2002 Lotus Elise S2

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Lotus111s
Posts: 101
Joined: 18 Jun 2009 19:09
Location: Lier
Contact:

Post by Lotus111s »

Jeg har snakket litt med Henrik i det siste å han var ikke veldig sugen på å overhalle Nitron dempere, da han som skulle ordne overhallings deler ikke har gjort det han lovte, men han gjør vel alle jobber om det lønner seg. du kan jo gå for racesett til elisen fra øhlins da? de ligger på rundt 40k ferdig montert på norsk chassis teknikk. og da vet du at overhalling er null problem;)
Lotus 111s
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Montering er ikke no problem, jeg tåler å få møkk på henda. :D

Får høre med chassiteknikk om de kan gi bra pris på øhlins Öhlins ST44 dempere. (samme som sitter på GT3'en)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Gamle Clarion spillern som fulgte med bilen paja og ikke ville spille cd'r no mer, så da fant jeg en uhyre grei løsning som faktisk ikke "skipper" om man skulle treffe en dump i veien..

CD-Løs CD-spiller som tygger på USB Minne, eller SD,MMC minnekort. Samt AUX inngang au :)

499,- på Chlas Olson.
Image

Merkbart mindre og mer i stil til Lotusen... :)
Image
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Hei, er på utkikk etter biltelt til å parkere bilen i, med sånn varmevifte/luftgjennomstrømmning, mente jeg så en reklame for dette i carburetti for noen år siden, håper på at noen av dere kan hjelpe meg med å lokalisere noen som selger slike...

Vil nøding bilen skal fryse i vinter.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Det er vel Carcoon du sikter til: http://www.carcoon.co.uk/
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Ja, det var det ja... Bare å finne noen som pusher detta i nerheten da.. :)
Takker så mye
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Hør med Erik Seierstad hos http://www.seierstad-veteran.no/ . Mener han selger Carcoon eller noe tilsvarende. Websidene er ikke oppdatert denne uka akkurat, så den bør du ikke stole alt for mye på ...
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Jeg handlet Carcoon hos Seierstad Veteran. Den er DYR å sende fra utlandet pga størrelse og vekt på pakken, så prisen fra Seierstad er konkurransedyktig. Fikk aldri brukt min da jeg fikk garasjeplass istedet, men det så ut til å være gjennomført bra kvalitet.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Notis til meg selv bare.

Øhlins Demper foran lengde: 365mm (kortes inn 41mm)
Øhlins Demper foran arbeidslengde: 108mm (ny arbeidslengde: 67mm)

Bilstein Demper foran lengde: 359mm (-6mm) (ny lengde etter 35mm senk 324mm)
Bilstein Demper arbeidslengde: 94mm (+14mm)

Øhlins Demper bak lengde: 384mm (kortes inn 53mm)
Øhlins Demper bak arbedislengde: 110mm (ny arbeidslengde: 57mm)

Bilstein Demper bak lengde: 366mm (-18mm) (ny lengde etter 35mm senk 331mm)
Bilstein Demper bak arbeidslengde: 110mm (=)

Eksperimeltelle tall, bilsten demperne hadde meget bløte fjærer, så bilen synker godt sammen da den settes på bakken, noe den ikke vil gjøre med de nye fjørene jeg har på øhlins'ene - mye mulig en må senke/korte inn demperene enda mer. (jammen ikke lett å få målt bakkeklaring mens bilen er på bukk)

Bilstein demperne er de som satt på bilen, Øhlins er ettermontert.
Øhlins er tydlig ment for Elise S1, da de er alt for lange, og nå så går ikke ene bakdempern på lenger, den er ca 15mm for lang, og navet er så langt ned det er mulig å få det, ene drivakselen tar borti ett motorfeste, problemet løses med kortere dempere, da løser jeg og drivaksel problemet også.

Skal rechimme dempenre på bekostning av arbeidslengde i desember, slik at de passer, og så begynner sparingen til nye dempere til våren (dette løser og hjulgeometri problemet jeg har hatt siden 2004 også, har kjørt med dustete hjulvinkler siden Øhlinsa kom på plass. (Da vil dagens øhlins bli reservedempere slik at bilen får mer oppetid på veien når primær settet er til service)

Blir spennende til våren, og om en har råd (vinner litt i lotto) så kan jeg koste på den en frontsplitter og, så slipper jeg å lage til en i kryssfiner selv. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Dempere og småplukk er bestilt, delene er ventet til mars en gang, ønsker alle sammen her et riktig godt nytt år.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Kom til å tenke på at jeg har eid denna bilen i sanrt 7 år, det er ny personlig beste. :)

"Bare" 23 år igjen til den er veteran nå.. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

skulle ikke forundre meg om du faktisk har den i 23 år :P
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Shadow_iX wrote:Kom til å tenke på at jeg har eid denna bilen i sanrt 7 år, det er ny personlig beste. :)

"Bare" 23 år igjen til den er veteran nå.. :)
Morsomt... Mine tall er akkurat motsatt: I år er det 23 år siden jeg kjøpte MR2'n og jeg kommer helt sikkert til å ha den i 7 år til 8)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Hør hørt ifra Nitron i dag, de er snart kalre med orderen min, men de fikk ikke tak i Eibach fjører med mine spec, så det ble 50lbs stivere fjører på.

Nye verdier blri så 87nm/mm foran, og 105nm/mm bak (500lbs/600lbs)

Formelen for å regne om ifra lbs/inch til nm/mm er 5,7.

1 lbs/in er altså 5.7nm/mm

Regner med dette er litt stivt, men bel fortalt at det er mange fine jsuteringsmuliheter på demperene så jeg kan komme unna med det.

Blir gøy å prøve litt, for så å ta turen til NCT og satt opp hjulgeometrien litt før banesessongen starter. :)

500/600 lbs er og albefalt "baseinstilling" for rovereliser med motoroppsettet jeg har i min, så føler jeg ikek gjør så alt for mye feil medå takke ja til å prøve det ut. (race oppsett med masse downforce er 650-750lbs foran og 850-950 lbs bak) (omtent det 2-11'n kommer levert med)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Fikk en gladmelding nå, nå er nye Nitron GT3-Style demperne på vei, de har sørget for at høyden på bilen blir 9cm foran og 10cm bak, håper bare de passer som tenkt. :)

Blir spennende oppsett å kjøre med tror jeg.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Post Reply