Voluminøs pusekatt
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Voluminøs pusekatt
Ja, jeg dro da altså til Göteborg for å anskaffe mine tolv sylindre hos en herre som kalte seg JaguarLars - en kar som skrur Jaguar og selger Jaguar. En flott hjemmeside om hele greiene hadde han også. Utenfor Landvetter lufthavn skulle jeg møte JaguarLars - en gentleman. Vel, Lars Torleif viste seg å være alt annet enn det jeg trodde. Lars Torleif hadde Sør-Amerikanske aner, kom i skitten dongery og en slitt brun skinnjakke. Ikke bare var dongeryen skitten, men egentlig hele fyren - han skrur jo Jaguar og kom i arbeidsantrekket. Etter et uventet syn ble det fort klart at Lars Torleif var en usedvanlig hyggelig kar med usedvanlig god peiling på Jaguar - rett ut en kjernekar. Penger byttet hender og tolv sylindre byttet eier.
Foreløbig kan jeg tenke meg å vise noen bilder, men det finnes mye mer å berette om både turen og bilen. Men som sagt vi tar noen bilder først, Værsågod:
Foreløbig kan jeg tenke meg å vise noen bilder, men det finnes mye mer å berette om både turen og bilen. Men som sagt vi tar noen bilder først, Værsågod:
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Takk for det, gutter!
Det har faktisk blitt et problem å finne disse som veteranbil. De aller fleste er bortrustet for lenge siden.
Bilen er påkostet et par 100K de siste ti årene og det finnes kvitteringer på alt. I tillegg er den lett frisert fra denne gjengen her:
http://www.jagweb.com/aj6eng/
Fungerer brillefint og er som alltid med Jaguar, helt suveren å kjøre.
Det har faktisk blitt et problem å finne disse som veteranbil. De aller fleste er bortrustet for lenge siden.
Bilen er påkostet et par 100K de siste ti årene og det finnes kvitteringer på alt. I tillegg er den lett frisert fra denne gjengen her:
http://www.jagweb.com/aj6eng/
Fungerer brillefint og er som alltid med Jaguar, helt suveren å kjøre.
Last edited by grappa speziale on 14 Apr 2011 13:28, edited 2 times in total.
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Bare å stille seg i køen av Grappas Glamour-Gratulanter! Lurer på om jeg ikke i hine hårde dager hadde en XJ-S bilbanebil? Vel vel. Blir alltid like glad når jeg ser biler som er konstruert mens blårussen var innelåst på dass.
Er vel uansett et hyggelig luksusproblem ...
*host*inge wrote:Du begynner å få ett problem med å velge hva du skal kjøre tur med nå?
Er vel uansett et hyggelig luksusproblem ...
Det er jo noen som har et større set av mer spesialliserte biler og som derfor ikke har det samme problemet med å velge hva man skal bruke i forskjellige anledninger. Skal man på bane bruker man en bil, skal man på tur bruker man en annen, skal man kjøre mellom hjemme og banen bruker man en tredje.
(Akkurat hvordan logistikken virker på den siste der er kanskje litt uklart, hjelpesjåfør muligens)
(Akkurat hvordan logistikken virker på den siste der er kanskje litt uklart, hjelpesjåfør muligens)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Som den observante leser ser, er det Ascotgråe teppet i den 12 sylindrede Jaguaren noget smudset. Det har ført til at jeg i dag har tatt ut teppene og steamet dem. Smudsede tepper i en 12-sylindret Jaguar? Skulle tatt seg ut det óg.
Spilen som har gått ut av sitt gode skinn på førersetet blir også snarlig reparert, slik at den atter igjen kan trede inn i den Connollyianske verden. Deretter skal skinnet smøres med kaldfotpresset safranolje fra området rudt den Schweiz-franske landegrense. Eller kanskje jeg skal bruke voksen som er håndskrapet av en spesiell sopptype som kun vokser på stenene ved Hadrians wall en uke i April. For at voksen skal få optimal virkning må den føres langs muren på nattes tid av en kuppelrygget tibetanermunk i silkesandaler. Jeg har heldigvis påsken på å bestemme meg.
So long lads!
Spilen som har gått ut av sitt gode skinn på førersetet blir også snarlig reparert, slik at den atter igjen kan trede inn i den Connollyianske verden. Deretter skal skinnet smøres med kaldfotpresset safranolje fra området rudt den Schweiz-franske landegrense. Eller kanskje jeg skal bruke voksen som er håndskrapet av en spesiell sopptype som kun vokser på stenene ved Hadrians wall en uke i April. For at voksen skal få optimal virkning må den føres langs muren på nattes tid av en kuppelrygget tibetanermunk i silkesandaler. Jeg har heldigvis påsken på å bestemme meg.
So long lads!
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
I følge JaguarLars(selgeren) er det svært vanskelig å få kloa i de tidlige modellene uten at de er opprustet og mere til. De senere skal også ha en langt høyere byggekvalitet.
Min bil har i en årrekke vært eid av en Herr Goldie i advokatfirman Ormonde Goldie AB og denne herr Goldie har vært svært spandabel.
Litt kort historikk:
-"Full Plus Torque Kit! AJ6 Engineering 2002
-"TT Extractor System" Rustfritt AJ6 Engineering 2002
-Totaloverhalt automat med forsterket konverter( Bilen har GM`s Turbo Hydramatic 400 som standard) 2004
-Montert nyere tannstang 2003
-Opplakkert i originalfarge JAG9547 2004
-Fullstendig antirustbehandlet 2004
-Alle gummilister byttet i forbindelse med lakkering 2004
-AC-konvertert til RC 134 og fungerer perfekt 2004
-Nytt innertak 2002
-Nye lykter, og kromdetaljer 2003
Etter det har bilen gått lite og klanderfritt noen få sommermil hvert år fram til nå.
Kilometerstand i dag er 68.000. Hva total kjørelengde er, er uvisst, men de siste 15 år er det besiktningsprotokoller som forteller at bilen ikke er kjørt mer enn 28.000 km i denne perioden.
Kilometerstand er forøvrig nokså irrelevant på en så gammel bil, det som betyr noe er tilstanden på kjøretøyet. Så lenge det ikke kan dokumenteres fra dag én kan mye ha skjedd, speedometer kan ha vært byttet, bilen kan ha kjørt langt de første årene osv. Hvor mange har ikke blitt "lurt" av røverhistorier om akkurat dette?
Det hjelper lite å slå seg på brystet å si at bilen har gått kun 80.000 km, når alt holder på å ramle sammen og bilen har en faktisk kjørelengde på flere hundretusen kilometer.
Min bil har i en årrekke vært eid av en Herr Goldie i advokatfirman Ormonde Goldie AB og denne herr Goldie har vært svært spandabel.
Litt kort historikk:
-"Full Plus Torque Kit! AJ6 Engineering 2002
-"TT Extractor System" Rustfritt AJ6 Engineering 2002
-Totaloverhalt automat med forsterket konverter( Bilen har GM`s Turbo Hydramatic 400 som standard) 2004
-Montert nyere tannstang 2003
-Opplakkert i originalfarge JAG9547 2004
-Fullstendig antirustbehandlet 2004
-Alle gummilister byttet i forbindelse med lakkering 2004
-AC-konvertert til RC 134 og fungerer perfekt 2004
-Nytt innertak 2002
-Nye lykter, og kromdetaljer 2003
Etter det har bilen gått lite og klanderfritt noen få sommermil hvert år fram til nå.
Kilometerstand i dag er 68.000. Hva total kjørelengde er, er uvisst, men de siste 15 år er det besiktningsprotokoller som forteller at bilen ikke er kjørt mer enn 28.000 km i denne perioden.
Kilometerstand er forøvrig nokså irrelevant på en så gammel bil, det som betyr noe er tilstanden på kjøretøyet. Så lenge det ikke kan dokumenteres fra dag én kan mye ha skjedd, speedometer kan ha vært byttet, bilen kan ha kjørt langt de første årene osv. Hvor mange har ikke blitt "lurt" av røverhistorier om akkurat dette?
Det hjelper lite å slå seg på brystet å si at bilen har gått kun 80.000 km, når alt holder på å ramle sammen og bilen har en faktisk kjørelengde på flere hundretusen kilometer.