Giulietta

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Giulietta

Post by Luigi »

Alfa Romeo tar fram Giulietta igjen. Erstatteren til den smått aldrende 147 (kom i 2001) er døpt Alfa Romeo Giulietta. Det blir nok ikke like mye oppstyr som i 1954, men pytt. Største motor blir foreløpig 1750-turboen på 235 hk, men det ryktes at Alfa holder på å snekre sammen sin helt egen V6 igjen. Mekanisk diffsperre og DNA-systemet blir også standard på Giulietta. Om noen lurte så trekker den på forhjulene ;)

Mer i pressemeldingen.

Image
Image
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Bærre lækkert :D
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Noen flere glossy brosjyrebilder:

Image
Image
Image
Image

Og sånn for ordens skyld: her er den opprinnelige Giuliettaen fra 1954:
Image

For de som lurer på hvordan Italienerne kunne komme på et så underlig navn som Giulietta på en bil, så er det altså sånn at Julie i Shakespeares skuespill "Romeo and Juliet" heter Giulietta på Italiensk. Hva gamlesjefen Nicola Romeo mente om saken i 1954 er det ingen som vet, for han vandret heden i 1938 ...
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Og da har den vært på snarvisitt i Sverige; http://www.teknikensvarld.se/bilspionen ... /index.xml
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Etter Sverigeturen er det lagt ut noen teasere i Giulietta-kanalen på YouTube, bl.a. denne: http://www.youtube.com/watch?v=mJPtcLc4GQY . Arjeplog er ca. rett innenfor grensa fra Mo i Rana og passelig i ødemarka.

Ellers er det nå klart at bilen skal veie mellom 1250 og 1300 kg avhengig av motor. Lengden er 4,35 meter. Altså 12-13 cm lengre enn 147 og Golf GTI Mk 6, men med hhv. samme og lavere vekt. Alle varianter har diffsperre, dobbeltclutch og sekstrinns kasser fra FPT. DNA (oppstramming av bilen fra førersetet) er standard. Blir kun 5-dørs modeller. Motorene blir:

1368 ccm bensinturbo på 120 hk
1368 ccm bensinturbo MultiAir på 170 hk. Utslippet på denne blir 137g/km.
1742 ccm bensinturbo på 235 hk (Giulietta QV: Quadrifoglio Verde).
1.6 og 2.0 MultiJet turbo oljebrennere på hhv 120, 140 og 170 hk.

GTA-versjon er ikke nevnt, men det dukker nok opp noen hårete varianter til diverse alsfaltserier nedover i Europa ;)

Det mytiske begrepet "opplevd kvalitet" og bagasjeromsplass blir nok behørig omtalt i opptil flere bilblader til sommeren når Giulietta lanseres, og importøren (RSA) har visstnok laget et solid forhandlernett. Bilen er forøvrig helt ny og er ikke basert på noen familiebiler fra Fiat slik Alfa har hatt for vane de siste årene.

Råkken råll, sier jeg bare. Og du?
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Flott bil!

Men frykter at den kommer med forhjulstrekk, og dermed kommer jeg nok aldri til å kjøpe.... Er dessverre ikke verdt det å kjøre med forhjulstrekk bare for å ha en pen bil.

Hååååper inderlig på bakhjulstrekk dog! Jeg litt i markedet for en pen, sprek hverdagsbil i denne størrelsen. Men kjøregleden og hvilke hjul som drar tar presedens over utseendet.

Så langt er det bare bmw 1-serie og impreza diesel som passer noenlunde inn med kravene, men jeg ønsker egentlig at jeg fikk samme pakka i alfa-uniform!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Nja, den er jo litt mer enn bare pen spør du meg, men OK :)

Som det står i første innlegget i tråden: det blir kun FWD på denne, og jeg lurer på hvorfor gutta i Milano ikke bare laget RWD når de allikevel konstruerte fra scratch. Diskusjonen om FWD kontra RWD trenger vi jo ikke ta nå ;) Det er forresten multilink hjuloppheng rund baut på denne. Syns litt synd på hobbymekkerne som skal skifte foringer om 20 år 8)

Audi S3, Golf GTI, Opel Astra OPC og VW Scirocco er vel sammenlignbare bilmodeller. QV-utgaven er oppgitt til 5,62 kg/hk, det samme som f.eks. Golf R 4motion og BMW 130i - uten sammenligning forøvrig.

Det blir spennende å se prisen når den står på gulvet i butikken. Det jeg har sett hittil er mellom €20.000 og €30.000 avhengig av motor og den korte listen med ekstrautstyr (Alfa har tradisjonelt hatt andres ekstrautstyr som standard), men norske avgifter pleier jo å gjøre rare ting med prisene fra fabrikk.

Så får vi se om bilen som ser ut som en Alfa også kjører som en ;)
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Joda, har fortsatt lyst på gulietta, den er mer enn bare pen :)

Har faktisk testet Scirocco, den var bare mildt underholdende og fin å kjøre, men aldri skikkelig spennende. Det var forøvrig ikke imprezaen min heller i standard utførelse, men den var veldig mottakelig for forbedringer. Nå er den dog forbedret så mye at jeg ikke vil bruke den opp på dagligkjøring.

Smart roadsteren vår mangler litt skyv, men er til gjengjeld morsom absolutt hele tiden :) Håper Gulietta kan gi noe slikt! Blir spennende å se!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Ja, det blir egentlig mer enn spennende. Fiat-sjef Marchionne har sagt at om ikke Giulietta blir en suksess og Alfa tjener penger, er det kroken på døra for merket. Jeg tviler på at Marchionne tør å avhende merket til f.eks. Asia og dermed være skyld i borgerkrig i Italia, så det blir antagelig bare borte fra markedet.

Etter min menign vill det være synd. Selv om Alfa aldri har figurert på bilkort og på topp-10 lister i særlig grad har de bidratt til å lyse opp i et heller traurig trafikklandskap. De fleste som skaffer seg en ser seg ikke tilbake. Ikke så ofte i hvertfall. Det er snart 10 år siden hodet mitt sluttet å ha medbestemmelsesrett i bilkjøp, og om Alfa blir borte veit jeg egentlig ikke lengre hva jeg skal kjøre rundt i ;) Kanskje det blir senkesett, spoilere og konfilter på Puntoen? :lol:
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

... og testene er såvidt begynt å komme. Her testes 170hk 1.4 tb MultiAir av Autocar.co.uk. "The best Alfa for 25 years" er konklusjonen. Fin girkasse, masse pulver (til en sånn bil), stivt og lett chassis og en god følelse bak rattet. Skal visstnok dukke opp i Norge rundt sommerferien.

http://www.youtube.com/watch?v=YubXQh-CYwY
Vitamin Beta
Posts: 7
Joined: 14 Feb 2010 22:01

Post by Vitamin Beta »

Kjøpte en 2009 Lancia Delta til jentene (kone og døtre) hjemme, og vi har alle blitt positiv overrasket over denne bilen. Giulietta er vel bygd på samme lest som Delta og Fiat Bravo, så den bør bli minst like god. Bed RSA som selgere vil vi nok se mange av disse på norske veier så fort den kommer til landet.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Det er ikke mange prosentene igjen av Fiats C-plattform, og den nye C-Evo plattformen (som Giulietta er den første modellen som har) er også klargjort for 4WD. I bunn og grunn er bunnplata helt ny, men det spørs vel om akkurat dét innvirker på salget.

Auto Motor und Sport og Autobild hadde forresten interessant lister med akselerasjonstider fra 60-100 og 80-120 i hhv. 5. og 6. gir. Tallene nedenfor er hentet fra begge bladene:

60-100 in 5th gear:
Lamborghini Gallardo LP560-4: 5"0
Ferrari 430 Scuderia: 5"9
Audi S4 333hp: 6"2
BMW 335i 306hp: 6"4
Porsche 911 GT2: 6"7
Porsche Cayman S 320hp: 6"7
Alfa Giulietta QV 235hp: 6"9
Audi R8 R-Tronic: 6"9
Porsche 911 Carrera 345hp: 6"9
BMW 330d 245hp/520Nm: 7"1
Alfa Giulietta 1.4 MultiAir TB 170hp: 7"3
Audi A4 3.0TDi 240hp/500Nm: 7"7
Alfa Giulietta 2.0 JTDm-2: 7"9
Alfa Giulietta 1.4 TB 120hp: 8"2

Honda Civic Type R: 8"8
Mercedes Benz SLK200 Kompressor: 10"5
Audi A5 1.8TFSi 170hp: 11"1
Audi A3 1.4 TFSi 125hp: 11"2
BMW 320i Coupe 170hp: 11"7
BMW 116i: 14"7

80-120 in 6th gear:
Audi TT-RS: 5"9
Lamborghini Gallardo LP560-4: 6"4
Porsche 911 GT2: 7"1
BMW M3 Sedan: 7"4
BMW M3 Coupe: 7"7
Audi TT-S 272hp: 7"9
Alfa Giulietta QV 235hp: 8"3
Μercedes Benz C63 AMG: 8"3
Audi S3 Sportback 265hp: 8"4
Ferrari 430 Scuderia: 8"5
ΒΜW 330d 245hp/520Nm: 8"5
Mazda 3 MPS 260hp: 8"5
Audi R8 R-Tronic: 8"7
Porsche Cayman S 320hp: 8"8
Ford Focus ST 225hp: 8"8
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Auto Bild har testet Giulietta mot BMW 1-serie og kommet til den konklusjonen at 1-serien kan gå hjem og legge seg: "Die neue Alfa Giulietta soll in der Kompaktklasse für Furore sorgen". Ikke verst av et tysk bilblad, men det har da også falt BMW-fansen noe tungt for brystet. Det er p.t. 70 sider med kommentarer til artikkelen :shock:

Auto Bild skryter uhemmet av styrerespons, chassis og dynamikk: "Wer hätte das gedacht? Der Alfa hängt den BMW in Sachen Dynamik ab."

For de som kan (nok) tysk: http://www.autobild.de/artikel/alfa-giu ... 75877.html
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Da har al Volante (italiensk bilblekke på nett) vært på Nürburgring og pisket en original 170 hk Giulietta (1368 cc turbo) rundt på 9.01, inkludert et stopp for uhell. Aner ikke hvor lang tid man mister på å sakke ned for en bilberging el.l. på ringen (10 sek?), men det er jo en respektabel tid for en produksjonsmodell. De samme folkene kjørte en Focus 2.5 ST rundt på 9.03.

De fikk i følge mine noe haltende italienskkunnskaper ikke tak i en QV-utgave (1768 cc turbo/235 hk, lavere, stivere, fetere gummi) til ringenturen og måtte ta til takke med denne litt mer hverdagslige utgaven.

Video av runden, en hel del italiensk tekst og en liste med tidligere testede biler og tider: http://www.alvolante.it/news/giulietta_ ... ing-382186

Da setter vi tilbake til diskusjonen rundt oljefyrte BMW-er. Værsågod.
User avatar
Canuto
Posts: 709
Joined: 12 Jan 2005 18:11
Location: Førde

Post by Canuto »

Oi oi

Fikk litt panikk. Sånn på lille julafta. :shock:
Vi skal feire julen i Provence. Kjøre rundt på makeder og drive dank. Kjøre en god del, ja. Ikke hatt tid å bestille bil før (unnskyldning?...) Og det var like før vi måtte ta en VW Passat av en-eller-annen-type. Ikke mitt førstevalg i noen sammenheng. Sukk.
Noen leiebil-firma er stengt. Og de hadde noen artige biler - eller iallefall litt ok.

Så fant jeg ut at Hertz har AR Giulietta. :D
Juhu. Prøve det? :roll:
Glemte å spørre om pris og det meste, men de skulle undersøke om den var tilgjengelig. :roll:
Fikk mail idag om reservert Giulietta på Marsailles airoport. Ikke helt billig, da.
:?

Så er spørsmålet; er den verdt dobbel leige pris? Uansett modell og motor?
Den er oppgitt å være: "Kompakt Elite 4-5 Dør Manuelt gir luftkondis, DDMR".
Som jeg ikke forstår helt. Er det den minste 120hk modellen?

Jaaada, det er julaften - regner ikke med at noen leser dette før etter jul. Måtte bare få det ut.


Ha en vakker jul da dere!!!! Og kjør pent.

Jeg venter på våren og at alt det hvite drittet går bort.

Knud M.
(Dersom noen skulle ville vite om en flott plass å bo sentralt i Provence/Luberon, med ypperlig mat (les: fantastisk), relativt rimelig pris, snakker engelsk/tysk/fransk og har høy grad av service, så spør gjerne. Vi gidder iallefall ikke å finne alternative steder, enten vi reiser bare to eller en haug med familie)
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Post Reply