Prøveskilter på banetreff?
Prøveskilter på banetreff?
Da ser det jammen med ut som skiltene på bilen ryker, må inn til biltilsynet for å ta effektmåling, noe jeg selfølgelig ikke kan da bilen er ganske grovt trimmet, byttet motor +++
Spørsmålet er da om det er lov med prøveskilter på banetreffene til nsk?
Er på en måte det jeg bruker den mest til...
Spørsmålet er da om det er lov med prøveskilter på banetreffene til nsk?
Er på en måte det jeg bruker den mest til...
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
Ja, det gjør vel det når jeg tenker meg om...
Det hele begynte med en eu kontroll der jeg fikk mangel på at senkesettet ikke var godkjent i vognkortet, fikk da mangelen "forevises for trafikkstasjon" så jeg måtte inn og vise, første gangen gikk bra, men manglet litt frihøyde under bilen, fikset dette og skulle vise igjen og da skulle de selfølgelig prøvekjøre bilen, selv med turbotrykket skrudd så langt ned det går merket han fort at det var for mye hester, det ble påvist mulig effektøkning som det står på lappen...
Det hele begynte med en eu kontroll der jeg fikk mangel på at senkesettet ikke var godkjent i vognkortet, fikk da mangelen "forevises for trafikkstasjon" så jeg måtte inn og vise, første gangen gikk bra, men manglet litt frihøyde under bilen, fikset dette og skulle vise igjen og da skulle de selfølgelig prøvekjøre bilen, selv med turbotrykket skrudd så langt ned det går merket han fort at det var for mye hester, det ble påvist mulig effektøkning som det står på lappen...
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
Uffda... Da er det vel bare å bytte tilbake til originalmotoren, og vise den for tilsynet?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Det er vel litt mer som skal til i en NM-klasse (strømbryter, seler, stol, sikring av batteri, plastruter muligens) men jeg er helt enig. Konvertering til racerbil høres ut som en raskere jobb enn å i etterkant krangle med Biltilsynet om en hemmelig 100% økning av motoreffekten. I NBF-regi kan du stort sett gjøre som du vil så lenge sikkerhetsutstyret er på plass og reglene for klassen er oppfylt. Skjønner ikke at ikke flere kjører i en eller annen racingklasse ...Sjobing wrote:Hiv skiltene, bolt inn et bur å bli med å kjør racerbil løp!
Det er forøvrig utrolig hva man får godkjent om man har dialog med myndighetene underveis!
Når det gjelder banetreff og prøveskilter er det bl.a. slike ombygginger som gjør det problematisk. Regner med at MR2-en til Lasse83 er skikkelig bygget, men det har banegruppa i NSK ingen som helst mulighet til å sjekke. Et komplisert forsikringsoppgjør med en svært hårete ikke-godkjent bil på prøveskilter er ikke noe hverken NSK, Rudskogen Motorsenter eller eieren ønsker seg. Spesielt ikke om det er biler på hvite skilter innblandet i skaden.
Jeg har vært med i banegruppa i både NSK og Alfaklubben noen sesonger, og spørsmålet om prøveskilt dukker opp flere ganger i året hvert år. Det er ikke til å stikke under en stol at behovet er der, men tida for å håpe på det beste mens det er 30 biler på banen er definitivt over.
Antar det ikke er et retorisk spørsmål
Kommer vel litt an på klassen, men i f.eks. Corsa Italiana er det et og annet heat på trackdays (også NSKs) dersom det ikke allerede er løp den dagen, og deretter offisiell trening, kvalik og løp. Med andre ord for lite. Kanskje ca. 150-200 runder i året. 120 av disse avvikles under løpene.
Noen som forresten vet hvordan det går med BMWCCN og løpsserien de tenkte å starte?
Kommer vel litt an på klassen, men i f.eks. Corsa Italiana er det et og annet heat på trackdays (også NSKs) dersom det ikke allerede er løp den dagen, og deretter offisiell trening, kvalik og løp. Med andre ord for lite. Kanskje ca. 150-200 runder i året. 120 av disse avvikles under løpene.
Noen som forresten vet hvordan det går med BMWCCN og løpsserien de tenkte å starte?
Nettopp - og skjer det noe (avkjøring, havari) synker det tallet fort..
Med gatebilen min har jeg vel hatt rundt 500 runder fordelt på Våler, Rudskogen og Mantorp i år. Pluss de 163 rundene jeg hadde rundt nye biten av våler under csm og noen autoslalom-runder.
Ikke hørt noe mer rundt den løpsserien, men morsomt om det blir noe.
Med gatebilen min har jeg vel hatt rundt 500 runder fordelt på Våler, Rudskogen og Mantorp i år. Pluss de 163 rundene jeg hadde rundt nye biten av våler under csm og noen autoslalom-runder.
Ikke hørt noe mer rundt den løpsserien, men morsomt om det blir noe.
Du har muligheter til å kjøre en god del med racerbilen også...
Det fins flere treningsdager i året som kun er tiltenkt licensierte biler, og hvis du ønsker så er det fullt mulig å kjøre hos f.eks. SSK i Sverige.
Jeg kjørte kun et løp i GT-serien i år pga. litt strul med bilen + tiden strakk ikke til mere.
Men den helga jeg var med (Raceweek på Kinnekulle) logga jeg 150 runder på Kinnekulle i trening og løp.
Så de som kjører kun løps helgene (5 stk) med både trening og løp i GT serien vil jeg ikke tro at har noen som helst problemer med å logge 500 runder + i løpet av sesongen.
Jeg har også stor moro av å pusle i garasjen, lage egne løsninger +++ og da er det jo ekstra moro at en kan komme på banen i løpssammenheng og se at greien faktisk kan funke bra og henge med de andre som er med.
Så de som går med tanker om å kjøre litt bil løp, så anbefaler jeg å ta en titt på GT klassene, for her er det under klasser til de fleste biler, og når iver'n tar overhånd i garasjen og du bare MÅ ha en større motor eller en turbo ekstra, så er det bare å gå opp en klasse og du kan fortsatt være med...
Det fins flere treningsdager i året som kun er tiltenkt licensierte biler, og hvis du ønsker så er det fullt mulig å kjøre hos f.eks. SSK i Sverige.
Jeg kjørte kun et løp i GT-serien i år pga. litt strul med bilen + tiden strakk ikke til mere.
Men den helga jeg var med (Raceweek på Kinnekulle) logga jeg 150 runder på Kinnekulle i trening og løp.
Så de som kjører kun løps helgene (5 stk) med både trening og løp i GT serien vil jeg ikke tro at har noen som helst problemer med å logge 500 runder + i løpet av sesongen.
Jeg har også stor moro av å pusle i garasjen, lage egne løsninger +++ og da er det jo ekstra moro at en kan komme på banen i løpssammenheng og se at greien faktisk kan funke bra og henge med de andre som er med.
Så de som går med tanker om å kjøre litt bil løp, så anbefaler jeg å ta en titt på GT klassene, for her er det under klasser til de fleste biler, og når iver'n tar overhånd i garasjen og du bare MÅ ha en større motor eller en turbo ekstra, så er det bare å gå opp en klasse og du kan fortsatt være med...
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Hm ja nei jo kansje Må si at selv om en får færre runder i racing en det man klarer i løpet av et år på ren kosekjøring på bane, så er morroa så mye større i racing, har nesten helt sluttet med morrokjøring med gatebil på bane etter at jeg begynte å kjøre racing.hagenisse wrote:Nettopp - og skjer det noe (avkjøring, havari) synker det tallet fort..
Med gatebilen min har jeg vel hatt rundt 500 runder fordelt på Våler, Rudskogen og Mantorp i år. Pluss de 163 rundene jeg hadde rundt nye biten av våler under csm og noen autoslalom-runder.
Ikke hørt noe mer rundt den løpsserien, men morsomt om det blir noe.
Knivinga med de andre ute på banen er en adrenalin tripp i seg selv, mye mere gøy enn å trene på idealsporet alene ute på banen (eller å ligge bak en med mere hester en deg på banekjøringa, ikke lov å kjøre forbi i sving, og ingen mulighet til å komme forbi på langsidene )
Leie ut en C7? Så gal har man vært