Det er L.J.K. Setright og jeg som liker sånt

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Det er L.J.K. Setright og jeg som liker sånt

Post by grappa speziale »

Den som vet hvem L.J.K. Setright var og hva han stod for, skjønner kanskje at også jeg kan fascineres av denne skapningen.
Selvsagt setter jeg kaffen i halsen på de fleste, inkludert meg selv, men jeg liker veldig godt egenskapene denne krabaten har og kjørefølelsen den gir meg, og når den ikke kostet stort mer enn en restplasstur er det lov å glise bredt.
Si hva du vil, men jeg er faktisk imponert :D
Image

Til opplysning, så drar jeg snart på ferie til Italia, så dere får krangle mens jeg er borte.
Image
hmsilset
Posts: 106
Joined: 07 Feb 2011 18:26
Location: Romsdalen

Post by hmsilset »

Nydelig! Har ofte hatt lyst på sånn honda selv!
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Det er en gnager :roll:
Synes å huske at den kunne fåes med 4 hjuls styring.
Men designet var brukbart.
Hvor mange biler er det du kjøper i året grappa?
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

ElViz wrote:Det er en gnager :roll:
Synes å huske at den kunne fåes med 4 hjuls styring.
Men designet var brukbart.
Hvor mange biler er det du kjøper i året grappa?
Det er 4WS!
Kan jeg få sitere L.J.K. Setright?

I was enchanted by it: a succession of 4WS Preludes has served as my personal transport ever since. My present one will have to last the rest of my life, for they do not make them any more.
Deftness, adroitness, sensual gratification, agility, accuracy: all these terms come flooding to mind when trying to explain why this car is nicer to drive than anything else. What may matter most is the supreme ability to dodge, which has saved me from an assortment of accidents involving either errant road-users or things falling off lorries. As a lane-changer, especially at high speeds, the Prelude must be without peer.


Mange vanskelige ord her! Det var ikke for alle å forstå LJK.
Selv engelsklæreren i huset kom til kort her....
Men med en Oxford dictionary i hylla så hjelper det, men det norske språg er noe fattig:
-deftness = ikke noe godt norsk ord men kan beskrives med popordet "skills"
-adroitness = synonym: clever, readiness eller ressursene til å agere i farlige situasjoner, rådsnar
-agility = grasiøs bevegelse, det motsatte av klønete
-accuracy = nøyaktig, presis
-gratification = tilfredsstillelse
-Peer = konkurrent, rival

Meget godt dekkende beskrivelse av kjøreopplevelsen, selvsagt!

Det er også morsomt å tenke på at "alle de store" prøvde å kjøpe patentet av Honda - da det ikke gikk, syntes plutselig de samme "alle de store" at dette var noe tøys og bare en gimmick. Merkelig gjeng disse "alle de store"!

4WS
Image

Vet du ikke hvem LJK var? På tide med et googlesøk :D
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

ElViz wrote:Det er en gnager :roll:
Gnager så mye du vil :D

Kanskje jeg kan få sitere noe du ikke trodde var mulig?

In 1987, Road & Track published a test summary that shows the 1988 Honda Prelude 2.0Si 4WS outslalomed every car of that year, including all Lamborghinis, Ferraris, and Porsches :shock:

Det er ikke alle som skjønner hva dette er, jeg skjønte det faktisk ikke selv, før den var i hus.......
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

Hei.

Fin bil!

Beklager om dette er en avsporing av tråden din, men 4ws er egentlig veldig interresant. (Bare si ifra om jeg skal slette dette, og lage en egen tråd).

Mazda hadde også 4ws, men dette ble (heller ikke for dem) noen stor hit.

626 4ws var en relativt dyr bil (kostet ca 70 000,- mer enn 2ws).

Har kjørt det endel ganger, og det er utrolig deilig. I teori er det helt logisk å ikke bryte bilen rundt sin egen akse, men heller flytte den sideveis. I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.

Produsenter sier de har foringer som tar seg av dette idag, men de må jo alle påføres krefter sideveis for å fungere. Det å aktivt gå inn å påvirke uten å bruke krengingskrefter fra bilen er utrolig deilig å kjøre med.

Mazda sitt system var en egen tannstang bak, hvor en elektrisk kam sørget for at det svingte mot i lave hastigheter, og med i høye hastigheter (dette var helt trinnløst karakteristikkendring).

Hvis dere vil lese mer om dette, fant jeg denne siden : http://kmotoinfo.blogspot.com/2011/02/f ... g-4ws.html
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

mazdafun wrote:I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Det er ingen som bryr seg om lurium-patenter før de blir lisensiert eller kjøpt av en tysk fabrikk og gjerne solgt på en volummodell med propell eller ringer i nesa.

Variable kamtider, høytrykk direkteinnsprøytning, overliggende kammer, common rail, elektronisk tenning, induksjonsmotoren, tennpluggen, uavhengig fjæring, multilink hjuloppheng, servostyring, universalleddet (CV-jointen), torsjonsstaver, selvbærende karrosseri, selvopprettende fjæring og forbrenningsmotoren.

Alt dette er funnet opp i Japan, Franrkike, UK eller Italia eller ble første gang tatt i bruk på biler fra disse landene.

Så 4WS kommer nok, ellers ville jo slagordene "Vorsprung durch plastik" og "Freude am Zahlung" bare vært tull ;)
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Luigi wrote:
mazdafun wrote:I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Det er ingen som bryr seg om lurium-patenter før de blir lisensiert eller kjøpt av en tysk fabrikk og gjerne solgt på en volummodell med propell eller ringer i nesa.

Variable kamtider, høytrykk direkteinnsprøytning, overliggende kammer, common rail, elektronisk tenning, induksjonsmotoren, tennpluggen, uavhengig fjæring, multilink hjuloppheng, servostyring, universalleddet (CV-jointen), torsjonsstaver, selvbærende karrosseri, selvopprettende fjæring og forbrenningsmotoren.

Alt dette er funnet opp i Japan, Franrkike, UK eller Italia eller ble første gang tatt i bruk på biler fra disse landene.

Så 4WS kommer nok, ellers ville jo slagordene "Vorsprung durch plastik" og "Freude am Zahlung" bare vært tull ;)
Ha ha! Dritbra - som vanlig! :D
Last edited by grappa speziale on 08 Jul 2011 12:47, edited 1 time in total.
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

mazdafun wrote:Hei.

Fin bil!

Beklager om dette er en avsporing av tråden din, men 4ws er egentlig veldig interresant. (Bare si ifra om jeg skal slette dette, og lage en egen tråd).

Mazda hadde også 4ws, men dette ble (heller ikke for dem) noen stor hit.

626 4ws var en relativt dyr bil (kostet ca 70 000,- mer enn 2ws).

Har kjørt det endel ganger, og det er utrolig deilig. I teori er det helt logisk å ikke bryte bilen rundt sin egen akse, men heller flytte den sideveis. I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.

Produsenter sier de har foringer som tar seg av dette idag, men de må jo alle påføres krefter sideveis for å fungere. Det å aktivt gå inn å påvirke uten å bruke krengingskrefter fra bilen er utrolig deilig å kjøre med.

Mazda sitt system var en egen tannstang bak, hvor en elektrisk kam sørget for at det svingte mot i lave hastigheter, og med i høye hastigheter (dette var helt trinnløst karakteristikkendring).

Hvis dere vil lese mer om dette, fant jeg denne siden : http://kmotoinfo.blogspot.com/2011/02/f ... g-4ws.html
Meget interessant! Fiat drev også og tuklet med 4-hjulsstyring. Forskjellen på Mazda og de andre kontra Honda, er at Honda hadde en ren mekanisk konstruksjon som gir den deilige kjørefølelsen, mer om det kan den nyskjerrige og skylappfrie lese mer om her:

http://antholonet.com/EngineersCars/3GP ... elude.html
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

grappa speziale wrote:
mazdafun wrote:Hei.

Fin bil!

Beklager om dette er en avsporing av tråden din, men 4ws er egentlig veldig interresant. (Bare si ifra om jeg skal slette dette, og lage en egen tråd).

Mazda hadde også 4ws, men dette ble (heller ikke for dem) noen stor hit.

626 4ws var en relativt dyr bil (kostet ca 70 000,- mer enn 2ws).

Har kjørt det endel ganger, og det er utrolig deilig. I teori er det helt logisk å ikke bryte bilen rundt sin egen akse, men heller flytte den sideveis. I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.

Produsenter sier de har foringer som tar seg av dette idag, men de må jo alle påføres krefter sideveis for å fungere. Det å aktivt gå inn å påvirke uten å bruke krengingskrefter fra bilen er utrolig deilig å kjøre med.

Mazda sitt system var en egen tannstang bak, hvor en elektrisk kam sørget for at det svingte mot i lave hastigheter, og med i høye hastigheter (dette var helt trinnløst karakteristikkendring).

Hvis dere vil lese mer om dette, fant jeg denne siden : http://kmotoinfo.blogspot.com/2011/02/f ... g-4ws.html
Meget interessant! Fiat drev også og tuklet med 4-hjulsstyring. Forskjellen på Mazda og de andre kontra Honda, er at Honda hadde en ren mekanisk konstruksjon som gir den deilige kjørefølelsen, mer om det kan den nyskjerrige og skylappfrie lese mer om her:

http://antholonet.com/EngineersCars/3GP ... elude.html
Hei.

Til info er også Mazda sitt "ganske" mekanisk, men hadde oljepumpe og elektronikk mest for at det skulle være en "fail safe" om noe gikk galt. Det hadde vært spennende og sammenlignet de to systemene i praksis (dynamisk følelse), men jeg har dessverre (-utrolig nok :lol: ) ikke en Mazda 4ws i garasjen.

Skylappfri blir jeg aldri, men det hender jo det lekker litt lys inn fra siden :D
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Hadde forgjengeren til denne, og selv uten 4WS var det også en artig bil å kjøre. Synd Honda har mistet gløden :cry:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Luigi wrote:
mazdafun wrote:I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Det er ingen som bryr seg om lurium-patenter før de blir lisensiert eller kjøpt av en tysk fabrikk og gjerne solgt på en volummodell med propell eller ringer i nesa.

Variable kamtider, høytrykk direkteinnsprøytning, overliggende kammer, common rail, elektronisk tenning, induksjonsmotoren, tennpluggen, uavhengig fjæring, multilink hjuloppheng, servostyring, universalleddet (CV-jointen), torsjonsstaver, selvbærende karrosseri, selvopprettende fjæring og forbrenningsmotoren.

Alt dette er funnet opp i Japan, Franrkike, UK eller Italia eller ble første gang tatt i bruk på biler fra disse landene.

Så 4WS kommer nok, ellers ville jo slagordene "Vorsprung durch plastik" og "Freude am Zahlung" bare vært tull ;)
Og i dag heter det på propellspråket "Integral active sterring". Fås som tilvalg på 5 og 7 serie. Fungerer aldelses utmerket :D Bakhjulene styrer intill 3 grader.
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Gratulerer med "ny" bil Grappa :D Denne kan jeg like, litt underdog blandt statussymbolene fra England, Italia og Tyskaland. Veldig bra!
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Pianisten vet at jeg vet at han har god smak, så jeg stoler på at han har funnet (nok) en lekkerbisken. Dette er vel andre presentasjonstråden med Prelude her inne, og det virker som ikke et sete er tørt når den omtales. Jeg går ut fra at noen har rett i det, men selv melder jeg pass av kunnskapsmessige årsaker.

Ser ut som jeg må lese meg litt opp ;)
Nyborg Garage
Posts: 3
Joined: 18 May 2011 14:51
Location: Trondheim
Contact:

Post by Nyborg Garage »

Utrolig nydelig bil! Grattulerer :)

Har kjørt en del Preluder med 4WS selv, men kun av nyere type :(

Mvh
Nyborg Garage
http://nyborg-garage.no
Følg Nyborg Garage på Facebook her: https://www.facebook.com/pages/Trondhei ... 5901672027
Post Reply