HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer
HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer
Noen som har personlig erfaring med dette? Etter en 400-meters tur med Elise'n (som har stått stille i garasje i vinter) oppdaget jeg plutselig at motoren lekker kjølevæske...på utsiden av motoren. Såvidt jeg kan se kommer det ut der toppen møter blokka, m.a.o. toppakningen. Skal sjekke mer i morgen ved å sette trykk på kjølesystemet.
Men jeg har aldri hørt at kjølevæska renner _ut_ av motoren - 'normalt' sett skal vel dette lekke inne i motoren? Har ingen misfarging på oljen, og bilen ryker ikke hvitt fra eksosen.
Har tidligere (i sommer) luktet kjølevæske, og den har også brukt litt, men antok at dette var fra en utett slange eller radiatoren, for det var som sagt ikke noen 'normale' tegn til defekt toppakning.
Men jeg har aldri hørt at kjølevæska renner _ut_ av motoren - 'normalt' sett skal vel dette lekke inne i motoren? Har ingen misfarging på oljen, og bilen ryker ikke hvitt fra eksosen.
Har tidligere (i sommer) luktet kjølevæske, og den har også brukt litt, men antok at dette var fra en utett slange eller radiatoren, for det var som sagt ikke noen 'normale' tegn til defekt toppakning.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Velkommen til den tvilsomme glede av å eie en K-serie motor
Normalt vil jeg si at når pakningen ryker vil det oppstå trykk i kjølesystemet som vil medføre at kjølevannet spruter opp av ekspansjonstanken.
Det høres ikke slik ut i ditt tilfelle. At ytre del av pakningen ryker slik at kjølevannet forsvinner ut den veien har jeg ikke hørt om. Eneste grunn jeg kan komme på er hvis korken på ekspansjonstanken ikke gir etter hvis trykket blir for stort (ca 15psi).
Hvor eksakt er lekkasjen? Siden du er litt nervøs antar jeg at det ikke er ved termostathuset eller waterrail'n på andre siden?
Normalt vil jeg si at når pakningen ryker vil det oppstå trykk i kjølesystemet som vil medføre at kjølevannet spruter opp av ekspansjonstanken.
Det høres ikke slik ut i ditt tilfelle. At ytre del av pakningen ryker slik at kjølevannet forsvinner ut den veien har jeg ikke hørt om. Eneste grunn jeg kan komme på er hvis korken på ekspansjonstanken ikke gir etter hvis trykket blir for stort (ca 15psi).
Hvor eksakt er lekkasjen? Siden du er litt nervøs antar jeg at det ikke er ved termostathuset eller waterrail'n på andre siden?
Hei.
Et ganske kjent problem med K serie motoren se denne linken:
http://www.mgfcar.de/thermostat/Water_System_Mods.htm
Ligger også mye informasjon på Land rover klubben sitt forum
Runar
Et ganske kjent problem med K serie motoren se denne linken:
http://www.mgfcar.de/thermostat/Water_System_Mods.htm
Ligger også mye informasjon på Land rover klubben sitt forum
Runar
K-motor og HGF
Ditt toppakningshavari er den vanligste varianten på akkurat denne motoren. "Gummistrikken" som er vulket på pakningsplaten av rustfritt stål slipper taket og vannet sprutet ut (eller inn i bunnkassen). Det vanligste stedet pakningen ryker er over exhaustmanifolden, i registerenden.
www.mgfcar.de/hgf/index.html
Nå er det forbedrete pakninger å få tak i. Lokaliseringshylser av stål i stedet for plast gjør også at toppen holder seg på plass og ikke belaster toppakningen så mye.
Som du ser av linken har jeg en del erfaring med dette temaet. Send meg en PM hvis du vil ha telefonnummeret mitt, så kan du få noen tips.
www.mgfcar.de/hgf/index.html
Nå er det forbedrete pakninger å få tak i. Lokaliseringshylser av stål i stedet for plast gjør også at toppen holder seg på plass og ikke belaster toppakningen så mye.
Som du ser av linken har jeg en del erfaring med dette temaet. Send meg en PM hvis du vil ha telefonnummeret mitt, så kan du få noen tips.
Re: K-motor og HGF
Hos meg ser det ut til at det er i venstre hjørne bak, dvs. til venstre for innsugsmanifolden. Skal sjekke nærmere om 1 time...jonaf wrote:Ditt toppakningshavari er den vanligste varianten på akkurat denne motoren. "Gummistrikken" som er vulket på pakningsplaten av rustfritt stål slipper taket og vannet sprutet ut (eller inn i bunnkassen). Det vanligste stedet pakningen ryker er over exhaustmanifolden, i registerenden.
Har lest dette, ja.jonaf wrote:www.mgfcar.de/hgf/index.html
Gjerne det. Hvordan gikk det med din bil til slutt, så ikke noe om det på siden? Tenkte å investere i følgende:jonaf wrote:Nå er det forbedrete pakninger å få tak i. Lokaliseringshylser av stål i stedet for plast gjør også at toppen holder seg på plass og ikke belaster toppakningen så mye. Som du ser av linken har jeg en del erfaring med dette temaet. Send meg en PM hvis du vil ha telefonnummeret mitt, så kan du få noen tips.
http://secure.eliseparts.com/en-gb/p_400.html
http://secure.eliseparts.com/en-gb/p_224.html
http://secure.eliseparts.com/en-gb/p_28.html
http://secure.eliseparts.com/en-gb/p_38.html
Spesielt sistnevnte er for å unngå dette i fremtiden. Tar gjerne mot tips hvis du har andre forslag. Noe mer jeg trenger?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Skal sjekke opp dette - men er disse pakningene av den siste typen til Rover tro?
Den saken fra Volvo, tror du den passer greit inn i et Elise-oppsett?
PS: Har sendt Dave A. en mail, og tok meg den frihet å hilse fra deg...
Den saken fra Volvo, tror du den passer greit inn i et Elise-oppsett?
PS: Har sendt Dave A. en mail, og tok meg den frihet å hilse fra deg...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Jeg vet at pakningene har blitt bedre opp igjennom årene. Hvorvidt de er like gode som Mike Satyr sine har jeg ingen formening om.
Har du denne linken http://web.tiscali.it/elise_s1/? Der ser du bilde av kit'et og det er i det hele tatt masse informasjon.
Har du denne linken http://web.tiscali.it/elise_s1/? Der ser du bilde av kit'et og det er i det hele tatt masse informasjon.
Disse fra Mike Satyr, er det bare Dave A. som selger disse?
Sett siden før, ja, men visste ikke det var det du snakket om.
Sett siden før, ja, men visste ikke det var det du snakket om.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Jeg kjøpte min der. Vet ikke om andre som selger. Har en liggende dersom du er gira på å bytte kjapt......
Volvo skal ha 1200 spenn for slangene, T-stykket og termostaten. Skikkelig rip-off. Jeg tenkte jeg skulle få over en fra england nå snart sammen med noe annet rask - kan ta med flere hvis det er interessant.
Volvo skal ha 1200 spenn for slangene, T-stykket og termostaten. Skikkelig rip-off. Jeg tenkte jeg skulle få over en fra england nå snart sammen med noe annet rask - kan ta med flere hvis det er interessant.
Gimme! Dvs, ja, jeg vil ha! Regner med at den passer uten videre på min 1800?TorAtle wrote:Jeg kjøpte min der. Vet ikke om andre som selger. Har en liggende dersom du er gira på å bytte kjapt......
Hva koster det i UK? Hvis det tar lang tid (skulle hatt bilen i orden nå, for pokker! ;-D) må jeg nok handle fra Volvo...TorAtle wrote:Volvo skal ha 1200 spenn for slangene, T-stykket og termostaten. Skikkelig rip-off. Jeg tenkte jeg skulle få over en fra england nå snart sammen med noe annet rask - kan ta med flere hvis det er interessant.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Klabert. Ring når du vil hente. Angående sending av nye pakninger fra Dave så har jeg en plan...Gimme! Dvs, ja, jeg vil ha! Regner med at den passer uten videre på min 1800?
Vet ikke, antagelig rundt halv pris. Den nye topp-pakningen må da for søren holde frem til du får den, vel?Hva koster det i UK?
Nå er det på høy tid å komme seg hjem fra jobben
...du mener den nye termostatløsningen, og ikke pakning, eller...?TorAtle wrote:Klabert. Ring når du vil hente. Angående sending av nye pakninger fra Dave så har jeg en plan...
Sikkert (det får jeg da virkelig håpe! ) - men det hadde jo vært greit å gjort det når systemet allerede er tomt for væske.TorAtle wrote:Vet ikke, antagelig rundt halv pris. Den nye topp-pakningen må da for søren holde frem til du får den, vel?
Ja, jo...TorAtle wrote:Nå er det på høy tid å komme seg hjem fra jobben
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no