Bygge garasje

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Bygge garasje

Post by Lasse83 »

Jepp, da har tiden kommet, jeg og madammen flytter ut fra min tidligere unkarsbolig på spinkle 58m2 og inn i ett finfint hus rett utenfor Oslo.
MEN: garasje må jo føres opp fortere enn svint, har sjekket litt opp rundt regelverk i kommunen jeg flytter til, og der er svaret enkelt, inntil 50m2 om man skal søke selv og garasjen skal stå nærmere nabotomta enn fire meter.

Flere av gutta på jobben sier at man søker jo om 50m2, men bygger litt mer, lettere å få tilgivelse enn tillatelse osv...
Drømmen hadde jo vært en garasje på rundt 70m2, plass til to biler og en på tvers som kan skrues på, har jo trossalt gått på en ørliten smell og handlet meg en mr2 til, har jo bare to stk fra før :roll:

Hva tenker folket? Søke om 50m2 og bygge 70m2, og evt få en smekk/bot? Eller følge regelverket til punkt og prikke? Noen som har noe erfaring med å tøye strikken litt?
Kom gjerne med innspill :)
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bygge garasje

Post by PeR4 »

Du kan selv søke på en relativt enkel måte om inntil 70 kvms garasje. Begrensningen på 50 kvm for enkel søknad er for tilbygg.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 8.html#3-1

: Kapittel 3. Tiltak som krever søknad og tillatelse og som kan forestås av tiltakshaver

§ 3-1. Mindre tiltak på bebygd eiendom
Som mindre tiltak etter plan- og bygningsloven § 20-2 første ledd bokstav a regnes oppføring, endring, fjerning og riving mv. av følgende tiltak, og som er i samsvar med plan- og bygningsloven § 1-6 andre ledd:
a) et enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er over 50 m2 . Tilbygget kan i tillegg være underbygget med kjeller.
b) En enkelt frittliggende bygning som ikke skal brukes til beboelse, og hvor verken samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er over 70 m2 . Bygningen kan oppføres i inntil én etasje og kan i tillegg være underbygget med kjeller.
Last edited by PeR4 on 03 Apr 2013 21:00, edited 1 time in total.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Bygge garasje

Post by ElViz »

Først: Gratulerer!
Dernest: følg regelverket, men planlegg for utvidelse. Har hørt om en som bygde en 50 kvm pr år, og så skjøtet de sammen,,, husk at det er regler i reguleringsplanen for maks utnyttelsesgrad.

Trenger du tegnehjelp så si ifra :)
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: Bygge garasje

Post by Lasse83 »

Takk :D
Vet det går med 70m2 på forenklet søknad, men såvidt jeg har fått med meg så må garasjen da ligge fire meter fra nabogrensen, noe som blir litt knapt på tomta...
Med 50m2 trenger man kun en meter til nabotomta.
Og angående utnyttelsesgrad så er nok ikke det noe problem, ligger på 13% nå, og kan bygge opptil 25% i følge hun jeg har pratet med :)
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Bygge garasje

Post by Rune R. »

Strekker du strikken, kan værst tenkelig utfall bli rivningspålegg, ikke bare en bot. Det bør du ha med i vurderingen før du strekker. Kjipt å måtte rive deler eller hele bygget for å bygge om.
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Bygge garasje

Post by ElViz »

Lasse83 wrote:Takk :D
Vet det går med 70m2 på forenklet søknad, men såvidt jeg har fått med meg så må garasjen da ligge fire meter fra nabogrensen, noe som blir litt knapt på tomta...
Med 50m2 trenger man kun en meter til nabotomta.
Og angående utnyttelsesgrad så er nok ikke det noe problem, ligger på 13% nå, og kan bygge opptil 25% i følge hun jeg har pratet med :)
Du kan få tilatelse til å bygge en 70 kvm garasje nærmere enn 4 m også, men da får du noen brannkrav som må oppfylles også...

http://www.viivilla.no/eksterior/Garasj ... asje-44850

Hva er adressen? så skal jeg se om jeg kan finne på noe...
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bygge garasje

Post by PeR4 »

Plassering nærmere enn 4 meter kan avklares ved at naboen/e skriver under på situasjonskartet der garasjen målsettes ift nabogrense/r. Da samtykker han til denne plasseringen nærmere enn loven åpner for, dvs. at det ikke er behov for dispensasjon fra lovens minste avstand. Da er det enklere for kommunen å godta garasjen. Noen ganger blir man enige om en felles garasjevegg(mur) i nabogrense. Dog, saksbehandlingspraksis for disse "enkle sakene" varierer endel fra kommune til kommune og delvis fra byggefelt til byggefelt i SAMME kommune, og de lokale forholdene(regulering/terreng/bygde situasjon/behandlingspraksis/osv) er avgjørende, en generell diskusjon rundt konkrete løsninger er som å ta løs på is uten sperre med R-dekk: ingen fremdrift.

Noen søker og får tillatelse for 50 kvm, deretter søker de om tilbygg på feks 20 kvm og får dette også.. Noe spekulativt og avhengig av kommunens praksis osv om det går greit.

Kjenner man en lokalpolitiker som sitter i feks bygningsrådet så har man tilgang på mer "overordnede" føringer.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: Bygge garasje

Post by Lasse83 »

Hmmm, litt av hvert man kan gjøre ja, kan vel begynne med å snakke med eier av nabotomta, den er ikke utbygget enda og det kommer til å bli en liten vei innover ved siden av tomta der jeg ønsker å ha garasje, så burde vel ikke bli noe problem for ham håper jeg.

Elviz: sender deg en PM med adresse :D
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: Bygge garasje

Post by Lasse83 »

Har vært og målt litt nå, ser ut som det kan løse seg veldig greit.
11,5m fra tomtegrensa til husveggen, går vel på det berømte håret å smelle opp en 6,5m bred garasje da uten at det blir så mye krøll med bøying av regler og slikt :D
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Bygge garasje

Post by ElViz »

Her er første forslag fra meg, bør gå bra hvis naboen på vestsiden tillater 2 meter avstand. Garasjen kan utvides forran den høyre garasjeporten, da får du 2 biler etterhverandre der. :)

Image
Image
Image

Det er i prinsippet en vanlig standard byggesettgarasje, satt på en litt høy ringmur for å heve den, man bør helst ha nærmere 3 meter takhøyde i en mekkegarasje, får å få plass til en 2 søyle lift.
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: Bygge garasje

Post by Lasse83 »

Se der ja! Noen som har litt mer tegnetalent enn meg...

Har laget en utrolig detaljert tegning selv, i 100% korrekt målestokk selfølgelig...
Som tegningen viser så hadde jeg tenkt på en avlang garasje, da med bruksbilen madammen bruker til daglig og en av mr2'ene plassert på hver sin plass på innsiden av portene, og en av de andre mr2'ene, evt en annen bil det skal skrues på, innenfor i en løftebukk, tenker at om man plasserer bukken midt i garasjen må man jo ha takhøyde nok.
Målene på garasjen blir da enten 7x10m eller 6,5x10m, kommer helt an på eieren av nabotomta.

Foran bukken og på sidene av den tenkte jeg å ha masse benkeplass til verktøy og diverse deler, har jo ett par mer eller mindre komplette motorer, girkasser, understellsdeler og alt muligrart liggende etter diverse prosjekter som det hadde vært kjekt å få plassert litt av der inne.
Tenker også å lage en hems over "parkeringsplassene", får jo stuet vekk litt der også selvom takhøyden sikkert ikke blir så altfor mye å skryte av.

Angående selve byggingen så blir det nok ingen typisk ferdiggarasje, jobber som håndverker i ett litt spesielt firma so har alt muligrart av arbeidere, gravere, snekkere, forskalingssnekkere, elektrikere osv osv, så kommer nok til å få mye hjelp derfra :D

Men hva tror dere om denne ideen? Blir jo kanskje en litt snodig garasje, men håper samtidig det kan se greit ut.
Attachments
Utrolig detaljert garasjetegning.jpg
Utrolig detaljert garasjetegning.jpg (26.39 KiB) Viewed 6533 times
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Bygge garasje

Post by ElViz »

Drar opp den på mandag, så får du se selv. :)
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: Bygge garasje

Post by Lasse83 »

Kult!

Kjempemoro at du gidder, litt lettere å se hvordan det blir på dine tegninger :D
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Bygge garasje

Post by ElViz »

Giddder? Bare en time kosejobb det der. Bare vent til du får digital modell du kan gå i :)
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Bygge garasje

Post by ElViz »

Har sett litt på det nå, tror den løsningen du skisserer er vanskelig å få til uten å gå utover de 4 meterene... Og hadde jeg eid eiendommen nord for deg, og skulle selge den, så hadde jeg ikke latt deg få lov til å gå nærmere. Du trenger nemlig et par meter mellom husveggen og garasjen, og da står du igjen med 5 meter bredde. Du måtte også rive verandaen på nordveggen din. Det vi kunne gjøre er å forlenge den nordre halvparten (høyre garasjeport) 5-6 meter. Da får du 2 biler etter hverandre på den siden. Tror også det blir en litt bedre løsning estetisk... Du må stadigvekk fjerne verandaen..

Ka du trur...?
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Post Reply