Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?

Post by Luigi »

anders951 wrote:
Luigi wrote:Det minner meg om at jeg snart må sjekke med Henning om Peugeot 206CC kommer inn på VM.

(Kjør debatt! :lol: )
nei, plass til 3 baki der vel? tvert ut.
Tjaaah, det er "plass" til tre mennesker bak i gammelbilen min også, men jeg tror ikke noen har lyst til å sitte der. Men pytt. Blir 206-en kastet ut kan den jo stå utenfor sammen med alle 911-ene som har "baksete" (og endog hardtop!) ;)
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Luigi jeg tror dessverre ikke du har anledning til å komme på VM i år.
Gudstjeneste ? Bærplukking ? Trekking av jeksler ?
:lol: :lol: :lol:
Natta.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Trenger vel ikke være innenfor gjerdet for å klage surmaget per telefon? :lol: :lol:
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

VM er nu en ting, men et arrangement som vårturen er noe annet?

Spørsmålet stilles fordi: Det ser ut som om noen av deltagerne på vårturen, ikke får komme inn på VM, etter det jeg kan bedømme, eller tar jeg her feil?

Eller kan for eksempel en Saab 9-3 Aero Cab, en Ford Focus RS eller en 1973 Mustang gli rett inn på VM?
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Luigi wrote:Trenger vel ikke være innenfor gjerdet for å klage surmaget per telefon? :lol: :lol:
Veldig dårlig dekning inne på Øvrevoll :wink:
'11 sDrive 35is
---------------------
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

alle porschene er regga for 2 baki bortsett fra cayenne, jeg er spent på om nye yenkaren min slipper inn, men dobble A armer og hele motoren bak dempertårne, og 2 plasser baki, samt coupe, så erre håp ;)
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

grappa speziale wrote:VM er nu en ting, men et arrangement som vårturen er noe annet?

Spørsmålet stilles fordi: Det ser ut som om noen av deltagerne på vårturen, ikke får komme inn på VM, etter det jeg kan bedømme, eller tar jeg her feil?

Eller kan for eksempel en Saab 9-3 Aero Cab, en Ford Focus RS eller en 1973 Mustang gli rett inn på VM?
Spørsmål 1: Ja. Vi er ikke så strikte på en slik tur.
Spørsmål 2: Akkurat på VM prøver vi å kun slippe inn sportsvogner.
Spørsmål 3: Saab 9-3 og Ford Fokus sliter med å komme inn på Øvrevoll.
En '73 Mustang er etter min mening en sportsvogn.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 »

Å ja, det er ikke vår før denne diskusjonen kommer :D
, fyr løs :twisted:

Hvis Ford Mustang er sportsbil, hva med Capri og Cortina Fastback ?
Porsche Carrera 4 vs. Audi TT Quattro ?
Peugeot 206CC vs. Fiat Barchetta ?
Maserati Biturbo vs. BMW M3 vs. Ford Sierra Cosworth ?
Fiat 500 :? ? ...ja, jeg så den der i fjor.

Er det ikke plass nok på gresset indre sirkel til en lang rekke "kvasi" sportsbiler ?
Bilmiljøet i Norge er vel for lite til å stenge noen med "semi" sportsbil ute :!:
( pris for oppstilling : kr 50,- x bilens antall seter 8) = altså billigst for EKTE sportsbiler :twisted: :twisted: )

From Wikipedia, the free encyclopedia:
A sports car is a small, usually two seat automobile designed for high speed driving and maneuverability.


Espen :wink: -04mod. Hyundai Coupe 1,8i Sport
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Det bærer fort galt av sted dersom hver og en skal kunne definere en sportsvogn etter eget forgodtbefinnende.
Men blir det ikke litt rart å kunne smilende delta i det lystige lag under NSK`s vårtur for så å bli møtt med flat hånd og stram bart i porten på Øvrevoll?
Velkommen her, men ikke der.

I min verden er ikke en Ford Mustang noen sportsbil. Om den er det - vil det være naturlig at en Chevrolet Camaro, en Dodge Challenger, en AMC AMX, en Plymouth Barracuda osv. også er det. Får vi se dem på Øvrevoll?

En ting har de til felles: De er såkalte Musclecars - med stor motorkraft og svært lite sportslige egenskaper.

Å, dette kan bli en festlig diskusjon!
User avatar
Grøva
Posts: 79
Joined: 31 Jan 2011 04:24
Location: Jessheim
Contact:

Post by Grøva »

Da slipper vi kanskje å se Porsche Limousine (Panamera'er) der, selv om det er bilbutikker sine? De går fælt, er fæle og er ikke sportsbiler. Mustang fant man jo i Can Am racing, så det er mere sport en Panamera..
Italienske biler er gøy om du liker å skru...:)

Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974

Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Post by atledreier »

Jeg synes definisjonen der en modell IKKE deler navn og/eller chassis med en av 'folkemodellene' er grei. M3 er da ikke sportsvogn, siden det er i bunn og grunn en kraftig 3-serie. Impreza og slikt er heller ikke sportsvogn. Så da ruker Fokus RS'en. Saab 9-3Aero er vel alle enige om ikke er en sportsvogn. Mustang likeså.

Det vil selvfølgelig være tvilstilfeller og gråsoner også med en sånn definisjon, forøvrig.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

Toyota Celica og familiebilen Carina delte plattform.
Triumph Spitfire og Triumph Herald delte plattform.
Diverse BMW-coupéer delte plattform med familiebiler.
Opel GT I delte plattform med Kadett.
Alfa Romeo GTV delte plattform med Alfetta (det er nå det virkelige bråket begynner ;) )

Eksemplene er mange ...
8)
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Lotus Type-72 wrote:Fiat 500 :? ? ...ja, jeg så den der i fjor.
Det var en Abarth 1000 TC, og den (og en Thema stasjonsvogn) var invitert som en del av presentasjonen av Corsa Italiana.
Lotus Type-72 wrote:Er det ikke plass nok på gresset indre sirkel til en lang rekke "kvasi" sportsbiler ?
Jo, men da heter det CSM ;) (S-en står som kjent for "Sports car")
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Tror det er mange som forveksler sportsbil med idrettsbil. Personlig mener jeg prestanda og veigrep ikke er ensbetydende med sportsbil, men det krever et lengre innlegg jeg ikke har tid til å skrive nå.

Dessverre har bilselgerne klart å rane til seg begrepet "Sportslig bil" på samme måten som bokstavene "GT", og det er kanskje på tide å begynne med litt rendyrking også her? Det er vanskelig å si at en chippet Volvo 745 med åpen eksos ikke er en sportsbil når man kan påstå at en BVMW M3 er.

Osv.

SeaLion: en av verdens sportsvogn-ikoner deler plattform og til dels interiør med den mest firkanta familiebilen du kan tenke deg. Tenker på Alfa Spider og Alfa Berlina. Jeg mener derfor at man ikke kan heise en bil opp på bukk og finne ut om det er en sportsbil eller ikke. Hadde vært behagelig, men ...
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

Luigi wrote:SeaLion
Jepp, det er det andre brukernavnet jeg benytter på nettet, men altså ikke her. ;)
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
Post Reply