Volvo 240 BTCC
Volvo 240 BTCC
Starter opp med en liten byggetråd om bilen min her etter et svært vellykket treff på Våler forrige helg!
Det er i utgangspunket en Volvo 240GL 1987 modell som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine i mai 2002. Planen da var å bygge opp en grei bruksbil til jeg var 18år, og deretter fortsette på noe annet. Men det tok vel litt av etter hvert.
Bilen har vært "ferdig" flere ganger i byggeperioden med forskjellige sugemotorer og girkasser. Det begynte med en B230K som gjennomgikk noen oppgraderinger og endte på 218hk i benken. Bilen var da utrustet med nytt R-sport interiør og et mildt Bilstein Sport understell for gatebruk. Bilen var da "ferdig" den gang.
Det tok ikke lang tid før jeg bygde på bremser fra S80, 305mm skiver foran og andre foringer i understell som jeg selv dreide.
Neste steg var ytterligere trimming, det ble fortsatt en B230 motor med et sylindervolum på 2,8 liter som bremset 285hk. Da ble M47 kassen for svak, så jeg bygde en GETRAG 265 kasse. Sammen med denne bygde jeg om bakakselen med 4,88 i utveksling og forsterket LSD.
Etter denne oppgraderingen begynte prosjektet å bli mer enn en bruksbil: 6 pkt. bur lakkert i showfinish sammen med gulvet innvendig, 330mm BREMBO bremser rundt det hele, carbon innredning, og justerbare fjærbein i hvert hjørne som jeg selv designet og bygde.
Utover dette er det utrolig mange "småting" og modifikasjoner som er gjort, men ikke nevnt.
I påsken 2007 ville BILSPORT ha bilen min til messen Bilsport Performance & Custom Motor Show, noe jeg takket ja til. Responsen var veldig bra og det var totalt 75.000 besøkende der gjennom de fem dagene messen pågikk.
Sommeren 2007 fikk jeg telefoner fra forskjellige bilblader som ville skrive om bilen, noe jeg syntes var skikkelig moro! Den ble omtalt i BILSPORT nr. 12 med seks heldekkende sider! Den var også innom ViMenn bil, Gatebil Børsen og lokalavisen.
Hjuloppheng/bremser:
Ny motor: 2600ccm, 20 ventiler, fem sylindere og tørrsump.
Fem separate spjeldhus, NIRA I3+ datasprut og rustfritt grenrør.
Ny girkasse: 6 tr. fullsekvensiell, F1 gir på rattet (girspak utgår).
Det blir også mer carbon å finne i bilen: Girkassetunell, nytt luftinntak til innsuget, samt smådetaljer her og der.
Blokka:
Motor i bilen bare for å sjekke klaringer til toppstag:
F1 V10 kollektor sammen med grenrørsflenser:
Toppdeksel før og etter glassblåsing:
Ventiljustering:
Nå kommer det noen bilder av den hjemmelagede pedalboksen min:
Måtte også lage ny pedalboks til bremser pga. litt feil bremsefordeling, denne valgte jeg å plassere under dashbordet.
Etter litt sveising ser den slik ut:
Ferdig:
Ferdig pedalboks med justering:
Innsug:
Her er noen bilder av bakbremsene:
Caliper bak:
Anlegg for håndbremssko og adapter på plass:
Ferdig montert:
Montering av bakdiff:
Grenrørsdeler:
F1 giring + bygging av el. nett.
Grovtilpasset og prøvemontert med returfjærer og brytere:
Ny el-sentral under oppbygging:
Carbonflaps, blank på forsiden og ru på gripesiden. Den nærmest er ru.
Finito!
Og her bilder, motorrom og motorfeste.
Skjåmete bilder her..
Kollektor på plass, da gjenstår bare resten..
(NB! Skrue/mutter som holder cl.hus skal ikke benyttes!!)
Trakt nr.1 prøves..
Kan bli tøft
Begynt så smått med grenrør, dette er tidkrevende og supernøysomt!
Steg èn, trakt:
Etter litt hit og dit falt jeg på målet mitt som er 73 cm fra flens til flens.
Er ferdig med rør på syl. 1, 2, og 3 nå. Alle er presis 73 cm, noe jeg er fornøyd med så langt. Det er i alle fall tidkrevende arbeid Men moro å lage alt selv, blir jo noe ingen andre har!
Dette er en start på en lang prosjekttråd jeg har på VCCN.no - fortsettelse følger.
Det er i utgangspunket en Volvo 240GL 1987 modell som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine i mai 2002. Planen da var å bygge opp en grei bruksbil til jeg var 18år, og deretter fortsette på noe annet. Men det tok vel litt av etter hvert.
Bilen har vært "ferdig" flere ganger i byggeperioden med forskjellige sugemotorer og girkasser. Det begynte med en B230K som gjennomgikk noen oppgraderinger og endte på 218hk i benken. Bilen var da utrustet med nytt R-sport interiør og et mildt Bilstein Sport understell for gatebruk. Bilen var da "ferdig" den gang.
Det tok ikke lang tid før jeg bygde på bremser fra S80, 305mm skiver foran og andre foringer i understell som jeg selv dreide.
Neste steg var ytterligere trimming, det ble fortsatt en B230 motor med et sylindervolum på 2,8 liter som bremset 285hk. Da ble M47 kassen for svak, så jeg bygde en GETRAG 265 kasse. Sammen med denne bygde jeg om bakakselen med 4,88 i utveksling og forsterket LSD.
Etter denne oppgraderingen begynte prosjektet å bli mer enn en bruksbil: 6 pkt. bur lakkert i showfinish sammen med gulvet innvendig, 330mm BREMBO bremser rundt det hele, carbon innredning, og justerbare fjærbein i hvert hjørne som jeg selv designet og bygde.
Utover dette er det utrolig mange "småting" og modifikasjoner som er gjort, men ikke nevnt.
I påsken 2007 ville BILSPORT ha bilen min til messen Bilsport Performance & Custom Motor Show, noe jeg takket ja til. Responsen var veldig bra og det var totalt 75.000 besøkende der gjennom de fem dagene messen pågikk.
Sommeren 2007 fikk jeg telefoner fra forskjellige bilblader som ville skrive om bilen, noe jeg syntes var skikkelig moro! Den ble omtalt i BILSPORT nr. 12 med seks heldekkende sider! Den var også innom ViMenn bil, Gatebil Børsen og lokalavisen.
Hjuloppheng/bremser:
Ny motor: 2600ccm, 20 ventiler, fem sylindere og tørrsump.
Fem separate spjeldhus, NIRA I3+ datasprut og rustfritt grenrør.
Ny girkasse: 6 tr. fullsekvensiell, F1 gir på rattet (girspak utgår).
Det blir også mer carbon å finne i bilen: Girkassetunell, nytt luftinntak til innsuget, samt smådetaljer her og der.
Blokka:
Motor i bilen bare for å sjekke klaringer til toppstag:
F1 V10 kollektor sammen med grenrørsflenser:
Toppdeksel før og etter glassblåsing:
Ventiljustering:
Nå kommer det noen bilder av den hjemmelagede pedalboksen min:
Måtte også lage ny pedalboks til bremser pga. litt feil bremsefordeling, denne valgte jeg å plassere under dashbordet.
Etter litt sveising ser den slik ut:
Ferdig:
Ferdig pedalboks med justering:
Innsug:
Her er noen bilder av bakbremsene:
Caliper bak:
Anlegg for håndbremssko og adapter på plass:
Ferdig montert:
Montering av bakdiff:
Grenrørsdeler:
F1 giring + bygging av el. nett.
Grovtilpasset og prøvemontert med returfjærer og brytere:
Ny el-sentral under oppbygging:
Carbonflaps, blank på forsiden og ru på gripesiden. Den nærmest er ru.
Finito!
Og her bilder, motorrom og motorfeste.
Skjåmete bilder her..
Kollektor på plass, da gjenstår bare resten..
(NB! Skrue/mutter som holder cl.hus skal ikke benyttes!!)
Trakt nr.1 prøves..
Kan bli tøft
Begynt så smått med grenrør, dette er tidkrevende og supernøysomt!
Steg èn, trakt:
Etter litt hit og dit falt jeg på målet mitt som er 73 cm fra flens til flens.
Er ferdig med rør på syl. 1, 2, og 3 nå. Alle er presis 73 cm, noe jeg er fornøyd med så langt. Det er i alle fall tidkrevende arbeid Men moro å lage alt selv, blir jo noe ingen andre har!
Dette er en start på en lang prosjekttråd jeg har på VCCN.no - fortsettelse følger.
2006 Volvo S60R AWD
1987 Volvo 240
Felgen, Reodor felgen...
1987 Volvo 240
Felgen, Reodor felgen...
Veldig bra!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Takk! Hyggelig å høre folkens
Liten fortsettelse:
Mak Trak'n er på plass!! Seks gir pluss revers - sekvensiellt! Tåler 750Nm
Nye forlengningsører:
Prøvemontering:
Finito:
Carbon luftinntaket er også godt i gang i prosessen, men dette tar TID!
Tidlig i prosessen, begynte med byggskum og sengeklær...
Litt mer fasong her, men fortsatt langt igjen! Grovarbeid på dette stadiet!
Grovt overblikk i motorrom.. Boksen har i dag fått sin rette fasong, bilder av dette kommer etterhvert.
Mellomaksel er kappet og klar for sveising.
Momentstag fra motor til rammevange er påbegynt.
Boksen er straks klar for lakk, derstter støping:
Flensen på siden av boksen er den som skal tres over aluplata for å så skrues fast.
Grenrør klare for polering..
Da er boksen ferdig lakkert og klar for støping av form
Motorrommet har også blitt angrepet av P1000 våtslipepapir for å få en grei overflate til lakkering. Ørene i rammevangen til momentstaget er også på plass.
Gjort litt mer i dag, nå har motorrommet fått farge!
Bremseklosser:
CL CARBO bremseklosser er benyttet, jobber greit opp til 1300 grader.
More to come!
Liten fortsettelse:
Mak Trak'n er på plass!! Seks gir pluss revers - sekvensiellt! Tåler 750Nm
Nye forlengningsører:
Prøvemontering:
Finito:
Carbon luftinntaket er også godt i gang i prosessen, men dette tar TID!
Tidlig i prosessen, begynte med byggskum og sengeklær...
Litt mer fasong her, men fortsatt langt igjen! Grovarbeid på dette stadiet!
Grovt overblikk i motorrom.. Boksen har i dag fått sin rette fasong, bilder av dette kommer etterhvert.
Mellomaksel er kappet og klar for sveising.
Momentstag fra motor til rammevange er påbegynt.
Boksen er straks klar for lakk, derstter støping:
Flensen på siden av boksen er den som skal tres over aluplata for å så skrues fast.
Grenrør klare for polering..
Da er boksen ferdig lakkert og klar for støping av form
Motorrommet har også blitt angrepet av P1000 våtslipepapir for å få en grei overflate til lakkering. Ørene i rammevangen til momentstaget er også på plass.
Gjort litt mer i dag, nå har motorrommet fått farge!
Bremseklosser:
CL CARBO bremseklosser er benyttet, jobber greit opp til 1300 grader.
More to come!
2006 Volvo S60R AWD
1987 Volvo 240
Felgen, Reodor felgen...
1987 Volvo 240
Felgen, Reodor felgen...
Dette liker vi svert godt, uhyre detalert arbeid, og flink til å få det fram for andre nysgjærrige
Stå på, litt av ett beist du driver å bygger deg..
Stå på, litt av ett beist du driver å bygger deg..
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Takk, takk! Artig å høre!
Prøver å gjøre tingene så nøye jeg kan
Mer bilder:
En liten update: Mye jern i ilden om dagen, motormontering, tilverking av clutchpumpe, montering av bil pluss at toppakning skal lages.
Begynner med spacer til clutchpumpe, denne har styring i begge ender for perfekt senterering - noe som er en selvfølge! Her er det alu av svært høy kvalitet som er benyttet!
Komplett svinghjul sammen med clutch, dette blir ikke noe moro å ta i gang med! Vekten er svært lav og utvekslingen på 1. gir er svært høy!,
Sinulering av lengde på spacer med clutchpumpe, her er spaceren straks ferdig:
Spaceren er "hul" innvendig for å spare noen gram med vekt.
Her ser dere prinsippet ferdig montert i clutchhuset:
AIM MXL Pista dashlogger med minne. Denne er CAN styrt via Nira I3+ motorstyringen, så slipper unna med et fåtall av ledninger.
Har også grovtilpasset triggerhjul.. Braketten skal lakkeres sort.
Motor ferdig montert, timing av kammer gjenstår. Da dette er klart skal den inn i bilen igjen for å så få ett ledningsnett. Deretter skal den ut igjen og inn i benken og benkes på svinghjulet hos Alf Eng. Dette blir superspennende siden alt er nytt og uprøvd!
Merk: Karboninnsuget er ikke klarlakkert enda og 20V dekselet er restnotert i Sverige!
TDC på syl. tre og timing av eksoskam med x mm overlapp.
Transportramme for motoren er bygd siden den skal bremses på svinghjulet i Østfold:
Komplett og ferdig register, rødfargen på skruene tilsier moment - ok!
Kraftpaketet prøvemontert og adapteret til clutchpumpe som jeg har laget tidligere passet perfekt!
Svinghjul og clutch ferdig montert!
Kablene på fjærtårnet er de som skal benyttes i første omgang, den andre snellen er for ekstrautstyr som kan koples på sprutet.
Merk: Kablene skal ikke gå igjennom torpedoen på denne siden, skal lage gummigjennomføring på den kalde siden av motoren.
Motoren inne i bilen igjen, nå tilpasses brakett for dynamo, gasswire lages, ledningsnett bygges, bensinsystem med catchtank lages og oljeslanger med kjøler og filterholder tilpasses.
Karboninnsuget passet litt bedre enn perfekt, tøft ble det også! Klarlakk gjenstår fortsatt.
Tørrsumppumpe og dynamo på plass.
Brakett til dynamo, strammingen er på undersiden.
Liten helgeupdate igjen: Ledningsnett godt i gang på motoren!
Litt mer kabler, koplet opp alt til coilene samt div sensorer til motorstyringen... Mye jobb!
PS: De hvite ledningene som syntes i bakkant motor er ledninger til kamakselgiver og spjeldpotensiometer, disse skal inn i strømper og skjules!
Prøver å gjøre tingene så nøye jeg kan
Mer bilder:
En liten update: Mye jern i ilden om dagen, motormontering, tilverking av clutchpumpe, montering av bil pluss at toppakning skal lages.
Begynner med spacer til clutchpumpe, denne har styring i begge ender for perfekt senterering - noe som er en selvfølge! Her er det alu av svært høy kvalitet som er benyttet!
Komplett svinghjul sammen med clutch, dette blir ikke noe moro å ta i gang med! Vekten er svært lav og utvekslingen på 1. gir er svært høy!,
Sinulering av lengde på spacer med clutchpumpe, her er spaceren straks ferdig:
Spaceren er "hul" innvendig for å spare noen gram med vekt.
Her ser dere prinsippet ferdig montert i clutchhuset:
AIM MXL Pista dashlogger med minne. Denne er CAN styrt via Nira I3+ motorstyringen, så slipper unna med et fåtall av ledninger.
Har også grovtilpasset triggerhjul.. Braketten skal lakkeres sort.
Motor ferdig montert, timing av kammer gjenstår. Da dette er klart skal den inn i bilen igjen for å så få ett ledningsnett. Deretter skal den ut igjen og inn i benken og benkes på svinghjulet hos Alf Eng. Dette blir superspennende siden alt er nytt og uprøvd!
Merk: Karboninnsuget er ikke klarlakkert enda og 20V dekselet er restnotert i Sverige!
TDC på syl. tre og timing av eksoskam med x mm overlapp.
Transportramme for motoren er bygd siden den skal bremses på svinghjulet i Østfold:
Komplett og ferdig register, rødfargen på skruene tilsier moment - ok!
Kraftpaketet prøvemontert og adapteret til clutchpumpe som jeg har laget tidligere passet perfekt!
Svinghjul og clutch ferdig montert!
Kablene på fjærtårnet er de som skal benyttes i første omgang, den andre snellen er for ekstrautstyr som kan koples på sprutet.
Merk: Kablene skal ikke gå igjennom torpedoen på denne siden, skal lage gummigjennomføring på den kalde siden av motoren.
Motoren inne i bilen igjen, nå tilpasses brakett for dynamo, gasswire lages, ledningsnett bygges, bensinsystem med catchtank lages og oljeslanger med kjøler og filterholder tilpasses.
Karboninnsuget passet litt bedre enn perfekt, tøft ble det også! Klarlakk gjenstår fortsatt.
Tørrsumppumpe og dynamo på plass.
Brakett til dynamo, strammingen er på undersiden.
Liten helgeupdate igjen: Ledningsnett godt i gang på motoren!
Litt mer kabler, koplet opp alt til coilene samt div sensorer til motorstyringen... Mye jobb!
PS: De hvite ledningene som syntes i bakkant motor er ledninger til kamakselgiver og spjeldpotensiometer, disse skal inn i strømper og skjules!
2006 Volvo S60R AWD
1987 Volvo 240
Felgen, Reodor felgen...
1987 Volvo 240
Felgen, Reodor felgen...
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Føler litt at prosjektbilen min kommer litt til kort her...
*bre over preseningen på bilen sin når en leser denna tråden her*
Sykt rått, håper å se bilen på bane engnag i framtida (jeg holdt på å dra til våler sist, men ble hindret av av jeg var ung og dum og betlate baksmellen jeg fikk, så da forsvant penger til leve for.. hehe)
*bre over preseningen på bilen sin når en leser denna tråden her*
Sykt rått, håper å se bilen på bane engnag i framtida (jeg holdt på å dra til våler sist, men ble hindret av av jeg var ung og dum og betlate baksmellen jeg fikk, så da forsvant penger til leve for.. hehe)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Takk takk! Hyggelig å høre
Litt mer bilder:
Trykktesting av kjølesystem - ok!
Instrument, mye støv og smuss her nå..
Bensinsystem:
Her er et bilde av helgens jobbing, tørrsumpen er ferdig koblet opp =)
Skitten R v.s. 240.
Grenrøret har også begynt å få farge
Litt mer bilder:
Trykktesting av kjølesystem - ok!
Instrument, mye støv og smuss her nå..
Bensinsystem:
Her er et bilde av helgens jobbing, tørrsumpen er ferdig koblet opp =)
Skitten R v.s. 240.
Grenrøret har også begynt å få farge
2006 Volvo S60R AWD
1987 Volvo 240
Felgen, Reodor felgen...
1987 Volvo 240
Felgen, Reodor felgen...