Elise S2 - Understyring UT av svingene

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by atledreier »

Nå har jeg ikke tatt vare på linkene, men det virker som om understyringen kommer av at man slipper opp for grep framme, rett og slett. Ergo, man kjører for fort eller har feil linje. Vil anta en kombinasjon av begge. Elise er en typisk slow in fast out-bil, ergo kjører man en så rett linje UT av svingen som mulig. Høres ut som det kan være problemet her, at man kjører bilen som om man har nok power til å kjøre rundt understyringen. Brøv å kjør litt "dypere" linjer, altså dypere inn i svingen og rett ut utgangen. Da vil du kunne gå hardere og tidligere på gassen, så selv om apex-hastigheten går ned vil rundetidene bli raskere.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hagenisse »

Enig. Lett å gå tom for bane i høyresvingen ut på strekka ned mot angsten hvis man gir på for tidlig.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hmhaga »

Takk for tipsene, jeg får prøve noen nye spor på Rudskogen neste gang.

Noe snodig å få dette problemet etter overgang fra Impreza til Elise, med førstnevnte var det ikke mulig å få understyring ut av svingene, da den trakk ut baken ved gasspådrag. Tror kjøreteknikken har satt seg litt etter 10 år med AWD og turbo...må reprogrammere meg selv. Mange linjer innfløkt og udokumentert kode, så det tar noe tid.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by PeR4 »

hagenisse wrote:Enig. Lett å gå tom for bane i høyresvingen ut på strekka ned mot angsten hvis man gir på for tidlig.
Satt vakt på et NSKtreff og kikket på utgangene fra denne langsvingen (etter depotstrekka), så at mange ikke brukte hele banebredden i utgangen. De kjørte langs innerkant og slapp bilen ut til vel midten av banen når svingen var nesten ferdig mens de gasset, deretter ga de nokså sent fullgass rett frem fremdeles langt inne på banebredden. Man kjører endel kortere sving med dette sporvalget, men har nok lavere hastighet når det bremses før angsten. Jeg føler at ditt sporvalg er best pga langstrekka etter svingen. Kanskje med en veldig motorsterk bil er det best å kjøre korteste veien og ha bilen nokså rett før fullgass.. Ikke vet jeg :wink:
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hagenisse »

Ser på laptimeren at jeg tjener over et halvt sekund frem til første mellomtid (som er omtrent der jeg legger inn 4de - altså mye igjen av strekka) de gangene jeg greier få rotert bilen tidlig nok og startet gassingen ned mot angsten tidlig. Må selvsagt bruke hele banen fortsatt, men treffer ytterkanten kanskje 50 meter senere kontra når det blir full fart midt i svingen.

Jeg synes generelt det er mye rare sporvalg på Rudskogen. Helt normalt at man kan kjøre forbi folk i yttersving (selvsagt ikke på NSK-treff :wink:) i den svingen, i angsten er det sikkert to tusen forskjellige tolkninger (hvorav 1800 ikke tangerer noe sted, men bare kjører en enorm bue ytterst), og på vei opp bakken igjen er det enkelte som begynner med høyrekjøring.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by PeR4 »

Angsten har et enormt skadepotensiale slik det delvis kjøres i dag, det er nok der ulykken(e) kommer til å skje som medfører at banekjøringen som vi kjenner den blir endret i retning av svenskenes opplegg.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by rayb »

PeR4 wrote:Angsten har et enormt skadepotensiale slik det delvis kjøres i dag, det er nok der ulykken(e) kommer til å skje som medfører at banekjøringen som vi kjenner den blir endret i retning av svenskenes opplegg.
Forklar?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by PeR4 »

rayb wrote:
PeR4 wrote:Angsten har et enormt skadepotensiale slik det delvis kjøres i dag, det er nok der ulykken(e) kommer til å skje som medfører at banekjøringen som vi kjenner den blir endret i retning av svenskenes opplegg.
Forklar?
1 hastighetsforskjellen og sporvalgforskjellen er store, dette følges i meget varierende grad opp av treffarrangører. Jeg har sett selv og hørt av andre at dette er tilfelle.
2 Pkt 1 medfører stor sannsynlighet for ulykker, ingen andre svinger jeg kjenner til som har i nærheten samme ulykkespotensiale, tenke seg ørlite væskesøl i slutten av nedover bakken, da blir det bilmølje i bunnen
3 Ulykker i stor hastighet/med stor hastighets forskjell mellom bilene som er involvert øker sannsynligheten for personskade, og dyre skader
4 Etterhvert som dette skjer, og de fleste forsikringsselskapene avgrenser hvor forsikringen gjelder/eller man ikke får penger fra den som kjører på(ingen velger hvilken bil som kjører på dem), så øker det sannsynligheten for at noen tar ansvar og systemet til svenskene etterhvert slå inn. :

-må ha en førerlisens med ulykkesforsikring for å kjøre på banetreff med veiregistrert bil, eller
-betale endel ekstra for være med på banedager med "proffe" arrangører, proff i betydningen at de lever av dette.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hmhaga »

Bare for å oppsummere her også: Det hjelper å justere litt på Elise for å redusere understyring ut av svingene. Før treffet til trackday.no på Rudskogen, fjernet jeg 2 stk camberplater á 1 mm på høyre og venstre side foran. Da bilen ikke stod på et plant underlag vet jeg ikke hvor mye dette utgjør i grader, men den ble i hvert fall tyngre på rattet.

Image
(Endring av camber påvirker forøvrig ikke spissingen på Elise - genialt)

Vel ute på banen var det ikke vanskelig å merke forskjell! Nå kunne jeg gi på tidligere ut av sjikanen etter start/mål, og kunne holde høyere fart enn mer motorsterke biler på denne delen av banen. I den gamle storsvingen kunne jeg også holde høyere fart, og bilen reagerte heller med å trekke ut baken enn å spise seg utover ved for mye gasspådrag.

Slitasjen på fordekkene ble også kraftig redusert. Egentlig kan jeg knapt se at jeg har kjørt 30 mil på Rudskogen...

Kostnad? Kr 0,00 :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by vids »

Bra Haga! Ingen grunn til å beholde orginaloppsettet som er ment for at hvermannsen skal kunne føle seg trygg på smale veier.

Understyring ut av svinger bør være helt unødig. I hvert fall så lenge man ikke har ukontrollerbart mange hester :-)

Og det opplegget for å bytte camber uten å endre spissing er jo nesten alene grunn nok til å kjøpe en Elise!


Skrevet på mobiltelefon, med en ordliste som gjør særskriving tungvint, men sær skriving lettvint :-)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing »

Morsom diskusjon dette. Fikk du testet mer utover sesongen Haga?

Jeg har testet alt som er mulig for å få min Opel speedster til å gå fort rundt Rudskogen. Under siste Trackday i år kjørte jeg 1.40.0 under oppvarmingsrundene. Desverre ble det for mye trafikk resten av passene så kom ikke ned mot 1.38 som var målet og praktisk greit å nå om fri bane.

Oppsettet jeg kjører er: (874 kilo uten fører)
Framme:
-1,5 camber
V2 styrearmer (senker styrearmfeste 5 mm)
Heveshims for tannstang (hever tannstang 3 mm)
Exige justerbar stabstag satt på strammeste justeringspunkt.
Nitro Racing med 12 cm kjørehøyde (målt under ramma)
195/50/16 Toyo R888 (25-26 psi)
Bak:
-2.5 camber
Toe link racing (aluarmer med mellomstag)
Stablisatorstag (det gamle fremre staget)
225/45/17 Toyo R888 (28-29 psi)
Nitro Racing med 12,5 cm kjørehøyde.
STOR carbonvinge

Tidligere kjørte jeg med lavere bil men hevet den når jeg så hvor mye det kødda til med styrearmene. Bumpstear er nå nesten helt borte slik bilen er moderat lavere enn originalt.

Nå bygger jeg en ny Speedster som skal få samme oppsett som over men med bedre vektfordeling (62/38% pr i dag) og med justert springrate og corner innveiing med halv tank og fører. I denne bilen skal jeg vekte opp fronten med 50-80 kilo for å se hva 52/48% vektfordeling gjør med en Lotus/Opel Speedster.

Jeg fikk kjørt kun 50 runder på Rudskogen i år med Speedsteren, men da tok jeg ned persen fra 1.44.6 og det er mye på en sesong.

Den ene modifikasjon gjort siste 5 år som har forbedret kjørefølelsen mest, er uten tvil å få stablisatorstag bak. Litt mer motorkraft hjalp svært lite på rundetid. Det kan jeg se på logging og topphastighet på de ulike langsidene. De 3 svingene jeg "tok" mest tid i år var angsten og opp svingkombinasjon. Alene 2.6 sekunder fortere der nå enn i fjor. Mye av dette går på min trygghet i bilen med det nye stabstaget jeg monterte i vinter.

Hele tråden her er full av gode råd, og det jeg likte best var at Elise/Exige/Speedster må presses på rette måten for å få utnyttet det som bor i bilene. Jeg vil trekke den litt lenger....kjør så hardt i de "trygge" svingene at du snurrer en gang eller to. Kun da VET du hva som er grensen for din bil med ditt oppsett. Ligg litt på slippgrensen å slipp gassen å kjenn på hva "lift off" overstear er osv. Utfordre deg selv og du vil få godt betalt senere i mestringsfølelse.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hagenisse »

Jeg vil påstå motorkraft (vet ikke hvor mye "litt mer" er, men) hjelper ganske mye på Rudskogen, og at sporet er forskjellig avhengig av hvor godt bilen går rett frem.

Hvor mye effekt er det i speedsteren, og hva er topphastigheten på strekkene?
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing »

For din bil og deg som sjåfør så stemmer sikkert dine utsagn.

For min bil som jeg har bygd over 5 år og kjørt mye mellom hver ombygging så er mitt utsagn riktig for meg, men trolig også for Elise og Exige som deler understell, og kjøreteknikk.

Jeg gikk opp 30 hk på hjulene og da gikk toppfart opp 3 km/t. Siden jeg samtidig økte arealet på vingen så blir det ikke helt sammenlignbart. :wink:

Kurvehastighet med stablisatorstag (og samme store vinge) økte derimot en god del, faktisk hele 8 km/t ene svingen. Alle målinger på idialrunde høyeste og laveste hastighet.
Hjulstilling uendret, men 7 grader varmere.
Første tall er uten stabstag og med normal vinge.

Før nedbrems startslette 181 - 180
Sving etter start 84 - 92
Før Angsten 183 - 180
Angsten 88 - 89
S kombinasjon 114 - 123
Lang sving etter S kombinasjon 71 - 79
Før slakteren 156 - 153
Slakteren 60 - 65
Før gamle startsletta 124 - 129
sving før gamle start 79 - 83
Etter gamle start 117 - 115
Langsving før langstrekke 79 - 86

Som du helt klart ser så har jeg 4-8 km t høyere hastighet i svingene uavhengi om jeg klarer en bra topphastighet den ene langsletta før svingen eller ikke. Registrerte høyeste er 186 km/t . Noe annet pussig som bekrefter min følelse er at selv om du bommer litt på utgang og misser 2-4 km/t topphastighet så kjører du over det jevne mye raskere med høyere kurvehastighet, og der betyr effekt ingenting!

Og jeg må presisere at begge tabellene over er lest rett ut av den beregnede idialtiden for ca 30 runder i hver sesjon, så er rimelig representativ på hva du kjører over det jevne.

Jeg kan sikkert ta samme oppstilling på beste kjørte rundetid uten stabstag og med så vil trenden være lik.

Jeg må legge til at jeg bevist ikke presset maks hastighet på langslettene, og bremser derfor mer kontrolert ned så bilen får satt seg før jeg gasser(eller prøver å gasse) inn mot apex.

Ligger en dårlig film her: http://www.youtube.com/watch?v=wCjJzUOmHjU

Tuting er selvsagt ikke bevist :lol: . Bare den gode plaseringen av hornet på rattet....
Last edited by BAre Racing on 12 Nov 2013 11:15, edited 1 time in total.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hagenisse »

Kommer jo litt ann på om du går fra 370 - 400 eller fra 100 - 130 også selvsagt, men vingen dreper nok mesteparten hos deg ja. :) Jeg gikk fra 176 til 260 (på hjulene) og tok ca 2 sekunder på det. Er mye aks på Rettskogen. Min bil er over 400kg tyngre enn din, men tidligere gikk det raskest å kjøre fort igjennom svingene, og trangt/kortest mulig i "vendinger (slakteren, ut på strekkene). Med mer effekt er gammel tradisjonell sen tangering raskere, iallefall ut på lange strekker. Ingen stor bombe det, men. Toppfarten i enden blir ganske lik, men tiden selve strekka tok blir likevel endel lavere.

Til sammenligning når jeg ca samme hastighet på hovedstrekka (184 er maks jeg har registrert, men ligger som regel rett over 180), men jeg får endel mer ned i angsten (195 som maks). Vi kjører ganske forskjellig der, og mitt stupe-inn-på-innsiden-spor holder farta endel lengre. Har ikke laptimeren min her, men jeg tror at hastigheten din i S-kombinasjon viser at lett bil er kjekt.. :D

Godt med trafikk på Trackday ja... :?
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing »

De beste mulighetene for god tid kommer den første timen eller aller helst den siste i lav sol eller tussmørket 8)

Angsten og den kurven jeg kjørte på filmens runde 3 (1,41) er nok påvirket av at jeg har kjørt med Astra OPC under 4 Trackday cup løp tidligere på året. Idealspor for framhjulstrekker er vist rimelig likt det jeg har vendt meg til men sikkert ikke kjappest for Spoeedster/Elise/Exige :?:

Moro er det uansett og du hører knapt understyring på Speedsteren en gang.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
Post Reply