Alfa Romeo 8C Competizione
Alfa Romeo 8C Competizione
Noen har kanskje allerede fått det med seg, men...
Ja, jeg vet det er en italiensk GT og ikke en sportsvogn, men det er bare det at Alfa Romeo nå lanserer sin første bil i denne klassen på 36 og et halvt år! Den forrige står i garasjen hos meg og er "på min alder". Er det rart man tror man har drukket en uke i strekk?
Alfa Romeo har vært på konkursens rand konstant siden 1909, og allikevel hoster de opp dette åndssvake kjøretøyet. Da veit du liksom at eksistensen deres handler om litt mer enn bare euro.
Vi snakker om 8C Competizione:
Transaksel 4,7 liters V8 med 450hk/7000rpm og 470Nm /4750rpm. 0-100 et sted på 4-tallet. Fåglarna vet hva prisen blir i Norge, men jeg gjetter på rundt 2 mill med skilt som ikke passer.
Autostrada har visstnok bestilt to stk., og det betyr at vi kommer til å få noen glimt av den på norske veier!
God helg!
Ja, jeg vet det er en italiensk GT og ikke en sportsvogn, men det er bare det at Alfa Romeo nå lanserer sin første bil i denne klassen på 36 og et halvt år! Den forrige står i garasjen hos meg og er "på min alder". Er det rart man tror man har drukket en uke i strekk?
Alfa Romeo har vært på konkursens rand konstant siden 1909, og allikevel hoster de opp dette åndssvake kjøretøyet. Da veit du liksom at eksistensen deres handler om litt mer enn bare euro.
Vi snakker om 8C Competizione:
Transaksel 4,7 liters V8 med 450hk/7000rpm og 470Nm /4750rpm. 0-100 et sted på 4-tallet. Fåglarna vet hva prisen blir i Norge, men jeg gjetter på rundt 2 mill med skilt som ikke passer.
Autostrada har visstnok bestilt to stk., og det betyr at vi kommer til å få noen glimt av den på norske veier!
God helg!
- Anders Gullstein
- Posts: 616
- Joined: 14 Apr 2005 15:49
- Location: Tønsberg
Tja. 8C blir offisielt lansert nå under Paris Salon, og det skal bygges 500 eksemplarer det første året. 2008 kanskje?
Det er jo å håpe at den blir å se på veiene og ikke bare får stå i garasjen. Størrelsen på lommeboka ser dessverre ut til å være omvendt proporsjonal med hvor mye du har tid til å kjøre (med noen unntak), men Italiensk Dag og Øvrevoll bør jo være mulig for eierne.
Det kan jo hende Autostrada inviterer til avduking når bilen(e) kommer. Det pleier de å være flinke til.
Det er jo å håpe at den blir å se på veiene og ikke bare får stå i garasjen. Størrelsen på lommeboka ser dessverre ut til å være omvendt proporsjonal med hvor mye du har tid til å kjøre (med noen unntak), men Italiensk Dag og Øvrevoll bør jo være mulig for eierne.
Det kan jo hende Autostrada inviterer til avduking når bilen(e) kommer. Det pleier de å være flinke til.
Den ligner da litt på den TVR'en som ble årets sportsvogn på Vårmønstringen for et par år siden? Lekker er den uansett fra siden.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Jada, og Ariel Atom er en litt stygg Honda
Men seriøst: motoren er utviklet i samarbeid med Fiat-broder Maserati og er helt ny. Den sekvensielle girkassen er fra Graziano og står mellom bakhjulene.
At 8C ligner på TVR (Sagaris?) har vært nevnt tidligere, men den ligner da vel så mye på konseptbilen GG50 fra Ferrari. Uten at den egentlig ligner på noen av dem i det hele tatt. Hvis man absolutt skal sammenligne den med noe så må det være Alfas egne TZ (Tubolare Zagato), TZ2 og 33 Stradale (ref. bilder).
At det er en "Maseraticoupé med Alfakarrosseri" får stå for avsenders egen regning. Det blir som å si at Elise er en Toyota med bodykit
Alfa Romeo 33 Stradale (1967)
Alfa Romeo TZ2 (1965)
Men seriøst: motoren er utviklet i samarbeid med Fiat-broder Maserati og er helt ny. Den sekvensielle girkassen er fra Graziano og står mellom bakhjulene.
At 8C ligner på TVR (Sagaris?) har vært nevnt tidligere, men den ligner da vel så mye på konseptbilen GG50 fra Ferrari. Uten at den egentlig ligner på noen av dem i det hele tatt. Hvis man absolutt skal sammenligne den med noe så må det være Alfas egne TZ (Tubolare Zagato), TZ2 og 33 Stradale (ref. bilder).
At det er en "Maseraticoupé med Alfakarrosseri" får stå for avsenders egen regning. Det blir som å si at Elise er en Toyota med bodykit
Alfa Romeo 33 Stradale (1967)
Alfa Romeo TZ2 (1965)
Ja
Race engineer Carlo Chiti designed an oversquare (79mm bore x 52mm stroke) 2.0 liter V8 that featured Spica fuel injection, four ignition coils and 16 spark plugs. The engine used four chain-driven camshafts to operate the valve train and had a rev-limit of 10,000 RPM - unprecedented in a piston-engined roadcar of similar displacement – then or now. By comparison, the modern 2.0 liter Honda S2000 revs to 9,000 RPM. As a result, the Alfa's engine produced 250 horsepower (10 more than the Honda).
Race engineer Carlo Chiti designed an oversquare (79mm bore x 52mm stroke) 2.0 liter V8 that featured Spica fuel injection, four ignition coils and 16 spark plugs. The engine used four chain-driven camshafts to operate the valve train and had a rev-limit of 10,000 RPM - unprecedented in a piston-engined roadcar of similar displacement – then or now. By comparison, the modern 2.0 liter Honda S2000 revs to 9,000 RPM. As a result, the Alfa's engine produced 250 horsepower (10 more than the Honda).
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Karossen på 33 Stradale er fra Franco Scagliones (Pininfarina og Bertone) hånd, og dette aluminiumskarrosseriet var noe av det siste han tegnet.
Carlo Chiti var sjefsingeniør på Ferrari 250 GTO og mange andre hestebiler på slutten av 50-tallet. Han ble kastet ut av Ferrari under kaoset i 1961. V8'eren i 33 Stradale var en slags konseptmessig videreutvikling fra V8'erne han lagde for Ferrari og senere ATS.
Et sidespor fra 33-motorene står i bilen i avataren min: en 2.6 V8.
Carlo Chiti var sjefsingeniør på Ferrari 250 GTO og mange andre hestebiler på slutten av 50-tallet. Han ble kastet ut av Ferrari under kaoset i 1961. V8'eren i 33 Stradale var en slags konseptmessig videreutvikling fra V8'erne han lagde for Ferrari og senere ATS.
Et sidespor fra 33-motorene står i bilen i avataren min: en 2.6 V8.
...og en par minutters (reklame)film av moroa kan vi vel koste på oss?
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6996943309
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6996943309
Vakrest i Paris ifølge VG...
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)