Bygging av 997tt banebil, som ble til en Cayman

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

I disse dager står Cayman igjen på verksted, nå for å få ned desibelen.

Ble jo svartlistet på Ringen grunnet for mye lyd, så nå får jeg prøve en ny prototype eksos fra Sportec.
Klarer vi ikke å få ned lyden denne gangen, så blir motoren bygd om igjen, men denne gangen blir det en 997 turbo motor.
Turboen dreper mye av lyden, så dette er løsningen som må til ifølge Manthey Racing.

Har kjørt bilen rundt 20 timer på 2år, :roll:
Fikk faktisk ikke kjørt bilen på Våler eller Rudskogen i år, men håper å komme sterkere tilbake neste år.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Synd det skal være så mye trøbbel!

Men kunne du ikke bare tatt av den kompressoren, den yter jo svært mye hester uten kompressor også, og da trenger du ikke like mye flow i eksosanlegget?
Men skjønner godt at du ikke vil gi deg på hestene når du først har kostet på bilen såpass, bare tenkte at det kunne være en mulighet det også. Har skjønt at det er en ganske bra sugemotor som sitter i den nå...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Jeg synes det er helt utrolig at den kan klare å lage så mye lyd, jeg...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Ny eksos ferdig montert.

Helt fantastisk, sportec sin prototype eksos gjorde susen.
Nå har jeg 95db på mellom 4000-4500 O/min, og bare 0,2 i mottrykk.

Nå gjenstår det bare å fjerne resten av interiøret, så er bilen klar for neste banesesong.
Nå ser jeg lyset i tunellen, kommer nærmere og nærmere.
Last edited by Iceman on 21 Sep 2009 10:17, edited 2 times in total.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Iceman wrote:Ny eksos ferdig montert.

Helt fantastisk, men sportec sin prototype eksos gjorde susen.
Nå har jeg 95db på mellom 4000-4500 O/min, og bare 0,2 i mottrykk.

Nå gjentår det bare å fjerne resten av interiøret, så er bilen klar for neste banesesong.
Nå ser jeg lyset i tunellen, kommer nærmere og nærmere.
Du dæven :!: Vi gleder oss :D
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Hvor får man målt/testet eksosmottrykk? Er nysgjærrig på dette selv. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

bilder!
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Gratulerer, det høres mer fornuftig ut! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Shadow_iX wrote:Hvor får man målt/testet eksosmottrykk? Er nysgjærrig på dette selv. :)
Jeg fikk gjort dette hos Autotuning Råde, da det var de som bygde eksosen.
Tror svendsen eksos kan gjøre dette, men er litt usikker.

Eksosmottrykk er viktigst å kontrollere, om man har Turbo/komp.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Ja Ja, da stod jeg og Cayman klare på Rudskogen for første gang på neste 2år, dro på ut av PIT 8) deilig og endelig få prøve den på banen igjen.

Kom ut av første sving tømte så girene en etter en, så sa det Pang..! Panseret på bilen slamret opp i taket på bilen i en fart på over 150kmt.
Hjelp Fy f og jeg skvatt, noen hadde glemt å feste panserlåsene på tekninsk.
En av de som jobbet på tekninsk hadde lukket igjen panseret etter bremseveske kontroll, og sendt oss ut på banen deretter.. Men hadde han satt på panserlåsene, NEI..!

Panseret, Frontruta, og taket på bilen kaputt.
Karret meg opp på Autotuning, så bilen står igjen på verksted.
Store skader, så nå sitter jeg å drikker for å glemme.

Nå er jeg lei denne uflaksen. :cry:
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Du har virkelig hatt uflaks med denne bilen. Jeg passerte deg like etter det hadde skjedd og tenkte tanken at de på teknisk kanskje ikke festet låsene etter seg. Et par runder senere så jeg det skjedde igjen i det du svingte av mot pit i lav hastighet.
- 06 MX-5
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Faen

Post by Tiger »

Føler med deg der, så mye strev, venting mm, så skjer dette. :oops: :roll:
Off Topic:
Har hatt noen nedturer selv med "overtuned" bil, eksospakninger blåses ut som støv etter noen runder på Ringen.. kjørte hjem på mandag med full "blås" melllom manifold og turbo... mistet nesten hørselen....

Litt overrasket at du ble "bannet" pga lyd på Nurburgring, det skjer av og til, men man kan dukke opp dagen etter og gli rett igjennom.

TVR Cerbera, Z06 m.fl. bråker jo noe jævlig og det er standard biler..

Lydsjekk på ringen er kun en obligatorisk sjekk dem må gjøre for å tilfredstille myndighetene..

Bilen min med fri eksos var iallefall over 95dB ist helg.

Lykke til med bilen.

Mvh Torgeir
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Huff, så trist. Hadde du enda fått noen runder først... :evil:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Huff, dette var leit å høre Henrik :cry:

Du får lage deg en "pilot check list" som du selv sjekker, eller noen du stoler 100% på, før du kjører utpå. Stol kun på noen få personer, kun dine egne mekanikere. Når vi er på treninger/løp med løpsbiler, går alltid sjefsmekaniker igjennom en slik sjekkliste før vi får kjøre utpå. Listen bør i alle fall inneholde sjekk av panserlåser, tanklokk, hjulbolter, stol, seler + generell visuell sjekk av kjøretøyet....
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
vegardw
Posts: 4
Joined: 13 Aug 2006 15:01

Post by vegardw »

Fryktelig trist!

Jeg var med og hadde teknisk kontroll i går, og foretok mange av bremsevæskesjekkene. Jeg klarer ikke å huske om det var jeg som sjekket bilen din, eller om det var jeg som lukket igjen panseret. Men etter at jeg kom hjem i går og leste posten din ble jeg fryktelig lei meg, og fikk omtrent ikke sove i går fordi jeg ble liggende å gruble på om det var jeg som hadde lukket igjen og glemt låsene.

Dersom det var en av oss som glemte låsene vil jeg komme med en uforbeholden unnskyldning, sånt skal ikke skje.

Jeg kommer også til å ta opp innad i banegruppa til KARN at vi bør få på plass en mer formell prosedyre/sjekkliste på hva som skal gjøres på teknisk kontroll. Et av punktene jeg kommer til å foreslå vil være å sjekke at panser er ordentlig lukket etter at vi har sjekket bremsevæske eller gjort noe annet så panseret har blitt åpnet.

Hilsen
Vegard Wærp
tlf: 47683555
e-post: vegarwa@online.no
Post Reply