iRacing

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: iRacing

Post by hagenisse »

Hehe. Bare å handle - 25% akkurat nå.

Rent kjøremessig er det en annen liga enn iRacing (og noe annet for den del).
User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: iRacing

Post by Ketil Olsen »

Hhmmm........
Hadde vært gøy å prøve......

Er det mulig å forandre hvordan du ser framover ? Fjerne ratt og/eller armer ? Dummeste jeg ser er når bevegelsene ikke henger sammen med lyden, og du ser hånden girer et halvt sek. etter du har hørt det :wink:
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: iRacing

Post by hagenisse »

Kan fjerne armene og låse rattet, så blir i praksis som i iRacing. Låse rattet er egentlig bedre enn å fjerne det helt, for endel biler har jo dingsebomser på rattet nå, f.eks har 458'n shiftlight der.
User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: iRacing

Post by Ketil Olsen »

Oh, det var bra ! :lol:
Jeg har plassert skjermene mine slik at jeg ser instrumenter mellom ytterringen og eikene, og da vil jeg ikke se rattet på skjermen. Men helt klart som du sier, det er enkelte biler som har div.display der så......

Men seriøst Kim, du som har kjørt en del iRacing, sett bort fra lyd og grafikk; er AC mer realistisk ? Føler du en mer detaljert FFB ?

En annen ting; kan ikke unngå å få inntrykk av at ting går urealistisk fort på de AC-videoene jeg har sett altså. Ser på display at indikert hastighet henger noenlunde på greip, men det går jo ALT for fort på skjermen ! Lotus 49 henger f.eks. ALT for godt plantet ! 400 ++ hk uten NOEN form for downforce ? Any comments on that ?
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: iRacing

Post by hagenisse »

FFB-en er annerledes enn iRacing sin. Usikker hva forskjellen egentlig er, men det virker som AC BARE sender det som skjer til rattet til FFB, men iRacing prøver gi et inntrykk av ting man i virkeligheten føler i kroppen. Synes begge deler fungerer greit.

Rent kjøremessig er det som Frank sier; AC er virkelig et kvantesprang foran. Det er mulig å drifte, og selv om det i seg selv ikke er så interessant, så betyr det jo at man faktisk kan redde en slædd, og man får ikke disse tullete "nå går det rundt"-greiene som ofte skjer i iracing (gjerne i lav fart..).

Med riktig fov føles AC om noe faktisk litt tregere enn iRacing. Lotus49-en har jeg knapt kjørt.. E30 M3 for alle penga her nå.. :mrgreen:

Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: iRacing

Post by Frank H Herfjord »

Det går ikke urealistisk fort. De har hatt input fra masse "ekte" førere underveis i utviklingen (studioet deres ligger inne på Vallelunga-banen). Når det gjelder akkurat Vallelunga så nevnte de at hvis man legger telemetrien fra AC over telemetrien på en ekte Formel Abarth så er det umulig å se hvilken som er simulert og hvilken som er ekte. I motsetning til iracing, der man aldri kan kjøre med realistisk oppsett for å få en god rundetid.

Jeg synes ikke FFB er like bra i AC som i iracing, den føles litt mindre detaljert. Men den er langt fra dårlig, og det viktigste er at bilen oppførerer seg riktig.

Lotus 49 er en lettkjørt bil i virkeligheten, det er GPL og iracing versjonen som er urealistisk vanskelig. Graham Hill sa en gang at det var den mest lettkjørte bilen han noen gang har kjørt, at alt han behøvde å gjøre var å "peke" dit han ville den skulle gå. Men bremsene er rævva, og man kan drifte den i hvilken som helst hastighet.

Det eneste problemet er at det er bare halvferdig enda. Ingen ingen AI, ikke vær (men i det minste justerbar lufttemperatur og tid på dagen) og ingen multiplayer. Men det kommer jo. Og det krever en relativt barsk PC for å kjøre alt på fullt.
Last edited by Frank H Herfjord on 23 Dec 2013 12:51, edited 1 time in total.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: iRacing

Post by TorAtle »

Fikk testet Assetto Corsa endel i helga. På 1 skjerm likte jeg best de åpne bilene da jeg føler A-stolpen og ratt/dash stjeler for mye plass. Har tenkt å teste 3 skjermer i kveld. Hvilken FOV er vanlig å bruke da?

Jeg har også en Oculus Rift liggende som jeg skal teste ut, men der er oppløsningen altfor lav til at det blir noe annet enn et morsomt eksperiment. Faktisk tror jeg vi må opp i 4K for at det skal bli ordentlig bra.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: iRacing

Post by ElViz »

Jeg sitter på jobben, men allt som er av sjefer er borte, og kundene holder kjeft, så jeg måtte bare prøve :roll: Assetto Corsa.
Ser veldig lovende ut dette, kjørte med mus, og tilogmed det funka. Håper å få prøvd litt mere etter jula.

God Jul forresten!
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: iRacing

Post by atledreier »

TorAtle wrote:Fikk testet Assetto Corsa endel i helga. På 1 skjerm likte jeg best de åpne bilene da jeg føler A-stolpen og ratt/dash stjeler for mye plass. Har tenkt å teste 3 skjermer i kveld. Hvilken FOV er vanlig å bruke da?

Jeg har også en Oculus Rift liggende som jeg skal teste ut, men der er oppløsningen altfor lav til at det blir noe annet enn et morsomt eksperiment. Faktisk tror jeg vi må opp i 4K for at det skal bli ordentlig bra.
Det er en App det du skriver inn mål på skjerm og avstand osv slik som i iRacing, slik at FOV blir riktig.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: iRacing

Post by Frank H Herfjord »

Når det gjelder hvor realistisk det er så ble jeg imponert over svarene jeg fikk når jeg kommenterte mitt inntrykk sammenliknet med en ekte evora til utviklerne:

1: Den ekte bilen når topp hastighet i 5. gir, i AC må den opp i 6.

svar: han gjettet at min bil måtte være en tidlig modell uten sports-girboksen - korrekt!

2: Det føles ut som tyngdepunktet ligger bittelitte grann lenger bak i den simulerte bilen enn i virkeligheten.

svar: S-utgaven har 30-40kg mer på bakakselen

3: den burde ha 18-tommere for å bruke semislicks

svar: den simulerte utgaven er basert på Advan AD08 på 19-tommers felger foran og bak. 245mm foran, 295mm bak.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: iRacing

Post by atledreier »

Angående force feedback så påstår de at dette er regnet ut fra fysikken og KUN sender de kreftene som til enhver tid virker på rattstammen. Samtidig så er det store svakheter med modellen som gjør at en del krefter som burde kjentes på rattet ikke gjør det, i alle fall ikke med mitt ratt (T500RS). Dette gjelder humper og kerbs spesielt. Svaret var at dette ikke genererer krefter i rattstammen men i setet, som selvfølgelig er bullshit. Det er bare å kjøre litt asymmetrisk over en liten hump uten hendene på rattet så ser man lett at det er krefter i sving.

Det samme er det med opprett av sladd. Her skjer det noe merkelig som gjør at du må kjempe MOT rattet i stedet for å la rattet jobbe med deg slik man gjør i virkeligheten. Det tok meg ganske lang tid å tilpasse meg dette, men begynner å få taket på det etter hvert. Andre simulatorer gjør dette på en utmerket måte,og er også MYE mer kommunikative når det kommer til FFB, uten å "jukse". Det er bare å ta en runde med klassisk formelbil i rF2, eller en hvilken som helst bil i LFS for å skjønne hva jeg mener.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: iRacing

Post by TorAtle »

atledreier wrote:Det samme er det med opprett av sladd. Her skjer det noe merkelig som gjør at du må kjempe MOT rattet i stedet for å la rattet jobbe med deg slik man gjør i virkeligheten.
Er det mangel på selvsentrering du tenker på?
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: iRacing

Post by atledreier »

Nja.... klarer ikke helt å sette fingeren på det. Det er selvsentrering i massevis, egentlig, men virker som det kanskje er litt tregt eller et eller annet. Man kan i alle fall ikke drifte slik man gjør i virkeligheten eller i LFS, for eksempel. Man må på en måte hale bilen tilbake, ellers får man en tankslapper.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: iRacing

Post by hagenisse »

Enig i det, men i LFS er bilene til gjengjeld urealistisk enkle å drifte med. Bare å ta en titt på hva som foregår i drifteheatene på en normal trackday, så ser man fort at det såå enkelt er det ikke. :lol:
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: iRacing

Post by atledreier »

Joda, skal gi deg den, men det som foregår med rattet er spot on. Dekkene har litt lite "bite" i LFS. Det er tydelig at LFS har alt det grunnleggende veldig rett, og har noen mangler i dekkmodellen. AC har en veldig bra dekkmodell og en del mangler i det andre grunnleggende... En kombinasjon... Nomnomnom!
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
Post Reply