Impreza HTS (Hvordan det kan gå hvis du blir litt ivrig... )

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Impreza HTS (Hvordan det kan gå hvis du blir litt ivrig... )

Post by Sjobing »

Og her er grunnen til at jeg ikke har fått vært med så mye i vinter, har hatt litt og henge fingrene i i furtebua. :roll:

En litt lang post, men de som har vært med på litt banetreff de siste åra har kanskje sett litt av hendelsene som jeg og bilen har vært med på.

Bilen er i utgangspunktet en 2003 mod STi v8. Dette er den bilen som Petter Solberg hadde som "firmabil" da han vant VM i 2003.

Jeg kjøpte bilen i Januar 2006 og hadde den i langt borti en time før den sto på rulla hos Per (Auto Consult) for en Ecu Tek tunning. Byttet da også eksos. Dette for å få den mer kjørbar.

Det blei endel iskjøring og ca 2500 km på bane inntil jeg var av på Rudskogen på NSK treff den 29/7-2006.

Tidlig på dagen:

Image

Og litt seinere på dagen:

Image

Image

Jeg fikk retta bilen forholdsvis raskt og 4 uker etterpå var jeg på ACR og kjørte på høsttreffet.

Men siden airbagene var svindyre å kjøpe nye så blei det tatt en sjefsavgjørelse og bur ble bestilt fra Custom Cages og bilen plukket fullstendig ned igjen etter at sesongen 2006 var over.


En ivrig sveiser:

Image

Buret ble sveiset inn i løpet av noen hektiske dager før jul for inntensjonen var og kjøre første helga i Januar. Rakk ikke dette, for det balla på seg med ombygging av bremser og diverse andre ting.

Men bilen ble klar til våren og denne sesongen gikk med til enda mer forskning på hjulvinkler og fjær/demper oppsett.

Fikk etterhvert dette nogenlunde greit og da ville jeg jo gjerne ha litt mer motor.
Det ble forsket på diverse grenrør/turboplasseringer, forskjellige turboer, forskjellige TMIC og vann injektion.
Kjørte fortsatt med orginal innmat i blokka og følte vel at jeg begynte å strekke strikken vel langt på den (ca 375 hk og 500 nm hos AC)

Så da ble neste avgjørelse tatt og en 2,5l longblokk med billet veiv ble handla inn fra Cosworth.
Gikk da også for APS TSR70 turbo, APS grenrør, APS fmic +++ og dette ble boltet inn iløpet av Desember 2007. Per mappet frem til kl 1900 på nyttårsaften så det var safe og jeg kunne begynne og kjøre inn.

Kjørte ca 1500 km på vei også var det dags for isbanekjøring igjen. :twisted:

Det ble kjørt bort noen hundre liter bensin på diverse treff før jeg igjen hadde et uhell og traff i et hull i isen sidelengs på 4 gir.

Dette ble da resultatet av det:

Image

Det var en demper som jeg slo tvers av, heldigvis knakk den ellers så hadde jeg garantert rulla. :roll:

Det ble litt forsøk på og kjøre noen racerbil løp (sammen med Iceman) i fjor sommer, men hadde endel innkjørings problemer og stang ut i selve løpene men på tidstrenning var vi blandt de raskeste så Impreza'n har potensiale til og henge med hvis den holder.

Dette var en liten oppsummering så langt, driver nå og renoverer/klargjør bilen for neste sesong og her kommer noen bilder av hva som har hendt så langt i furtebua i vinter:

Trenger litt ekstra plass i motorrom:

Image

Tetting av hull i torpedovegg som ikke trengs lenger:

Image

Laging av ny midtkonsol og nytt håndbrekk:

Image

Innfesting av ny pedalboks:

Image

Modifisering av bagasjerom (fins mer spennende ting og ha her enn reservehjul. :D ):

Image

Litt stål som ikke er noen grunn til å taue rundt på lenger:

Image

Noe av det som skal inn baki (noen som kan tippe hva det er til?):

Image

Nytt grenrør custom made av mr. Neil Clark etter ønsker fra meg.
Dette er laget i Inconel for å tåle mer varme.

Image


Litt dårlig bilder men det er det som jeg får til med mobilkamera.

Høyre hjulhus foran med noen små endringer.

Image

Vekk med tanken og understellsmasse.
Denne plassen skal utnyttes til andre ting. :twisted:

Image

Nå begynner det og nærme seg slutten på pusing under bilen.
Dette har vært en bedriten jobb, har pussa ca 50 timer til nå, så hvis noen har tanke for å gjøre det samme vil jeg STERK anbefale og få bilen syredyppa.

Høyre side forfra:

Image

Torpedovegg og bakover:

Image

Bagasjerom og fremover:

Image

Det er ikke bare bilen som skifter farge, sliper'n gjøre det også. . . :lol:

Image

Har fått laga litt innfestinger til div kjøling og ny bunn i bagasjerom + pussa litt mer. . .

Image

Fikk litt mer deler idag ifra www.celticmotorsport.com:

Image

Har også fått søm sveisa litt i diverse skjøter under bilen:

Image

Da var bilen første runde hos lakkerer'n:


Image

Image

Image

Image


Bensintank, oljetank og batteri begynner og komme på plass:

Image


Image

Laging av fester for nye dørblader bak:

Image

Image


Nye bremseslanger begynner og komme på plass:

Image


Nye bensinrør:

Image

Mer tilpassing/prøvemontering av div kjølere. Bensinpumper og filtere kommer også her etterhvert.

Image

Endelig en etterlengta pakke dukket opp med TNT idag (TNT ruler disse delene brukt 49 timer fra de forlot verkstedet til Tony Rigoli i Sydney til de var levert her hos meg):

Image

Så får jeg se om jeg klarer å få tid til og gjøre litt mer her i helga da:

Ny bora og planslipt custom made 2,5L closed deck
Image

Planen er at denne skal sitte i bilen iløpet av neste uke.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Veldig bra prosjekt. Gøy å se hele prosessen.

Er disse kjølerne for girkasse og diff ?
Image
- 06 MX-5
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Dette var morro lesing! Intet mindre en imponerende! Blir den klar for Rudskogen 27. april?
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

arildh wrote:Veldig bra prosjekt. Gøy å se hele prosessen.

Er disse kjølerne for girkasse og diff ?
Ja, det er planen at det skal bli det.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

inge wrote:Dette var morro lesing! Intet mindre en imponerende! Blir den klar for Rudskogen 27. april?
Takk takk.

Jeg prøver å rekke det, men jeg må desverre jobbe litt også...

Er fortsatt mange deler som må lages, så det er vanskelig og si noe sikkert.

Men målet er sesong åpning i GT serien 8 mai, så egentlig bør den være klar for noen test runder den 27/4.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Veldig spennende og ikke minst imponerende.
Gleder meg stort til å se bilen ferdig.
'11 sDrive 35is
---------------------
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Blir det samme turbo som før ? Ser at det nye grenrøret ikke er twin scroll slik som det APS TRS70 greiene.
Hva er målet sånn effektmessig ?
- 06 MX-5
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

tøft!


tiltonpumpa i garasjen er kjøling til diffen eller? jeg har tenkt på og gjøre det samme
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
asn
Posts: 106
Joined: 04 May 2005 12:26
Location: London

Post by asn »

Komplimenter!
Inspirerende arbeid, og for ett pågangsmot.
Delig og se den vakker og hvit.
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

arildh wrote:Blir det samme turbo som før ? Ser at det nye grenrøret ikke er twin scroll slik som det APS TRS70 greiene.
Hva er målet sånn effektmessig ?
Noe av den gamle turboen blir brukt. Har tilgang på endel flere varianter av eksoshus til singelscroll derfor ble dette granrøret bygd slik.

Effekten blir som den blir. :lol:
Jeg er ikke så opptatt av tallene på et papir så lenge det virker i praksis.
Her er det så store avik mellom de forskjellig rullene at det er lite interresant og sammenligne hvis de ikke er bremset på samme rulle.
Men effekten i fjor var 1.92 ganger mer enn det vi bremsa denne bilen til i orginal stand. :wink:

Er ikke ute etter så mye mer effekt, har heller prøvd å ta noen grep for å få ting mer driftsikkert.


Skrotnisse wrote:tøft!


tiltonpumpa i garasjen er kjøling til diffen eller? jeg har tenkt på og gjøre det samme
Helt riktig gjetta, skal legge ut ekstern kjøling på diff og girkasse.

Det blir faktisk hele 5 kjølere ekstra i tillegg til det som er orginalt på bilen...
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Tøft, skal litt uhell til for å lure fram villdyret ja.. :) Stå på, interesangt lesestoff.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Takk for alle hyggelige tilbake meldinger! :D

Har fått gjort litt i løpet av helga også , så det går sakte men sikkert fremover.

Rele'r/sikringer til bensinpumper, oljepumpe, kjølevifter:

Image

Forfilter og bensinpumper:

Image

Også var Henrik (iceman) innom en tur idag med den nye gromvogna si så jeg fikk tatt en kikk på den + at han ga meg en hjelpende hånd så vi fikk hengt på noen fjørbein:

Image

Image

Det burde vært sandblåst og lakkert litt mer her også, men tiden begynner å bli knapp, så jeg får heller plukke det ned igjen til høsten og ta en sjau på det da.

Takk for hjelpa idag Henrik!
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
Olemann
Posts: 79
Joined: 10 Dec 2007 18:49
Location: Ås
Contact:

Post by Olemann »

Dette ser bra ut. skal bli morsomt og se deg og bilen på banen denne sommeren.Lykke til videre. 8)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Har sagt det før, og jeg sier det igjen - du har en aldeles herlig innstilling til bil og det som skjer med dem! :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Ting går jo ikke alltid like raskt som det burde og som en kunne ønske, men det har vært litt fremgang denne uka også...

Har fått gjort litt med motor'n denne uka:


Veskemåling av topper for å finne volumet så jeg kan regne ut komperesjon:

Image

Ville sjekke dette etter at jeg hadde plana blokka og ønsket å bruke tynnere topp pakning.

Sjekking av ventilklaringer:

Image

Stemplene har kommet på plass:

Image

En noe modifisert oljepumpe på plass:

Image

Da er blokka klar for å ta imot toppene:

Image

Da er toppen på plass:

Image


Prøve montering av tørrsump pumpe for å se litt hvordan slangene må lages/plasseres.

Image

Registerreim på plass:

Image


Timing av eksos kammer:

Image


Da er meste parten av jobben på maskinisten klar, bare noen deksler som gjennstår før den skal inn i bilen igjen iløpet av helga.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
Post Reply