Lotus Europa S2 1969

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

GinELla
Posts: 47
Joined: 20 Jul 2009 22:24
Location: Oslo
Contact:

Post by GinELla »

b-havers wrote: Det renner olje, svart og seig, fra clutchhuset, etter kjøreturene.
Denne oljen kan jo komme både fra motoren og girkassen, via slappe eller feil monterte simmeringer.

Det lukter ikke girolje. Og motoroljen er ny - den som vises på peilepinnen er blank og fin.
Hvorfor renner det da mørke svart og seig guffe ut av clutchhuset???
Oljen er nok blandet opp med noe, f.eks. støv fra clutchlamellene, aluminium (kanskje fra utløserlageret) eller simmerringen som går i oppløsning.

Kan det være lekkasje fra hydraulisk clutch (jeg aner ikke hvordan Europa er bygget opp)?

Er det unormale lyder som kan gi en pekepinn om årsak?
Plastikkbiler: 1956 Corvette, 1973 Ginetta G15, 2000 Th!nk City elbil
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Mekanisk clutch...

Masse bråk (husk det er en gammel bil med dårlig isolasjon), så det kan være vanskelig å lokalisere noe unormalt.

Men; alt høres tilsynelatende OK ut...
Ingen unormale lukter, heller.... Bortsett fra min egen nervøse svette....
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

nydelig bil og gratulere med ferdig bil :) håper oljelekkasjen er en bagatell.

syns bilen så nydelig ut :)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Gratulerer, det var hyggelig å se den bilen med skilt på! :P
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Da er oljelekkasjen - og et par andre feil - lokalisert.

Oljelekkasjen kommer fra simmeringen i forkant av girkassen.
Girkassen har jo vært åpnet noen ganger, men jeg ville jo tro at når den kommer tilbake nyoverhalt skal den være tett...
Ny simmering er bestilt, og girkassen tas opp og repareres i garasjen med god hjelp fra Jan Erik (P1800).

Årsaken til den svarte oljen tror jeg også er lokalisert.
Jeg har lagt merke til at med nyvasket motor legger det seg et finfint lag med svart støv oppe på clutchhuset, oppe på vannpumpen - og omkring i motorrommet.

Ved nærmere studier vviser det seg at clutchwire'n er tredd utenom et styrehull, slik at den ikke får nok slakk. På denne måten vil jo clutchen slure litt hele tiden - og virvle opp masse støv fra clutchlamellen. Når dette blander seg med den rene og fine giroljen, blir den mørke svart...
Og; vi trer naturligvis om clutchwire-føringen samtidig.


Videre har nok toppdekselet fått noe hard medfart opp gjennom årene, slik at det ikke tetter helt - ikke engang med ny pakning.
Dette vil bli satt i presse, i et forsøk på å rette det opp igjen.


Da gjenstår det bare å få liv i alle instrumentene i dashbordet - noe jeg også håpet skulle virke etter at bilen kom tilbake fra verkstedet 'ferdig'. Men; litt morro må en ha selv også. :wink:

Forøvrig ser det ut som om bensintanken ble tett etter siste reparasjon; da må jeg bare skaffe et låsbart tanklokk. Kjører nå rundt med en nød-løsning...

Du skal se jeg kanskje kan ta bilen i bruk på alvor før snøen legger seg gjen... :roll:
Last edited by b-havers on 09 Jun 2010 14:41, edited 1 time in total.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
blitzwolf
Posts: 9
Joined: 05 Nov 2007 17:58

Post by blitzwolf »

:lol:
Last edited by blitzwolf on 09 Jun 2010 11:11, edited 1 time in total.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Har fjernet deler av innlegget ditt, send gjerne PM hvis du vil.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Da er girkassen ute - igjen, for å gjøre et grundigere søk etter oljelekkasjen.

Ny simmerring på inngående aksel hjalp ikke, nå skal jeg forsøke med både nytt clutchhus og ny simmerring.

Men; før jeg begynner demonteringen er det en liten ting jeg stusser over - og som muligens kan være årsaken til problemene.
Når jeg griper tak i inngående aksling i girkassen - skal ikke den sitte fast?

På min girkasse er det fint mulig å bevege denne, både sidelengs, opp/ned - samt noen milimeter ut/inn i girkassen. Noe sier meg at dette er riv ruskende galt, og at dette må være feil justert ved sammensetting?

Eller er det normalt alt kubben skal beveges?
Jeg antar at om denne 'slenger rundt' under kjøring, hjelper det ikke med all verdens stramme simmerring; da vil den alikevel skape små lekkasjer som gjør at oljen drypper i mengder ut av clutchhuset.

Hva sier ekspertisen?
Skal inngående aksel i en girkasse være til å bevege, eller skal den sitte fast??

F***, jeg skulle brukt bilen nå :evil:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Endelig (noe forsinket...)

Relativt mye arbeide har i løpet av sommermånedene (da bilen egentlig skulle vært i bruk...) vært lagt ned i et forsøk på å løse problemet med oljelekkasje fra girkassen. Ingen av de forslagene jeg har fått har vist seg å stemme, så jeg måtte ty til utenlands hjelp.
Takket være en mengde svært kyndige amerikanske Lotus Europa-eiere, på en Yahoo-mailing liste, har jeg fått teoretisk innføring i avlastning av inngående aksel på girkassen - og løst problemet med oljelekkasjen.

Helt i forkant av akselen, på 'innsiden' av clutchen, skal akseltappen hvile i et avlastningslager (montert i midten av veiva).

Dette lageret har ikke blitt montert i min bil.

Følgelig, når clutchen er trykket inn, vil akslingen ikke lenger 'hvile' på splines'ene i clutchplaten - og i og med at den ikke har avlastning i forkant vil ftuppen av akselen 'slenge rundt' i forkant. Dette skaper akkurat nok bevegelse i bakkant (gjennomføring ved simmeringen inn til girkassen) til at olje lekker ut.

Blandet med diverse støv i clutchhuset blir dette den ekle svarte guffen som dryppet ut av clutchuset.

Avlastningslager ble montert for halvannen uke siden, og jeg har etterpå hatt noen fine - og stadig lengre - prøveturer i Europa'n.
Siste tur var på 'hele' 80km, uten et feilskjær.

Så, nå er ihvertfall dette hinderet ryddet av veien.

Jeg må gjøre noe med det elektriske opplegget i dashbordet.
Ikke alt fungerer som det skal der, samt at tilsvarende operasjon må utføres på frontlysene. Fullt lys finnes ikke - og nærlyset peker rett i ansiktet på møtende trailere..

Men alt i alt; bilen kan brukes :D

I'm a happy man - for now....
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

så bra du fant feilen :D gratulerer med det og håper det betyr lange flotte turer :)
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Europa'n har vært brukt masse i høst.

Etter at oljelekkasjen ble tettet, har den vært en overraskende pålitelig bil å bruke.

Etter at vi solgte familiebilen i begynnelsen av oktober, og ikke fikk ny før i slutten av samme måned, ble Europa'n brukt som dagligbil !

Til/fra butikker, poden til ishockeytrening med full hockeyutrustning (det er akkurat plass til en senior hockeykølle fra gulv til tak i passasjersetet) - og ikke minst til diverse bilbutikker for å se på ny familiebil.

Må dog innrømme at de siste turene, i ned mot 10 kuldegrader, ikke var spesielt behagelig. Har ikke fått koplet ventil for styring av kjølevann via varmeapparatregisteret, så når det var 8 kalde ute - var det tilsvarende kaldt inne i bilen.
Fikk en del rare blikk....

Nå er den parkert for vinteren, og tiden frem til Vårmønstringen skal brukes på å gå gjennom to-do listen.

Forhåpentligvis gidder (...) jeg å fikse det meste til våren, uten at det er noe som MÅ gjøres. Den fungerer jo slik den er, også...
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Post Reply