Impreza HTS (Hvordan det kan gå hvis du blir litt ivrig... )

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Sjobing wrote:Det viser seg at utforminga av bunnpanna gjør at pumpa ikke klarer å suge olja ut av motor'n igjen når det bra med G-krefter i sving med det resultatet at motor'n blir over fylt med olje. :roll:
Det er vel et klassisk problem med G og olje. Gammelalfaen min har tørrsump med to fødepumper og en scavenger-pumpe, men det er modifisert for daglig bruk (per design fra fabrikken) og oljekretsene trenger heldigvis ikke primes før man kjører og handler brød. Hvordan funker dette systemet du skal bygge opp? Er det et helt rituale før man trykker på startknappen, eller er det olje i systemet hele tiden ? Er det ekte tørrsump med tank eller en mellomting mellom våtsump og tørrsump?
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Dette er "ekte" tørrsump med ekstern tank på ca 12 liter.

Jeg kommer nå til å bruke ei pumpe med 3 scavenger (suge) seksjoner og 1 trykk seksjon.

Modifiserer bunnpamma så den blir bedre på og samle olje og lede til pumpa + at jeg lager sug ifra toppene.

Trenger ikke noe spesilet rituale for start opp, har oljetrykk etter at motor'n har gått 2 runder på starter'n.
Men det er litt mer spennende å skift olje, for det gjøres enklest med motor'n igang. :wink:
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Har fått gjort litt igjen. . .

Laget til delene som skal hjelpe til å samle opp olja fra bunnpanna:

Image
(Glemte å ta bilde etter at det var sveisa sammen, men det kommer plutselig)

Boret litt ekstra hull i bunnpanna for å få olja letter ned i "oppsamlinga/avsugningskaret":

Image

Her var det kun de to hullene i bakkant som det var sug ifra før, ingen skvalpeskott/oppsamlings hjelp.

Laget en "baffle plate" som jeg legger mellom blokka og bunnpanna for å prøve å hindre olja litt ifra og skvulpe helt fritt i motor'n:

Image

Har også gått til innkjøp av nye bremse calipere som er mer beregnet for racing og de temperaturene som blir der enn orginal Brembo'ene

Dette er Performance Friction calipere foran er det ZR22 og bak er det ZR24:

Image
Image

Flere bilder av front caliperene:

Image
Image
Image

Calipere bak:

Image
Image

Så da er det bare å vri hodet litt og tegne braketter som er brukanes så jeg får de på bilen også . . . 8)
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
911 RSR
Posts: 27
Joined: 12 Feb 2008 16:53
Location: Skien

Post by 911 RSR »

Synes du kunne vasket og polert caliperene før du tok bilder! 8)


Dette blir bra, hva er planene med bilen for 2011?
Roger Hermansen
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Får vel prøve å bli med på noen GT løp så lenge greiene holder sammen og pengene strekker til. :roll:
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Tok noen bilde av Performance Friction kaliberene sammen med mine godt brukte Bremboer (som en gang var gullfarga. . . :roll: ):

Image
Image
Image

Så da er det bare å få tenkt ut og laga noen braketter så jeg får de på bilen også.


Bunnpanna er ferdig modifisert:

Image

Det dukker stadig opp noe i posten, så nå er det vel på tide og begynne og montere sammen litt igjen snart skal det bli klart for første test i Sverige. :twisted:
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

ved første øykast så ikke de PF kalipterene så stor ut i forhold til brembo. men så innså jeg at de er VESENTLIG bredere :) får du plass inne i felgen? :)
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

need4speed wrote:ved første øykast så ikke de PF kalipterene så stor ut i forhold til brembo. men så innså jeg at de er VESENTLIG bredere :) får du plass inne i felgen? :)
De er ikke stort større, men det var ikke planen heller for jeg er avhengig av å kunne kjøre med 17" hjul. Men oppbyggingen av de er helt forskjellig, for disse er laget for bruk innen racing og de påkjenningnene som blir der.

Alt passer etter litt modifikasjoner og justeringer i furtebua. . . 8)
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
spooz
Posts: 167
Joined: 17 Aug 2005 09:25

Post by spooz »

Ser ut som de bygger mye mer ut? :shock:
Vedder en bugg og en cola på at de krever min 18" :lol:
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

spooz wrote:Ser ut som de bygger mye mer ut? :shock:
Vedder en bugg og en cola på at de krever min 18" :lol:
De bygger ca 18 mm mer utover, men de bygger det samme eller mindre i diameter så det er bare og lange over cola'n og buggen. . . :P
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

hmmm hvor kjøper man bugg nå for tiden ? har ikke kjøpt bugg siden skulderputer var inn :)
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Eh er ikke skulderputer in lenger ? :shock: :oops:
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Har fått gjort litt igjen idag, har vært litt hektisk på jobb de siste ukene.

Har fått renska opp litt i forbreningskamrene og på stemplene og klargjort de for litt coating:

Image

Planen er å få lagt coating på dette + grenrør, up-pipe, turbo og deler av downpipe i løpet av helga.

Venter på noen deler for å gjøre om kjølinga i toppene som blir maskinert nå, og når de er på plass kan monteringa begynne igjen.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Da er Turbo, grenrør, up-pipe og deler av downpipe ferdig sprøytet med 2 stk coating.

Image
Image

Her er stempler og forbrenningskammer ferdig sprøyta og klar for en tur i ovnen for litt baking:

Image
Image

Andre toppen, råde og bærelager venter på en tur i ovnen:

Image

Alle delene er blåst med aluminium og vasket med Aceton før behandling. (må vel si at jeg blåste et sett med nye Cosworth lager med litt blandet magefølelse, men men hvis ingen prøver kommer ikke verden noe videre... :roll: )

Tusen takk til Per G. hos Autoconsult for hjelp til sprøyting og lån av lakkboks. :D :
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Du imponerer stadig! Hvordan ligger du an til seriestart?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply