Det er vel et klassisk problem med G og olje. Gammelalfaen min har tørrsump med to fødepumper og en scavenger-pumpe, men det er modifisert for daglig bruk (per design fra fabrikken) og oljekretsene trenger heldigvis ikke primes før man kjører og handler brød. Hvordan funker dette systemet du skal bygge opp? Er det et helt rituale før man trykker på startknappen, eller er det olje i systemet hele tiden ? Er det ekte tørrsump med tank eller en mellomting mellom våtsump og tørrsump?Sjobing wrote:Det viser seg at utforminga av bunnpanna gjør at pumpa ikke klarer å suge olja ut av motor'n igjen når det bra med G-krefter i sving med det resultatet at motor'n blir over fylt med olje.
Impreza HTS (Hvordan det kan gå hvis du blir litt ivrig... )
Dette er "ekte" tørrsump med ekstern tank på ca 12 liter.
Jeg kommer nå til å bruke ei pumpe med 3 scavenger (suge) seksjoner og 1 trykk seksjon.
Modifiserer bunnpamma så den blir bedre på og samle olje og lede til pumpa + at jeg lager sug ifra toppene.
Trenger ikke noe spesilet rituale for start opp, har oljetrykk etter at motor'n har gått 2 runder på starter'n.
Men det er litt mer spennende å skift olje, for det gjøres enklest med motor'n igang.
Jeg kommer nå til å bruke ei pumpe med 3 scavenger (suge) seksjoner og 1 trykk seksjon.
Modifiserer bunnpamma så den blir bedre på og samle olje og lede til pumpa + at jeg lager sug ifra toppene.
Trenger ikke noe spesilet rituale for start opp, har oljetrykk etter at motor'n har gått 2 runder på starter'n.
Men det er litt mer spennende å skift olje, for det gjøres enklest med motor'n igang.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Har fått gjort litt igjen. . .
Laget til delene som skal hjelpe til å samle opp olja fra bunnpanna:
(Glemte å ta bilde etter at det var sveisa sammen, men det kommer plutselig)
Boret litt ekstra hull i bunnpanna for å få olja letter ned i "oppsamlinga/avsugningskaret":
Her var det kun de to hullene i bakkant som det var sug ifra før, ingen skvalpeskott/oppsamlings hjelp.
Laget en "baffle plate" som jeg legger mellom blokka og bunnpanna for å prøve å hindre olja litt ifra og skvulpe helt fritt i motor'n:
Har også gått til innkjøp av nye bremse calipere som er mer beregnet for racing og de temperaturene som blir der enn orginal Brembo'ene
Dette er Performance Friction calipere foran er det ZR22 og bak er det ZR24:
Flere bilder av front caliperene:
Calipere bak:
Så da er det bare å vri hodet litt og tegne braketter som er brukanes så jeg får de på bilen også . . .
Laget til delene som skal hjelpe til å samle opp olja fra bunnpanna:
(Glemte å ta bilde etter at det var sveisa sammen, men det kommer plutselig)
Boret litt ekstra hull i bunnpanna for å få olja letter ned i "oppsamlinga/avsugningskaret":
Her var det kun de to hullene i bakkant som det var sug ifra før, ingen skvalpeskott/oppsamlings hjelp.
Laget en "baffle plate" som jeg legger mellom blokka og bunnpanna for å prøve å hindre olja litt ifra og skvulpe helt fritt i motor'n:
Har også gått til innkjøp av nye bremse calipere som er mer beregnet for racing og de temperaturene som blir der enn orginal Brembo'ene
Dette er Performance Friction calipere foran er det ZR22 og bak er det ZR24:
Flere bilder av front caliperene:
Calipere bak:
Så da er det bare å vri hodet litt og tegne braketter som er brukanes så jeg får de på bilen også . . .
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Tok noen bilde av Performance Friction kaliberene sammen med mine godt brukte Bremboer (som en gang var gullfarga. . . ):
Så da er det bare å få tenkt ut og laga noen braketter så jeg får de på bilen også.
Bunnpanna er ferdig modifisert:
Det dukker stadig opp noe i posten, så nå er det vel på tide og begynne og montere sammen litt igjen snart skal det bli klart for første test i Sverige.
Så da er det bare å få tenkt ut og laga noen braketter så jeg får de på bilen også.
Bunnpanna er ferdig modifisert:
Det dukker stadig opp noe i posten, så nå er det vel på tide og begynne og montere sammen litt igjen snart skal det bli klart for første test i Sverige.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
De er ikke stort større, men det var ikke planen heller for jeg er avhengig av å kunne kjøre med 17" hjul. Men oppbyggingen av de er helt forskjellig, for disse er laget for bruk innen racing og de påkjenningnene som blir der.need4speed wrote:ved første øykast så ikke de PF kalipterene så stor ut i forhold til brembo. men så innså jeg at de er VESENTLIG bredere får du plass inne i felgen?
Alt passer etter litt modifikasjoner og justeringer i furtebua. . .
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Har fått gjort litt igjen idag, har vært litt hektisk på jobb de siste ukene.
Har fått renska opp litt i forbreningskamrene og på stemplene og klargjort de for litt coating:
Planen er å få lagt coating på dette + grenrør, up-pipe, turbo og deler av downpipe i løpet av helga.
Venter på noen deler for å gjøre om kjølinga i toppene som blir maskinert nå, og når de er på plass kan monteringa begynne igjen.
Har fått renska opp litt i forbreningskamrene og på stemplene og klargjort de for litt coating:
Planen er å få lagt coating på dette + grenrør, up-pipe, turbo og deler av downpipe i løpet av helga.
Venter på noen deler for å gjøre om kjølinga i toppene som blir maskinert nå, og når de er på plass kan monteringa begynne igjen.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Da er Turbo, grenrør, up-pipe og deler av downpipe ferdig sprøytet med 2 stk coating.
Her er stempler og forbrenningskammer ferdig sprøyta og klar for en tur i ovnen for litt baking:
Andre toppen, råde og bærelager venter på en tur i ovnen:
Alle delene er blåst med aluminium og vasket med Aceton før behandling. (må vel si at jeg blåste et sett med nye Cosworth lager med litt blandet magefølelse, men men hvis ingen prøver kommer ikke verden noe videre... )
Tusen takk til Per G. hos Autoconsult for hjelp til sprøyting og lån av lakkboks. :
Her er stempler og forbrenningskammer ferdig sprøyta og klar for en tur i ovnen for litt baking:
Andre toppen, råde og bærelager venter på en tur i ovnen:
Alle delene er blåst med aluminium og vasket med Aceton før behandling. (må vel si at jeg blåste et sett med nye Cosworth lager med litt blandet magefølelse, men men hvis ingen prøver kommer ikke verden noe videre... )
Tusen takk til Per G. hos Autoconsult for hjelp til sprøyting og lån av lakkboks. :
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Du imponerer stadig! Hvordan ligger du an til seriestart?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no