Dette kan forklare hvorfor de gikk ut. Men det vil vi nok få vite etterhvert.

Tragisk er det uansett. :(
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
MortenB
Posts: 30
Joined: 01 May 2013 19:03

Re: Da får vi svar på.......

Post by MortenB »

Har det begynt å brenne forstår jeg at de gikk ut. Kanskje bra å ha med et lite brannsluknings-apparat i bilen når man kjører på bane, ser det er mange Porsche GT3 som er standard-utstyrt med dette.
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Da får vi svar på.......

Post by atledreier »

Skulle vært artig å hatt hele forløpet her. Sånn umiddelbart virker det som om første bil har "skylden" her, der han stopper uheldig og så forlater bilen uten å hoppe rett over gjerde og i sikkerhet. Men det er mange ukjente faktorer, så det er litt skummelt å konkludere.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
MortenB
Posts: 30
Joined: 01 May 2013 19:03

Re: Da får vi svar på.......

Post by MortenB »

Leste på VG at en 40 åring er livstruende skadet, håper virkelig det går bra med ham. Dette er uansett en veldig trist sak som nok bør få konsekvenser.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Da får vi svar på.......

Post by rayb »

MortenB wrote: Dette er uansett en veldig trist sak som nok bør få konsekvenser.
Og det er jeg ganske sikker på at denne saken vil få. Spørsmålet er bare for hvem og i hvilken grad konsekvensene vil komme.

Worst case scenario er at det vil bli slutt på trackdaykjøring i Norge....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Da får vi svar på.......

Post by atledreier »

Alt jeg har hørt om forløpet tyder på feil fra fører og passasjer i første bil. Slikt kan man ikke gardere seg mot. Men skulle ikke forundre meg om deet blir konsekvenser for arrangøren allikevel, det er slik man tenker i dette landet. Ingen enkeltperson skal noensinne klandres for sine feil, det er alltid "et system" eller noe slikt...
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Da får vi svar på.......

Post by webmaster »

Jeg tror ikke vi skal spekulere i hverken det ene eller andre før hendelsesforløpet er klarlagt. Jeg håper inderlig det går bra med de tilskadekomne.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Da får vi svar på.......

Post by rayb »

atledreier wrote:Alt jeg har hørt om forløpet tyder på feil fra fører og passasjer i første bil. Slikt kan man ikke gardere seg mot. Men skulle ikke forundre meg om deet blir konsekvenser for arrangøren allikevel, det er slik man tenker i dette landet. Ingen enkeltperson skal noensinne klandres for sine feil, det er alltid "et system" eller noe slikt...
Juridisk kan det jo bli interessant å se om disse papirene vi alltid skriver under på, som i ganske klare ordelag fritar arrangøren fra ethvert ansvar, holder vann i praksis.
Dersom arrangøren her blir tildelt ansvar så aner det meg at klubber og frivillige organsiasjoner vil tenke seg om litt mer enn en gang før de leier banen for kjøring..?

Men jeg eg håper selvsagt at jeg tar feil.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Da får vi svar på.......

Post by atledreier »

Hvis "noen" bestemmer seg for at dette burde arrangøren forhindret så får arrangøren smekk, papirer eller ikke...
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Da får vi svar på.......

Post by magnesmurf »

kommet video nå på nyhetene.
http://www.tv2.no/2014/07/14/nyheter/5808763

Jeg ser ingen rødflagging, og folk kjører fort forbi ulykkestedet.
Så vidt jeg kan se blinker det faktisk grønt i lystavlene i det bilen med kamera passerer.
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Da får vi svar på.......

Post by silverwrx »

Det er akkurat derfor jeg ikke har kjørt egen bil på Gatebil arrangement siden sommeren 2003. Min første trackday var med NSK i 1998. NSK sine har jo vært eksemplariske, strukturerte, oversiktelige og sikkerhetsforkuserte. Eksemplariske.

Men allerede tidlig på 2000tallet var det vill vest på Gatebil, showkjøring og lite sikkerhetsfokus. Røyklegging og biler som virret fra kant til kant, spenn fra jordebiler og dyre biler, er jo et under at det ikke har skjedd personskader før. Krasj har jo skjedd. Her var omstendighetene og marginene på feil side. Vegtrafikklovens regler skal vel gjelde der, men det har aldri blitt håndhevet. Er sikten dårlig, så må farten reduseres. Flagg og elektronisk varsling kan aldri varsle ulykker raskt nok. Føreren er ofte den første som får informasjonen, og det er kritiske minutter før skadestedet er trygt, selv med en røykutvikling fra motor. Uansett, kjøre til/fra gatebil er nok like farlig som å kjøre på arrangementet, så jeg tror sikkerheten på selve banen statistisk sett er bra.

Ansvaret primært er jo på bil som kommer bak, man skal klare å stoppe eller forhindre påkjørsel.

Får håpe det går bra med alle.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
eirikoo
Posts: 90
Joined: 27 Mar 2003 12:11
Location: Oslo

Re: Da får vi svar på.......

Post by eirikoo »

Tragisk hendelse, håper det løser seg på best mulig måte for de skadede.

Jeg bet meg merke i følgende:
"– I og med at dette skjedde på en lukket veibane kommer ikke veitrafikkloven inn i bildet, men vi etterforsker på vanlig måte og har etablert en undersøkelsessak."
Hentet fra http://www.f-b.no/nyheter/etterforsker- ... -1.8509821

Det er vel litt rart?
Er det ikke slik at veitrafikkloven gjelder, om man ikke kjører lisensiert bil i organisert motorsport?
Jeg har både kjørt masse og vært med på arrangering de siste 15 år, og har alltid trodd at vegtrafikkloven gjelder. (kjøre aksomt, 80km/t fartsgrense etc..)
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally


X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
Post Reply