Hei.
jeg har sett litt på motorer nå.
Motoren som satt i denne hadde en del feil. Sideplatene var veldig slitt. Årsaken til dette strides de lærde om, men at det må fikses er jo soleklart.
Portene på motoren er veldig store, og dette gir ett smalt og høyt effekregister. Det tar liksom ikke tak før 6500 rmin, og det sier seg selv at det ikke er helt heldig.
Under benken har jeg en 13B MFR som jeg kjøpte for lenge siden av Mazda Team Europe/Jos Boon, og denne er brukt i rally. Portingen på denne er mye mer innrettet mot ett brukbart mellomregister, med mye mindre innsugsporter. Jeg tror dette kommer til å fungere veldig fint på bane også. Toppeffekten kommer til å være der allikevel, tror jeg, da naturen til periperalport er jo at den omtrent "aldri" sier stopp.
Gamle motoren kjørte med carbon apexer, men jeg vurdere keramiske nå. Men får se om lommeboka tillater dette.
Legger ut noen bilder:
Rally motor porter (banemotor og sammenligning kommer senere)
Tørrsumpen er Mazda sin egen competition modell. Den er sinnsyk dyr, men utrolig smekker da den ikke tar noen ekstra plass utenpå motoren. Alt sitter bak frontlokket på motoren.
Apexen i rallymotoren har en slitasje på siden. Disse er Carbon og blir skiftet ut.
Trykkside bilde
Andre siden