Alfa 4C GTA

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by hagenisse »

Liker den godt jeg, men så liker jo jeg sære karroserier også.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Jeg synes heller ikke speilene og frontlyktene funker helt. Men det tok et år å bli fortrolig med utseende til Ferrari Enzo også. Nå synes jeg Enzo er tvers igjennom lekker. Jeg tror det blir det samme med 4C..
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Det blir stort sett alltid noe huffing og offing når det kommer noe nytt fra Alfa, så jeg er ikke så veldig overrasket over at folk lar seg provosere. En Alfa ser aldri ut som den bilen man hadde i hodet, men etter en stund ser den bilen du har i hodet ut som en Alfa. Giugiaro (som ikke har vært involvert i 4C, så det er sagt) sa det ganske bra; han kunne ikke spørre hva folk ville ha, for da ville de bare ha det samme som sist. Det var hans jobb å lage det folk ville ha neste gang etter det igjen.

Om man dropper 4C-kjøpet fordi man ikke liker lyktene eller den ikke er eksakt lik prototypen, så er det faktisk lov. Det er mange biler jeg ikke kunne tenkte meg å eie, og de har ikke en gang omstridt utseende ;)

Jeg er forresten mest spent på kjøretestene og hva slags nonsens Jeremy Clarkson klarer å presse ut av seg om bilen. Dragrace mot TR6? Sleping av campingvogn? Dropping av 8C fra stor høyde på en 4C? :lol:
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Info fra pusheren min idag:

Hei igjen.



Vedlagt finner du siste informasjon om 4C.

Det vil av lanseringsmodellen bli produsert 400 biler, 350 av de er allerede forhånds solgt.

Av de resterende bilene jobbes det med og få flest mulig til Norge, men det vil ikke dreie seg om fler enn mellom 5 og 10 biler.

Prisene er dessverre ikke helt klare enda, da avgifter etc ikke er klart, men det indikeres mellom 55.000 – 60.000 euro + mva og avgift. (ca 200. 000,- nok).

Det vil ved bestilling av bil være krav til ett depositum.

Valget står mellom Hvit eller Rød Bil, og alle bilene kommer som beskrevet i presentasjonen. Man kan også ønske seg ett serienummer mellom 1 – 400. (Sett opp 3 ønsker i bestillingsskjemaet).

Leveringstidspunkt anslås til og være i utgangen av 2013.



Om dette er ønskelig må følgende prosedyre følges:

Vedlagt skjema må fylles ut og returneres i dag til oss, og videre til fabrikken allerede i dag.

Bilimporten vil da jobbe knall hardt med og skaffe biler til alle som har «søkt» om bil. Når bekreftelsen kommer på hvor mange biler som kommer fordeles de etter når skjema ble mottatt.



Beklager at vi ikke klarer å være mer presise på pris, men dette er dessverre all informasjonen vi har fått fra Alfa Romeo.



Håper dette er av interesse.
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Optionlista er ganske morsom lesning:
MAIN OPT:

External:

18” front – 19” rear alloy wheels
Painted brake calipers (black,
yellow,red)
Mirror covers (satin,titanium)
Racing tyres
Racing Suspensions Kit
Rear Parking Sensors
Bi-Led front headlamps
Metallic paint
Tricoated paint
Racing Exhaust system
Anodized Skid plate

Interiors:

Manual Air Conditioning – FREE opt
Radio Predisposition - FREE opt

Electrical side mirrors with demisting
system
Ultrasonic anti theft system and
second key with remote
Cruise Control
TFT with Advanced information
Black leather / tissue with red seams
Foot rest
Bi-color interiors pack (black & Red)
Leather seats (black or red)

Accessories:

First aid kit
Cup Holder
Tyre Repair Kit
Cigarette Lighter
Hi-Fi
Suitcase & interior bag
Battery Maintenance
Vehicle cover
Fire extinguisher

"Ikke launch" modellen kommer i min favorittfarge: Rosso Competizione
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Alfa 4C GTA

Post by vids »

Hadde vært fristet! Om bare ikke kona hadde hatt et så involvert forhold til min økonomi så tror jeg faktisk jeg hadde bestilt en!

(Vel og merke etter at første brukertest viser at den er morsom å kjøre, jeg kjøper ikke biler utelukkende fordi idèen er god.)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

På et eller annet vis blir den garantert morsom å kjøre. Spørs bare hva definisjonen på "morsom" er. Den veier omtrent det samme som Puntoen jeg hadde, men med over 4 ggr så mange hk (54 vs 240). Burde bli festlig, selv om den kjører som en Lada :lol:
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Alfa 4C GTA

Post by vids »

Hehe, sant nok, den blir nok aldri kjedelig. Dog om man skal ha en lada med mye hester, så tror jeg både det mest artige faktisk er en lada med mye hester. Man skal ikke fnyse av gleden over en uregjerlig bil.

Men akkurat i dette tilfellet tenkte jeg mer på styrefølelsen og evnen til å glede også i middels fart (og slikt). Har trua da!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Om jeg skal være litt saklig her, så tviler jeg på at de har latt den slippe ut av fabrikken uten at det tyter Alfagener ut av alle karrosseriåpninger. Med unntak av et par kjente skivebom har AR ikke sendt biler fra seg som er kjedelige å kjøre, og de har neppe gjort det denne gangen heller. Problemet (i-landsproblemet, altså) er ofte hva slags forventninger man har, og forventningene til 4C må vel sies å være skyhøye.

Mainstreampressen kommer nok til å servere noen ordentlige klisjéfester med en liten faktaboks om vekt og slikt, så vi får heller holde et øye med Evo og andre mer nerdete publikasjoner. Jeg kommer imidlertid til å trekke poeng på anmeldelsen(e) om det spilles opera som bakgrunnsmusikk, sies "samme motor som Giulietta QV" eller SZ ikke nevnes ;)
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

... og byggingen av 4C er i full gang i hjørnet på Maseratifabrikken i Modena. "Badekarene" blir produsert i Airola (et stykke utenfor Napoli), og så blir de shippet til Modena for å bygges bil rundt.

Image
Image

DPC Cars har en serie med bilder fra produksjonslinjen, og Fiat SpA har akkurat sluppet en pressemelding med alle mulige (og umulige) detaljer om teknologien inni og utenpå. Det har vært mange rykter om at 4C er basert på både det ene og det andre, men som det fremkommer her er det teknologisk et 100% Alfa Romeo-design.

Var forøvrig innom en herværende bilbutikk og lurte på om de kom til å gråimportere bilen og snart ha den for salg, men selgeren skjønte visst ikke helt hva Alfa Romeo 4C var for noe rart. Knallhardt fokus der i gården, men dessverre på helt andre ting enn morsomme biler.

Når kommer den første til Noreg?
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Balocco-banen er forøvrig 50 år til neste år. Det opprinnelige testanlegget til Alfa sto ferdig i 1964 og hadde bl.a. TZ og Giulia som de første "gjestene". Opprinnelig het banen "Pista Prove Alfa Romeo", men på slutten av 80-tallet ble anlegget kraftig utvidet med bl.a. tre stk. én-kilometers rettstrekker koblet sammen til en slags oval. Den gamle Alfabanen heter nå Circuito Misto Alfa, og i tillegg er det en haug med forskjellige andre testbaner for mobbing av understell, bremser, måling av toppfart etc. etc. Svingene på Misto Alfa er kopier av berømte kurver, bl.a. Curva Grande på Monza, Tarzan-sjikanen på Zandvoort og et par "berømte" svinger fra de italienske landeveiene.

Anlegget er lett å se på Google Maps.

Image


Edit: fikset Google Maps-linken.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Da har vi fått litt mere detaljer:
http://www.autoedizione.com/details-alfa-romeo-4c/

Dette skulle gi ca 203000 i avgifter eks MVA....
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: Alfa 4C GTA

Post by henning »

Luigi wrote: Var forøvrig innom en herværende bilbutikk og lurte på om de kom til å gråimportere bilen og snart ha den for salg, men selgeren skjønte visst ikke helt hva Alfa Romeo 4C var for noe rart. Knallhardt fokus der i gården, men dessverre på helt andre ting enn morsomme biler.

Når kommer den første til Noreg?
Ifølge Svend Dale (sjef hos Autovia i Sandvika) regner han med å få den første i Norge.
Akkurat når kunne han ikke si, men en gang på høsten 2013 :D
'11 sDrive 35is
---------------------
Post Reply