Alfa Romeo Montreal
Det har ikke skjedd noe spesielt på bilen i desember, men under juletreet lå denne kjekke lille saken. Det er et spesialverktøy for å sette bensin/luftblandingen på den mekaniske spruten og er en replika av det originale verktøyet fra Alfa Romeos gamle støtteorganisasjon Direzione Assistenza (DIASS). Det var disse som hadde som oppgave å lage instruksjonsbøker, servicemanualer, opplæringsmateriale til verksteder, spesialverktøy og andre luriumting. Da FIAT kjøpte Alfa Romeo med hud og hår i 1986 ble DIASS assimilert og forsvant.
DIASS C.6.0149:
DIASS C.6.0149:
Litt OT, men hvor mangen slike biler finnes det i norge? Så tilfeldigvis en annonse på finn.no som en bekjent av meg hadde lagt ut, å der kunne jeg skimte denne i bakgrunnen. Kjøpt i Tyskland, der den hadde stått med Norske skilter siden åttitallet.
ingen mva eller avgifter, bare å kjøre rett hjem, da med litt feil oblater.
Å etter min mening, i helt rette fargen. (denne befinner seg i rogaland)
ingen mva eller avgifter, bare å kjøre rett hjem, da med litt feil oblater.
Å etter min mening, i helt rette fargen. (denne befinner seg i rogaland)
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Ja, den ja. Den vanligste årsaken til at norske Alfisti i det hele tatt har sett en Montreal i levende live. Detaljene i historien din er ikke heeelt riktige (men det ligner) ...
Den ble hentet fra Tyskland til Norge og Sørlandet så tidlig som i juni 1986. Den tyske selgeren var i såpass langt fremskreden alder som 80 år og hadde eid Montrealen siden 1977. Ikke verst av en 71-åring å kjøpe seg en fabrikkny Montreal Denne konkrete bilen var sannsynligvis en av de aller, aller siste som ble laget, basert på en del (opprinnelige) interiørdetaljer som tydet på at Bertone var begynt å slippe opp for deler; bl.a. askebeger uten teksten "Montreal" og sparkeplater i tre (!). Den var registrert første gang i februar 1977 og er etter "boka" ferdigstilt hos Bertone tidligere samme år. Det ble forøvrig bare bygget 27 biler i 1977 (i motsetning til 2350 i 1972) i henhold til diverse kilder, men Alfa Romeos chassisnumre og fabrikkens arkiver er alt annet enn til å stole på.
Den norske eieren flyttet til Tyskland i 2007 (tror jeg det var), tok bilen med seg på norske skilter og solgte den etterhvert til en kar i Stavanger. I og med at jeg driver det norske Montrealregisteret vet jeg hvem det er, men jeg har foreløpig ikke hatt kontakt med ham. Jeg kjøpte forøvrig en liten samling med vanskelig tilgjengelige deler av den forrige eieren for noen år siden, men av (mine) økonomiske årsaker fikk han beholde det meste
Fargen på denne heter AR601 Arancio hos Alfa Romeo. Hos Bertone (som lakket bilene) heter fargen "Arancio Miura", og det er faktisk nøyaktig samme oransje-nyanse som på Miura.
Jeg vet om 8 stk. Montreal på norske skilter, men det kan godt være flere for alt jeg vet.
Den ble hentet fra Tyskland til Norge og Sørlandet så tidlig som i juni 1986. Den tyske selgeren var i såpass langt fremskreden alder som 80 år og hadde eid Montrealen siden 1977. Ikke verst av en 71-åring å kjøpe seg en fabrikkny Montreal Denne konkrete bilen var sannsynligvis en av de aller, aller siste som ble laget, basert på en del (opprinnelige) interiørdetaljer som tydet på at Bertone var begynt å slippe opp for deler; bl.a. askebeger uten teksten "Montreal" og sparkeplater i tre (!). Den var registrert første gang i februar 1977 og er etter "boka" ferdigstilt hos Bertone tidligere samme år. Det ble forøvrig bare bygget 27 biler i 1977 (i motsetning til 2350 i 1972) i henhold til diverse kilder, men Alfa Romeos chassisnumre og fabrikkens arkiver er alt annet enn til å stole på.
Den norske eieren flyttet til Tyskland i 2007 (tror jeg det var), tok bilen med seg på norske skilter og solgte den etterhvert til en kar i Stavanger. I og med at jeg driver det norske Montrealregisteret vet jeg hvem det er, men jeg har foreløpig ikke hatt kontakt med ham. Jeg kjøpte forøvrig en liten samling med vanskelig tilgjengelige deler av den forrige eieren for noen år siden, men av (mine) økonomiske årsaker fikk han beholde det meste
Fargen på denne heter AR601 Arancio hos Alfa Romeo. Hos Bertone (som lakket bilene) heter fargen "Arancio Miura", og det er faktisk nøyaktig samme oransje-nyanse som på Miura.
Jeg vet om 8 stk. Montreal på norske skilter, men det kan godt være flere for alt jeg vet.
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Om ikke alt er like forlokkende med produkter fra Biltema, så er i alle fall prisene det. Her om dagen (dvs. noen minutter etter at lønna var inne på konto) sneik jeg meg ned på Biltema og kjøpe det siste multiverktøyet som lå i hylla. Siden Biltema på Rud alltid er utsolgt for dette verktøyet mistenker jeg at det er relativt populært, og prisen er det ingenting å si på: 798 kroner. Slang med et ekstra skrapeblad. Dingsen er batteridrevet, så jeg var litt spent på hvor lenge jeg fikk lov å jobbe med asfaltskraping før jeg ble påtvunget kaffepause, og det ble ca. 30 minutter med litt stopp og start. Verktøyet vibrerer på 14.500 rpm og kan ikke justeres, men det gjorde jobben akkurat like bra som den noe dyrere Multimasteren fra Fein.
Så da trenger jeg kanskje ikke fortelle hva ettermiddagen er brukt til Etterhvert som asfalten ble borte ble det tydelig at det også på førersiden er gjort en del reparasjoner tidligere. Jekkfestene foran er helt klart byttet ut en gang før, basert på at det er en (stygg) sveisesøm (med rust) rundt det på innsiden. Ellers er fotbrønnen og dørken på førersiden ganske ujevn etter 35-40 år med heel & toe. Passasjersiden er rene stuegulvet i forhold. Det skal bli spennende å gå løs på dette med negerk*se og vinkelsliper.
Ellers skal Montrealen tilbake til Myhr Industrial i begynnelsen av mars, og når den kommer ut igjen har den alt nytt mellom A- og B-stolpen. Evt. får vi se hvor langt pengene rekker denne gangen.
Våren og sommeren 2011 blir for min del brukt til å flikke og pusse på seter og interiør - i alle fall det jeg har plukket av. Det blir mye pirk. Må bare innrømme at jeg er ikke er helt komfortabel med "mekking" på hardplast, skai og bling i rustfritt stål.
Så da trenger jeg kanskje ikke fortelle hva ettermiddagen er brukt til Etterhvert som asfalten ble borte ble det tydelig at det også på førersiden er gjort en del reparasjoner tidligere. Jekkfestene foran er helt klart byttet ut en gang før, basert på at det er en (stygg) sveisesøm (med rust) rundt det på innsiden. Ellers er fotbrønnen og dørken på førersiden ganske ujevn etter 35-40 år med heel & toe. Passasjersiden er rene stuegulvet i forhold. Det skal bli spennende å gå løs på dette med negerk*se og vinkelsliper.
Ellers skal Montrealen tilbake til Myhr Industrial i begynnelsen av mars, og når den kommer ut igjen har den alt nytt mellom A- og B-stolpen. Evt. får vi se hvor langt pengene rekker denne gangen.
Våren og sommeren 2011 blir for min del brukt til å flikke og pusse på seter og interiør - i alle fall det jeg har plukket av. Det blir mye pirk. Må bare innrømme at jeg er ikke er helt komfortabel med "mekking" på hardplast, skai og bling i rustfritt stål.
Noe nytt? Tja. Nei. Ja. Kanskje. Siste nytt er at setene skal stappes med splitter ny skumgummi av en mann opp- og utlært i bilsalmakeriets hemmeligheter. Han gjør det på fritida fordi han har lyst, for på dagtid driver han med noe helt annet. Setene skal ellers få beholde trekket det har siden det er i veldig god stand. Setene er i stoff og kunstskinn. Man kunne få (kostbare) seter i Connolly-lær på spesialbestilling fra Bertone, og senere ble skinnseter (i ukjent kvalitet) også standard opsjon hos tyske forhandlere. De aller, aller fleste Montrealer har stoffseter, og skinnseter er i det hele tatt en sjeldenhet på Alfa Romeos modeller fra denne tiden.
Om noen skal strekningen Bærum - Sarpsborg/Borgenhaugen med det aller første, skrik ut. Ser ikke ut som jeg finner tre ledige timer noe sted. To bilseter trenger frakt ...
Ellers dukket denne multifargede Montrealen opp på mailinglista. Det er en photoshop-jobb selvfølgelig, og viser alle fargene Montreal ble levert i.
Om noen skal strekningen Bærum - Sarpsborg/Borgenhaugen med det aller første, skrik ut. Ser ikke ut som jeg finner tre ledige timer noe sted. To bilseter trenger frakt ...
Ellers dukket denne multifargede Montrealen opp på mailinglista. Det er en photoshop-jobb selvfølgelig, og viser alle fargene Montreal ble levert i.
Ja, litt dårlige nyheter skal det jo også være. Planen var egentlig å frakte bilen tilbake til Oslo rundt cirka nå og få kanalene ferdige, men sveiser'n min har funnet ut at han heller vil drive med noe annet. Det blir tidligst juni før han får begynt på resten av kanal-jobben. Det betyr i praksis august (om det da ikke dukker opp noe annet igjen), og da var dessverre 2011-sesongen over før den fikk begynt. Det er ikke plass til å drive med så mye annet i garasjen akkurat nå siden den er full av interiørdeler, dører og annet mikkmakk, så jeg er litt usikker på om det blir noe fremdrift i vår og sommer.
Er veldig fristet til å ta ut motoren og re-tette den og gjøre den berømte vannpumpeoppgraderingen (den er kjededrevet med alt det innebærer), men det var dette med plassen. Får neppe lov å holde på i stua hjemme
Kjenner jeg trenger litt motivasjon akkurat nuh ...
Er veldig fristet til å ta ut motoren og re-tette den og gjøre den berømte vannpumpeoppgraderingen (den er kjededrevet med alt det innebærer), men det var dette med plassen. Får neppe lov å holde på i stua hjemme
Kjenner jeg trenger litt motivasjon akkurat nuh ...
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Dessverre er det ingen som helst fremgang i prosjektet akkurat nå. Jeg har fått innpass hos Seierstad Veteran for å få fortsatt kanaljobben(e), men å få fraktet en halvstrippet bil uten dører fra Bærum til Larvik er en relativt stor logistikkoperasjon når man ikke hverken har overbygd henger, trekkvogn eller førerkort for å kjøre ekvipasjen. Tid til å orge alt dette er det også lite av for tiden. Er egentlig dritt lei alt som har med bil å gjøre akkurat nå. I forrige uke hadde jeg glatt solgt prosjekthaugen for svært lite penger og betalt litt regninger istedet, men dette er heldigvis så tungsolgt uansett tilstand at det i praksis aldri var noen fare Det eneste som er verre å selge enn en brukt italiensk bil må være brukt dasspapir. Spør meg hvordan jeg vet det ...
Meeen ... man kommer som kjent ingen steder ved å gi opp. Om jeg er en sta og seig jævel (ref. hun som ligger på andre siden i senga) eller jeg er heller er totalt ute og sykler med et håpløst prosjekt vil nok tiden vise Jeg skal jo fortsatt ikke rekke annet enn 50-årsdagen min (hører du Grappa?).
Ellers skjer det et par spennende saker i Montrealmiljøet ute i verden. Britiske Group 4 Wheels har føyd replica Campagnolo turbina-felger (i alu, ikke magnesium) til sortimentet sitt etter en lengre enn lang diskusjon på Montrealforumet. De blir imidlertid 6,5x15 istedetfor de originale 6,5x14 for å lette tilgangen på dekk bittelitt, og prisen blir på semi-hyggelige GBP 300 per hjul. Og godt er det, for det er nok mange Montrealer der ute som strengt tatt ikke burde kjørt en eneste meter på de nå 40 år gamle magfelgene.
I følge de siste oppdateringene begynte produksjonen i dag, etter ca. 100 timer CNC-kjøring for å lage malen. Mange kriker og kroker på disse felgene ...
Meeen ... man kommer som kjent ingen steder ved å gi opp. Om jeg er en sta og seig jævel (ref. hun som ligger på andre siden i senga) eller jeg er heller er totalt ute og sykler med et håpløst prosjekt vil nok tiden vise Jeg skal jo fortsatt ikke rekke annet enn 50-årsdagen min (hører du Grappa?).
Ellers skjer det et par spennende saker i Montrealmiljøet ute i verden. Britiske Group 4 Wheels har føyd replica Campagnolo turbina-felger (i alu, ikke magnesium) til sortimentet sitt etter en lengre enn lang diskusjon på Montrealforumet. De blir imidlertid 6,5x15 istedetfor de originale 6,5x14 for å lette tilgangen på dekk bittelitt, og prisen blir på semi-hyggelige GBP 300 per hjul. Og godt er det, for det er nok mange Montrealer der ute som strengt tatt ikke burde kjørt en eneste meter på de nå 40 år gamle magfelgene.
I følge de siste oppdateringene begynte produksjonen i dag, etter ca. 100 timer CNC-kjøring for å lage malen. Mange kriker og kroker på disse felgene ...
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Joda, jeg hører!
Egentlig bør man ikke rekke noe som helst, skal man ha det godt. Nå er det dessverre sånn at verden er full av ting som skal rekkes hele tiden. Derfor tror jeg det er lurt å sette seg i sofaen, glise og si til seg selv: Jeg rakk det ikke - heldigvis.
Felgene var grisetøffe, spør du meg(og det bør du). Din tålmodighet og nøyaktighet er to egenskaper jeg overhodet ikke har, og siden jeg kjenner mine begrensniger så styrer jeg unna "prosjekter". Jeg følger dog prosjektet med stor respekt og beundring, det skal du vite.
Egentlig bør man ikke rekke noe som helst, skal man ha det godt. Nå er det dessverre sånn at verden er full av ting som skal rekkes hele tiden. Derfor tror jeg det er lurt å sette seg i sofaen, glise og si til seg selv: Jeg rakk det ikke - heldigvis.
Felgene var grisetøffe, spør du meg(og det bør du). Din tålmodighet og nøyaktighet er to egenskaper jeg overhodet ikke har, og siden jeg kjenner mine begrensniger så styrer jeg unna "prosjekter". Jeg følger dog prosjektet med stor respekt og beundring, det skal du vite.
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana