Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Raymonds Exige S240

Post by seight »

Skjønte det nå, da jeg fikk ut min egen gamle tank, bildet er av den gamle tanken :)

Ok!
For det var dette bildet som forvirret meg.
Image
Hva er dette da?
rayb wrote:
seight wrote: Forresten hvor er det den overfyllingstilkoblingen er på den nye tankens? sliter litt med å orientere meg ut i fra det bildet ditt.
(har som sagt ikke fått min nye tank enda, og den gamle tanken, er ikke ute før i morgen, håper jeg)
Rett ved siden av ifyllingsrøret (det litle røret til venstre) :

Image
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

seight wrote:Skjønte det nå, da jeg fikk ut min egen gamle tank, bildet er av den gamle tanken :)
Hvordan har du tenkt å løse problemet med slangen fra bensinpumpa og tilbake i tanken?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Raymonds Exige S240

Post by seight »

Den slangen er "luftinga" av bensinpumpa, bensindamp kommer ut der, den skal kobles til
"Roll over valve"/kullfilter se http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0
"den korte/snirklete slangen. (husk jeg bygger om til europeisk system)

Har funnet ut at selve slangen mellom tanken og "roll-over valve´n" manlger jeg ,så den må jeg bestille i morgen.
(nr 15) her http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0

rayb wrote:
seight wrote:Skjønte det nå, da jeg fikk ut min egen gamle tank, bildet er av den gamle tanken :)
Hvordan har du tenkt å løse problemet med slangen fra bensinpumpa og tilbake i tanken?
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Etter litt overveining sitter jeg nå med 2 alternativer:
  • 1. Jeg får modifisert den tanken jeg har hos noen her som kan denslags.
    2. Pro Alloy (som har laget den tanken jeg har) har sagt deg villig tilå lage en tank som passer på mål. Jeg går glipp av de 10 eksta literne i kapasitet, men får en skumfylt tank med riktige "baffles" som passer.
Eliseparts var forøvrig ikke vanskelige i det hele tatt når det gjelder å ta den tanken som ikke passer i retur. Jeg ønsker bare å unngå det ettersom Staten da har tjent 25% på denne uten at jeg får noen glede av det. Det å få igjen moms for privatpersoner er visstnok umulig.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Raymonds Exige S240

Post by seight »

Skal du modifisere tanken du har så bør du iallefall passe godt på at tanken fremdeles passer i bilen etter at den er modifisert, blir rimlig trangt der,iallefall med en tank større en standard.
Det er også en sjangse for at tanken "slår seg" hvis du sveiser på den (tror jeg, vet ikke så mye om sveising av aluminium), da kan det jo bli problematisk med plass.

Så spørs det hva som skjer med skummet i tanken hvis du begynner å sveise på tanken
Sveiser du på tanken, så bør vel den helst trykktestes, sånn at du er sikker på at den er tett.

Så det blir litt å tenke på nå du skal modifisere tanken ;)

rayb wrote:Etter litt overveining sitter jeg nå med 2 alternativer:
  • 1. Jeg får modifisert den tanken jeg har hos noen her som kan denslags.
    2. Pro Alloy (som har laget den tanken jeg har) har sagt deg villig tilå lage en tank som passer på mål. Jeg går glipp av de 10 eksta literne i kapasitet, men får en skumfylt tank med riktige "baffles" som passer.
Eliseparts var forøvrig ikke vanskelige i det hele tatt når det gjelder å ta den tanken som ikke passer i retur. Jeg ønsker bare å unngå det ettersom Staten da har tjent 25% på denne uten at jeg får noen glede av det. Det å få igjen moms for privatpersoner er visstnok umulig.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

seight wrote:Skal du modifisere tanken du har så bør du iallefall passe godt på at tanken fremdeles passer i bilen etter at den er modifisert, blir rimlig trangt der,iallefall med en tank større en standard.
Det er også en sjangse for at tanken "slår seg" hvis du sveiser på den (tror jeg, vet ikke så mye om sveising av aluminium), da kan det jo bli problematisk med plass.

Så spørs det hva som skjer med skummet i tanken hvis du begynner å sveise på tanken
Sveiser du på tanken, så bør vel den helst trykktestes, sånn at du er sikker på at den er tett.
Og alt dette er grunnen til at jeg velger å la profesjonelle gjøre jobben. :wink:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Raymonds Exige S240

Post by seight »

Så da spørs det om "vinninga går opp i spinninga" i forhold til å ta "tapet" med betalt, mva, når de "proffe" skal ha sitt ;).
På den annen side, så får du ikke 10l ekstra med den andre tanken fra Forge :)
rayb wrote:
seight wrote:Skal du modifisere tanken du har så bør du iallefall passe godt på at tanken fremdeles passer i bilen etter at den er modifisert, blir rimlig trangt der,iallefall med en tank større en standard.
Det er også en sjangse for at tanken "slår seg" hvis du sveiser på den (tror jeg, vet ikke så mye om sveising av aluminium), da kan det jo bli problematisk med plass.

Så spørs det hva som skjer med skummet i tanken hvis du begynner å sveise på tanken
Sveiser du på tanken, så bør vel den helst trykktestes, sånn at du er sikker på at den er tett.
Og alt dette er grunnen til at jeg velger å la profesjonelle gjøre jobben. :wink:
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

seight wrote:Så da spørs det om "vinninga går opp i spinninga" i forhold til å ta "tapet" med betalt, mva, når de "proffe" skal ha sitt ;).
På den annen side, så får du ikke 10l ekstra med den andre tanken fra Forge :)
Jeg trenger egentlig ikke de 10 ekstra literne. Skum og "baffles" (hva er et godt norsk ord for det?) derimot.... Og å få Pro Alloy til å bygge en tank på bestilling blir neppe helt gratis det heller.
Har også vurdert swirl tanks også, men tror ikke jeg vil klare å koble det riktig av en eller annen grunn.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

Skillevegger er vel et greit ord for baffels er det ikke det da?

Ellers er det nok i alle fall teoretisk mulig å få igjen momsen, men om det er praktisk gjennomførbart er en helt annen sak.

(EØS domstolen vil nok støtte deg i at du har rett på å få den tilbake, om du må helt dit vet jeg ikke :D )
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by PeR4 »

alfheim wrote:(EØS domstolen vil nok støtte deg i at du har rett på å få den tilbake, om du må helt dit vet jeg ikke :D )
Ja, vi må snarest inn i EU. :shock: : Livet blir vesentlig enklere og praktisk for oss som handler bildeler fra land i Europa, og/eller får gjort arbeide på deler i land i Europa. :!:

:mrgreen:
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

PeR4 wrote: Ja, vi må snarest inn i EU. :shock: : Livet blir vesentlig enklere og praktisk for oss som handler bildeler fra land i Europa, og/eller får gjort arbeide på deler i land i Europa. :!:
:mrgreen:
Litt usikker på pm denne fordelen vil oppveie ulempene ;)
Vil bare hjelpe meg max halvparten av tiden ettersom jeg kjøper ganske mye fra USA....
Arbeid på deler involverer utførselsdokumenter, men da slipper man MVA når man får delen tilbake.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Har snakket litt mer Pro Alloy, men de ga opp å lage en ny tank da de så dette (fra innsiden av tanken):

Image

Ser ut som om det er tid for plan B som er dette kit'et fra BOE Fabrication
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Raymonds Exige S240

Post by seight »

Er det inne i den gamle tanken?
Du kan jo evt. vurdere å gjøre det samme som meg da, montere det europeiske syststemet.
Ikke så vanskelig når du først har tanken ute, det koster noen kroner, men det gjør også kittet fra BOE.
For øvrig så mener en del at dette http://store.radiumauto.com/index.php?p ... &parent=13 er bedre enn BOE
sitt (tror du må kjøpe trykkregulatoren deres i tilegg).
rayb wrote:Har snakket litt mer Pro Alloy, men de ga opp å lage en ny tank da de så dette (fra innsiden av tanken):

Image

Ser ut som om det er tid for plan B som er dette kit'et fra BOE Fabrication
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

seight wrote:Er det inne i den gamle tanken?
Ja
seight wrote:Du kan jo evt. vurdere å gjøre det samme som meg da, montere det europeiske syststemet.
Ikke så vanskelig når du først har tanken ute, det koster noen kroner, men det gjør også kittet fra BOE.
Ser ut som alt for mye jobb for meg. Dessuten bruker jeg pengene jeg får igjen fra EP for tanken på å kjøpe BOE....
seight wrote:For øvrig så mener en del at dette http://store.radiumauto.com/index.php?p ... &parent=13 er bedre enn BOE
sitt (tror du må kjøpe trykkregulatoren deres i tilegg).
Radium-kitet blir nesten dobbelt så dyrt som BOEs ettersom det ser ut til at jeg også må ha en swirl tank til ~$600. Ettersom det ikke akkurat er rocket science det er snakk om, men kun en mellomtank som det skal være bensin i så falt valget på BOE. De har dessuten lovt at deres kit er komplett. Skru fast, koble slanger og kjør.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Raymonds Exige S240

Post by seight »

Ser at den blir noe dyrere ja, ca 300usd.
Kompleksiteten ved å montere er helt grei, eneste minuset er at det er "en ting til" som skal ha plass i motorrommet, og kan potensielt gå i stykker.
Men for all del, i ditt tilfellet så virker det som en grei løsning. Du får også oppgradert bensinpumpa på kjøpet, sånn at du evt. kan ta ut litt
mer av motoren, når du måtte føle for det :)
rayb wrote: Radium-kitet blir nesten dobbelt så dyrt som BOEs ettersom det ser ut til at jeg også må ha en swirl tank til ~$600. Ettersom det ikke akkurat er rocket science det er snakk om, men kun en mellomtank som det skal være bensin i så falt valget på BOE. De har dessuten lovt at deres kit er komplett. Skru fast, koble slanger og kjør.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
Post Reply