Banekjøring i 200 km/t...?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by NoBrain »

magnesmurf wrote:Ser strengt tatt ikke hva som skal være så vanskelig med å bremse opp og blinke seg ut av ideal sporet for å slippe forbi noen, selv om det innebærer at du taper fart og tid.
Ser heller ikke hva som skal være så vanskelig med å vente med å passere han foran til han blinker seg inn og slipper deg forbi. Hvis han ikke ser en i speilet kan man jo blinke litt med lysene for å gjøre han oppmerksom på at du vil forbi.
Er enig med deg at fokuset kanskje bør ligge på hvor er det er trygt å slippe forbi. Som flaggvakt så har jeg sett at mye rart. Det at en bil foran blinker og krysser vegbanen for å slippe bilen bak forbi slik at bilen bak kan ligge i idealsporet er i mine øyne en dårlig forbikjøringsstrategi. Det beste er nok at bilen foran holder idealsporet og går av gassen og blinker til den siden han/hun FORTSATT FORBLIR I, dvs. slik man gjør det ute i vanlig trafikk, og på denne måten signaliserer til bilen bak at det er trygt å kjøre forbi på utsiden. Det skaper bare unødvendig stress for føreren av bilen foran hvis han/hun skal blinke seg ut av idealsporet for deretter å kjøre inn igjen.
magnesmurf wrote:Og for de som jager rundetider og absolutt må forbi med engang, og hvertfall ikke kan slippe forbi noen andre, da bør dere kanskje ha et eget banetreff med færre biler utpå banen samtidlig?
Høres ut som et godt forslag til et kortere heat for de som ønsker å kjøre "time attack" :) Men spørsmålet om dette er noe NSK skal tilby på sine trackdays, ellers som du sier at andre bør drive med.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Rune R. »

Oppdeling i heat hadde vært glimrende, bare synd at det er mye lettere å si det høyt en det er å få organisert det i praksis!

Referanser til ringen og Gatebil faller på sin egen urimelighet, begge plasser har sin anndel av ulykker, og fortsetter Gatebil slik de har gjort er det bare snakk om tid før vi har den første ulykken med alvorlig personskade. Etter den dagen blir det vel neppe mere banekjøring for noen i Norge :(

Mao blir det opp til enhver av oss og sikre at ulykker ikke skjer!

En forbikjøring i innbremsings sonen til en sving eller i selve svingen vill alltid være rissikosport, det er vanskelig å vite hvilket spor forrankjørende bil har tenkt å velge, samt å sikre seg at forrankjørende er oppmerksom på deg som kommer bakfra i høyere hastighet. Ikke sikkert at vedkommende forran har like stor erfaring som deg selv med banekjøring!

Forventer man å kunne kjøre uhindret rundt en bane og jakte rundetider, må man ha få biler med omtrent samme hastighetspotensiale på banen og slippe dem ut med passelig avstand til hverandre. Da blir det jo ett økonomisk spørrsmål, Banenen er ikke gratis å leie, og da sier det seg selv at få biler medfører høyere deltager avgift en dersom en kan ha flere biler på banen samtidig.

Kansje man kan få til en heat oppdeling ved å lage forskjell i pris, foreks man kan kjøpe seg mere plass på banen ved å betale høyere deltager avgift (2 gangen f.eks?), men da må man være nøye på å slå ned på forbikjøring i sving eller innbremsings sona på de billigere heatene
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by alfheim »

rayb wrote: Jeg satte meg ned og leste hele tråden i lunchen min i dag og det var en litt merkelig opplevelse.

Hvis man som utenforstående leser denne tråden så vil man muligens komme til å tro at NSKs banetreff består av en haug med villmenn i 2 eller flere leire som heter "raske biler" og "langsomme biler". I tillegg har man en egen fraksjon "lisensierte biler" som egentlig ikke synes at trackdays er noe særlig for amatørene i de to andre leirene. Midt i dette står banekomiteen og ver ikke helt hvordan de skal forholde seg.

Riktignok er det en stund siden jeg kjørte noe større på bane i NSK-regi, men jeg synes ikke virkeligheten stemmer med det man kan lese i denne tråden. Jeg mener å huske at NSKs track days er veldig siviliserte, eller tar jeg virkelig så feil?
Nå er det vel vanligvis slik at det er ekstremene som kommer til uttrykk i slike tråder. Delvis fordi det er de som engasjerer seg mye, og delvis fordi det ofter er nødvendig å spisformulere seg for å få frem et poeng. Virkeligheten er normalt sett en god del mer moderat en det slike diskusjoner skulle tilsi.

Utover det tror jeg at jeg skal la være å komme med noen meninger her, og istedet overlate til banekomiteen å bestemme hvordan ting blir gjort fremover. Inspill herfra vil dog bli tatt hensyn til, men som alltid, det er mange hensyn som må taes.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by NoBrain »

Dag-Henning Nielsen wrote:Prøveskilt ???? - tur utpå blant andre med bil som ikke engang holder veistandard ?? - Gidder ikke kommentere det engang.
Må presisere at jeg skrev
NoBrain wrote:Når det gjelder prøveskilt så er jeg i prinsippet for en mykning av reglene, f.eks. ved å tillate ekslusive sportsvogner deltakelse på treff (...klipp...)
som ikke skal leses som om at jeg ønsker hva som helst ute på banen. Man kunne f.eks. ordne dette ved invitasjon eller forhåndsgodkjenning for spesielle sportsvogner blant klubbens medlemmer, under forutsetning av at ansvarsforsikringen gjelder. Men det aller enkleste er nok et generelt forbud slik at man slipper unna tvilsdiskusjoner.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by arildh »

En slik opphetet diskusjon om noe som bunner ut i at folk ikke kan sporet gjennom angsten må jo også inkludere favorittklippet mitt fra 2011
(Producer, stuntman, body double og kameramann hf-mx5turbo)
http://www.youtube.com/watch?v=nvf4WnGnDZE
- 06 MX-5
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

arildh wrote:En slik opphetet diskusjon om noe som bunner ut i at folk ikke kan sporet gjennom angsten må jo også inkludere favorittklippet mitt fra 2011
(Producer, stuntman, body double og kameramann hf-mx5turbo)
http://www.youtube.com/watch?v=nvf4WnGnDZE
Jeg har lett etter denne...
Min påstand er at dersom det hadde stått en sjikane foran svingen her så ville du ha blitt påkjørt bakfra.

EDIT: Ble denne føreren bortvist? Er det veldig sært av meg å mene at han burde vært det?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

arildh wrote:En slik opphetet diskusjon om noe som bunner ut i at folk ikke kan sporet gjennom angsten
Har du fasiten på sporet der? :) Jeg ligger helt inne til høyre fra ca 100-meters merket og har jo da krysset over banen sånn ca der det begynner gå nedover. Ganske motsatt av hva Harald gjør der altså.

Tror ikke audi-føreren ble bortvist. Angsten synes ikke fra tårnet, og dermed er det kun en flaggvakt som ser det. Så lenge det var et uhell, så holder det kanskje med en liten prat også - den bilen pleier kjøre ganske ryddig ellers.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by PeR4 »

Mener jeg så slicks(ikke R-dekk) på denne Audien denne dagen, stod den på slicks mens den tok piruettene også?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by arildh »

Har du fasiten på sporet der? Jeg ligger helt inne til høyre fra ca 100-meters merket og har jo da krysset over banen sånn ca der det begynner gå nedover. Ganske motsatt av hva Harald gjør der altså.
Jeg skulle gjerne hatt fasiten på sporet men for meg fungerer det best å late som jeg treffer curbs på ytterkant (venstre) og krysse innover til ca. midten av veibanen for så å skrubbe av farten med litt brems og uforsvarlig "slip angle" inn i høyre opp mot slalomen. Trygt, kjapt og billig.
- 06 MX-5
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by HF-mx5turbo »

Audiotene i denne videoen, viser total mangel på bruk av huet. Ingen sjikane i verden, ingen regler i verden ville få de audi gutta der til å bruke huet, de virker like forbanna blåst hver gang jeg møter dem. dette er også "rutinerte" førere som ikke klarer å kjøre etter gjeldende forhold eller situasjoner rundt på banen.. Godt slitte pilot sport semislicks mener jeg de hadde, full gass første runde, i vått. I dette tilfellet er ikke saken at de har en ekstremt rask bil heller. en middels kvikk oljebrenner, omtrent tilsvarende min 3serie. Dette viser igjen at det er ikke nødvendigvis den store hastighetforskjellen mellom bilene som er problemet, men fyren bak rattet.

Mitt spor i videoen her er ikke i nærheten relevant for normale kjøringa der da jeg hadde slakket ned og cruiset rolig pga biler som allerede hadde sklidd av på det ekstremt våte/glatte føret..

Jeg er en av de som synes det er morro å jage rundetider og har en av bilene i den raske enden av skalaen med rundt 450hk på 1000kg og masse grep. Har ikke fått testet denne på nye rudskogen, men den touchet 200kmt på gamle rudskogen relativt greit. 220+? på nye vil jeg tro.
uansett bil, ser jeg ikke poenget med å kjøre totalt uten å bruke huet slik som tydeligvis noen få gjør.

Poenget er at selv om noen av oss har biler som er potensiellt mye raskere enn andre biler, så betyr ikke det at vi kjører som idioter.. Holdningskapende arbeid, få folk til å skjønne hvordan de IKKE skal gjøre, få folk til å kjøre etter forholda, ikke ta unødige sjanser der man ser at det er potensiale for trøbbel.
innføre restriksjoner med sjikaner, trakt i enden av raka osv vil ikke gjøre saken noe bedre, om mulig lager man bare mer farlige situasjoner.
Det må også sies at på alle nsk treff jeg har vært på, så har det som skjedde i videoen, vært ENESTE virkelige stygge situasjon jeg har opplevd.

Ser jeg forresten de audi gutta på nsk treff igjen stjeler jeg alle ventilene deres fra dekka så de ikke får sjansen til å ta livet av noen av oss andre utpå der. :P
07' 325d coupe
92' MX5
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Linder »

Den videoen sier vel ingenting om tullingen kjører rett spor eller ikke. Dreier seg vel om for sen innbremsning og nødmanøver på høyre side kamerabil og rett frem?
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by HF-mx5turbo »

som jeg skrev, spor både fra meg, og fra fører av andre bilen er ikke problemet i video, problemet er at noen førere ikke bruker huet, uansett om de har lite eller mye power, og da har det ikke shit å si hvor mye sjikaner, eller andre sperrer man setter opp, shit happens når noen ikke kan oppføre seg.
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

Linder wrote:Den videoen sier vel ingenting om tullingen kjører rett spor eller ikke. Dreier seg vel om for sen innbremsning og nødmanøver på høyre side kamerabil og rett frem?
Sporet er ikke viktig. Det er derimot farten som ikke en gang ligner på noe som kan kalles å kjøre etter forholdene.
Det duger som et vra eksempel på at ikke alle kjører med innsiden av hodet. Så lenge noen ikke klarer å oppføre seg vil det oppstå farlige situasjoner.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Knuts »

Ikke for å forsvare Audiotene som dere kaller dem men en 3 til 4 andre krasjet i den svingen denne dagen så de var ikke alene om å dumme seg ut der. Det var ekstremt glatt da det rant en liten elv over banen der. Det som skjedde var at man vannplanet og da var man sjanseløs hvis man fikk panikk og ikke ventet til vannplaningen var over før man styret.
Poenget er ikke hvor fort man kjører. Jeg kjører absolutt maks det bilen min går enten jeg kjører Porsche eller eller noe annet men det som betyr noe er at man respekterer sine medtrafikanter. Dvs kjører forbi på rakene og ikke i svinger. Gjør man det og er forsiktig ved forbikjøringer går det vanligvis bra. Er ganske sikker på at jeg er en av de i Norge som har kjørt mest på trackday både i Norge, Sverige og Tyskland samt sikkert over 100 løp. Har aldri bulket men så har jeg alltid( ihvertfall prøvd) tatt hensyn til de som ikke har kjørt så mye.
Nå skal det også til Angstens forsvar si at autovernet som er satt opp her er meget bra. Så Bjørner krasje der i over 200 rett i autovernet. Var sikker på at han var død men autovernet tok så godt imot og la seg ned sikkert 50 meter hver retning for å ta imot smellen. Det reddet Bjørnarsbil såpass mye at han kjørte neste løp om enn med noe kortere bil.
Nå skal det også sies at vi har betraktelig raskere baner i Norden( Anderstorp). Der får man sikkert 30 kilometer høyere toppfart og også Kinnekulle er noe av det samme og har en meget krapp sving midt i langsiden( Nordens morsomste bane)

Mvh

Knut S
Porsche 914/6 GT, Bmw 2002, BMW 2000 TII Touring, BMW 323I, Mazda MX-5 GTR, Audi A4 3,o, Ducati 750S
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by HF-mx5turbo »

ser jo i videoen og at flere andre kjørte ut der. poenget er at "erfarne" folk som gir flatt første runde uansett, og så finner ut ved prøving og feiling om det går eller ikke, er akurat sånt som skaper problemer :P det regner bøtter, seff er det glatt. kjør deretter. kommer man ned raka og man ser man tar igjen en eller flere tregere biler. flis forbi alt du orker så lenge det er på raka, eller vent til det er forsvarlig. er ikke mer komplisert enn det. det meste annet skapes av folk som kjører over egen evne eller gir totalt faen i andre, ingen av delene løses ved hjelp av kjegler og annet som gjør at man "tvinger" disse bilene enda nærmere mot andre biler på banen.
07' 325d coupe
92' MX5
Post Reply