Alfa Romeo Montreal

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

webmaster wrote:Neste sommer (?). når du er ute og lufter den gamle ........ er alt dette glemt...om ikke før... :twisted:
Minner meg om gode gamle dager fra Haslum.
Der var det en gammel kar som på oppfordring fra ungene gjerne luftet sin..... :wink:
Naturligvis til ungenes fornøyelse og de voksnes forargelse og bestyrtelse :lol:
Tilbake til Luigis stålmark..
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Luigi wrote:Vogna skal ha Lodge 2HL plugger. Alfa fabrikkmonterte disse pluggene på alle bilene sine fra tidlig på 60-tallet til godt opp på 90-tallet. Nå er de gått ut av produksjon (og jeg har hamstret 16 stk) uten at det er kommet særlig gode erstatninger. Det er riktignok mange som passer, er kalde/varme nok og alt det der, men årsaken til at Alfa anbefalte akkurat disse litt sære pluggene er det litt diskusjon om.
Kan jo oppdatere litt her ...
Siden jeg skrev dette har jeg handlet inn et sett med Lodge 2HLD. De er helt like 2HL bortsett fra at de har en smalere sekskant. I tillegg anbefaler Bosch sin "Super 4" WR56 plugg til Montreal. Den har fire ikke-justerbare elektroder som Lodge-pluggen. Da blir det vel ei årning.

Lodge er forøvrig et utgammelt pluggmerke. Den britiske fabrikken fikk patent på et høyspent tenningssystem i 1903 og fant i samme farta opp den moderne tennpluggen. Tidlig på 60-tallet ble Lodge Plug Company solgt til Magneti Marelli, og det er nok grunnen til at Alfa hadde dette som "fabrikkplugg" på nesten alle bilene sine. Etter sigende var det bare Champion og Lodge som gjaldt i alt som var high performance på 60- og 70-tallet. 100 sugehester fra en 1300 cc (Giulia SS) er jo hårete selv i dag.

Rolls Royce monterte også Lodge tennplugger som standard i alle flymotorene sine under 2. verdenskrig.

Her en reklame fra 1954 ;)
Image
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Fikk tre timer garasjetid noe uventet i dag og pellet meg bortom for å ta i bruk det nyeste på verktøyfronten: en Fein Multimaster jeg fikk låne hos min for tiden noe mer bemidlede garasjenabo. Denne multimasteren er en oscillerende verktøy som "dirrer" på 21 kHz og gjør fjerning av seigt lyddempingsmateriale til en lek! Jeg har tidligere vurdert å pakke hele dørken i tørris og slå av asfalten på innsiden, men jeg ble litt i tvil om hva som ville skje med guffa under bilen når jeg begynte å denge løs.

Men siden Grev Rottbert von Kotflügel (garasjenaboen, altså) kjøper elektroverktøy uten mål og mening (som jeg finner mens jeg ser etter helt andre ting) ble det altså elektroverktøy-metoden. På halvannen time fikk jeg rensket opp halvparten av den ene siden:

Image

Multimasteren er her påsatt det Fein kaller "fast sparkel". Etter et par timer med skraping er man ganske følelsesløs og skjelven etter all dirringen, men sannsynligvis ikke så kake som etter seks timer med hammer og meisel. Fant ikke hverken rust eller spor av tidligere reparasjoner i dørken, og bra er jo det! Det er muligens flikket litt fremst i fotbrønnene, men der har jeg ennå ikke begynt å skrape rent.

I befippelsen stakk jeg hjemmefra uten kamera, så beklager den noe dølle bildekvaliteten.
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

så effektivt det der :) tror vi får handle inn noe sånt på jobben :)
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Post by Anders Gullstein »

Lekte ikke du med å bytte farge på den etter restaureringa? Fortsetter den å være rød? ;)
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

Fein fungerer bra til alt, men rister kjøttet ifra beina.
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Jo takk. Det ble hyppige pauser for å få førligheten tilbake i overkroppen :lol:
Tok forøvrig foran i dørken på passasjersiden i går søndag. Vi har forresten fått oss en ny stallkamerat med betegnelsen "GTV" i løpet av helgen. Rød og fin står den der, med skilter fra Møre, 16 ventiler og det hele. Det skal visst bli trackdaybil om jeg ikke tar feil.
User avatar
Hauk
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2008 11:37

Post by Hauk »

Takket være denne prosjekt-tråden (som jeg forøvrig synes er veldig kul) så så jeg med en gang hvilken bil dette var:

http://jalopnik.com/5699158/no-the-seve ... irely-suck
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Oh yes! Vakre damer på en vakker bil. Etter hva jeg vet ble en av presse-Montrealene (sjekk Milanoskiltene) utstyrt med midlertidig dekor for det canadiske tobakksfirmaet Macdonald i 1972. De hadde hovedkvarter i ... Montreal ;)

Jeg tror bildet er tatt i Paris.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Ser Volvo-fansen står på med både madrasser og kunstig oppvarming, så da får jeg rapportere litt fra annen etage i betongkomplekset. Mine garasjemedsammensvorne - lokfører-trønder'n og Graf von Kurbelwelle - er som sunket i jorden (eventuelt er det jeg som er), så noe rådslagning om innkjøp av propanvarme alá Little Torslanda i kjelleren har vi dessverre ikke fått til.

Dermed blir det å vegetere foran EDB-apparaturen, gjøre research på ting som skal skje senere og tulle seg bort i restaureringsblogger på både Borgwards og Aston Martins. De rister sikkert på hodet av meg også *host*.

I og med at jobben "jeg" er midt oppe i består i å erstatte bærende konstruksjoner ingen (bortsett fra vår helt Frode hos Myhr Industrial) helt vet hvordan ser ut, kom jeg over et par interessante bilder av lignende saker. Det ene er et snitt gjennom kanalene på en 1973 Alfa Romeo Spider (en slik de hadde på Wheeler Dealers for tre-fire år siden), og det andre er en skisse av samme på en 105-serie GTV (sen Bertone-kupe). Som kjent (?) er Montreal basert på samme bunnpanne som tidlig GTV.

Her er snittet gjennom Spiderens kanaler. I og med at en Spider ikke har tak til å hjelpe til med stivheten er det et par ekstra profiler i kanalene (og flere oppsamlingssteder for vann og skitt!) i forhold til GTV og Montreal, men konseptet og grunnkonstruksjonen er den samme:

Image

Det første jeg tenkte da jeg så dette bildet var "pinadø ikke rart det ruster!". Man kan tydelig se litt skvett med hulromsvoks her og der, men det er jo begrenset hvor mye man får dekket etter at alt er på plass.

Her er det bare å pøse på med Owatrol (som nærmest trekker seg langs metallet) og alskens annet for å holde fuktighet og dritt vekk så lenge som mulig. En "nabo" borti bygda her fortalte at han under resto av sin Big Healey rett og slett brukte en slik "slepedyse" og nærmest fylte alle hulrom og kanaler med Owatrol. Så fikk det renne av og tørke et par dager, og 10 år/40.000 km senere er det ennå ikke begynt å ruste.

(Nei, jeg er ikke ansatt hos Olsen & Wang ;) )

Her er en skisse som viser samme snitt på 60/70-talls GT/GTV. Tegningen er skjematisk. Et faktisk snitt hadde nok sett annerledes ut, men det er foreløpig ingen som har funnet på å kutte en Montreal i to og ta bilde ;)

Image

En enklere konstruksjon, javel, men like fullt utsatt for alt som hjulene finner på å kaste fra seg under kjøring. Nesten så jeg vurderer gode gamle skvettlapper.

Den grå seksjonen på skissen over ble fabrikert på nytt i hele dørkens lengde av Myhr Industrial og Autogen i Oslo. Her er biten før den ble formet til og montert på plass:

Image

Så til slutt litt fysikk på roterommet og årsaken til at geometri og matematikk er viktigere enn en gjennomsnittlig 15-åring orker tanken på. Kaffekruset med kaffe veier 545 gram og holdes kun oppe av et brettet A4-ark. Det kan du jo tenke på neste gang chassiset ditt flekser (eller ikke flekser) på trackday ;)

ImageImage
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

godt observert! Madrass i garasjen er strøkent...
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Aner jeg en plan om å erstatte kanalene med brettede a4-ark?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Jeg trøster meg med at du ikke spør om det samme som tenåringene i huset når jeg forsøker å banke inn litt fysikk, matte og andre nerderier: "når skal vi spise?"
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

Luigi wrote:Jeg trøster meg med at du ikke spør om det samme som tenåringene i huset når jeg forsøker å banke inn litt fysikk, matte og andre nerderier: "når skal vi spise?"
:D
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Fra registerfører for Montreal i SCARB* - Wil Mertens - kom dette noe uvanlige bildet dettende. Greit, den er kanskje opprustet og (delvis) tapt for denne verden, men slepekrok på en Montreal er bare så kjerringa mot strømmen at bildet må postes offentlig.

Det jeg lurer på er hvor på bilen kroken er festet, for som på alle andre biler i Alfas 105-serie er det bare luft og tynne karrosseriplater (dog brettet ganske snedig. He he ...) bak bakakselen. De blikkplatene som er der inneholder stort sett bare en brønn til reservehjulet, stropper til bensintanken, litt dikkedarier for innfesting av støtfangere og annet bling samt elektrisk opplegg til baklysene.

Alle som har vært under en Bertonecoupé kan glatt skrive under på at slepekrok er på grensen til mirakel. Men men. I Tyskland er visstnok Montreal typegodkjent for å dra 200 kg ;)

Image

P.S. det er heller ikke kroker eller ringer på bilen slik at den kan bli slept av andre, men det er utførlige beskrivelser i instruksjonsboka for hvor på forstillinga man skal knytte fast slepetau :shock:

P.P.S den avbildede bilen er til salgs for en billig penge.

* Den nederlandske Alfaklubben
Post Reply