Det er L.J.K. Setright og jeg som liker sånt
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Det er L.J.K. Setright og jeg som liker sånt
Den som vet hvem L.J.K. Setright var og hva han stod for, skjønner kanskje at også jeg kan fascineres av denne skapningen.
Selvsagt setter jeg kaffen i halsen på de fleste, inkludert meg selv, men jeg liker veldig godt egenskapene denne krabaten har og kjørefølelsen den gir meg, og når den ikke kostet stort mer enn en restplasstur er det lov å glise bredt.
Si hva du vil, men jeg er faktisk imponert
Til opplysning, så drar jeg snart på ferie til Italia, så dere får krangle mens jeg er borte.
Selvsagt setter jeg kaffen i halsen på de fleste, inkludert meg selv, men jeg liker veldig godt egenskapene denne krabaten har og kjørefølelsen den gir meg, og når den ikke kostet stort mer enn en restplasstur er det lov å glise bredt.
Si hva du vil, men jeg er faktisk imponert
Til opplysning, så drar jeg snart på ferie til Italia, så dere får krangle mens jeg er borte.
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Det er 4WS!ElViz wrote:Det er en gnager
Synes å huske at den kunne fåes med 4 hjuls styring.
Men designet var brukbart.
Hvor mange biler er det du kjøper i året grappa?
Kan jeg få sitere L.J.K. Setright?
I was enchanted by it: a succession of 4WS Preludes has served as my personal transport ever since. My present one will have to last the rest of my life, for they do not make them any more.
Deftness, adroitness, sensual gratification, agility, accuracy: all these terms come flooding to mind when trying to explain why this car is nicer to drive than anything else. What may matter most is the supreme ability to dodge, which has saved me from an assortment of accidents involving either errant road-users or things falling off lorries. As a lane-changer, especially at high speeds, the Prelude must be without peer.
Mange vanskelige ord her! Det var ikke for alle å forstå LJK.
Selv engelsklæreren i huset kom til kort her....
Men med en Oxford dictionary i hylla så hjelper det, men det norske språg er noe fattig:
-deftness = ikke noe godt norsk ord men kan beskrives med popordet "skills"
-adroitness = synonym: clever, readiness eller ressursene til å agere i farlige situasjoner, rådsnar
-agility = grasiøs bevegelse, det motsatte av klønete
-accuracy = nøyaktig, presis
-gratification = tilfredsstillelse
-Peer = konkurrent, rival
Meget godt dekkende beskrivelse av kjøreopplevelsen, selvsagt!
Det er også morsomt å tenke på at "alle de store" prøvde å kjøpe patentet av Honda - da det ikke gikk, syntes plutselig de samme "alle de store" at dette var noe tøys og bare en gimmick. Merkelig gjeng disse "alle de store"!
4WS
Vet du ikke hvem LJK var? På tide med et googlesøk
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Gnager så mye du vilElViz wrote:Det er en gnager
Kanskje jeg kan få sitere noe du ikke trodde var mulig?
In 1987, Road & Track published a test summary that shows the 1988 Honda Prelude 2.0Si 4WS outslalomed every car of that year, including all Lamborghinis, Ferraris, and Porsches
Det er ikke alle som skjønner hva dette er, jeg skjønte det faktisk ikke selv, før den var i hus.......
Hei.
Fin bil!
Beklager om dette er en avsporing av tråden din, men 4ws er egentlig veldig interresant. (Bare si ifra om jeg skal slette dette, og lage en egen tråd).
Mazda hadde også 4ws, men dette ble (heller ikke for dem) noen stor hit.
626 4ws var en relativt dyr bil (kostet ca 70 000,- mer enn 2ws).
Har kjørt det endel ganger, og det er utrolig deilig. I teori er det helt logisk å ikke bryte bilen rundt sin egen akse, men heller flytte den sideveis. I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Produsenter sier de har foringer som tar seg av dette idag, men de må jo alle påføres krefter sideveis for å fungere. Det å aktivt gå inn å påvirke uten å bruke krengingskrefter fra bilen er utrolig deilig å kjøre med.
Mazda sitt system var en egen tannstang bak, hvor en elektrisk kam sørget for at det svingte mot i lave hastigheter, og med i høye hastigheter (dette var helt trinnløst karakteristikkendring).
Hvis dere vil lese mer om dette, fant jeg denne siden : http://kmotoinfo.blogspot.com/2011/02/f ... g-4ws.html
Fin bil!
Beklager om dette er en avsporing av tråden din, men 4ws er egentlig veldig interresant. (Bare si ifra om jeg skal slette dette, og lage en egen tråd).
Mazda hadde også 4ws, men dette ble (heller ikke for dem) noen stor hit.
626 4ws var en relativt dyr bil (kostet ca 70 000,- mer enn 2ws).
Har kjørt det endel ganger, og det er utrolig deilig. I teori er det helt logisk å ikke bryte bilen rundt sin egen akse, men heller flytte den sideveis. I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Produsenter sier de har foringer som tar seg av dette idag, men de må jo alle påføres krefter sideveis for å fungere. Det å aktivt gå inn å påvirke uten å bruke krengingskrefter fra bilen er utrolig deilig å kjøre med.
Mazda sitt system var en egen tannstang bak, hvor en elektrisk kam sørget for at det svingte mot i lave hastigheter, og med i høye hastigheter (dette var helt trinnløst karakteristikkendring).
Hvis dere vil lese mer om dette, fant jeg denne siden : http://kmotoinfo.blogspot.com/2011/02/f ... g-4ws.html
Det er ingen som bryr seg om lurium-patenter før de blir lisensiert eller kjøpt av en tysk fabrikk og gjerne solgt på en volummodell med propell eller ringer i nesa.mazdafun wrote:I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Variable kamtider, høytrykk direkteinnsprøytning, overliggende kammer, common rail, elektronisk tenning, induksjonsmotoren, tennpluggen, uavhengig fjæring, multilink hjuloppheng, servostyring, universalleddet (CV-jointen), torsjonsstaver, selvbærende karrosseri, selvopprettende fjæring og forbrenningsmotoren.
Alt dette er funnet opp i Japan, Franrkike, UK eller Italia eller ble første gang tatt i bruk på biler fra disse landene.
Så 4WS kommer nok, ellers ville jo slagordene "Vorsprung durch plastik" og "Freude am Zahlung" bare vært tull
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Ha ha! Dritbra - som vanlig!Luigi wrote:Det er ingen som bryr seg om lurium-patenter før de blir lisensiert eller kjøpt av en tysk fabrikk og gjerne solgt på en volummodell med propell eller ringer i nesa.mazdafun wrote:I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Variable kamtider, høytrykk direkteinnsprøytning, overliggende kammer, common rail, elektronisk tenning, induksjonsmotoren, tennpluggen, uavhengig fjæring, multilink hjuloppheng, servostyring, universalleddet (CV-jointen), torsjonsstaver, selvbærende karrosseri, selvopprettende fjæring og forbrenningsmotoren.
Alt dette er funnet opp i Japan, Franrkike, UK eller Italia eller ble første gang tatt i bruk på biler fra disse landene.
Så 4WS kommer nok, ellers ville jo slagordene "Vorsprung durch plastik" og "Freude am Zahlung" bare vært tull
Last edited by grappa speziale on 08 Jul 2011 12:47, edited 1 time in total.
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Meget interessant! Fiat drev også og tuklet med 4-hjulsstyring. Forskjellen på Mazda og de andre kontra Honda, er at Honda hadde en ren mekanisk konstruksjon som gir den deilige kjørefølelsen, mer om det kan den nyskjerrige og skylappfrie lese mer om her:mazdafun wrote:Hei.
Fin bil!
Beklager om dette er en avsporing av tråden din, men 4ws er egentlig veldig interresant. (Bare si ifra om jeg skal slette dette, og lage en egen tråd).
Mazda hadde også 4ws, men dette ble (heller ikke for dem) noen stor hit.
626 4ws var en relativt dyr bil (kostet ca 70 000,- mer enn 2ws).
Har kjørt det endel ganger, og det er utrolig deilig. I teori er det helt logisk å ikke bryte bilen rundt sin egen akse, men heller flytte den sideveis. I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Produsenter sier de har foringer som tar seg av dette idag, men de må jo alle påføres krefter sideveis for å fungere. Det å aktivt gå inn å påvirke uten å bruke krengingskrefter fra bilen er utrolig deilig å kjøre med.
Mazda sitt system var en egen tannstang bak, hvor en elektrisk kam sørget for at det svingte mot i lave hastigheter, og med i høye hastigheter (dette var helt trinnløst karakteristikkendring).
Hvis dere vil lese mer om dette, fant jeg denne siden : http://kmotoinfo.blogspot.com/2011/02/f ... g-4ws.html
http://antholonet.com/EngineersCars/3GP ... elude.html
Hei.grappa speziale wrote:Meget interessant! Fiat drev også og tuklet med 4-hjulsstyring. Forskjellen på Mazda og de andre kontra Honda, er at Honda hadde en ren mekanisk konstruksjon som gir den deilige kjørefølelsen, mer om det kan den nyskjerrige og skylappfrie lese mer om her:mazdafun wrote:Hei.
Fin bil!
Beklager om dette er en avsporing av tråden din, men 4ws er egentlig veldig interresant. (Bare si ifra om jeg skal slette dette, og lage en egen tråd).
Mazda hadde også 4ws, men dette ble (heller ikke for dem) noen stor hit.
626 4ws var en relativt dyr bil (kostet ca 70 000,- mer enn 2ws).
Har kjørt det endel ganger, og det er utrolig deilig. I teori er det helt logisk å ikke bryte bilen rundt sin egen akse, men heller flytte den sideveis. I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Produsenter sier de har foringer som tar seg av dette idag, men de må jo alle påføres krefter sideveis for å fungere. Det å aktivt gå inn å påvirke uten å bruke krengingskrefter fra bilen er utrolig deilig å kjøre med.
Mazda sitt system var en egen tannstang bak, hvor en elektrisk kam sørget for at det svingte mot i lave hastigheter, og med i høye hastigheter (dette var helt trinnløst karakteristikkendring).
Hvis dere vil lese mer om dette, fant jeg denne siden : http://kmotoinfo.blogspot.com/2011/02/f ... g-4ws.html
http://antholonet.com/EngineersCars/3GP ... elude.html
Til info er også Mazda sitt "ganske" mekanisk, men hadde oljepumpe og elektronikk mest for at det skulle være en "fail safe" om noe gikk galt. Det hadde vært spennende og sammenlignet de to systemene i praksis (dynamisk følelse), men jeg har dessverre (-utrolig nok ) ikke en Mazda 4ws i garasjen.
Skylappfri blir jeg aldri, men det hender jo det lekker litt lys inn fra siden
Hadde forgjengeren til denne, og selv uten 4WS var det også en artig bil å kjøre. Synd Honda har mistet gløden
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Og i dag heter det på propellspråket "Integral active sterring". Fås som tilvalg på 5 og 7 serie. Fungerer aldelses utmerket Bakhjulene styrer intill 3 grader.Luigi wrote:Det er ingen som bryr seg om lurium-patenter før de blir lisensiert eller kjøpt av en tysk fabrikk og gjerne solgt på en volummodell med propell eller ringer i nesa.mazdafun wrote:I praksis fungerer dette så bra, at jeg er forundret over at ikke dette er på alle biler idag.
Variable kamtider, høytrykk direkteinnsprøytning, overliggende kammer, common rail, elektronisk tenning, induksjonsmotoren, tennpluggen, uavhengig fjæring, multilink hjuloppheng, servostyring, universalleddet (CV-jointen), torsjonsstaver, selvbærende karrosseri, selvopprettende fjæring og forbrenningsmotoren.
Alt dette er funnet opp i Japan, Franrkike, UK eller Italia eller ble første gang tatt i bruk på biler fra disse landene.
Så 4WS kommer nok, ellers ville jo slagordene "Vorsprung durch plastik" og "Freude am Zahlung" bare vært tull
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Pianisten vet at jeg vet at han har god smak, så jeg stoler på at han har funnet (nok) en lekkerbisken. Dette er vel andre presentasjonstråden med Prelude her inne, og det virker som ikke et sete er tørt når den omtales. Jeg går ut fra at noen har rett i det, men selv melder jeg pass av kunnskapsmessige årsaker.
Ser ut som jeg må lese meg litt opp
Ser ut som jeg må lese meg litt opp
-
- Posts: 3
- Joined: 18 May 2011 14:51
- Location: Trondheim
- Contact:
Utrolig nydelig bil! Grattulerer
Har kjørt en del Preluder med 4WS selv, men kun av nyere type
Mvh
Har kjørt en del Preluder med 4WS selv, men kun av nyere type
Mvh
Nyborg Garage
http://nyborg-garage.no
Følg Nyborg Garage på Facebook her: https://www.facebook.com/pages/Trondhei ... 5901672027
http://nyborg-garage.no
Følg Nyborg Garage på Facebook her: https://www.facebook.com/pages/Trondhei ... 5901672027