HGF - defekt toppakning på Rover K-seriemotorer
Forsiktig nå...jeg vet i hvertfall hva problemet er, i motsetning til en herværende eier av en tysk automobil med underlige lyder fra understellet som ingen klarer å finne ut av...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Du får jo det der kjøpt ferdig bygget, Lotus med Toyotamotor og drivverk.PeR4 wrote:Britiske biler med japanske deler er vel bra? .hagenisse wrote:Så det var derfor du kjørte så sakte!
Kjipt, men engelsk bil og alt det der...
Har selv lurt litt på britisk byggesett med japansk motorsykkelmotor/gear, men fortsetter med eldre tysk kvalitet. Det skrus nok som det er .
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
[/quote]
Du får jo det der kjøpt ferdig bygget, Lotus med Toyotamotor og drivverk. [/quote]
Ja, men jeg tenderer i retning av feks Megabusaen heller enn Elise/Exige. Ikke fordi at Suzukis motorsykkelmotor er bedre enn Toyotas bilmotor, men pga meget lav vekt kombinert med effektiv sekvensiell gearkasse.
Elisene/Exigene er helt sikkert inspirerende å kjøre, men i forhold til forutsetningene(konstruert fra bunn med kjøreegenskaper/lav vekt som hovedpremis) så synes jeg de fremstår som relativt slappe på banen.
Du får jo det der kjøpt ferdig bygget, Lotus med Toyotamotor og drivverk. [/quote]
Ja, men jeg tenderer i retning av feks Megabusaen heller enn Elise/Exige. Ikke fordi at Suzukis motorsykkelmotor er bedre enn Toyotas bilmotor, men pga meget lav vekt kombinert med effektiv sekvensiell gearkasse.
Elisene/Exigene er helt sikkert inspirerende å kjøre, men i forhold til forutsetningene(konstruert fra bunn med kjøreegenskaper/lav vekt som hovedpremis) så synes jeg de fremstår som relativt slappe på banen.
Last edited by PeR4 on 18 Sep 2011 15:54, edited 1 time in total.
- Lotus Type-72
- Posts: 205
- Joined: 03 Mar 2003 14:46
- Location: Follo
hagenisse wrote:Så det var derfor du kjørte så sakte!
Kjipt, men engelsk bil og alt det der...
Hva var din unskyldning for at det gikk sakte ?
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Du verden, takk.
Tilbake til temaet - siden sesongen i praksis er over for min del funderer jeg som nevnt denne gangen på å sende toppen til UK for porting. Så er spørsmålet - burde jeg gjøre noe annet mens den er der borte?
Tilbake til temaet - siden sesongen i praksis er over for min del funderer jeg som nevnt denne gangen på å sende toppen til UK for porting. Så er spørsmålet - burde jeg gjøre noe annet mens den er der borte?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
- Lotus Type-72
- Posts: 205
- Joined: 03 Mar 2003 14:46
- Location: Follo
"Bare" planslipe toppen kan du gjøre hjemme.webmaster wrote: Du verden, takk.
Så er spørsmålet - burde jeg gjøre noe annet mens den er der borte?
Så skal du først sende den av gårde, så send den til Dave Andrews for porting.
Velg et oppsett som han har gode erfaringer med.
Ikke gå for de mest ekstreme kammene, og behold original ECU så sparer du deg for mye plunder
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Høres ut som en plan. Skal bli spennende å komme seg under bilen for å se nærmere på lekkasjen. Kanskje det ikke er toppakningen i det hele tatt?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Dave lister opp forskjellige pakker på websiden sin www.dvapower.com - den eneste jeg finner som bruker std ECU er denne:
K01 - 135BHP kit, (gives 135BHP+ on 1800K, 130BHP+ on 1600K)
Comprises
Pair of Piper fast-road cams(choice of 3 profiles), pair of verniers,cam oil seals, cam lube and sealant
Price of Kit £565
Fitting above kit to Lotus Elise £295
...men det er mulig han har andre varianter på lager også, websiden ble sist oppdatert i 2008 stod det.
K01 - 135BHP kit, (gives 135BHP+ on 1800K, 130BHP+ on 1600K)
Comprises
Pair of Piper fast-road cams(choice of 3 profiles), pair of verniers,cam oil seals, cam lube and sealant
Price of Kit £565
Fitting above kit to Lotus Elise £295
...men det er mulig han har andre varianter på lager også, websiden ble sist oppdatert i 2008 stod det.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Det er K13A kit du skal ha
Men er vel ikke nok å bare sjekke toppen, bør også sjekke/justere høyden på sylinderforingene. Er vel en grunn til at det svikter igjen, eller ble det ikke montert MLS-pakning ved forrige reparasjon?
Gleder meg til toppakningen ryker i min S2 (DVA neste). Det kommer sikkert til å skje på europaturen neste sommer, langt oppe i Alpene et sted
Men er vel ikke nok å bare sjekke toppen, bør også sjekke/justere høyden på sylinderforingene. Er vel en grunn til at det svikter igjen, eller ble det ikke montert MLS-pakning ved forrige reparasjon?
Gleder meg til toppakningen ryker i min S2 (DVA neste). Det kommer sikkert til å skje på europaturen neste sommer, langt oppe i Alpene et sted
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Ja, det så jo bra ut, men litt skeptisk til å måtte sende over mer enn toppen, ref "Modification work to your plenum and exhaust manifold".hmhaga wrote:Det er K13A kit du skal ha
Skal også sjekke kiwirog, mange som anbefaler han til denne type jobber også.
Forrige gang eksisterte ikke MLS-pakningen enda. Vedr høyde på sylinderforingene så er jeg ikke så sikker på om dette er relevant i denne situasjonen, der kjølevæske renner ut av toppen?hmhaga wrote:Men er vel ikke nok å bare sjekke toppen, bør også sjekke/justere høyden på sylinderforingene. Er vel en grunn til at det svikter igjen, eller ble det ikke montert MLS-pakning ved forrige reparasjon?
La oss håpe det skjer i nærheten av Milton Keynes i stedet...hmhaga wrote:Gleder meg til toppakningen ryker i min S2 (DVA neste). Det kommer sikkert til å skje på europaturen neste sommer, langt oppe i Alpene et sted
Men jeg innser jo at jeg har vært heldig tross alt, det er ikke fryktelig lenge siden jeg kom tilbake fra Ringen lissom...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Trodde jeg hadde skrevet dette allerede, men da hadde jeg vel bare tenkt jeg skulle gjøre det da...
Vel, høres dette reelt ut:
Det som gjøres er ca. dette:
Vel, høres dette reelt ut:
Altså opp fra 118 hk til 150 på (nesten) bare porting av topp, og annet innsug og eksos?No need for cams or verniers to get a good 150bhp on a std ECU.
Just get kiwirog to do you a good head (mine was number 63 iirc) I ran that with a flowed 48mm throttle body, 4-2-1, ITG, sport CAT and it made 150-160bhp dependent on the rolling road. If you want to you could add a VVC exhaust cam and still keep the same ECU and pulleys.
Det som gjøres er ca. dette:
PRICE, KR1 - £680 Excluding Delivery- What's in the headwork?? £130 of 8 new 2mm larger performance Inlet valves, £40 of 8 new OE Inlet valve guides- necesary with the larger valves for a couple of reasons, £28 of new valve seals, exh valve redress/reshaping, All required porting, all required chamberwork, Controlled three angle seatwork- see my specialist equipment in the photos elsewhere on the site, check valve seal/lap/blue & doublecheck, Chamber Volume checks, Face peening/faceskim/volume rechecks plus much else besides, Finally a thorough scrub/wash & assembly.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no