Hvorfor ikke?rayb wrote:Jeg kjører ikke på bane i regnvær da jeg ikke synes dette er moro.
Rudskogen 26. april
Re: Rudskogen 26. april
Re: Rudskogen 26. april
For det første: http://www.youtube.com/watch?v=nvf4WnGnDZEhagenisse wrote:Hvorfor ikke?rayb wrote:Jeg kjører ikke på bane i regnvær da jeg ikke synes dette er moro.
Utenom det så er jeg en alt for dårlig sjåfør til å få til noe fornuftig på vått føre.
Jeg blir alt for fokusert på hvor glatt det er og glemmer å kjøre bil på en måte. På dette viset blir jeg en sånn bremsekloss på banen som ingen av oss liker å ha der ute. Ikke er A048-dekkene mine spesielt gode regndekk heller.
Så da holder jeg meg vekk i regnvær.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Rudskogen 26. april
Du blir jo ikke noen bedre sjåfør av å ikke kjøre på regn akkurat - og var ikke det noe av poenget med banekjøringen?
Så får man handle andre dekk hvis det er fælt å bli forbikjørt.
Så får man handle andre dekk hvis det er fælt å bli forbikjørt.
Re: Rudskogen 26. april
Jeg kjører Michelin Cup dekka på regn, noe som er glatt men det fungerer.
Yokohama A048 er jo fantastiske på regn når du får opp litt temp på dem, så de blir litt myke.
Burde kjøre på regn, da det er utrolig god trening for å kjøre på snø og slaps til vinteren.
Lærer bilen din å kjenne når festet ikke er 100%, så det er jo bare vinn vinn.
Yokohama A048 er jo fantastiske på regn når du får opp litt temp på dem, så de blir litt myke.
Burde kjøre på regn, da det er utrolig god trening for å kjøre på snø og slaps til vinteren.
Lærer bilen din å kjenne når festet ikke er 100%, så det er jo bare vinn vinn.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Rudskogen 26. april
Jeg kjører på bane fordi jeg synes det er moro. Jeg har det ikke moro når det er vått ettersom jeg er alt for redd for bilen min, både mht. mine egne og tidvis andres evne til å ratte trygt rundt en bane i vanskelige forhold.hagenisse wrote:Du blir jo ikke noen bedre sjåfør av å ikke kjøre på regn akkurat - og var ikke det noe av poenget med banekjøringen?
Så får man handle andre dekk hvis det er fælt å bli forbikjørt.
Jeg har ingen ting imot å være rundingsbøye for bedre sjåfører og raskere biler, bare sånn at det er sagt, men kall det mitt bidrag til en sikrere avvikling av track days.
EDIT: Fant nok en grunn til å holde meg hjemme/i pit på slike dager: http://www.youtube.com/watch?v=kynTJVW3 ... re=related
Last edited by rayb on 18 Apr 2012 11:10, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Rudskogen 26. april
Skal ikke motsi deg på det, har begrenset erfaring med disse dekkene. Men mine er i det minste helt nye.Iceman wrote:Jeg kjører Michelin Cup dekka på regn, noe som er glatt men det fungerer.
Yokohama A048 er jo fantastiske på regn når du får opp litt temp på dem, så de blir litt myke.
Joda, men Exigen er den eneste bakhjulsdrevne bilen jeg eier og den brukes ikke under noen omstendighet på vinterføre. Resten av bilparken min har forhjulsdrift og er således fundamental annerleds å kjøre i alle henseende.Iceman wrote:Burde kjøre på regn, da det er utrolig god trening for å kjøre på snø og slaps til vinteren.
Lærer bilen din å kjenne når festet ikke er 100%, så det er jo bare vinn vinn.
Jeg kjørte en del i regnvær med MR2ene i sin tid, men jeg får det bare ikke til.
Nå kunne jeg jo selvsagt ha tatt min 1.6 Avensis, men det frister liksom ikke det heller
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Rudskogen 26. april
Stående applausrayb wrote:For det første: http://www.youtube.com/watch?v=nvf4WnGnDZEhagenisse wrote:Hvorfor ikke?rayb wrote:Jeg kjører ikke på bane i regnvær da jeg ikke synes dette er moro.
Utenom det så er jeg en alt for dårlig sjåfør til å få til noe fornuftig på vått føre.
Jeg blir alt for fokusert på hvor glatt det er og glemmer å kjøre bil på en måte. På dette viset blir jeg en sånn bremsekloss på banen som ingen av oss liker å ha der ute. Ikke er A048-dekkene mine spesielt gode regndekk heller.
Så da holder jeg meg vekk i regnvær.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Re: Rudskogen 26. april
Om du ikke bruker Lotusen i regn eller på snø, så skjønner jeg deg litt.rayb wrote:Skal ikke motsi deg på det, har begrenset erfaring med disse dekkene. Men mine er i det minste helt nye.Iceman wrote:Jeg kjører Michelin Cup dekka på regn, noe som er glatt men det fungerer.
Yokohama A048 er jo fantastiske på regn når du får opp litt temp på dem, så de blir litt myke.
Joda, men Exigen er den eneste bakhjulsdrevne bilen jeg eier og den brukes ikke under noen omstendighet på vinterføre. Resten av bilparken min har forhjulsdrift og er således fundamental annerleds å kjøre i alle henseende.Iceman wrote:Burde kjøre på regn, da det er utrolig god trening for å kjøre på snø og slaps til vinteren.
Lærer bilen din å kjenne når festet ikke er 100%, så det er jo bare vinn vinn.
Jeg kjørte en del i regnvær med MR2ene i sin tid, men jeg får det bare ikke til.
Nå kunne jeg jo selvsagt ha tatt min 1.6 Avensis, men det frister liksom ikke det heller
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Rudskogen 26. april
Ser argumentene dine, men er ikke enig. Er kun en måte å bli trygg på det og det er å kjøre mye. Er man redd for å kjøre på vått burde man kjøre langt unna noen grense på tørt også. Kan fort vært olje/kjølevæske-søl eller noe sånt.
Dagen Exigen snurret på langstrekka var jo helt ekstrem, og ikke akkurat representabel for hva vått føre normalt er. Fungerer som regel helt greit med slitte r-dekk, men man blir jo frakjørt av helt standard biler på gatedekk.
Det kjipe på vått er når man er i depot...
Dagen Exigen snurret på langstrekka var jo helt ekstrem, og ikke akkurat representabel for hva vått føre normalt er. Fungerer som regel helt greit med slitte r-dekk, men man blir jo frakjørt av helt standard biler på gatedekk.
Det kjipe på vått er når man er i depot...
Re: Rudskogen 26. april
Jeg er i utgangspunktet ikke så optatt av å presse grenser som andre later til å være. Kanskje det skyldes at jeg har blitt gammel og særhagenisse wrote:Ser argumentene dine, men er ikke enig. Er kun en måte å bli trygg på det og det er å kjøre mye. Er man redd for å kjøre på vått burde man kjøre langt unna noen grense på tørt også. Kan fort vært olje/kjølevæske-søl eller noe sånt.
Jeg har nooen hundre runder på gamle Rudskogen i MR2ene, men det begynner å bli en stund siden så jeg er ganske rusten.
Min bane-erfaring i Lotus begrenser seg til en dag i Hethel med instruktør. Fikk det imidlertid til å gå brukelig for da på tross av en våt start på dagen den gangen.
Hvordan min bil med 100 hk mer og R-dekk oppfører seg i forhold til en Elise kan jeg bare spekulere i, men jeg har satt av tid til noe sånt som 20 banedager i år så jeg håper å vite mer om det til høsten.
Nei, dette er på ingen måte representativt, men det duger ganske bra til å illustrere hvorfor jeg ikke liker vått førehagenisse wrote: Dagen Exigen snurret på langstrekka var jo helt ekstrem, og ikke akkurat representabel for hva vått føre normalt er. Fungerer som regel helt greit med slitte r-dekk, men man blir jo frakjørt av helt standard biler på gatedekk.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Rudskogen 26. april
Eller når man kjører bil som lekker forfra, bakfra, ovenfra og nedenfra! Jeg styrer unna vått føre. Selv transportetappen er et hat med en seven. Men ellers er jeg enig med poenget ditt. Våler på vått med z3'n var ganske morsomt, selv om det var en god del heisaturer i svingene.hagenisse wrote:
Det kjipe på vått er når man er i depot...
Bruksbil: '15 Mazda 3 2.2d
Leketøy: '93 Caterham Seven HPC-ish
Leketøy: '93 Caterham Seven HPC-ish
Re: Rudskogen 26. april
Kanskje lurt å spørre her også...
Jeg har en Video Vbox fra Racelogic, men jeg har ikke klart å finne noen .cir-fil, eller for den sakens skyld noe bane-overlay for nye Rudskogen.
(.cir-filer er altså filer som inneholder GPS-koordinatene for en bane ganske enkelt). Jeg har spurt banekomiteen om jeg kan få lage en, men kom på at det kan være å gå over bekken etter vann
Har noen her inne en slik .cir fil som de vil dele?
Jeg har en Video Vbox fra Racelogic, men jeg har ikke klart å finne noen .cir-fil, eller for den sakens skyld noe bane-overlay for nye Rudskogen.
(.cir-filer er altså filer som inneholder GPS-koordinatene for en bane ganske enkelt). Jeg har spurt banekomiteen om jeg kan få lage en, men kom på at det kan være å gå over bekken etter vann
Har noen her inne en slik .cir fil som de vil dele?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Rudskogen 26. april
Kommer å Kosekjører, tester nye dempere, men så lenge Camber/spissing ikke er tatt og den står på Kina Gatedekka, så blir jeg en god kandidat som Dere kan
øve på forbikjøring med
Får jo også tatt teknisk og treffer mange hyggelige mennesker før jeg går på (Flagg)Vakt 19.00.
øve på forbikjøring med
Får jo også tatt teknisk og treffer mange hyggelige mennesker før jeg går på (Flagg)Vakt 19.00.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.
Medlem:3325
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.
Medlem:3325
Re: Rudskogen 26. april
Hvis man er dedikert så har man da våtdrakt, eller enda bedre sikkerhetsdrakt: helt tørr og tynnere enn dykkertørrdrakt..elling wrote:Eller når man kjører bil som lekker forfra, bakfra, ovenfra og nedenfra! Jeg styrer unna vått føre. Selv transportetappen er et hat med en seven. Men ellers er jeg enig med poenget ditt. Våler på vått med z3'n var ganske morsomt, selv om det var en god del heisaturer i svingene.hagenisse wrote:
Det kjipe på vått er når man er i depot...
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Rudskogen 26. april
Det bør jeg få meg Hvor får man kjøpt slik?PeR4 wrote:Hvis man er dedikert så har man da våtdrakt, eller enda bedre sikkerhetsdrakt: helt tørr og tynnere enn dykkertørrdrakt..elling wrote:Eller når man kjører bil som lekker forfra, bakfra, ovenfra og nedenfra! Jeg styrer unna vått føre. Selv transportetappen er et hat med en seven. Men ellers er jeg enig med poenget ditt. Våler på vått med z3'n var ganske morsomt, selv om det var en god del heisaturer i svingene.hagenisse wrote:
Det kjipe på vått er når man er i depot...
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)