Lotus elise s2 yellow

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Noen som har erfaringer med et tykkere krengestag foran? Ser eliseparts har et par alternativer.



Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Jeg har det 2.25x stiffer than stock staget, virker greit, men mulig jeg har satt opp mitt litt feil, jeg kan msite grep froan over spisse dumper osv..
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Shadow_iX wrote:Jeg har det 2.25x stiffer than stock staget, virker greit, men mulig jeg har satt opp mitt litt feil, jeg kan msite grep froan over spisse dumper osv..
Dette? http://www.eliseparts.com/products/show ... -roll-bar/
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Stivere stag foran gjør selvfølgelig at du krenger mindre foran. Dette gjør også at du overfører mer vekt til bakhjulene.

Konsekvenser: Bilen blir mer understyrt, men bakhjulene får bedre grep slik at du kan få bedre aksellerasjon ut av svingene uten å spinne.
Om dette er en bra ting, kommer litt an på hvilke utfordringer du har med grepet (altså hvor det skorter) og hvor mye hestekrefter du har, samt hva din kjørestil fordrer...

Du kan foresten også øke stivheten i både staget foran og det bak dersom du vil beholde balansen, men ha mindre krenging.

Krengestag er bra fordi bilen blir stivere uten å gjøre fjæringen hardere på humper som treffer like hardt på begge sider av bilen.
Det er også bra fordi det kan overføre vekt til den siden av bilen du ønsker at den skal være...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Shadow_iX wrote:Jeg har det 2.25x stiffer than stock staget, virker greit, men mulig jeg har satt opp mitt litt feil, jeg kan msite grep froan over spisse dumper osv..
Da har du muligens satt det opp for hardt eller har for harde dempere i forhold til settingen på krengestaget. Om du "hopper" over humper i svinger får ikke fjærene gjort jobben sin fordi noe holder dem igjen.

Det er ikke et linjært forhold mellom lite body roll og gode kjøreegenskaper ...
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Men Tommy, slet du ikke med understyring? Som de andre her nevner, vil et stivere stag foran gjør bilen enda mer understyrt. Har du sjekket hjulvinklene på bilen? -Er ikke tegn til understyring i min, selv med en drøss camberplater på plass foran, den er faktisk litt overstyrt.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

hmhaga wrote:Men Tommy, slet du ikke med understyring? Som de andre her nevner, vil et stivere stag foran gjør bilen enda mer understyrt. Har du sjekket hjulvinklene på bilen? -Er ikke tegn til understyring i min, selv med en drøss camberplater på plass foran, den er faktisk litt overstyrt.
Den understyrer ikke med skikkelige dekk på. Hadde litt problemer med undrestyring, med de 5 år gamle originaldekkene. Jeg har fjernet cambershimsene, å skal da ha 0,5 gr negativ camber foran. Jeg ser bare på bildene av bilen, at det kansje hadde vert mulig å begrense krengingen med et tykkere krengestag.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Da dukket det opp en pakke fra Elise parts i posten i dag, som inneholdt dette

Image

Wheel studs montert foran



Image

Spacer montert bak (20mm)

Image

Har også laget en liten "forlengelse" av gummi på skvettlappene foran, for å prøve å beskytte lakken på kanalene litt mere.

Image

Knipset noen biler under prøvekjøringen etter å ha montert de nye delene og ROTA felgene.

Image

Image

Image

Image

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Dette ser lekkert ut.. :) Fikk du spacerne i svart eller lakkerte du de selv? (de jeg har er børstet alu.) Men jeg fikk ike med wheel stud kit til foran. kun bak... :S
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Shadow_iX wrote:Dette ser lekkert ut.. :) Fikk du spacerne i svart eller lakkerte du de selv? (de jeg har er børstet alu.) Men jeg fikk ike med wheel stud kit til foran. kun bak... :S
De kom i sort. Wheel stud kit'et kjøpte jeg utenom. Diameteren på spacerene er noe mindre en felgen/navet, er dine også slik? (du kan se det på bilde der de er montert)
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Lenge siden det har vert noen oppdateringer her, men som vel noen har fått med seg i en annen tråd, så har jeg hatt litt krangel mellom noen ventiler og et stempel, som endte slik.

Image

Image

Etter en del frem og tilbake, så er det nå på vei en "nyoverhalt" motor på vei i fra Elise Spares i UK. I tillegg så blir det nytt grenrør, fjerning av kat, lettere alu reimhjul til dynamo, og 52mm gass spjeld.

I mellomtiden så får jeg bruke tiden til litt annet vedlikehold, så i dag ble det montering av bakre uniball toelink kit, å det var gjort på en halv time (utrolig så mye lettere det er å jobbe på bilen, når den står på bukker uten bak clam, og motor). Så fikk drivakslinger og hub bak et strøk med lakk.

Toelink

Image

En lakkert

Image

Ferdig lakkert

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Nå har bilen stått slik en stund

Image

Å noen deler var det ikke plass til i garasjen, så de ble lagret inne i stuen.

Image

Fikk en nyoverhalt motor med 40000km på telleren fra UK, som nå har fått nytt tilholds sted i min elise. Her er den på plass.

Image

Gjorde noen oppgraderinger i samme slengen, når jeg hadde grei tilgang til bakparten.

Lettere reimhjul til dynamo.

Image

52mm throttlebody

Image

AP racing clutch

Image

Nytt grenrør

Image

Fjernet katalysator

Image


Fikk såvidt startet bilen kl 0230 i natt, å den startet på første forsøk, men sviver litt urent. Kan høres ut som den bare sviver på 3 sylindre, så jeg får forske litt mere på dette utover helgen.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Da er bilen oppe å går. Problemet med fjuskingen, var at jeg hadde fjernet katalysatoren, å satt på en motstand på den bakre lambdasonden. Å etter dette så må visstnok bilen startes og stoppes noen ganger, slik at ECU'en får plukket opp de nye signalene. Så etter 4 start/stopp så sviver den helt fint, med en flott snerrendes lyd.

Her er det litt lufting av kjølesystem.

Image

Midlertidig montert stol, for en liten test tur.

Image

Alt på plass, vasket og polert, og klar for montering av clam.

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
hmsilset
Posts: 106
Joined: 07 Feb 2011 18:26
Location: Romsdalen

Post by hmsilset »

Har lest igjennom alt her nå :D Blir sikkert bra den nye motoren! Funnet ut hva som er grunnen til at ventilene røyk?
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

hmsilset wrote:Har lest igjennom alt her nå :D Blir sikkert bra den nye motoren! Funnet ut hva som er grunnen til at ventilene røyk?
Har vel desverre konkludert med menesklig svik ved bytte av regreim. :oops:
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Post Reply