Lotus elise s2 yellow
Jeg har det 2.25x stiffer than stock staget, virker greit, men mulig jeg har satt opp mitt litt feil, jeg kan msite grep froan over spisse dumper osv..
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Dette? http://www.eliseparts.com/products/show ... -roll-bar/Shadow_iX wrote:Jeg har det 2.25x stiffer than stock staget, virker greit, men mulig jeg har satt opp mitt litt feil, jeg kan msite grep froan over spisse dumper osv..
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Stivere stag foran gjør selvfølgelig at du krenger mindre foran. Dette gjør også at du overfører mer vekt til bakhjulene.
Konsekvenser: Bilen blir mer understyrt, men bakhjulene får bedre grep slik at du kan få bedre aksellerasjon ut av svingene uten å spinne.
Om dette er en bra ting, kommer litt an på hvilke utfordringer du har med grepet (altså hvor det skorter) og hvor mye hestekrefter du har, samt hva din kjørestil fordrer...
Du kan foresten også øke stivheten i både staget foran og det bak dersom du vil beholde balansen, men ha mindre krenging.
Krengestag er bra fordi bilen blir stivere uten å gjøre fjæringen hardere på humper som treffer like hardt på begge sider av bilen.
Det er også bra fordi det kan overføre vekt til den siden av bilen du ønsker at den skal være...
Konsekvenser: Bilen blir mer understyrt, men bakhjulene får bedre grep slik at du kan få bedre aksellerasjon ut av svingene uten å spinne.
Om dette er en bra ting, kommer litt an på hvilke utfordringer du har med grepet (altså hvor det skorter) og hvor mye hestekrefter du har, samt hva din kjørestil fordrer...
Du kan foresten også øke stivheten i både staget foran og det bak dersom du vil beholde balansen, men ha mindre krenging.
Krengestag er bra fordi bilen blir stivere uten å gjøre fjæringen hardere på humper som treffer like hardt på begge sider av bilen.
Det er også bra fordi det kan overføre vekt til den siden av bilen du ønsker at den skal være...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Da har du muligens satt det opp for hardt eller har for harde dempere i forhold til settingen på krengestaget. Om du "hopper" over humper i svinger får ikke fjærene gjort jobben sin fordi noe holder dem igjen.Shadow_iX wrote:Jeg har det 2.25x stiffer than stock staget, virker greit, men mulig jeg har satt opp mitt litt feil, jeg kan msite grep froan over spisse dumper osv..
Det er ikke et linjært forhold mellom lite body roll og gode kjøreegenskaper ...
Men Tommy, slet du ikke med understyring? Som de andre her nevner, vil et stivere stag foran gjør bilen enda mer understyrt. Har du sjekket hjulvinklene på bilen? -Er ikke tegn til understyring i min, selv med en drøss camberplater på plass foran, den er faktisk litt overstyrt.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Den understyrer ikke med skikkelige dekk på. Hadde litt problemer med undrestyring, med de 5 år gamle originaldekkene. Jeg har fjernet cambershimsene, å skal da ha 0,5 gr negativ camber foran. Jeg ser bare på bildene av bilen, at det kansje hadde vert mulig å begrense krengingen med et tykkere krengestag.hmhaga wrote:Men Tommy, slet du ikke med understyring? Som de andre her nevner, vil et stivere stag foran gjør bilen enda mer understyrt. Har du sjekket hjulvinklene på bilen? -Er ikke tegn til understyring i min, selv med en drøss camberplater på plass foran, den er faktisk litt overstyrt.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Da dukket det opp en pakke fra Elise parts i posten i dag, som inneholdt dette
Wheel studs montert foran
Spacer montert bak (20mm)
Har også laget en liten "forlengelse" av gummi på skvettlappene foran, for å prøve å beskytte lakken på kanalene litt mere.
Knipset noen biler under prøvekjøringen etter å ha montert de nye delene og ROTA felgene.
Wheel studs montert foran
Spacer montert bak (20mm)
Har også laget en liten "forlengelse" av gummi på skvettlappene foran, for å prøve å beskytte lakken på kanalene litt mere.
Knipset noen biler under prøvekjøringen etter å ha montert de nye delene og ROTA felgene.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Dette ser lekkert ut.. Fikk du spacerne i svart eller lakkerte du de selv? (de jeg har er børstet alu.) Men jeg fikk ike med wheel stud kit til foran. kun bak... :S
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
De kom i sort. Wheel stud kit'et kjøpte jeg utenom. Diameteren på spacerene er noe mindre en felgen/navet, er dine også slik? (du kan se det på bilde der de er montert)Shadow_iX wrote:Dette ser lekkert ut.. Fikk du spacerne i svart eller lakkerte du de selv? (de jeg har er børstet alu.) Men jeg fikk ike med wheel stud kit til foran. kun bak... :S
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Lenge siden det har vert noen oppdateringer her, men som vel noen har fått med seg i en annen tråd, så har jeg hatt litt krangel mellom noen ventiler og et stempel, som endte slik.
Etter en del frem og tilbake, så er det nå på vei en "nyoverhalt" motor på vei i fra Elise Spares i UK. I tillegg så blir det nytt grenrør, fjerning av kat, lettere alu reimhjul til dynamo, og 52mm gass spjeld.
I mellomtiden så får jeg bruke tiden til litt annet vedlikehold, så i dag ble det montering av bakre uniball toelink kit, å det var gjort på en halv time (utrolig så mye lettere det er å jobbe på bilen, når den står på bukker uten bak clam, og motor). Så fikk drivakslinger og hub bak et strøk med lakk.
Toelink
En lakkert
Ferdig lakkert
Etter en del frem og tilbake, så er det nå på vei en "nyoverhalt" motor på vei i fra Elise Spares i UK. I tillegg så blir det nytt grenrør, fjerning av kat, lettere alu reimhjul til dynamo, og 52mm gass spjeld.
I mellomtiden så får jeg bruke tiden til litt annet vedlikehold, så i dag ble det montering av bakre uniball toelink kit, å det var gjort på en halv time (utrolig så mye lettere det er å jobbe på bilen, når den står på bukker uten bak clam, og motor). Så fikk drivakslinger og hub bak et strøk med lakk.
Toelink
En lakkert
Ferdig lakkert
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Nå har bilen stått slik en stund
Å noen deler var det ikke plass til i garasjen, så de ble lagret inne i stuen.
Fikk en nyoverhalt motor med 40000km på telleren fra UK, som nå har fått nytt tilholds sted i min elise. Her er den på plass.
Gjorde noen oppgraderinger i samme slengen, når jeg hadde grei tilgang til bakparten.
Lettere reimhjul til dynamo.
52mm throttlebody
AP racing clutch
Nytt grenrør
Fjernet katalysator
Fikk såvidt startet bilen kl 0230 i natt, å den startet på første forsøk, men sviver litt urent. Kan høres ut som den bare sviver på 3 sylindre, så jeg får forske litt mere på dette utover helgen.
Å noen deler var det ikke plass til i garasjen, så de ble lagret inne i stuen.
Fikk en nyoverhalt motor med 40000km på telleren fra UK, som nå har fått nytt tilholds sted i min elise. Her er den på plass.
Gjorde noen oppgraderinger i samme slengen, når jeg hadde grei tilgang til bakparten.
Lettere reimhjul til dynamo.
52mm throttlebody
AP racing clutch
Nytt grenrør
Fjernet katalysator
Fikk såvidt startet bilen kl 0230 i natt, å den startet på første forsøk, men sviver litt urent. Kan høres ut som den bare sviver på 3 sylindre, så jeg får forske litt mere på dette utover helgen.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Da er bilen oppe å går. Problemet med fjuskingen, var at jeg hadde fjernet katalysatoren, å satt på en motstand på den bakre lambdasonden. Å etter dette så må visstnok bilen startes og stoppes noen ganger, slik at ECU'en får plukket opp de nye signalene. Så etter 4 start/stopp så sviver den helt fint, med en flott snerrendes lyd.
Her er det litt lufting av kjølesystem.
Midlertidig montert stol, for en liten test tur.
Alt på plass, vasket og polert, og klar for montering av clam.
Her er det litt lufting av kjølesystem.
Midlertidig montert stol, for en liten test tur.
Alt på plass, vasket og polert, og klar for montering av clam.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport