Registrere veteranbil

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Registrere veteranbil

Post by flash951 »

1971 mod 911T (dp), registrert første gang 1970. Ikke vært registrert i Norge.

Hei, hva må jeg gjøre for å registrere/vise bilen og få skilter, hva må ordnes på forhånd? Forsikring, papir, etc? Vet ingen ting om dette. Har papir på betalt MVA, har det tyske vognkortet etc. Har det gule papiret man fyller ut ved registrering. Noen som har erfaring?

Image
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Når en nyimportert bil skal registreres for første gang, er det noe forskjellig dokumentasjon som kreves, avhengig av alderen på bilen.

Du skriver det dreier seg om en bil eldre enn 30 år (det er ingen veteranbil du har (en veteranbil er iflg FIVA produsert før 1.januar 1920) men et 'kjøretøy fritatt for avgifter') - da er det vesentlig enklere.

Som basis må både MVA og engangsavgifter være betalt. uten begge disse - ingen registrering.
Når dette er betalt, får du fra Tollvesenet utstedt et papir som hetter 'Grunnlag for førstegangs registrering" eller noe slikt; et lysegult ark med masse felter.

Ta med dette papiret til din Veistasjon.

Jo mer du kan dokumentere på din bil, jo bedre er det (jeg fikk problemer da papirene på min Lotus ikke viste max tillatt vekt på hhv for- og bakaksel...).

Du må også ta med det originale utenlandske vognkortet, samt kvittering for betalt MVA og engangsavgift, til trafikkstasjonen.

Og selvsagt må du ha tegnet trafikkforsikring på bilen.

Bilen skal nå gjennom en ikke altfor grundig (forskjell fra stasjon til stasjon - jeg måtte tibake tre ganger med en bil for noen år siden......) teknisk kontroll.
Husk at f.eks. biler fra USA ikke kan ha røde sidemarkeringslys på bakskjermene, biler fra UK må bytte frontlykter etc.

Dersom du nå har de nødvendige papirer, og bilen sklir lett gjennom den tekniske kontrollen, er det bare å tusle ut i ekspedisjonen og betale en eller annen liten avgift (mulig det er slutt på dette; mener dette var årsavgiften - og den skal nå betales i etterkant av registreringen) - og ta ut skiltene.
For en bil førstegangsregistrert i utlandet før 1.4.1971 (står i originalvognkortet) kan du selv velge et tidsriktig sregistreringsnummer.
Er bilen førtsegangsregistrert etter 1.4.1971, får du et "moderne" skiltnummer...

Altså:
MVA og engangsavgift må være betalt (hos Tollvesenet) - kvitteringene medbringes til trafikkstasjonen
Utsted "grunnlag for registrering" samt originalt vognkort må medbringes til trafikkstasjonen
Mest mulig dokumentasjon på bilen (vekt, ytelse, ccm, akseltrykk etc) hjelper bra på.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
alfa
Posts: 237
Joined: 06 Jan 2004 14:07

Post by alfa »

Les Kjøretøyforskriften på www.lovdata.no.

Tror det kan være en utfordring å møte velvilje hos Biltilsynet
med denne type ombygget kjøretøy. Jeg går utfra at den ikke så slik ut opprinnelig?
___________________
Come to the dark side - we have cookies!
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Takk for svar. Jeg tror det skal være lettere å få registrert denne pga at den er registrert første gang 1970, og da er det kjøretøyforskrifter anno 1934 som skal følges.

Jeg er litt usikker på om engangsavgiften er betalt, jeg kan se at MVA er betalt og jeg har papirer med toll-stempel på og jeg har det litt gule papiret halvveis utfylt.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

Du trenger vel ikke betale engangsavgift når bilen er over 30 år

fant dessuten dette i lovdata

§ 1-7. Unntak for bruktimporterte kjøretøy

Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land


http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 1.html#1-7
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Da jeg importerte Montrealen fra Tyskland i oktober 2005 var den i sitt 30. registreringsår (1. gangsreg. januar 1975). Det eneste jeg betalte ved innførsel (i Tollboden i Oslo) var 32.500 i moms på kjøpesummen og fraktkostnadene. Deretter betalte jeg ca. 3400 kroner i engangsavgift, 1300 i vrakpantavgift og 370 i årsavgift (senere økt til 380) noen dager før jeg fikk skilter på den i mai 2007. Altså halvannet år senere.

Registreringsdagen betalte jeg 295 for kjennemerkene og 430 for selve kontrollen. Det var det hele. Ikke noe lurium. Avgiftsfritaket går på hk, CO2, slagvolum og slike ting, pluss selvfølgelig den nesten symbolske årsavgiften.

Kan jo nevne at kontrolløren på Gjøvik Trafikkstasjon var uinteressert i om bilen var original eller ikke så lenge den var over 30 år og så sånn nogenlunde ut på kontrollen. Han noterte chassisnummer og telte seter og sjekket at den hadde riktige lys. Jeg regner med at dette ble enklere siden bilen kom fra Tyskland og var såpass ny at reglene for slike ting var nogenlunde harmonisert i Norge og Tyskland.

Totalt kostet bilen meg:
Innkjøp: 130.000,-
Mva: 32.500,-
Engangsavgift: 3.386,-
Vrakpantavgift: 1.300,-
Kjennemerker: 295,-
Kontroll: 430,-
Årsavgift: 370,-

Totalt: 168.281,-

Håper dette hjalp litt ...
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

aah, var ikke klar over denne :) takk

Avgiftspliktige motorvogner som er 30 år eller eldre 3 386 per stk
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Det hjalp litt. Da tror jeg uten å være 100% sikker, at jeg mangler å betale: engangsavgift, vrakpantavgift og årsavgift.
Hvem kontakter jeg for å betale dette?
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Du betaler avgiftene på Tollboden i Oslo siden det ikke er noe tollkontor andre steder i Oslo og Akershus. Disse tre avgiftene sorterer under Toll- og avgiftsdirektoratet og kan ikke betales hos Statens Vegvesen/Biltilsynet (trur eg). Ta med alt du har av papirer, trekk kølapp og vent. Folkene i luka på tollboden har full kontroll på sakene. Bare si at du kun har momset inn en 40 år gammel bil og nå kommer for å betale resten i forhold til registrering.

Uten kvittering på disse tingene får du ikke skilt på bilen når du kommer til biltilsynet, dvs de sender deg bare hjem igjen. Mulig Biltilsynet slår betalingene opp på dataen, men det går for det samme. Årsavgiften trenger du å ha kvittering på sånn at du får det kjekke lille klistremerket på de nye skiltene ;)

Originalitet og slikt blir sikkert et aldri så lite tema når/hvis du skal ha LMK-forsikring. Lykke til!
alfa
Posts: 237
Joined: 06 Jan 2004 14:07

Post by alfa »

Ta ingenting for gitt når det gjelder Biltilsynet:

http://home.online.no/~tor-hf/storsmia/ ... _godkj.htm

Få til en prat med tilsynet før du importerer bilen. Vis bilder osv
slik at du kan få noen initielle signaler fra de.......

Kan hende du har det juridiske på din side, men Biltilsynet kan være av den oppfatning av at bevaringsverdige kjøretøy skal være "tidsriktig".
Hensikten er med 30-års regelen er å ta vare på kjøretøy av historisk verdi.
___________________
Come to the dark side - we have cookies!
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

Hei
Jobber meg gjennom samme papirmølle når det gjelder Cobra'n, og her er den referansen som anses som viktig å holde seg til: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-007.html

Ellers, så er miljøet i AMCAR og deres jurister til god hjelp. Kan anbefales.
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Jeg finner ingen addresse på Tollboden i Oslo? Hvor er det?
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Tollboden i Oslo har ligget så lenge på samme sted at gata heter Tollbugata ;)

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

ellers så kan jeg anbefale Tollboden i Drammen, god service faktisk. Og grei parkering !
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Har nå vært hos biltilsynet i Oslo for første gangs registrering. Der var det 3 mann som "inspiserte" bilen i 2 timer, deretter ventet jeg i 1 time. Fikk mangler på feil impress, dimensjon på dekk og felg. Må derfor bestille ny time og få lånt meg noen hjul.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
Post Reply