Grappas 3.0 CS 1971
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Grappas 3.0 CS 1971
Nå er vel strengt tatt ikke dette noen sportsvogn, men mer en Gran Turismovogn. Men det får våge seg.
Bilen ble innhandlet i forrige uke og hjemturen fra Skarnes til Trondheim var alldeles nydelig. Bilen er en drøm å kjøre, den er stille og komfortabel.
Flere venner som er bilentusiaster har prøvd bilen og konkluderer med at bilen er en nytelse å kjøre.
Det som er morsomt med bilen er at den er i "urørt" tilstand og at den i tillegg har en farge som de færreste ville valgt. Jeg synes fargen er helt konge.
Bilen har en artig historie og har tidvis stått på et privateid bilmuseum i Sunne, Sverige.
Etter en gjennomgang av bilen ser den ut til å være helt komplett med originalt gulv, asfaltmatter og annet støydempingsmateriale intakt(!)
Bagasjerommet har alle deksler, oppbevaringsrom og verktøykasse intakt. jeg setter pris på sånt. Jeg tok ut alt for å se etter rust, men har ikke funnet noe baki der. Ikke ser jeg tegn til sveising heller. JIPPI. det finnes dog en "slitekant" etter reservehjulet.
Interiøret er helt og urørt originalt. Det virker som det er en snikmodell med skaitrekk på setene og manglende nakkestøtter. Taktrekk, dørtrekk, treverk osv. er i flott pent patinert tilstand.
Taktrekket er virkelig fint og fortsatt hvitt.
Morsomt er det også at sikkerhetsbeltene henger der de skal, montert i taket. De fleste har forlengst fjernet dette fordi man mente at det "forstyrret" hardtopens linjer.
Jeg har også funnet ut at bilen har matching numbers. Motorrommet er greit, men det er flikket litt her og der.
Bilen står på originalfelgene som ser ut som Crommodora. Hvit dekkside fantes i optionlista, men var svindyrt og de færreste satte en hake i den boksen. Jeg skal la dem stå selv om det er delte meninger om det.
Bilen er på ingen måte perfekt i lakken, men den er helt grei. Den har en gang i tiden fått en "svenskelakkering" og det finnes litt lakkrester på noen gummilister. Kanskje er det bra at rutene ikke er tatt ut for bilen er tett og det er et kjent problem på disse bilene. Det er vanskelig å berge kromlistene i rutegummien ved et uttak og som sagt vanskelig å få tett igjen. Det får være sånn. Det er en typisk småmatt museumslakk på bilen.
Det som finnes å gjøre er å skifte hovedsylinderen til clutchen, den lekker godt og det renner væske inn i golvet. Mattene er tatt ut og høytrykkspylet og de har heldigvis berget. Ny sylinder fra BMW kommer i løpet av uka.
Ellers skal skiltene byttes til tidsriktige sådane ved første og beste anledning.
Det tikker litt i en ventil og disse skal justeres. Ellers er det forhåpentligvis ikke stort annet som skal gjøres. Bilen skal beholdes helt original og det som ikke trenger å røres, skal heller ikke røres.
Grüss Gott
Freistaat Bayern
Bilen ble innhandlet i forrige uke og hjemturen fra Skarnes til Trondheim var alldeles nydelig. Bilen er en drøm å kjøre, den er stille og komfortabel.
Flere venner som er bilentusiaster har prøvd bilen og konkluderer med at bilen er en nytelse å kjøre.
Det som er morsomt med bilen er at den er i "urørt" tilstand og at den i tillegg har en farge som de færreste ville valgt. Jeg synes fargen er helt konge.
Bilen har en artig historie og har tidvis stått på et privateid bilmuseum i Sunne, Sverige.
Etter en gjennomgang av bilen ser den ut til å være helt komplett med originalt gulv, asfaltmatter og annet støydempingsmateriale intakt(!)
Bagasjerommet har alle deksler, oppbevaringsrom og verktøykasse intakt. jeg setter pris på sånt. Jeg tok ut alt for å se etter rust, men har ikke funnet noe baki der. Ikke ser jeg tegn til sveising heller. JIPPI. det finnes dog en "slitekant" etter reservehjulet.
Interiøret er helt og urørt originalt. Det virker som det er en snikmodell med skaitrekk på setene og manglende nakkestøtter. Taktrekk, dørtrekk, treverk osv. er i flott pent patinert tilstand.
Taktrekket er virkelig fint og fortsatt hvitt.
Morsomt er det også at sikkerhetsbeltene henger der de skal, montert i taket. De fleste har forlengst fjernet dette fordi man mente at det "forstyrret" hardtopens linjer.
Jeg har også funnet ut at bilen har matching numbers. Motorrommet er greit, men det er flikket litt her og der.
Bilen står på originalfelgene som ser ut som Crommodora. Hvit dekkside fantes i optionlista, men var svindyrt og de færreste satte en hake i den boksen. Jeg skal la dem stå selv om det er delte meninger om det.
Bilen er på ingen måte perfekt i lakken, men den er helt grei. Den har en gang i tiden fått en "svenskelakkering" og det finnes litt lakkrester på noen gummilister. Kanskje er det bra at rutene ikke er tatt ut for bilen er tett og det er et kjent problem på disse bilene. Det er vanskelig å berge kromlistene i rutegummien ved et uttak og som sagt vanskelig å få tett igjen. Det får være sånn. Det er en typisk småmatt museumslakk på bilen.
Det som finnes å gjøre er å skifte hovedsylinderen til clutchen, den lekker godt og det renner væske inn i golvet. Mattene er tatt ut og høytrykkspylet og de har heldigvis berget. Ny sylinder fra BMW kommer i løpet av uka.
Ellers skal skiltene byttes til tidsriktige sådane ved første og beste anledning.
Det tikker litt i en ventil og disse skal justeres. Ellers er det forhåpentligvis ikke stort annet som skal gjøres. Bilen skal beholdes helt original og det som ikke trenger å røres, skal heller ikke røres.
Grüss Gott
Freistaat Bayern
Last edited by grappa speziale on 03 May 2010 21:16, edited 1 time in total.
Jøje meg, dette var lekkert! Fantastisk interiør, virkelig en lekkerbisken - gratulerer så mye!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Takk, takk Jørn!
Jeg er veldig godt fornøyd selv. Jeg begynner å bli en gammel mann og setter mer og mer pris på originalitet og historikk.
Jeg har hatt nok biler som har vært "oppordnet" for n`te gang og sveiset i øst og vest med forskjellig resultat. Dette er en skikkelig hattkaillbil og de er det ikke mange igjen av. De har rett og slett blitt vanskelig å finne.
Jeg er veldig godt fornøyd selv. Jeg begynner å bli en gammel mann og setter mer og mer pris på originalitet og historikk.
Jeg har hatt nok biler som har vært "oppordnet" for n`te gang og sveiset i øst og vest med forskjellig resultat. Dette er en skikkelig hattkaillbil og de er det ikke mange igjen av. De har rett og slett blitt vanskelig å finne.
Gratulerer med en sober klassiker! Jeg tror gamle Carl Borgward hadde likt denne endelige Neu Klasse-evolusjonen av sin P100, og i så måte er det helt på sin plass med hvite dekksider.
Bare det å finne en urørt BMW er en bragd i seg selv, og når den først dukker opp er jeg ikke overrasket at det er han nøyeper der selbst aus Drontheim som avdekker den hos en sikkert noe engstelig anlagt eier
God tur!
Bare det å finne en urørt BMW er en bragd i seg selv, og når den først dukker opp er jeg ikke overrasket at det er han nøyeper der selbst aus Drontheim som avdekker den hos en sikkert noe engstelig anlagt eier
God tur!
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Jeg syns det er like kult med matching numbers som med å modifiserte biler, men av og til så trumph'er gamle klassikere over moderne bil, som i dag og de to som er i tråden din.
Når bilen er en solid veteran og ser ut som ny enda, og bilen opfører seg som ny, detr er rått, jeg har stor respekt for de som kan slikt bilhold.
Gratulerer så mye..
Når bilen er en solid veteran og ser ut som ny enda, og bilen opfører seg som ny, detr er rått, jeg har stor respekt for de som kan slikt bilhold.
Gratulerer så mye..
Last edited by Shadow_iX on 04 May 2010 11:49, edited 1 time in total.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Gratulerer Grappa.
Og så kunne jeg sagt noe som ikke passer seg på trykk
Ringte nemlig selv et par ganger til selger, og hadde sist helg tenkt meg en tur til Skarnes. Da fikk jeg vite at bilen var solgt. Nå fant jeg ut til hvem
Likte også godt historien, fargen, hjulene, km. stand etc.
Med hengerfeste hadde jeg også sluppet å montere det på bruksbilen.
Igjen gratulerer med en flott CS.
Og så kunne jeg sagt noe som ikke passer seg på trykk
Ringte nemlig selv et par ganger til selger, og hadde sist helg tenkt meg en tur til Skarnes. Da fikk jeg vite at bilen var solgt. Nå fant jeg ut til hvem
Likte også godt historien, fargen, hjulene, km. stand etc.
Med hengerfeste hadde jeg også sluppet å montere det på bruksbilen.
Igjen gratulerer med en flott CS.
'11 sDrive 35is
---------------------
---------------------
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo