Gassen "henger" ved pådrag (Kent X-flow+2xWeber)

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Gassen "henger" ved pådrag (Kent X-flow+2xWeber)

Post by L-763 »

Hei,

våren nærmer seg med stormskritt, så jeg tok turen ut til Røyken for å starte opp - få litt sirkulasjon :lol: . Herlig lyd fra Kent X-flow og doble 40 Weber! Et lite stemningsbilde fra fjellovergangen Sogndal/Turtagrø - Årdal:

Image

Bilen står på bukker, så jeg får kun kjørt den uten motstand. Opplever følgende merkverdighet: Gassen ikke kommer seg ned på tomgangsturtall igjen etter at jeg har gitt den noen kraftige trøkk på gassen. Lurer på hva som kan være galt. Tenker at dette ikke kan være "vanlig", fordi det har jo ikke vært slik før... Ventet en god stund for å se om den falt ned etterhvert, men måtte rett og slett kutte tenninga - ble redd for at den skulle gå varm. Plutselig tenningskutt betyr ofte BANG i potta, og det smalt godt...

I tillegg "skyter" forgasserne veldig godt, og klarer seg dårlig på tomgangsturtall unnder 1000 o/min. Da drar den seg ned og kveler seg. Jeg synes all "skytingen" ser usund ut...

Jeg er (fortsatt) ikke veldig erfaren på verken tenning eller forgassere...

Har dere tips/erfaring med de samme symptomene som jeg nevner ovenfor?
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Er det mekanisk fortenning på fordeleren? Mulig det kvalifiserer til skudd i blinde, men jeg hadde samme symptomene selv. Det viste seg etterhvert at de fjærbelastede motvektene i fortenningen satt fast i gammel og hard grease og derfor ikke returnerte til tomgangsfortenning. Symptomet med poffing og skyting høres også riktig ut, i og med at en del bensin bare dyttes uforbrent ut gjennom både innsugs- og eksosventilene.

Om du har slike vekter sitter de sannsynligvis under stiftene i fordeleren. Om du har vakuum-fortenning må du nesten spørre en som har mekket på folkevogner hva som er på ferde ;)

Det kan også være falskluft et sted, men da er jeg litt på glattisen i forhold forgassermotorer.
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Takk for hurtig og godt svar. Det slår meg hver gang jeg legger inn et spørsmål her i klubben, at vi har mange hjelpsomme og likesinnede. Skikkelig digg!

Jepp, det er mekanisk fortenning, og er ikke sikker på forfatningen der i gården. Har et sett for ombygging til elektronisk tenning, mottatt fra Burton i fjor, som jeg tenkte jeg skulle få montert. Planlegger faktisk å reise til Skotselv for å få tunet opp motoren igjen. Hadde forgasserne til overhalling i Drøbak nå i sommer, så disse bør være i orden nå...

Ut i fra det du skriver, Luigi, tror jeg første steg på veien må være å bytte ut tenningsannlegget (ny fordeler og en coil + nye koblinger), i tillegg til å sjekke nøye at forgasserne sitter skikkelig på (falsk luft).
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Om det er vektene trenger du ikke bytte ut hele fordeleren. Burde være nok å rense og smøre vektene, men du er kanskje i vintermodus med relativt god tid ;) Det er bare ett lite aber her; om det IKKE er feil med fortenningen vil du i verste fall fortsatt ha problemet - pluss all innkjøringsproblematikken med helt nytt tenningssystem.

Ett problem av gangen er alltid greit ;)
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Sant nok, men jeg har jo kjøpt el.tenning-kit'et for å montere det - en bevisst overgang fra mekanisk til elektronisk tenning. Derfor kan jeg heller først som sist svitsje over, og deretter se hvordan det går...

Hmmm...ikke hørt om "innkjøringsproblemer" ifm. bytte av tenningsanlegg før. Hva innebærer egentlig dette? Hva hvis jeg kjører bilen til Skotselv (Guldbrandsen) og får montert & tunet opp hele systemet?

mvh.,
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Om du får anlegget montert profesjonelt bør du jo få det tilbake i fungerende stand, så da er det uproblematisk. Tenkte mer på om du monterer det selv; tenningskurve, gnistgap, pulsgivere, timing og alt det andre som Ford i sin tid konstruerte og dokumenterte for deg ;) Virker som det av og til er litt plunder og heft for å få alt i ettermarkedstenning til å spille på lag, men jeg må få poengtere at jeg aldri har gjort en slik jobb selv.

Ser nå at fordeleren på Kent-motorer sitter litt klønete til, så da skjønner jeg lysten til å bare bytte det jo før jo heller. Om du setter bort jobben er fiklingen et ikke-tema ...
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Ett enfoldig spørsmål: Da du satte bilen til vinterlagring, hva var status da?

Leif-Otto den evig spørrende AFP'eren
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Post by L-763 »

Hei,

tja...litt usikker faktisk - fordi jeg fikk såvidt montert på forgasserne og flyttet bilen på henger før vinteren kom. Den er 100% kjørbar, men jeg brukte henger for å gjøre det hele enkelt og komfortabelt, for å slippe mer avansert logistikk...

Tenkte du på noe spesielt?
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Nei, ikke annet enn det er lurt ikke å tenke for komplisert. Når jeg monterer/demonterer, er det lurt å vite om ting endrer seg etter montering. Da er du nemlig på sporet. Etter vinterlagring, er det ofte bare en dash olje og litt tålmodighet som trengs.

NB. Forgassere er lang fra mitt spesialfelt!! :wink:
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

Dersom du har hatt forgasserenne av kan det godt være så enkelt som synkronisering som må gjøres. Manglenne synkronisering mellom gasserene kan også gi slike symptomer som du nevner her. (forøvrig kan falsk luft også gi slike symptomer)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Post Reply