Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by hmhaga »

Noen som har Elise med oljetemperaturmåler? Hva blir oljetemperaturen på banekjøring?
Jeg har jo kjørt pass på 20 minutter (og kanskje enda verre), da ingenting har vist tegn til å gå varmt - men oljetemperaturen har jeg vært lykkelig uvitende om. Egentlig foretrekker jeg å være lykkelig uvitende...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by webmaster »

Da synes jeg du skal fortsette med det...:-)

Har tempmåler på min, og jeg er ikke bekymret. I fjor kjørte jeg et pass på over 1 time (!) på Rudskogen, og har også kjørt mange påfølgende runder på Ringen uten noe problem med oljetemp.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by PeR4 »

Bare for tilfredstillelse av min nysgjerrighet :wink:
Hva ligger oljetemperaturen på under en baneøkt på en varm dag på en Elise med original kjøling og småjustert motor?

Uten sammenheng men likevel: i fjor lå banedyrets bane-oljetemperatur rundt 95-105 grader, og pluggene var gråhvite. I følge kjennere på disse motorene var dette normalt og greit.

I år ligger temperaturen støtt på 90 grader, den kryper opp mot 94 på svært varme dager etter 15-20 runder på Rudskogen med satsing.

Det eneste som er endret er dysene, de ble renset og overhalt i vinter. Ifølge testen av dysene før/etter så lå den dårligste på ca 97 %(mener jeg det var) av full gjennomstrømming. Dvs at den nå får noe mere bensin og sannsynligvis samme mengde på alle 4. Tennpluggfargen har også endret seg mot det lysebrune.

Dette ga meg et lite støkk, at så små endringer av bensinmengde har så stor betydning for kompresjonstemperaturen..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by webmaster »

På Rudskogen ca. 110 grader, på Ringen 120+ faktisk.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by Morten H »

Ja hørt at Ringen "kjøler dårlig" ,så glad jeg alderi har hatt slik måler :lol:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by PeR4 »

webmaster wrote:På Rudskogen ca. 110 grader, på Ringen 120+ faktisk.
Interessant med varmt på bane med høye snitthastigheter og ikke fullt så varmt når det ikke er så god kjøling. 120 og vel så det er jo uproblematisk med dagens oljer.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by Elise_type_79 »

Har litt modifisert K serie i min S1.
Hatt maks 145 grader i olja, men da når jeg tuktet en S2 Exige 260.
When in doubt, flat out!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by hmhaga »

Takk for tilbakemelding. Da konkluderer jeg med at et oljetemperatur ikke er et stort problem (med standard motor), så instrument er unødvendig :)

Da jeg drev med trimming av turbomotor på Impreza'n, følte jeg at instrumenter var nødvendig for å ha kontroll på hva som foregikk, men når alt var justert riktig, viste aldri noen av instrumentene faretruende verdier - så det ble bare til "unødvendige forstyrrende elementer".
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by Iceman »

webmaster wrote:På Rudskogen ca. 110 grader, på Ringen 120+ faktisk.
Ja man har 10+ grader mere på Ringen, enn på Skogen hjemme.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Elise - oljetemperatur på banekjøring?

Post by Elise_type_79 »

Korrekt, du skal ha modifisert Power før oljetemperatur er et problem.
I tillegg til å smøre har oljen en annen viktig oppgave og det er å ta med seg varme. Blant annet derfor det er viktig å ha oljen på maks nivå når du kjører på bane, så har du større magasin.
Jo more pulver desto mer varme, da kommer behovet for å kvitte seg med varmen og da trengs en oljekjøler for å avhjelpe naturlig nedkjøling.

Bruker Mobile 5-50 formula Rally, den tåler betydelig mer enn den maks temperaturen jeg har hatt på 145grader.
110 grader får jeg med halveisaktiv landevegskjøring. 120grader hvis jeg står på.

Har føler på oljefilteret så måler i praksis temperatur i bunnpannen, før en Laminova vann/olje kjøler. Så ingen kontroll på hvor mye lavere temperaturen er på det som går inn i motoren
When in doubt, flat out!
Post Reply