Porsche 911t Targa -71 (935dp look)

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Porsche 911t Targa -71 (935dp look)

Post by flash951 »

Hei, her er litt blogging om "prosjektet" jeg kjøpte meg ifjor høst og hvordan det har gått framover.

Bil: 911t Targa, bygget om til 935dp look med RUF turbo interiør, 2.7L m. Webere.

Image

2009 Høst - vinter
Bilen mottas i Horten, nye tennplugger og bilen starter, bilen fraktes til Løken service i Ås, først for en rask gjennomgang av hva som "bør" fikses og deretter tilabake med bilen for "time". Det meste av det elektriske til lys og instrumenter er koblet feil og det er forståelig nok tidkrevende, selv for en erfaren Porsche mekaniker som Jan H. Løken som får noen sene kvelder. Det blir nytt bensinrør, håndbrekk kabel, foringer i giroverføring, ny "overføringsledd", foringer i ratt..., ny "blinklys-pendel" konsoll, ny vifte i ventilasjon, storservice med ventiljustering, hjullagre, det viser seg at selv "hub'ene i bakhjulene er utslitt, disse henter jeg brukt i Sverige ved juletider sammen med deksler mm, og mye annet...

Image

2010 Vinter
Bilen fraktes til "forgasserjustering" hos AutoConsult på utsiden av Drammen. Hastig dårlig jobb utført (ingen omdysing og andre nødvendigheter etc), 6 uker venting for et par timer. Batterifeste blir ordnet bra i det minste (1 bolt).

Image

2010 Vår
Har kjørt bilen på prøveskilt (første tur) tilbake til egen garasje. Det er på tide å gjøre noe selv og listen er fortsatt lang. Speedometer-kabel ryker på veien hjem også. Nytt ratt og hub (pga slark i hub), Lydhorn installert, rele, sikring etc., El. seter + dørene koblet til, dvs. vindusbrytere, høytalere mm. Lagt inn hovedstrømbryter, Byttet pakning i døråpning, Installert CD/Radio, vindusspyler opplegg installert (vindusvisker motor feil fikses med ledninger til konsollen+nye kontakter på motor), Justere tomgang på forgasser, nye tomgansdyser etc. Ny speedometer kabel på plass.

Image

Bilen vasket og polert, nye tennplugger igjen pga soting. Klar for Vårmønstringen 2010 (prøveskilter). Uhell på vei ut fra vårmønstringen, frontfangeren går ned i et hull i sanda når jeg skal kjøre hjem. Glassfiberen sprekker og lykter løsner fra fronten, fronten er helt ødelagt. Kjører meg en tur opp i Lommedalen, bensinpumpen er død, og jeg må bli tauet hjem av en kamerat. Når jeg kommer hjem, starter den igjen. Ledningen til pumpen virker fine så jeg misstenker dårlig "rele" mellom tenningsbryter og pumpe. Jeg bytter til nye ledninger gjennom min egen sikringsboks, med pumpe direkte på egen bryter jeg monterer under dashbordet (ingen rele).

Image

Jeg drar på tollboden og får ordnet nødvendige papirer, Har time på biltilsynet i Oslo for førstegansregistrering. Tre mann står klare og inspiserer bilen i 2 timer. Deretter er det 1 time venting mens de gjør "kontorarbeid". 1 mann kommer ut igjen, jeg får mangel på felg/dekk (inpress må dokumenteres).

Image

Får TUV papir på felger og dekk som dokumenterer inpress, er heldig og får skilter på drop-in time på Biltilsynet på slependen (samme region som Oslo). HURRA!!! Kjører en tur opp i Lommedalen og clutch-kabelen ryker, kjører hjem i 1st gir og nødblink uten mulighet for å stoppe.

Image

Overhaller pedalsettet med nye foringer etc. Installerer bensinregulator m. nye bensinslanger bak + slanger for å få varmluften ut av motorrommet, justert opp tomgangen litt, fikset at gassen henger seg opp litt (problemet lå ved pedalene), Clutch-kabel "feste/klips" byttes (ikke kabelen som røyk),

Image

Nytt pedal-gulvbrett med ny clutch-stop settes inn, lager festebrakett til gulv. Setter i nye dør-brytere, kubelys og hanskeromlys, trekker ledninger mm.

Image

Tilbake på Løken-service. Motor taes ut, toppdeksler planslipes, noen nye pakninger (fikser oljelekasjer), får satt i 2.7L CIS s-kammer jeg har kjøpt i mellomtiden. Nye eksospakninger og en vakumslange byttes også mm.

Image

Tilbake i garasjen, Rennshift gir-systemet fra USA har kommet og jeg installerer dette, resultatet ble veldig bra når "shift-coupleren" var finjustert (tok endel timer).

Gjennstår:
Forgasserjustering (skikkelig med dysing og synkronisering denne gangen) 12 august. (Trenger transport av bilen til Våler for dette, noen som kan hjelpe???)

Lydpotte, klemmer og festebrakett etc. (bestilt), Gjøre noe med bremsene, firehjulsjustering, tepperens, reparere og lakkere glassfiber fronten. Installere varmeapperat-opplegg, mangler litt deler enda.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Meget tøff bil... :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

nydelig bil og en flott skrevet historie :) synd du har hatt så mye trøbbel i starten men jeg sattser på at det verste trøbbelet er over og det blir cruising etterhvert :)
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Image

Da er ny lydpotte på plass, type: Dansk "sport" (2 inn - 1 ut). Transport til forgasserjustering hos Økonomitrimming i Våler er bestilt hos Øyvind johansen Transport, og jeg venter spent og krysser fingrene, forhåpentligvis vil jeg snart kunne nyte bilen litt og få møtt opp på et par utemøter før sommeren er over.

Nytt problem dukket opp, låssylinderen på førersiden fulgte med nøkkelen ut og håndtaket er litt løst etc... Så det neste nå er å demontere døren nok engang, og ta ut mekanismen til låsesystemet og håndtaket, forhåpentligvis er det noe som er "enkelt" å få fikset.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Mye jobb men du har en virkelig fin bil da :D
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Kjempemoro at noen tar vare på en DP Porsche. Tore er kjempeflink. Bilen går nok perfekt når han er ferdig hvis du lar han bytte det som eventuelt må byttes. Guldbrandsen var flinkfør men det har dessverre gått over. Jeg hadde også en liknende erfaring hos ham. Hos Tore har jeg hatt flere forgassertrimmede biler til justering og perfekt resultat hver gang.

Mvh

Knut S
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Hei, da er bilen klar til henting hos Tore 1.5 km fra Vålerbanen.
Er det noen som skal kjøre fra Bærum til helgen på Classic Meeting som jeg kunne sittet på med?
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Jeg skal fra Bærum til Våler, men reiser allerede onsdag.
Og det er vel en viss fare for at bilen er stappfull med utstyr.
Forhør deg også på Porscheforumet. Flere der som skal opp på lørdag.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Da er vinteren her og tid for å komme litt videre med bilen etter noen mnd pause.

Har nå fikset småting:
Åpne/lukke motorluke (nå orginalt med wire fra dør).
Flyttet lyktebryter til riktig plass i dashbord (stod ut av teppet)
Flyttet ledninger fra baklyktene opp gjennom riktig hull
Kappet vekk noe som mulig laget ulyd på 4,5 gir (ikke testet)

Påbegynt:
Koble varmetrådene bakrute, rele, bryter, kabler
Fikse feilen med mangel på oljetemp og oljemengde

Neste:
Skru av fronten med lykter, sende til glassfiberretting og lakkering.
Hente ny "turbovinge" i halden og bytte gummien med denne.

Mangler fortsatt/wanted:
Varmevekslere med slanger bak, kabel og kontrollspakene ved håndbrekk
Nye bremseskiver, klosser og slanger
Dødpedal
Gummilist sidevindu (innsiden)
Nytt speedomter (tripteller virker ikke)
Ny klokke (virker ikke)
Ny bensinmengdeføler
Nye dempere til bagasje og motorlokk
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Image

Holder på i garasje uten varme og isolering, så det er utrolig kaldt.

Ny oljetemp ledning til instrumentet er lagt opp, oljetemp føler bestilt da det viste seg at det bare var en bolt der den skulle være. Finn ut av oljemengde måleren, neste.

Har nå skrudd av frontfangeren og lyktene og levert den på et sted som lovet å få fikset den for meg for maks 6000 kr inkl. lakkering. Benyttet anledningen til å legge inn nye kontakter og endel nye ledninger til lyktene foran, samt legge opp ledninger og bryter for ekstra nærlys jeg allerede har i dp fangeren, som det ikke var lagt opp tilkobling til fra før.

Bakluke med vinge er skrudd av, det viste seg at rust i skruene som sitter inne i gummivingen var ganske omfattene på ene siden. Var i halden for å kjøpe brukt luke men den viste seg å ha samme problemet i gummien. Så er ute etter en brukt bakluke med turbovinge, vurderer å bestille en GT2 kopivinge fra nettet, de er tøffe. Eller en kopi turbovinge i ren glassfiber som 1 del, da får jeg ned endel kg med vekt også.

Ellers er litt småtteri bestilt fra Autotuning, oljetryksbryter, termostatpakning, oljetemp føler, innside list siderute.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Jeg har nå laget meg et lite problem som må løses. Brakk av en bit av blokka rett ved temperatursensoren og oljetrykkssensoren. Litt kjedelig siden jeg har brukt ca 30 000 på denne motoren i løpet av året som gikk: div transport, 2xforgasserjusteringer, 2.7S kammer, eksospotte, lekkasjefiksing, etc etc. Endel folk mener det ikke blir noe greie på å reparere dette og da må jeg bygge opp motoren på en ny motorblokk eller kjøpe meg en ny motor.

Image

Oppdatering:
Frontfangeren har blitt pusset ned og bygget opp i realiteten helt på nytt. Lakkverksedet har gjort en fantastisk jobb med glassfiberstøpignen og det ser ut som den er splitter ny. Jeg skal hente denne hjem på mandag.

Image

Har nå også fått kjøpt en brukt turbo-bakluke med OK gummivinge og har flyttet denne vingen over til min egen bakluke, på den måten slipper jeg lakkering og kom meg unna med 1500kr (Ja, en GT2 "look" vinge vil kle bilen bedre, men det får vente).

Image

Ellers har jeg bestilt bremseskiver, klosser, slanger, ny bensinnivåføler og en masse smådeler fra PelicanParts.

Jeg har også fått tak i ett sett brukte varmespjel som må overhales litt og ett håndbrekk med kontrollspakene for varme.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Blokka..

Post by mazdafun »

Hei.

Den blokka kan du jo forsøke å fikse. Du har jo ingenting å tape egentlig.

Jeg vil anbefale flytende metall. Kjøpte fra Wurth, og det var ingen upris på det. Brukte det til å fikse ett motorfeste på en blokk, og det virker utrolig solid.

Ville funnet en fitting som passer inn, og bare limt den på med flytende metall etter omhyggelig rengjøring.

Du trenger ikke så mye, så om du vil prøve det og bor på Østlandet, så bare send meg en PM, så kan du få låne det.
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Har tenkt å gjøre det et forsøk ja:

Plan 1:
Få gjenget/maskinert opp et rør som jeg skrur inn i de gjenstående gjengene helt inn og deretter bake det hele inn i en stor klump med kjemisk metall, tenkte da å bruke JB Weld, siden det er velutprøvet og tåler høy temp etc..

Plan 2:
Sage vekk T splitten i blokka der det er ødelagt, og gjenge opp kanalen lenger inn. Få gjenget opp et rør/adabter som passer inn.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

En liten oppdatering igjen. Har ikke fått gjort noe med den ødelagte blokka enda, men begynner å bli stressa på det, trenger noen med peiling som kan se på det rett og slett.

Har fått tilbake fangeren, den ble veldig godt rettet og ser ut som ny men de har bommet på fargen dessverre, trenger også å mekke noe for at lyktene skal sitte riktig og ordentlig uten å vibrere.

Ellers har fått reparert bakrute-varmen og koblet rele, bryter, og rute. Koblingen av ledninger til ruten fikk jeg ordnet med en strømledende epxylim jeg fikk kjøpt på Elfa, da jeg manglet ledningsnettet som originalt sitter inne i gummilisten til ruten.

Speedometeret leverte jeg til Norsk Speedometer service og fikk det overhalt. Har ikke fått testet det enda men regner med at det er 100% nå, det var tripptelleren som ikke fungerte tidligere.

Ellers har jeg fått noen eksker med deler fra PelicanParts i USA gjennom sjøfrakt på JetCarrier så frakten skulle blir rimeligere da en av eskene var på 27 kg.

Holder nå på med å skifte bremseskiver, slanger, klosser og skal også overhalle kalipperene.

Image
Last edited by flash951 on 29 Mar 2011 22:15, edited 1 time in total.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
Grøva
Posts: 79
Joined: 31 Jan 2011 04:24
Location: Jessheim
Contact:

Post by Grøva »

Betyr dette at du har en billig OK Turbo-vinge til overs? Har en liten plan om en sånn dp 935-look på min som kommer over fra USA til etter påsken. Du kan kanskje maile meg på paalgrova@yahoo.com .
Italienske biler er gøy om du liker å skru...:)

Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974

Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
Post Reply