Mazda Rx-7 Banebil

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: GT serie

Post by mazdafun »

Skrotnisse wrote:
mazdafun wrote:Hei.

Det blir GT-serie ja. Men vi får se på hvor mye løp det blir. Det koster penger å kjøre. Om det er noen sponsorer der ute..? :lol:

Skrotnisse; Det sitter Volvo bakaksel på denne bilen om du ikke visste det. 8)
Det varmer inn i hjerteroten å høre!

Trenger du ny diffbrems, utveksling eller overhaling av den er det vare å si ifra.
Hei.

Det skal jeg huske. Den har knekt noen drivaksler før. Det er noe jæv*** moment i den wanker'n ser du... :wink:
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Kjølevæsketank..

Post by mazdafun »

Hei.

Skrotnisse; Finnes det noen finere tank å få til kjølevæske på Volvo? Jeg har nå en sprekkferdig som jeg må skifte ut, og får man en ny i alu eller "kærbon", el. så hadde jo det vært fint. Den jeg har er prikk lik den på bilde (fritt lånt fra din tråd)..

Image

Om det ikke finnes noen fancy versjon, hvor mye koster en std tank? (evt har du noen liggende?)
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Historien - Kapittel Mohlin

Post by mazdafun »

Hei.

Fant litt historie på bilen fra når Mohlin eide den. Den ligger på den gamle Mohlin Racing siden.

Mazdan

Efter 1999 kände vi oss mogna för lite större projekt. En Mazda RX-7 som tidigare hade gått som tävlingsbil i ETAB Data-cup anskaffades och användes som råmaterial till detta projekt. Projektet gick i huvudsak ut på att bygga ett rörrams-chassie med nya hjulupphängningar och ny plastkaross samt använda hjul och bromsar från en Mercedes DTM-bil av senare årgång. Motorn är en wankel före detta fabriksmotor som tidigare framgångsrikt kamperat i den amerikanska IMSA GTU-klassen under senare delen av 80-talet. Växellådan är från Mazdas korta sejour i rally grupp B. Efter att ha utvecklat bilen under ett antal tävlingar under åren 2000-2001 var det i år dags för den första hela säsongen.

2002

Under 2002 åkte vi i första hand norska mästerskapet i klassen Special Saloon. Detta är ett mästerskap som avgjordes om 5 dubbeltävlingar i två klasser, under och över 2,5 liters motorer. Wankelmotorn räknas i dessa sammanhang som 2,3 liter vilket gör att vi placeras i den lilla klassen. Under året har togs 5 klassegrar, vilket sammanfaller med antalet gånger vi kom i mål. Dessutom vann vi vid två tillfällen totalt. Detta gjorde att det blev en total tredjeplats i mästerskapet.

2003

Till i år hade man skapat en ny serie, kallad Nordic Thunder-cars. Detta var en utveckling av den tidigare nationella norska klassen med tävlingar i Norge, Sverige och Danmark. Serien TV-sändes i Viasat-sport form av en halvtimmas sammandrag från varje tävling.

Serien omfattade liksom tidigare 5 dubbeltävlingar. En nyhet för året var att man dessutom hade även en klass för alla tävlande, oavsett klass, där man korade en total segrare. I denna klass körde vi mot dom stora pojkarna med Chevrolet Corvette, Lotus Esprit V8 och Porsche GT2. Dessa bilar går normalt i klassen över 2.5 liter.

Året gick väldigt bra och vi lyckades vinna vår klass de 8 gånger vi kom i mål. Dessutom lyckades vi vinna totalt 3 gånger samt komma på 2:a plats 4 gånger, vilket otroligt nog gjorde att vi förutom att vinna vår klass även blev vinnare av Nordic Thunder-cars totalt. Dessutom blev det av bara farten även en norsk guldmedalj i klassen Special Saloon.

2004

I år har man utvecklat serien lite till. Namnet har ändrats till Supercar eftersom det namnet bättre beskriver vad det handlar om. Upplägget är 3 tävlingar i Sverige och i Norge. Minst en av tävlingarna kommer att köras tillsammans med STCC. Målsättningen är dessutom att man till 2004 skall lyckas, förutom de som redan åker i serien, locka de som tävlade i den svenska GTR-klassen.

Man har slagit samman lilla och stora klassen då man tyckte att det komplicerade det hela för mycket för utomstående. Dessutom bevisade vi att det var fullt möjligt att vinna även med en liten motor.

Målsättningen inför året blir att försöka upprepa 2003 års bravader och vinna serien igen. För att lyckas med detta är arbetet redan i full gång, de nya motordelarna har anlänt från USA och de planerade uppdateringarna av bilen är i full fart att förverkligas. skapad av Bert-Åke och Jörgen Blennow, vi vill därigenom ge Team Mohlin större utrymme och möjlighet att påverka innehållet. Vi hoppas att detta ska vara till fördel för teamet i deras fortsatta satsning på racing.
User avatar
roargutten
Posts: 3
Joined: 20 Sep 2010 15:46
Location: Nes

Post by roargutten »

Samme bakakselen som jeg kjører med detta Frank Ove..
tøft å se at du er i gang med bilen.. Si fra om du trenger noe hjelp med kaross eller drivverk.. Har testet litt med volvoaksel å funnet ut hva som funker/ikke funker... Har også en del deler liggende til dissa volvosakene :p


Men... 3 ROTOR!!! :P Lag plass da vel :P
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

stilg prosjekt :)
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

roargutten wrote:Samme bakakselen som jeg kjører med detta Frank Ove..
tøft å se at du er i gang med bilen.. Si fra om du trenger noe hjelp med kaross eller drivverk.. Har testet litt med volvoaksel å funnet ut hva som funker/ikke funker... Har også en del deler liggende til dissa volvosakene :p


Men... 3 ROTOR!!! :P Lag plass da vel :P
Hei.

Har du skaffa deg en aksel med negativ camber?

Jeg skal si ifra. Om jeg vinner i lotto tar jeg med støpeformene bort for litt kærbon.(-men jeg satser ikke på å vinne på "idiotskatten).

3 rotor får du kjøre med. Jeg får nøye meg med 2 rotor og uten turbo når jeg skal kjøre fra deg...hehe 8) Alltid gøy å være "underdog".
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Re: Kjølevæsketank..

Post by ThomasB »

mazdafun wrote:Hei.

Skrotnisse; Finnes det noen finere tank å få til kjølevæske på Volvo? Jeg har nå en sprekkferdig som jeg må skifte ut, og får man en ny i alu eller "kærbon", el. så hadde jo det vært fint. Den jeg har er prikk lik den på bilde (fritt lånt fra din tråd)..

Image

Om det ikke finnes noen fancy versjon, hvor mye koster en std tank? (evt har du noen liggende?)
Finnes minimalt av sånt til volvo. Må lage alt sånn selv...
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
roargutten
Posts: 3
Joined: 20 Sep 2010 15:46
Location: Nes

Post by roargutten »

Hehe..
Lage negativ camber er noe man kan lage til på en standard volvo aksel.. Diffen din er nok samme som jeg har vil jeg tro.. men kan ikke huske at du hadde fultflytende drivaksler.. noe som tåler mye mere påkjenninger.. dette kan du også bygge om en standard aksel til..
If it ain't a rotor, it ain't a motor..

Støper karbonfiber og glassfiber ved forespørsel.
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Motor

Post by mazdafun »

Hei.

jeg har sett litt på motorer nå.

Motoren som satt i denne hadde en del feil. Sideplatene var veldig slitt. Årsaken til dette strides de lærde om, men at det må fikses er jo soleklart.

Portene på motoren er veldig store, og dette gir ett smalt og høyt effekregister. Det tar liksom ikke tak før 6500 rmin, og det sier seg selv at det ikke er helt heldig.

Under benken har jeg en 13B MFR som jeg kjøpte for lenge siden av Mazda Team Europe/Jos Boon, og denne er brukt i rally. Portingen på denne er mye mer innrettet mot ett brukbart mellomregister, med mye mindre innsugsporter. Jeg tror dette kommer til å fungere veldig fint på bane også. Toppeffekten kommer til å være der allikevel, tror jeg, da naturen til periperalport er jo at den omtrent "aldri" sier stopp.

Gamle motoren kjørte med carbon apexer, men jeg vurdere keramiske nå. Men får se om lommeboka tillater dette.

Legger ut noen bilder:

Rally motor porter (banemotor og sammenligning kommer senere)

Image


Tørrsumpen er Mazda sin egen competition modell. Den er sinnsyk dyr, men utrolig smekker da den ikke tar noen ekstra plass utenpå motoren. Alt sitter bak frontlokket på motoren.

Image

Apexen i rallymotoren har en slitasje på siden. Disse er Carbon og blir skiftet ut.

Trykkside bilde
Image

Andre siden

Image
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

Hei.

Nå har jeg sammenlignet rotorhusene og portingen. Det er "litt" forskjell mellom portingene. :shock:

Rally og bane side om side:
Image

Image
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Update..

Post by mazdafun »

Hei.

Har ikke fått skrudd så mye på denne i det siste, da vinteren står for døren, og jeg vil kjøre Evo på isen i Januar

Venter også på deler til maskinisten slik at jeg kan sette den sammen.

Jeg fant denne ringelyden som jeg vil dele med dere. Det er jo en 4 rotors, men det er jo en rotary engine... :D

http://www.mzracing.jp/en/history/download/ring.html
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Vinter...Brrrr

Post by mazdafun »

Hei.

Gleder meg til sommeren..

Image
User avatar
ingarh
Posts: 152
Joined: 06 Sep 2006 16:20
Location: Finnsnes

Post by ingarh »

Så den på ACR i Nordic Supercar :)

Veldig rask i svingene i forhold til de andre konkurentene :)
Det den tapte på langsiden mot V8erne tok den inn i løpet av en halv runde :)

http://www.youtube.com/watch?v=H8zH13XNCso
Lotus Elise 111S 1999, bruksbil
Lotus Elise R Motorsport 1998, banebil
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

ingarh wrote:Så den på ACR i Nordic Supercar :)

Veldig rask i svingene i forhold til de andre konkurentene :)
Det den tapte på langsiden mot V8erne tok den inn i løpet av en halv runde :)

http://www.youtube.com/watch?v=H8zH13XNCso
tusen takk så dette live var på post 8 under dett løpet og jeg skjønte ikke hvorfor Mazdaen ikke kom forbi. den gikk styggfort i svingene. :)
Post Reply