Etter noen oljeskift er gjengene i aluminiumsgodset tvilsomme, ser ut til at det er mm gjenger med stigning 1.25, mens utvendig diameter på pluggen er 12,3 mm ??. Det er en moroso bunnpanne, dvs at pluggen sikkert er i tommer. Men da er det rart at gjengene er i mm..
Nok om det, hvor får man tak i et hensiktsmessig alt-i-ett-sett for innsetting av stålgjenger i panna, gjerne med ny plugg. Sannsynligvis vil det være behov for dette hvert 15 år, dvs. at neste gang så finner jeg neppe verktøyet igjen..
Hva er god nok kvalitet til et fornuftig prisnivå.
Helicoil? Hvor kjøper man dette i Osloområdet?
Würth`s TimeSert er uten tvil meget bra..
Har sett på Biltemas greier, men stigning på 12 mm settet deres er 1.75, det antar jeg blir for mye..tar jeg feil?
Det fins endel sett med fingjengrepsett for tennplugger, men da er det 14 mm som gjelder, dvs vel lite materiale igjen i veggene..
Hva med repsett for nettopp oljeplugg, dvs: plugg i 13 mm og et gjengeverktøy for 13 mm. Vil dette holde over tid i aluminium? Basert på en plugg med OD 12,3 mm, så er vel gjenger med snitt på kun 0,35 mm ikke spesielt stabilt..?
Andre alternativer som er utprøvd med suksess?
Dratt over gjenger i aluminium, hva gjør man?
Dratt over gjenger i aluminium, hva gjør man?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Dratt over gjenger i aluminium, hva gjør man?
Om du finner en finngjenget plugg som er større, så bor opp og gjeng med riktig MF gjengetapp som passer til pluggens MF dimensjon. Gjengetapp er lett å få tak i, du må ha ett håndtak som lar deg gjenge rett og stødig inn. Med nytt litt større hull og plugg som passer blir det som nytt og solid løsning. Du må uansett bore opp til større hull om du bruker gjengeinnsats. Gjengeinnsatser i litt uvanlige MC eller MF dimensjoner kan være vanskelige å skaffe.
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Re: Dratt over gjenger i aluminium, hva gjør man?
Bør ikke være noe problem å bruke Biltemas løsgjenger for 12x1,75 Du borer jo bort de gamle gjengene så du må bare være sikker på at du får tak i en plugg som passer til de nye gjengene. (har ikke erfaring med Biltemas løsgjenger selv, men en oljeplugg er jo ikke særlig belastet.
Sverre
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.
Re: Dratt over gjenger i aluminium, hva gjør man?
Takker for respons!
Nå går det i retning av et helicolsett og ny oljeplugg fra et sted på Torshov: http://www.zachskruer.no/index.php?name=Kontakt
Som holder til i nabolaget mitt. Kunnskap og deler er noen ganger så lett tilgjengelig at man nesten kan bli sjokkert..
Nå går det i retning av et helicolsett og ny oljeplugg fra et sted på Torshov: http://www.zachskruer.no/index.php?name=Kontakt
Som holder til i nabolaget mitt. Kunnskap og deler er noen ganger så lett tilgjengelig at man nesten kan bli sjokkert..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i