Sporteksos elise s2 k

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by Linder »

PeR4 wrote:Lnken: http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... kingk.html

Klipp fra innholdet:

Engine Weight Comparisons

All of this tends towards an engine that weighs in, as standard, fully dressed at 96.5 kg. Compare this to the Honda S2000 engine similarly equipped with standard manifold clutch and fluids at 158 kg and the Toyota 1.9 VVTi engine at 137 kg. The Rover engine"s compact size and weight are a significant advantage in a lightweight race/sports car of the Lotus 7 type or the Elise. Note, a full race K Series weighs 78 kg including 7 kg of fluids. Compare these figures for output in terms of power to engine weight. See Table 1.

Engine / Power Output / Power / Engine Weight

Ford Duratec 2.0L / 140 bhp @ 6000 rpm / 1.16 bhp/kg
Honda S2000 2.0L / 237 bhp @ 8300 rpm/ 1.5 bhp/kg
Toyota 1.9 VVTi / 189 bhp @ 7800 rpm / 1.3 bhp/kg
Standard K 1.8L / 120 bhp @ 5500 rpm / 1.25 bhp/kg
K VHPD / 184 bhp @ 7000 rpm / 1.91 bhp/kg
K R 500 / 235 bhp @ 8500 rpm / 2.6 bhp/kg
K K2000 2.0L / 293 bhp @ 8500 rpm / 3.9 bhp/kg
Hva er denne K2000 motorn på 293 bhp? Hvor får man tak i en slik?
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by cv1515 »

Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by Lotus Type-72 »

Luigi wrote:En Elise handler ikke om toppfart, 0-100, rødstrek eller andre brosjyretall spør du meg.
Godt sagt :wink:
Elise duger godt over gjennomsnittet på trackdays, men det er svingete landeveier som virkelig er dens hjemmebane :D
. . . og det er der Lotus ingeniørenes oppsett på fjærer og smale fram felger kommer til sin rett.
Rover K-motoren leverer grei power tilpasset sjåfører på alle nivåer.

Tilbake til temaet : Sportseksos.
Jeg har rustfritt sportseksos fra Eliseparts. Sammen med sports innsug/filter blir det grom lyd, + en hk eller 5 ekstra.
MEN, jeg kan skrive under på at støyen inne i coupeen blir ganske plagsom på transportetappene.
Anbefaler ? ja jeg gjør det alikevel :wink:
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by cv1515 »

Elise handler ikke om annet enn kjøreopplevelsen,men den hadde fortjent en 240hk V-tec
motor som varver som en motorsykkel er min tanke bare;)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by hmhaga »

cv1515, du misforstår som vanlig hva som er poenget med sportsbiler :wink: Man kjøper ikke Elise for å kjøre fort rett fram/rattlåsracing, man kjøper Elise for den magiske kjøreopplevelsen - og kjøreegenskapene. Hadde bare kompisen din ventet til svingene, så hadde Nissan 200SX forsvunnet i bakspeilet. Med Elise risikerer man å bli frakjørt av en litt småhissig konebil når det går rett fram...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by cv1515 »

Jeg vet poenget jeg vettu;)aldri diskutert kjøreegenskapene til elise,bare kunne ønsket
meg mer futt i den,kjørte jo litt i kompisen sin Elise,artig i svinger,men ut av sving
å over langstrekker blir det for dødt å kjedelig for meg.Men er det nok pulver for
dere,så er jo det bra,alt er relativt.Jeg har nok blitt litt bortskjemt å storforlangende
når det gjelder å ha krefter også,ikke bare kjøreegenskaper :roll:
Derfor kunne jeg ønsket meg Hondas 240hk motor i Elise:)

Tror nok flere av dere er enige i det,artigere mellom svingene da vettu;)

Når en bil har kjøreegenskaper som en Elise og bedre,samt pulver til å skremme
deg på rettstrekkene,da er jeg med,da lever jeg:)Og ikke bare på vårparten,men pulver
til å skremme deg på sensommeren,da snakker vi,he he!
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by Lotus Type-72 »

cv1515 wrote:Jeg vet poenget jeg vettu;)aldri diskutert kjøreegenskapene til elise,bare kunne ønsket
meg mer futt i den,kjørte jo litt i kompisen sin Elise,artig i svinger,men ut av sving
å over langstrekker blir det for dødt å kjedelig for meg.
Men er det nok pulver for dere,så er jo det bra, alt er relativt. Jeg har nok blitt litt bortskjemt å storforlangende
Ja, det holder for meg, også på bane. Teknikken er å få med seg farten ut av svingen. Får man dette til blir rundetidene ganske lave, selv med 120 Rover-hester 8)
Det største problemet for oss med Lotus Elise er å ligge bak turbo trimmede biler. De ligger gjerne og sinker i svingene, og deretter skyter fart ute på langsidene :twisted:
Når det skjer skal jeg innrømme at jeg gjerne skulle hatt mer "pulver" for å komme forbi.

Espen
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by THB »

Synes det blir feil å si at "Elise har for liten motor" selv om det store flertallet her til lands har Rover K-serie med ca. 120 HK. De som vil ha mer motor kan jo bare kjøpe en 111R med 192 HK Toyota-motor, en i prinsippet omtrent identisk motor med S2000, men med et lavere og mer brukbart "VTEC-område". Hvis det heller ikke holder finnes det kompressormatede versjoner med opp mot 250 HK.

Når det er sagt er det slett ikke sagt at jo større motor jo bedre. Jeg har selv prøvekjørt Elise 111R (og har kjørt S2000 de siste 3 årene), og personlig er ikke dette motoren jeg ville valgt i Elise. Som det har blitt sagt over her, poenget i en Elise er ikke hva som går fortest rett fram men svingegenskaper, styre- og gass-respons o.s.v., og det er minst like bra med en mindre motor. Kan jo også nevne at vekta på en nyere Elise med 192 Toyota-motor nå vel er ca. 150 kg mer enn en "basic" S2 med Rover K-serie, og da går nesten vinninga opp i spinninga spør du meg. I England går diskusjonen jevnlig om hva som er det beste Elisen noen sinne, og 111S med lett trimmet Rover K-serie med 156 HK har like mange tilhengere som 111R siden den går like godt i "normalt" turtallsområde / hastighet og ikke minst er over 100 kg lettere med alle de fordelene det innebærer. Når det er sagt får man nok i større grad utnyttet motorkarakteristikken i en 111R på bane.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Sporteksos elise s2 k

Post by cv1515 »

Det er klart att vekta har mye å si på motoren i en så lett bil,noe av vinninga
går opp i spinninga,men lyden da gutter,lyden i en V-tec S2000 med sportseksos
og 9000omdr,det lar seg høre med taket av,vindu oppe;)Men nå er ikke Elise levert med denne
motoren,bare noe jeg kunne ønsket meg om jeg skulle hatt en Elise.
Og jeg står på det att 120hk er for lite,for meg ihvertfall;)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
Post Reply