Godt sagt! Min Alfa 159 sw er en entusiastbil! Selv om det også er en stasjonsvogn. Nemlig!NoBrain wrote:: Hvis eieren av bilen mener at bilen er en entusiastbil så er den det, dermed basta
Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Værre blir jo ikke diskusjonen når en del moderne sportslige biler totalt kjører fletta av en del eldre "rene" sportsbiler. Altså at opplevelsen av sportslighet er betraktelig mer tilstede i f.eks en ny M5 enn en Z1. Ja, nå har ikke jeg kjørt noen av disse bilene, men konsensus ser i alle fall ut til å mene dette.
Det er like ille på andre siden av gjerdet: Jeg kan slite med å få aksept for at Subaruen min er en GT fordi noen ikke aksepterer biler laget etter 1985 som GTer og andre mener at Subaru er en varevogn, dermed basta.
Det er like ille på andre siden av gjerdet: Jeg kan slite med å få aksept for at Subaruen min er en GT fordi noen ikke aksepterer biler laget etter 1985 som GTer og andre mener at Subaru er en varevogn, dermed basta.
SVX - VTD
- Anders Gullstein
- Posts: 616
- Joined: 14 Apr 2005 15:49
- Location: Tønsberg
Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Jeg synes absolutt din SVX er en GT. Ganske high tech med et meget sjeldent utseendet.
Livet er for kort for kjedelige biler!
86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....
04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter
06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....
04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter
06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Slike uttalelser får man venner av!
Men poenget står desverre: At en del biler blir litt "udefinerte".. hva er kriteriene? Hvem bestemmer osv
Men poenget står desverre: At en del biler blir litt "udefinerte".. hva er kriteriene? Hvem bestemmer osv
SVX - VTD
Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Svx burde da være selvskreven, den er dritkul......Yukikaze wrote:Slike uttalelser får man venner av!
Men poenget står desverre: At en del biler blir litt "udefinerte".. hva er kriteriene? Hvem bestemmer osv
Designet av selveste Giorgetto Giugiaro, vel bygget på helt egen
plattform, og med boxersekser er dette en fin GT/sportsvogn som absolutt
passer inn på Øvrevoll.
Alpina B9-Subaru sti 555-Porsche 911s-Porsche 930-Trans Am 70/74
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Bare så det er sagt den bilen jeg til enhver tid eier er den beste det syns ihvertfall jeg
Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Trodde det var NESTE bil som var best jeg
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
når den neste er kjøpt inn er den best
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
...helt til man får lyst på neste...
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Yes sir!bmw518 wrote:Svx burde da være selvskreven, den er dritkul......Yukikaze wrote:Slike uttalelser får man venner av!
Men poenget står desverre: At en del biler blir litt "udefinerte".. hva er kriteriene? Hvem bestemmer osv
Designet av selveste Giorgetto Giugiaro, vel bygget på helt egen
plattform, og med boxersekser er dette en fin GT/sportsvogn som absolutt
passer inn på Øvrevoll.
SVX - VTD
Re:
magnesmurf wrote:Etter vårmønstringen og etter å ha sett forskjellsbehandlingen der må jeg bare si at jeg er litt skuffet.
Greit at ikke 4dørs biler slipper inn med mindre de er skjeldene og meget sportslige, men at det ble sluppet inn en eller annen moderne alfa stasjonsvogn som ble parkert foran et par gamle klassiske alfa GTV på alfa seksjonen, det er bare skammelig av den funksjonæren som slapp inn stasjonsvognen
Kom ikke å fortell meg at den stasjonsvognen har noe å gjøre med sportsbil.
Jeg kom ved en tilfeldighet borti denne tråden via et annet forum. Jeg fant det best å registrere meg her slik at jeg kan redegjøre for denne vanskelige og opprivende episoden som utspilte seg på VM 2011.webmaster wrote:Kjenner ikke historien bak stasjonsvogna du nevner, men på generelt grunnlag kan jeg bare si at det hender at noe glipper - funksjonærene er bare mennesker og ikke alle av dem er like flinke til å bedømme hva som skal inn og ikke - de jobber gratis og gjør så godt de kan, heldigvis.
Det er med begeistring jeg registrerer at "en eller annen moderne alfa stasjonsvogn"(*) som omtales her er min bil Det er heller ikke til å stikke under en stol at jeg finner det latterlig at noen tar slik på vei på grunn av at den ble stilt opp på indre bane. Siden det er det ene konkrete eksempelet på noe som var så "feil" at det måtte omtales spesifikt, og historien mangler, så kommer den her:
Alfa'en min ble ikke "sluppet inn". Den ble vinket inn av NSK-funksjonærer. Jeg ankom VM og hadde tenkt å parkere på publikumsparkeringen som vanlig. Det som skjedde var at jeg ble vinket og pekt frem, og til min store overraskelse kunne jeg observere at det bar rett inn på utstillingen enten jeg ville eller ikke. På veien fra innkjøringen og til standplass var det trolig en 6-7 funksjonærer som ikke foretrakk en mine (annet enn å smile, vinke og peke...).
Også parkert "foran" et par gamle klassiske Alfa GTV - Hjelpe og trøste, hvor mye verre kan det bli! - Jeg hadde hyggelige samtaler med andre Alfa-eiere rundt meg, inkludert en av de nevnte GTV eierne. Alle var positive, og det ble gitt uttrykk for at det var stas at det kom en GTA. Publikum var også positive og viste interesse - de fikk se en sportsvogn (direkte oversettelse av bilens klassifikasjon fra fabrikken ) som er svært uvanlig.
Selv koste jeg meg på VM, selv om jeg fant havet av 911 dørgende kjedelig (en slags overmetningseffekt, ikke noe galt med 911 som sådan) . Også var det jo noen muskelbiler, blysleder og flak, samt noen heller korpulente Mercedeser og noen annet heller lite sportslig kjøremateriell.
Akk ja. Skammelig av funksjonæren, sa du (magnesmurf)? Menes det alle de 6-7 som dannet tunnelen som ledet rett inn? Jeg traff riktignok på en surmaget funksjonær inne på området, som kunne fortelle meg at sportsvogner skal ikke ha tak og de skal være ukomfortable, og min bil fulgte ikke hans kriterier - DET var den eneste skammelige oppførselen jeg registrerte den dagen. Merk også at ifølge denne funksjonæren burde altså 95% av de utstilte bilene holde seg unna. Ikke bare greit dette, man risikerer å definere vekk det som er, inklusive egen bil.
Så da vet dere det
Men - dette innlegget er egentlig ikke om min bil og hvorvidt den er en sportsbil (det er ikke så farlig for min del), men om NSKs holdning. Det er åpenbart at det ikke er enighet og/eller kompetanse til å bestemme hva som er sportsbil, eller evt. hva som er gangbart på VM. Spørsmålet blir kanskje om Vårmønstringen skal være en navlebeskuende selvtilfredsstillelse for NSK-eliten, eller om det skal være en bred utstilling av sports(lige)biler, inkludert klassikere, racerbiler, spesielle biler osv., som kan glede et sammensatt publikum.
(*) Alfa Romeo 156 SW GTA, produsert i 1178 eks., kanskje finnes det etpar stykker i Norge (min er svensk), spesielt for GTA: hjuloppheng, bremser, motoroppsett, karosseri, interiør osv.. Jeg dropper ytterligere specs., men run-of-the-mill er den ikke.
Edit: tegnsetting, linjebrekk, infinitivsmerke (a -> å), selvmoderering og klargjøring
Last edited by Gassolini on 10 Jun 2012 23:55, edited 4 times in total.
Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
^ He he - litt popkorn er kos
Ikke ta innlegget mitt som oppfordring til opptøyer, folkens - det var bare en redegjørelse for hvordan den omtale episoden faktisk forløp seg. Ja, også og mine høyst subjektive kommentarer til det som kan oppfattes som vaghet med hensyn til hva som er gangbare kjøretøy og sammensetningen av disse.
Ikke ta innlegget mitt som oppfordring til opptøyer, folkens - det var bare en redegjørelse for hvordan den omtale episoden faktisk forløp seg. Ja, også og mine høyst subjektive kommentarer til det som kan oppfattes som vaghet med hensyn til hva som er gangbare kjøretøy og sammensetningen av disse.
-
- Posts: 231
- Joined: 03 Feb 2011 09:00
- Location: Sandnes
Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Gleder meg til neste år når jeg kommer med GT86. Skal bli interessant og se om denne er ukomfortabel nok til å kvalifisere! Og så har den jo FIRE seter! Hjelpe å trøste, det er jo nesten for buss å regne!
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline