Senke rubber bumper MGB
Senke rubber bumper MGB
Jeg er i gang med å senke en rubber bumper MGB til 'chrome bumper ride height'.
En stort sett rett frem jobb, men det har dukket opp et spørsmål:
Hvordan demontere det som på godt engelsk heter swivel arm?
Har løsnet mutteren i enden, og da trodde jeg det bare var å skru etter trekke den ene enden løs, but so is it not
Er det noen som har forslag?
For å illustrere; jeg ønsker å trekke/fjerne den delen helt til høyre i dette bildet:
En stort sett rett frem jobb, men det har dukket opp et spørsmål:
Hvordan demontere det som på godt engelsk heter swivel arm?
Har løsnet mutteren i enden, og da trodde jeg det bare var å skru etter trekke den ene enden løs, but so is it not
Er det noen som har forslag?
For å illustrere; jeg ønsker å trekke/fjerne den delen helt til høyre i dette bildet:
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Bare for å unngå misforståelser: er det sånn at hubben skal rotere på kingbolten, men den dingsen du forsøker å fjerne ikke skal? I så fall:
Nå kjenner jeg ikke MGB så veldig godt, men det er jo et begrenset antall måter å konstruere en sånn jesusbolt (ok, kingbolt da) på. Om den biten som skal av er tredd på med s.k. "interference fit" er det neppe annet enn blåselampe og en solid avdrager som hjelper. Varm opp den gjenstridige biten til du får angst ... og ... trekk!
Hadde samme helv... på mellomakselen; flensen poppa av først på 15-20 tonns trykk. Den hadde nærmest vokst sammen med den koniske tappen etter 40 år med mikroskopiske vibrasjoner.
Nå kjenner jeg ikke MGB så veldig godt, men det er jo et begrenset antall måter å konstruere en sånn jesusbolt (ok, kingbolt da) på. Om den biten som skal av er tredd på med s.k. "interference fit" er det neppe annet enn blåselampe og en solid avdrager som hjelper. Varm opp den gjenstridige biten til du får angst ... og ... trekk!
Hadde samme helv... på mellomakselen; flensen poppa av først på 15-20 tonns trykk. Den hadde nærmest vokst sammen med den koniske tappen etter 40 år med mikroskopiske vibrasjoner.
Trengtre heldigvis mindre trøkk her.
Et par solide slag med en gummiklubbe på akselen gjorde susen.
Nå er det bare rengjøring og montering igjen...
Et par solide slag med en gummiklubbe på akselen gjorde susen.
Nå er det bare rengjøring og montering igjen...
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Arbeidet skrider sakte fremover.
Forstillingen er ferdig. Ble noe ekstra tid på å rengjøre gammel innsuaset olje blandet med mange års veistøv.
La på litt FerroBet rustsealer etter å ha rengjort både endene av traversen, samt nedre bærearmer.
Ny, kortere, fjær er montert, sammen med ny droplink arm til stabstaget.
Bakakslingen skulle til pers i dag.
Trangt, fastrustede muttere, og mengder av oljeblandet veistøv var igjen utfordringene, men etter noen timers fikling fikk jeg den endelig ut.
Det er en overdrivelse å si at den var i bra stand, og en runde eller to med white sprite og høytrykkspyler bekreftet dette:
Men, det er rart hva litt svartmaling kan gjøre; det ble ikke så aller verst. Skal jo tross alt bare gjemmes under bilen.
I morgen er planen å spilitte akslingen, og skifte shims og foringer i selve differensialen.
Dette har jeg aldri gjort før, og har ikke peiling på hvordan det ender.
To be continued......
Forstillingen er ferdig. Ble noe ekstra tid på å rengjøre gammel innsuaset olje blandet med mange års veistøv.
La på litt FerroBet rustsealer etter å ha rengjort både endene av traversen, samt nedre bærearmer.
Ny, kortere, fjær er montert, sammen med ny droplink arm til stabstaget.
Bakakslingen skulle til pers i dag.
Trangt, fastrustede muttere, og mengder av oljeblandet veistøv var igjen utfordringene, men etter noen timers fikling fikk jeg den endelig ut.
Det er en overdrivelse å si at den var i bra stand, og en runde eller to med white sprite og høytrykkspyler bekreftet dette:
Men, det er rart hva litt svartmaling kan gjøre; det ble ikke så aller verst. Skal jo tross alt bare gjemmes under bilen.
I morgen er planen å spilitte akslingen, og skifte shims og foringer i selve differensialen.
Dette har jeg aldri gjort før, og har ikke peiling på hvordan det ender.
To be continued......
Last edited by b-havers on 02 Jul 2011 20:53, edited 1 time in total.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Det var ihvertfall ingen sak å få demontert differensialen.
I morgen er det spådd regn; da passer det vel å bruke litt tid på å montere dette sammen igjen.
I morgen er det spådd regn; da passer det vel å bruke litt tid på å montere dette sammen igjen.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID000363
Spax conversion kit bak koster bare 132 £ + frakt og moms. Kast armstrong demperne så langt du klarer
Spax conversion kit bak koster bare 132 £ + frakt og moms. Kast armstrong demperne så langt du klarer
Sverre
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.
Ja...
For å slippe å ha den stående på bukker i garasjen mer enn nødvendig, skrur jeg den sammen med originaldemperene nå, så får jeg evnt kjøpe inn et par Spax til høst/vinterkosen.
Sammen med et par andre ting på listen...
For å slippe å ha den stående på bukker i garasjen mer enn nødvendig, skrur jeg den sammen med originaldemperene nå, så får jeg evnt kjøpe inn et par Spax til høst/vinterkosen.
Sammen med et par andre ting på listen...
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Det nærmer seg slutten på jobben.
Tok "fri" på fredag, men lørdag var det å stupe i garasjen igjen.
Etter å ha brukt noe tid på å sette sammen innmaten i differensialen (stor takk til YouTube som hadde en video som forklarte akkurat hva jeg stod fast på...), var det på tide å la den overhalte akslingen, sammen med nye fjører, sjakler og droplinker, monteres på bilen (beklager rotet i garasjen...):
Nye innfestninger for akslingen på de nye bladfjærene var også handlet inn; litt OK når det ser rent og pent ut:
Nye sjakler for bakre feste av bladfjærene:
Nye lenkearmer og festestropper:
Så blir det spennende å se hvor mye lavere bilen blir når alle bremsedetaljer og hjul er på plass.
Da er ihvertfall akslingen på plass.
Søndagen vil nok brukes til å montere bremsedetaljene.
Tok "fri" på fredag, men lørdag var det å stupe i garasjen igjen.
Etter å ha brukt noe tid på å sette sammen innmaten i differensialen (stor takk til YouTube som hadde en video som forklarte akkurat hva jeg stod fast på...), var det på tide å la den overhalte akslingen, sammen med nye fjører, sjakler og droplinker, monteres på bilen (beklager rotet i garasjen...):
Nye innfestninger for akslingen på de nye bladfjærene var også handlet inn; litt OK når det ser rent og pent ut:
Nye sjakler for bakre feste av bladfjærene:
Nye lenkearmer og festestropper:
Så blir det spennende å se hvor mye lavere bilen blir når alle bremsedetaljer og hjul er på plass.
Da er ihvertfall akslingen på plass.
Søndagen vil nok brukes til å montere bremsedetaljene.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Og etter ytterligere noen timers innsats i dag, kom jeg endelig i mål.
Bilen er nå ca 1.5" lavere enn originalt, omtrent på høyde med en 'chrome bumper' MGB.
Etterpå var det bare å samle sammen overskuddsmateriale, og klargjøre dem for resirkulasjon (bladfjærene vil muligens bli benyttet i en Amilcar "Special" som er under oppbygging lokalt.
Bilen er nå ca 1.5" lavere enn originalt, omtrent på høyde med en 'chrome bumper' MGB.
Etterpå var det bare å samle sammen overskuddsmateriale, og klargjøre dem for resirkulasjon (bladfjærene vil muligens bli benyttet i en Amilcar "Special" som er under oppbygging lokalt.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Godt gjennomført!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no