Nitrons vs Öhlins
Nitrons vs Öhlins
Jeg har bestemt meg for å skifte ut originale fjærer og dempere på Exigen i vinter ettersom jeg i alle fall innbiller meg at stivere fjærer er veien å gå for noen som er såpass banefokusert som undertegnede.
Jeg har sett meg ut et sett med Nitrons, men fant ut at Öhlins også lager et sett jeg faktisk har råd til.
Ettersom jeg ikke liker å kaste bort penger... noen som vet om Öhlins-demperne er verd den ekstra prisen?
Jeg har sett meg ut et sett med Nitrons, men fant ut at Öhlins også lager et sett jeg faktisk har råd til.
Ettersom jeg ikke liker å kaste bort penger... noen som vet om Öhlins-demperne er verd den ekstra prisen?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Nitrons vs Öhlins
Tja, hva er prisforskjellen da? Og hva er forskjellen på de to settene?
Har jo Nitron selv og er meget godt fornøyd, men jeg har aldri testet Öhlins, så kan ikke sammenligne.
Har jo Nitron selv og er meget godt fornøyd, men jeg har aldri testet Öhlins, så kan ikke sammenligne.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Nitrons vs Öhlins
5-6 tusen penger omtrent etter frakt og moms...webmaster wrote:Tja, hva er prisforskjellen da? Og hva er forskjellen på de to settene?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Nitrons vs Öhlins
Er det noen i Norge som kan skru/sette opp Nitron ? Jeg vet at CarTech kan sette opp og skru på Öhlins dempere.rayb wrote:Jeg har bestemt meg for å skifte ut originale fjærer og dempere på Exigen i vinter ettersom jeg i alle fall innbiller meg at stivere fjærer er veien å gå for noen som er såpass banefokusert som undertegnede.
Jeg har sett meg ut et sett med Nitrons, men fant ut at Öhlins også lager et sett jeg faktisk har råd til.
Ettersom jeg ikke liker å kaste bort penger... noen som vet om Öhlins-demperne er verd den ekstra prisen?
Hadde kjøpt det som er lettest å få service på, og som tåler mest.
Personlig hadde jeg da gått for Svenskene.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Nitrons vs Öhlins
Öhlins er det jeg ville gått for. De er stort sett de beste
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Nitrons vs Öhlins
Er det snakk om standard 36mm Öhlins (track pack option) eller den oppgraderte 46mm Öhlins fra f.eks. Plans Motorsport, jfr. http://www.plansmotorsport.com/showroom/components/ Plans Motorsport selger begge deler. Se også http://www.exiges.com/ubbz/ubbthreads.p ... 735&page=1 for en generell diskusjon om oppgradering av dempere.
Fra http://www.lotustalk.com/forums/274779-post20.html
Fra http://www.lotustalk.com/forums/274779-post20.html
The dampers for the Exige S2, including the 240R are 36mm Ohlins. The valving for the 240R is slightly different from the regular S2 Exige. We can supply these kits which are the Lotus parts.
Our 46mm kit is a step up from the normal Lotus Kit. The extra size on the piston make a huge difference. The OE 36mm kit was developed from a motorcycle damper. The 46mm kit was developed from our TT46 GT race car damper and is much more robust. The influencing factor is the area of the piston as this is what determines the amount of oil flowing through the valves. This varies with the square of the diameter - so the 46mm damper moves 70% more oil.
We have dome days and days of testing on spring rates and will recommend a setting depending on what you will use the car for.
The rebuild rate is less than the 36mm kit, as they are more robust. On a race car we would recommend once a year dyno and check over. On a road car - use dependant and road salt dependant - they will last 2 years / 20,000 miles easily between rebuilds.
We supply recommended settings for road, dry track, wet track and a full user guide on how to set a car up using the dampers, and can recommend changes for extra weight - we run S2 Exige from 750kg (in UK) to 1000kg (in the far east GT series) where there is a 1000kg minimum weight.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Nitrons vs Öhlins
Jeg er litt usikker. Sendte Kollevold en mail men har ikke fått svar. Skal runge dem og høre.NoBrain wrote:Er det snakk om standard 36mm Öhlins (track pack option) eller den oppgraderte 46mm Öhlins fra f.eks. Plans Motorsport, jfr. http://www.plansmotorsport.com/showroom/components/
Jeg er 99% sikker på at det blir Öhlins, type oppgraderte 46mm. Takk for svar og tips alle sammen.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Nitrons vs Öhlins
Spennende å høre hvordan dette går - du monterer selv regner jeg med?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Nitrons vs Öhlins
Ja.webmaster wrote:Spennende å høre hvordan dette går - du monterer selv regner jeg med?
Har kontaktet Plans som kan bygge et sett ut fra hvordan jeg bruker bilen. (blir neppe sørlig stor vekt på komfort ettersom jeg tilbringer 85% av tiden min i denne bilen med å ratte den rundt en eller annen bane)
Plans har tydeligvis gjort litt jobb på dette ettersom de lover medfølgende maler/oppsett for vei, tørr bane og våt bane.
Bli VELDIG spennende å prøve dette neste sommer. Må vel begynne å tenke ut nye unnskyldninger tror jeg.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Nitrons vs Öhlins
Plans?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Nitrons vs Öhlins
http://www.plansmotorsport.com/showroom/components/webmaster wrote:Plans?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Nitrons vs Öhlins
Dette fra mannen som lovte at han ikke skulle bruke mere penger på bilen, bare på sjåføren
(just sayin)
(just sayin)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Nitrons vs Öhlins
Mannen som ikke visste at Lotus hadde brukt fjærer fra et overskuddsparti med kulepenner...... (se illustrasjon) Jeg sliter jo f*en meg ut innerskjermene.alfheim wrote:Dette fra mannen som lovte at han ikke skulle bruke mere penger på bilen, bare på sjåføren
(just sayin)
Mannen som ikke enda hadde hatt kjenning med autovernet (som forøvrig ikke egentlig har noe med saken å gjøre, bortsett fra at selvtilliten trenger et lite boost)
Og er jeg mann nok for å si noe så er jeg mann nok til å gå fra det....
Jeg hadde gjerne bare byttet fjærer, men man må liksom shimse om dempere etc, noe som gjøre det enklere å bytte hele greia. Also, I am told that The Dark Side has cookies
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Nitrons vs Öhlins
Indeed we do. With chocolate chips!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Nitrons vs Öhlins
Alltid greit med litt te og småkaker mens man sitter oppi buskaset og venter på flakvogna